Wanita anugerah terindah

Fikrah
Typography

SAYANG anak kecik dan muliakan orang tua

Jadi Allah Taala bagi istimewa kepada wanita dengan sebab-sebab demikian. Kemudian Nabi sebut dalam Hadis:

“Barangsiapa menggembirakan anak perempuan, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan diharamkan daripada menyentuh api neraka.”

Nabi sebut siapa-siapa menggembirakan anak perempuan, Nabi S.A.W bila jumpa anak kecik, Nabi akan usap kepala dia. Nabi ajar kita:

ليس منا من لم يرحم صغيرنا، ولم ويوقر كبيرنا

“Bukan golongan kami siapa-siapa tak sayang budak kecik, dan tidak muliakan orang tua.”

Asal sembahyang ini, asal sembahyang tak ada:

سمع الله لمن حمده

Asal sembahyang, semua pergerakan dipanggil Takbir Intiqalat, pindah satu rukun ke satu rukun itu dengan takbir, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar. Bila mari (سمع الله لمن حمده) ini? (سمع الله لمن حمده) ini berlaku di Madinah dan berlaku waktu Subuh.

Subuh itu kebetulan Saidina Abu Bakar as-Siddiq R.A dia lambat sikit, dia lambat pergi masjid, dia lambat jaga. Bangun-bangun terus ambil air sembahyang, tukar pakaian, terus pergi. Berjalan lorat-lorat-lorat nak pergi masjid.

Kebetulan lorong nak pergi masjid itu daripada rumah dia lorong sempit saja. Lorong sempit, serupa rumah kitalah, celah-celah rumah, lalu ikut celah-celah atap rumah orang. Jadi Saidina Abu Bakar ini bila lorat-lorat ada orang tua. Orang tua ini berjalan koho (perlahan) dengan tongkat dia. Abu Bakar dia lambat. Serupa kitalah, bila nak cepat jumpa buldozerlah atas jalan, JCB rosaklah, orang bawa kereta lambatlah, kan? Bila kita lorat, jumpa macam-macam.

Dia ini orang tua jalan koho. Saidina Abu Bakar ini nak potong orang tua itu teringat Nabi oyak (beritahu), Nabi kata bukan golongan kami, bukan umat kami siapa tak hormat ke orang tua, dan tidak sayang budak-budak.

Abu Bakar pun ikut. Ikut orang tua ini. Sampai depan masjid, orang tua ini straight pergi. Abu Bakar kata hai pak cik, nak pergi mana? Marilah masuk sembahyang, Nabi tengah sembahyang ini. Jawab orang tua itu, sembahyang apa aku ini Yahudi. Rupanya orang tua itu orang Yahudi. Di Madinah masa itu ramai orang Yahudi. Tak kenal, dia pakai serban serupa kita juga, pakai jubah serupa kita juga, sama saja. Rupanya orang itu Yahudi.

Saidina Abu Bakar masuk, masuk-masuk sedang molek, Allahuakbar. Nabi tengah sembahyang, masbuklah, masbuk. Allahuakbar, Nabi pun rukuk. Lalu Saidina Abu Bakar pun terus rukuk. Dalam rukuk dia Saidina Abu Bakar kata apa dia? Alhamdulillah, alhamdulillah. Dia tak kata (سبحان ربي العظيم), tak, dia sebut alhamdulillah. Pasal apa alhamdulillah? Kerana dan (sempat) rukuk bersama Nabi dapat satu rakaat bersama dengan Nabi S.A.W.

Tiba-tiba sahaja Nabi jadi imam, Nabi iktidal, tiba-tiba kali pertama (سمع الله لمن حمده). Asal Allahuakbar. Lepas sembahyang, Sahabat tanya Nabi, ya Rasulullah, kami dengar mu kata (سمع الله لمن حمده). Nabi kata ya, tengah kita sembahyang tadi, Nabi beritahu kepada para Sahabat, tengah kita sembahyang tadi, masuklah seorang Sahabat di belakang, kerana dia dan (sempat) rukuk bersama-sama aku, kata Rasulullah, dalam rukuk dia menyebut alhamdulillah, aku dengar Allah jawab, (سمع الله لمن حمده).

Bermula Subuh itulah, sampai loni (sekarang) maka diucap (سمع الله لمن حمده). Ini kes dalil kerana hormat orang tua, maka mendapat kelebihan pujian daripada Allah S.W.T.

Abdullah ibnu Mas’ud R.A dibawa kepada Nabi S.A.W, Nabi usap kepala, Nabi kata siapa-siapa yang mengusap kepala budak kecik, Allah Taala akan ampun dosa dia sebanyak mana bilangan rambut budak itu. Lepas itu ustaz, kalau orang kepala botak guane (bagaimana) ustaz? Ini kiasan, kiasan. Sebanyak mana rambut atas kepala, kalau orang pakai tudung, pun tak apa, kita usap kepala. Nabi S.A.W usap kepala budak.

Dan kalau kita nak beramallah, nak ambil amalan, ambillah amalan ini. Budak ini kita jumpa dia, kita buat dua perkara, pertama usap kepala, yang kedua cium dahi dia. Anak kita keras hati ke, degil ke apa sebagainya, ambil amalan Nabi S.A.W.

Amalan Nabi ini, Nabi akan pun, Nabi akan cium dahi dia. Anak kita nak pergi sekolah pagi-pagi, mak nak pergi sekolah dah, mari-mari, salam. Ralit dah loni, zaman kita hari itu, zaman hamba kecik-kecik hari itu tak bersalam dengan ayah, bersalam raya saja. Itu pun kes nak duit. Tapi anak loni tak, anak loni nak pergi sekolah pun salam, nak pergi tubik (keluar) rumah pun salam, dan ralit. Kita buat begitu, salam, pergi salam, dia cium tangan kita, alhamdulillah. Dia tunai hak dia, apa hak kita kepada dia?

Anak dah tunai hak dia, salam, cium tangan kita. Kita? Kita ini usap kepala dia, cium dahi dia. Cuba buat. Kalau anak keras hati ke, degil ke, sebelum masuk tidur, hamba anak-anak nak tidur ini, dia mesti masuk bilik dulu. Salam, cium tangan, hamba cium dahi dia, masuk tidur. Anak ke, menantu ke nak balik, salam cium tangan, cium dahi dia, habis.

Orang putih dia amal. Amalan ini amalan Islam, tapi orang putih buat. Tengok filem-filem orang putih, filem orang putih masuk tidur bilik, masuk bilik anak dia nak tidur, dia cium pipi, apa semua, baru dia tidur. Kita tak, tidur, tidur, pukul 12 dah, tidur bila lagi? Kita perhambat anak tidur, itu anak tidur mimpi harimau, muka harimau serupa muka mak dia.

Dia teringat, dia. Rupanya betul, bila kita buat demikian, balik try-lah, nak tidur, kita masuk bilik anak usap kepala, cium dahi. Lima enam malam kita buat, kita nampak berubah. Berubah anak ini. Dia mula lembut hati dia, mula baik. Dia tak boleh keras lawan keras, tak boleh. Allah Taala buat anak ini:

إنما أموالكم وأولادكم فتنة

“Harta benda kamu, anak pinak kamu ini fitnah, (ujian besar Allah kepada kamu).”

Allah Taala jadikan Nabi Nuh isteri tak beriman. Allah jadikan Nabi Luth isteri dia tak nak beriman. Ada orang tak faham, dia kata lagu mana Nabi Nuh nikah dengan orang kafir? Tak, Nabi Nuh nikah dah dengan bini dia lama, sebelum jadi Rasul. Lepas Allah pilih jadi Rasul, isteri dia tak nak beriman. Maka pisahlah. Macam Saidina Abu Bakarlah, Abu Bakar nikah dengan bini dia, mak Aisyah, mak Asma’, tak beriman. Tak nak beriman.

Maka Abu Bakar ambil anak dia jaga Aisyah, Asma’, kemudian mak dia terus pisahlah sebab mak dia tak nak beriman. Satu hari mak Asma’ mari Madinah. Asma’ ini kesian mak dia mari. Dia tanya Nabi ya Rasulullah, bolehkah aku layan mak aku dan bolehkah aku bagi sesuatu kepada dia? Nabi kata layanlah mak kamu dengan sebaiknya dan berilah apa yang boleh kamu beri kepada dia. Makanan ke, hadiah ke, beri ke dia.

Islam mengajar kita mak tetap mak sampai kiamat. Sebab itu bila berlaku peristiwa-peristiwa begitu, kita tengok bagaimana Allah S.W.T menjadikan sesuatu itu dia ada effect, dia ada kesan. Betul, kita buat, kita usap kepala, cium, anak akan berubah. Tapi kalau nak berubah cepat, balik malam ini, cium dahi tok lelaki, malam itu juga berubah. Tak percaya try.

Kelebihan kepada wanita

Dan satu lagi, barangsiapa yang membawa hadiah makanan kepada keluarga dia, maka pahalanya diberi oleh Allah S.W.T pahala sedekah dan mendahulukan anak perempuan daripada anak laki-laki, dan barangsiapa menyukakan akan anak perempuan, seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S.

Ini kelebihan-kelebihan fadhilat. Dan banyaklah kalau kita tengok kelebihan yang Allah beri kepada wanita. Bahkan kalau kita tengok dalam apa pun, Allah Taala ini, kesukaan Nabi. Apakah kesukaan Rasulullah? Kesukaan Nabi pertama Nabi suka wangi-wangian. Nabi suka wangi-wangian. Yang kedua Nabi suka wanita. Nabi ini kalau jumpa orang perempuan, Nabi akan sangat menghormati orang perempuan. Dan kesukaan Rasulullah ialah meletakkan wanita, memuliakan wanita, hingga wanita ini mulia dengan Islam.

Sebelum Islam, wanita ini hina, jual pasar saja. Di zaman jahiliyah ada perkahwinan dipanggil perkahwinan, ada satu kaedah perkahwinan dia, bila tok lelaki (suami) dia mati, adik kepada tok lelaki itu akan pergi rumah, perkahwinan dengan warisan. Dia akan cabut baju dia, dia akan pekong baju itu pada mana-mana bini, bekas abang dia. Abang dia mati dah, dia pekong baju itu kena pada salah satu tubuh mana-mana isteri abang dia, semua bini abang dia .... Dia. Ini zaman jahiliyahlah.

Hat dia ada dah 20, tambah hat baru 20. 40, lepas itu? Juallah, jual pasarlah. Tiga sepuluh, empat sepuluh. Bila jadi mulia wanita ini? Mulia bila Allah Taala bangkitkan Nabi Muhammad S.A.W. Maka wajib laki-laki, wajib perempuan, orang lelaki wajib sembahyang, perempuan wajib sembahyang.

Orang laki-laki wajib puasa, perempuan wajib puasa. Orang laki-laki wajib zakat, sama dari segi tanggungjawab kepada Allah S.W.T. Dan diberi kelebihan-kelebihan yang banyak oleh Allah S.W.T ke atas wanita-wanita yang mentaati perintah Allah dan berjihad memperjuangkan ugama Allah S.W.T, tambah-tambah zaman kita.

Dan Nabi sebut, kepada cabaran besar umat Nabi Muhammad ini dua:

فاتقوا الدنيا واتقوا النساء

Ada riwayat mengatakan ini ucapan terakhir wasiat, antara wasiat akhir Rasulullah S.A.W:

فاتقوا الدنيا واتقوا النساء

“Takutlah kamu akan fitnah dunia, dan takutlah kamu akan fitnah wanita.”

Sesungguhnya Bani Israil dilaknat oleh Allah melalui pintu perempuan. Musuh-musuh Islam nak rosakkan Islam, rosakkan melalui wanita mereka. Ada satu tulisan berhubung dengan gerakan Zionis. Kan ada 20 Protokol Zionis. Dalam strategi Zionis merosakkan generasi umat Islam, dia kata apa dia? Hantarlah wanita-wanita, anak-anak perempuan kamu untuk ditiduri oleh laki-laki Islam supaya rosak akhlak mereka. Itu.

Menggunakan wanita ini sebagai ejen untuk merosakkan. Banyak pun negara dunia ini persaingan kuasa besar dunia menggunakan wanita sebagai senjata. Senjata untuk dapat rahsia, senjata untuk menguasai. Dan kita harus tengok bagaimana wanita yang soleh, yang beriman dengan Allah menjadi ejen kepada perubahan Islam, membangunkan Islam, membangkitkan Islam.

Bisikannya didengari Allah

Pernah satu hari Saidina Umar al-Khattab R.A berjalan ke Madinah, tiba-tiba seorang perempuan mak cik tua mari, pegang jubah Saidina Umar tarik. Tarik jubah Saidina Umar, tarik, ya Umar, Allah, mu Ya Umar, aku kenalmu sejak kecik lagi Umar. Dulu mu orang tak panggil Umar, orang panggil Umair. Waktu Makkah, waktu kecik-kecik dulu, di Makkah dulu mu ini nakal ya Umar. Bila mu muda, orang takut ke mu. Mu masuk ke pasar, mu boleh ambil saja gapo (apa benda) mu nak, orang tak berani lawanmu.

Bila mu kemudian jadi orang yang paling hebat lawan Islam, hingga perit Islam nak bangkit di Makkah. Tiba-tiba Allah Taala beri hidayah kepadamu ya Umar. Mu masuk Islam. Bila mu masuk Islam ya Umar, Allah muliakan kamu dengan Islam ya Umar hingga orang Islam boleh sembahyang tepi Kaabah masa itu setelah kamu masuk Islam ya Umar.

Kemudian waktu hijrah, orang lain semua takut nak hijrah, tapi mu hijrah seorang diri, berani. Mu isytihar depan Kaabah nak hijrah ke Madinah. Hari ini, mu jadi Khalifah ya Umar. Hari ini mu jadi Khalifah ya Umar. Ittaqullah. Takutlah kamu kepada Allah ya Umar.

Mak cik ini pesan ke Saidina Umar, Ittaqullah, takutlah kepada Allah ya Umar. Bila dengar mak cik kata begitu, Kalau zaman sekarang panggil body guardlah, pengiring Saidina Umar ini heret mak cik perlahan-lahan, heret ke tepi. Lalu kata pengawal dia, mak cik, mak cik tahu tak mak cik kecek dengan siapa itu? Mak cik kecek dengan siapa itu? Umar dengar, Umar dengar pengawal dia tanya mak cik itu, mak cik kenal tak Umar? Bila Umar dengar dia kata, sebelum mu tanya mak cik ini kenal tak aku, aku nak tanya mu, mu kenal tak mak cik ini siapa? Mu tanya mak cik ini kenal tak aku, aku nak tanya mu, mu kenal tak mak cik ini siapa?

Kata pengawal dia, tak kenal. Lalu kata Umar, inilah mak cik yang bisikannya pun didengar oleh Allah S.W.T. Allah turun ayat Quran khas berhubung dengan masalah Zihar kerana mak cik ini. Inilah wanita yang bisikannya didengar oleh Allah S.W.T. Turun ayat Quran kerana perempuan ini. Dan dalam sejarah Islam, kita jumpa banyak kisah-kisah yang hebat berlaku daripada wanita-wanita yang hebat.

Cabaran pemikiran Liberal

Zaman sekarang kita berdepan dengan cabaran munculnya golongan pemikiran Liberal dalam masyarakat. Di Malaysia ini, bila bertukar kerajaan, nampak kumpulan Liberal lebih berani.

Banyak kenyataan-kenyataan dia buat secara terbuka, dan mula menghidupkan pemikiran Liberal. Pemikiran Liberal ini pemikiran yang bebas, pemikiran yang tak terikat dengan panduan ugama, tak terikat dengan al-Quran, tak terikat dengan Hadis Nabi S.A.W. Aliran pemikiran ini meletakkan manusia sama taraf. Dan kumpulan ini mula ditaja oleh kuasa besar dan mula hidup di Malaysia. Dah lama dah hidup di Indonesia, ada rangkaian dia, ada dana dia. Kumpulan inilah yang azan sembahyang Jumaat orang betina (perempuan) jadi imam, orang betina baca khutbah, campur aduk laki-laki perempuan, kita boleh tengok dalam Youtube.

Bang (azan) pun orang betina bang, dia kata kalau orang jantan (lelaki) boleh bang, apa salah orang betina bang? Kan Islam ini ugama yang adil. Dia bawa pemikiran dia kata, bagi kita sangka. Dulu zaman Nabi tak apalah, sebab orang jantan kerja orang betina tak kerja. Maka orang jantan dapat dua bahagian, orang betina satu bahagian sebab orang betina tak kerja zaman dulu. Ini dia bawa logik akal.

Dia kata zaman loni orang betina kerja. Maka bila orang betina kerja, harta pusaka kena bahagi sama banyak, dua sama dua. Se (satu) sama se. Na’uzubillah. Puak-puak ini dia mari guna logik akal membawa fikiran Liberal dalam masyarakat, akhirnya budak-budak muda, anak-anak kita terpengaruh. Anak-anak terpengaruh.

Sebab dia bagi logik akal. Kita kena faham kaedah syarak, kaedah Islam ajar kita, gapo pun akal kita tak letakkan lebih mengatasi Quranul Karim. Quran wahyu Allah, takkan hebat ilmu kita mengatasi Quran? Sebab itu cara kita memikir kena letak Quran itu depan. Akal kita kena ikut Quran. Jangan Quran letak belakang, Quran kena ikut akal kita, tak boleh.

Contoh, Israk Mikraj, logik ke tak logik? Tak logik, tak munasabah. Baik, kalau tak munasabah, berlaku ke tak? Quran sebut berlaku. Ini cara puak-puak itu memikir. Dalam Quran Allah sebut, ada Surah Israk. Makna Israk Mikraj berlaku. Tapi munasabah ke tak satu malam pergi sampai Makkah, lepas itu Masjid Aqsa, Mikraj ke langit, tak berlaku. Mustahil. Kalau pergi itu, tubuh ini hancur. Kalau kita berjalan selaju itu, hancur tubuh. Baik.

Lepas itu guane Israk Mikraj? Israk Mikraj ini berlaku dengan roh sahaja, bukan dengan jasad. Ini cara otak dia memikir. Roh sahaja, Nabi tidur, maka Nabi kita pun mimpi. Mimpilah, mimpi bawa pergi Israk Mikraj, kemudian mimpi. Tapi mimpi Nabi-lah. Tengok, tengok cara dia ajar.

Kalau mimpi, sebab apa ada orang tak percaya? Zaman Nabi sebab apa ada orang tak percaya? Sebab Israk Mikraj ini berlaku dengan roh dan jasad, bukan roh sahaja. Kalau roh sahaja, tak timbul ada orang tak percaya. Abu Lahab tak percaya, Abu Jahal tak percaya, ramai orang tak percaya masa itu. Sama juga dengan cerita Ashabul Fil:

تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ

(al-Fil: 4)

Burung Ababil bawa batu, lontar batu, hancur. Dia kata tak, yang dia bawa (طَيْرًا ) ini (طَيْرًا ) benda barang terbang. Dia kata maksud ini lalat, lalat bawa penyakit, penyakit Taun, kuman Taun menyebabkan tentera Abrahah mati kena kuman Taun. Ini cara dia merosakkan akal fikiran.

Rapat dengan anak

Yang kedua kita di kalangan Muslimat ini, kita kena, kita rapat dengan anak. Jangan jauh. Sebab itu Saidina Ali kata, bila anak itu umur 7 hingga 14, kita kena ajar adab. Adab masuk bilik air, adab jumpa cikgu, adab hormat guru, adab baca Quran, adab kecek dengan mak, adab kecek dengan ayah, adab kita sembahyang, adab kita berdoa, adab kita pegang Quran. Ajar kepada dia adab.

Bila umur dia masuk 14 hingga 21, kata Saidina Ali, mu jadikan anakmu sebagai saeng (kawan) mu, jadi sahabat. Buat pesaeng, boleh gurau, boleh duduk sekali, biar anak kita ada masalah cerita ke kita. Jangan dia ada masalah dia cerita ke saeng dia. Kalau kena saeng tak molek, punah. Kalau kena saeng juruh (baik), tak apalah, lagu mana kita nak kenal saeng anak kita? Saya tak tahu Ustaz, anak saya saeng dengan siapa. Saya kata tak akan tak kenal? Tak kenal Ustaz. Lagu mana nak buat?

Senang saja, sempena hari ulang tahun anak, buat majlis, royak ke anak, minggu depan hari lahir kakak, kita buat kenduri sikit, mak beli kek, masak sikit, panggil saeng-saeng. Suruh dia panggil saeng dia. Tujuannya kita nak kenal siapa saeng dia. Kita buat kenduri sempena hari lahir dia, biar dia potong kek. Sukalah, dia panggil saeng-saeng dia hat rapat dengan dia.

Lalu situlah kita kenal siapa saeng-saeng dengan anak kita. Kalau dia saeng dengan puak-puak LGBT, saeng dengan puak Liberal ini, punah. Ini loni ada hat teruk lagi, kumpulan Black Metal. Orang Kelantan kata Balik Meta. Kumpulan ini pijak Quran, kencing atas Quran, berzina atas Quran. Kumpulan ini dia bakar, bakar Bible, bakar Quran, dia anti ugama. Slogan dia, tuhan dah mati, Syaitan itu tuhan kita, ini puak-puak ini.

Sebab itu kalau kita tengok, ada seorang Sahabat Nabi, waktu berlaku perang dengan Rom, di zaman Saidina Umar al-Khattab, dia tertarik dengan wanita Rom. Kan wanita Rom terkenal dengan comel dia. Wanita ini pujuk dia, bercintalah, akhirnya murtad, keluar daripada Islam. Nikah dengan perempuan ini, keluar daripada Islam. Padahal dia hafal Quran.

Hingga setelah dia murtad, nauzubillah, maka dipujukkan oleh Sahabat-sahabat lain, pujuk dia untuk masuk Islam semula. Pujuk-pujuk, dia tak mahu dah. Dia terus dalam keadaan Kristian, hingga dilupus semua ayat yang dia baca, kecuali satu ayat. Ayat berhubung dengan Allah Taala larang:

"Jangan kamu kahwin wanita yang Musyrik walaupun kamu takjub kepada kecantikan dia."

(al-Baqarah: 221)

Hat ini dia ingat, hat lain dia tak ingat. Sebab itu anak-anak kita, anak-anak yang terlibat nauzubillah, yang terlibat dengan puak-puak dengan Black Metal ini, kes-kes murtad ini bukan kes yang kita anggap, eh dia. Banyak kes kalau kita baca dalam sejarah negara kita, Lina Joy, sebagai contoh. Ada seorang itu hat yang lepas iTM itu, hafal Surah Yasin, bercinta dengan perempuan, dengan laki-laki bukan Islam, akhirnya dipujuk-pujuk berjumpa-berjumpa-berjumpa, akhir nauzubillah mereka melakukan hubungan.

Bila mengandung, janji nak kahwin. Bila sampai empat bulan lebih, tak boleh nak kahwin. Maka mak dia, dia kata kalau nak juga bersama, masuk Kristian. Akhirnya murtad. Banyak gejala murtad berpunca daripada jatuh cinta dengan laki-laki, laki-laki bukan Islam. Sebab itu kalau kita baca gerakan-gerakan musuh Islam hingga dia sanggup buat apa sahaja untuk melemahkan kekuatan umat Islam.

Perlunya Muslimat berpolitik

Hari ini untuk penutup, hamba nak sebut bahawa perlunya Muslimat memahami bukan hanya reti dapur tapi reti juga tentang politik, faham juga suasana negara yang berlaku. Isu-isu yang berlaku dalam masyarakat, supaya kita tidak ditipu dengan suasana yang berlaku ini. InsyaAllah kita nak melahirkan Muslimat yang solehah, yang Mukminah, yang bertakwa kepada Allah Taala dan mampu menjadi perubah kepada....... masyarakat.

Bayangkan kalau kita boleh melahirkan, ikut statistik kadar kelahiran orang Melayu di Malaysia bagus, alhamdulillah. Lima orang, enam orang anak berbanding kaum lain.

Baru ini ada satu artikel, orang Cina mula melahirkan kebimbangan kerana orang Cina lambat kahwin. Kalau kahwin pun dia tak suka ada anak. Paling ramai pun dua orang anak. Orang Melayu ada lagi lima enam. Hamba tak ramai, lapan.

Kita bukan nak ramai, Nabi bangga dengan umat yang ramai, tapi Nabi kita nak supaya mereka kita didik lahirkan generasi-generasi yang soleh, yang bertakwa kepada Allah S.W.T.

Dalam konteks demokrasi, undi orang laki-laki se sama dengan undi orang betina se juga. Dan di Malaysia, jumlah pengundi laki-laki dengan perempuan ini hampir-hampir sama banyak saja. Maka kerana itu kelemahan tempat-tempat lain kerana kelemahan duduk pada pendedahan maklumat pada di kalangan wanita.

Dulu kan orang betina ini duduk kartun tv saja. Duduk tengok Hindustan juga sampai jerit. Filem habis dah, jerit lagi. Loni, masing-masing ada handphone, hingga ada isteri, hingga ada suami dia kata, seronoknya kalau saya jadi handphone, awak pegang saya sokmo. Tapi tak apalah, apa pun kepada kita insyaAllah kita doa mudah-mudahan kelebihan yang tuhan beri kepada kita, kita guna ke tempat untuk mentaati perintah Allah dan memperjuangkan ugama Allah S.W.T insyaAllah. Sekadar itulah dulu untuk kali ini.

Tiga amalan

Untuk akhirnya nak tinggal sikit amalan. Almarhum Tok Guru Nik Aziz ini waktu jumpa hamba, dia kata pergi mana-mana ceramah, biar orang mari dengar ini boleh tiga perkara. Jadi hamba duduk pegang, dia kata biar orang mari dengar ceramah ini boleh tiga perkara, pertama boleh ilmu, yang kedua boleh faham benda-benda semasa, yang ketiga boleh bawa balik bekalan. Bekalan ini amalan.

Balik ini lepas dengar ceramah ini, ada bekal, kita boleh bawa balik, boleh makan bekal, boleh buat amalan. Jadi untuk akhirnya hamba nak sebut amalan yang boleh buat. Yang pertama, yang pertama tadi, cuba amallah, jumpa anak ke gapo, banyakkan sentuh tubuh. Anak kita ini kena banyak sentuh, kena banyak bersentuhan, body contact.

Kita ini anak kita bila koho besar, kita jarang sentuh dia, koho besar koho jarang sentuh dia. Bila besar itu jadi .... Tambah-tambah orang jantan. Orang jantan ini kalau kecek dengan anak sikit, masa kecik-kecik dulu main dah. Bila dah besar sikit dia arah, ambil kasut aku sikit. Ambil baju aku sikit, pergi basuh kasut, mengaji ke tak? Ayah askar, mak polis. Jadi arah-arah-arah, jadi jangan. Ada benda tempat puji kena puji. Ada benda kena marah, marah. Yang sentuhan kena banyak.

Yang kedua Surah Thaha. Surah Thaha ayat satu hingga ayat enam ini Surah melembutkan hati yang keras. Surah Thaha ayat satu hingga ayat enam. Surah ini Surah melembutkan hati yang keras. Baca pada air, kita beri minum. Kita minum sekali tak apa, bukan nak jadi tok bomoh, tertib kena jagalah. Apa-apa hajat kita dengan tuhan pertama-tama kita kena minta ampun dulu. Istighfar. Lepas itu selawat ke Nabi, sebaik-baik Selawat Syifa’:

اللهم صل على سيدنا محمد طب القلوب ودوائها

Kalau tak ingat hat itu pun, ambil Selawat Tafrijiyah, selawat dalam tahiyat akhir sembahyang. Kalau jangka panjang juga, ambil separuh:

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد

Tak boleh juga? Minumlah air itu.

Lepas itu yang ketiga, Fatihah. Yang keempat, tiga Kul:

Cuma setiap kali habis Surah ini, tiup pada air. Baca Surah Thaha, ayat satu hingga ayat enam, tiup pada air, lepas itu doa. Yang paling penting sekali dalam doa kena sebut nama anak. Dalam doa kena sebut nama dia. Tutup dengan selawat, pakat letak, minum. Masak air kita minum pun tak apa.

Surah Thaha ini kalau tok lelaki (suami) keras hati sangat, degil sangat, baca, dia tengah tidur, tiup atas tekak dia:

طه (١) مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ (٢) إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ (٣) تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى (٤) الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ (٥) لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَىٰ (٦)

Habis itu (hembus) tiup pun ada cara dia. Jangan (hembus laju). Tiup sampai habis nafas. Jangan tiup sampai habis nyawa, sampai habis nafas saja. Dan dia sebenarnya, dia begini, dia kita nak benda dengan tuhan ini kita kena:

حضور القلب

Hati itu kena mari sekali. Jangan hati duduk lain. Serupa kita dengan anaklah. Maafkan anak dia dulu, maafkan anak kita dulu, baru doa ke dia. Kalau mak tak maaf, tak usah duduk doalah, tuhan tak terima. Doa ini, maaf ini .... Air ini, air ini kalau selagi kita tutup tudung (penutup botol air) dia, tak usah curah, tak akan masuk, tak akan tubik. Setitik pun tak tubik. Pasal apa? Ada penutup. Penutup itulah marah mak kepada anak. Bila mak itu maaf, baru terbuka tudung, barulah air itu boleh tubik.

Kemudian yang ketiga amalan. Nabi S.A.W suka kita dengan anak ini ada masa-masa kita kena minta anak doa. Ajar anak doa. Doa, doa, mak sakit, doa. Serupa kita nak beri benda, nak beri benda, kita suruh anak kita beri. Nak masuk derma, sedekah, derma. Anak kita ikut, beri tangan dia suruh dia masuk tabung. Nak latih dia supaya dia beri, jangan kita bubuh. Kita bubuh ini tak apa juga, tapi kita latih dia suruh dia beri.

Sebagaimana juga melatih anak ini beza. Sesetengah mak ayah itu dia suka beli baju serupa. Kalau baju raya serupa belaka. Sama, baju anak dengan tingkap dengan mana-mana serupa belaka. Dengan langsir serupa. Ajar perbezaan. Jangan latih persamaan. Ajar perbezaan. Kalau kita latih benda sama, sama, dia tak boleh terima perbezaan. Ajar perbezaan.

Bila kita beli ais krim, abang besar sepotong kita beri, adik kecik sepotong. Kita rasa sama. Abang ini dua kali ngap habis dah. Dia ambil hat adik dia pula sebab adik tak habis-habis. Ajar perbezaan, jangan biasakan persamaan, kerana persamaan menyebabkan dia tak boleh nak terima bila ada perubahan.

(Bahagian pertama soal jawab)

Beri pilihan, jangan larang

Nabi tengah khutbah Nabi berhenti, Nabi ambil cucu dia tadi. Di sini para ulamak membahaskan hukum. Ini hukum ini pada khatib ya, bukan hukum pada makmum. Makmum tak boleh kecek kalau khatib tengah khutbah, itu ada Hadis.

Siapa-siapa yang kecek, maka dia

......

Batal pahala Jumaat dia.

Makna dia, tok khatib khutbah, dia duduk borak-borak riuh, itu batal pahala Jumaat dia. Tapi hukum bagi khatib, boleh tak khatib berhenti khutbah dan turun dan sambung semula khutbah? Jawapannya boleh. Contohnya khatib tengah khutbah, tiba-tiba dia batal air sembahyang, maka batal air sembahyang, dia turun ambil air sembahyang semula, dia naik, dia sambung semula khutbah, boleh. Berdasarkan Hadis ini, Nabi turun khutbah, Nabi angkat cucu dia, Nabi naik, Nabi sambung khutbah. Berdasarkan Hadis ini, hukum tok imam, tok khatib kalau sekiranya batal, boleh berhenti, ambil air sembahyang, boleh sambung semula khutbah.

Khutbah dia tidak macam sembahyang, sembahyang bila batal kena start semula, khutbah boleh sambung terus. Soalan dia di sini dia kata lagu mana bila anak-anak dia main, kadang-kadang kita tegur, tegur anak-anak ini, duduk diam ke apa sebagainya, mak dia kata, tak apalah budak-budak.

Dia begini, membawa budak-budak ke masjid ini tak apa. Saya kalau saya pergi satu masjid, tak ada budak, saya mula bimbang. Dia kata ada satu penyelesaian yang baik, dia kata kalau kamu pergi ke satu masjid, mu dapati anak-anak ramai, syukur banyaklah kepada Allah akan lahir generasi yang dia hati dia boleh cinta kepada masjid.

Tapi kalau kita pergi masjid itu tak ada budak, budak tak ada, orang tua-tua belaka, kita kena bimbang sebab bila budak ini waktu dia suka mari masjid, kita tak bawa, waktu dia tak suka baru kita nak bawa, dia tak jadi. Bawalah anak waktu dia suka mari masjid. Tak apa, letak saja budak-budak ini. Cumanya kita nak nasihat dia, tegur dia ini budak-budak ini kadang-kadang kita letak dekat kita, jangan letak dia sama saeng-saeng dia. Letak sama saeng dia, dia duduk mainlah, riuh main belakang itu.

Tapi kalau kita letak sama kita masa nak sembahyang, dia duduk sembahyang, ada saff dia bagi budak, saff belakang, masa dengar kuliah, kita panggil anak kita duduk dekat kita, sebenarnya itu lebih baiklah. Dan cuma budak-budak ini kadang-kadang kita bila kita tegur dia, mak ayah ataupun orang lain kata, tak apalah budak-budak, memang budak-budak begitu.

Betul, kerana ada Hadis Nabi S.A.W, walaupun Hadis ini berguna Hari Raya. Satu hari Saidina Umar al-Khattab masuk dalam rumah Nabi S.A.W, bila Saidina Umar masuk ke rumah Nabi, maka pada waktu itu Saidina Umar tengok budak-budak itu tengah menyanyi, tengah menyanyi, tengah berjogetlah, budak-budak kecik. Maka Saidina Umar marah dia, Umar tengking budak ini kata, apakah suara Syaitan ada dalam rumah Rasulullah? Apakah suara Syaitan rumah Nabi? Maka budak itu senyap. Senyap kerana takut dengan Saidina Umar.

Tiba-tiba Nabi bangun, rupa-rupanya Nabi ada, Nabi duduk dengan budak itu, Nabi ambil kain, Nabi tutup kelapa dia. Nabi tutup kepala dia, bila dengar Saidina Umar marah, Nabi buka, Nabi kata, kata Nabi, Ya Umar, biarlah budak-budak ini, dia suka kerana hari ini hari suka, Hari Raya ini hari gembira. Biar dia bersuka, dia gembira, tak apa.

Maka berdasarkan dalil tersebut, anak-anak ini ada waktu dia suka, dia suka berlari, suka bermain. Hamba kalau pergi satu rumah, anak-anak dia main, berlari, dinding conteng, bagus budak ini, creative. Hamba bimbangnya kalau budak kecik pergi rumah dia, senyap saja duduk, bangun bangun, duduk duduk. Sakit budak ini ini. Sebab budak ini memang dia besar dengan main. Budak ini besar dia berlari sana berlari sini, itu budak..... Budak. Kalau budak duduk buat perangai begitu pun, dia hilang zaman budak dia. Zaman budak kena rai zaman budak dia main.

Cuma kita kadang-kadang kita larang, jangan berhunggas, duduk. Dia duduk mata, hunggas pula. Budak ini, duduk, jangan hunggas. Dia tak boleh budak ini sebab memang budak itu besar dengan berhunggas. Dah tua-tua macam ini suruh berhunggas pun takse (tak mahu) dah ini. Jadi anak kita ukas pohon kayu, jangan ukas, turun. Sebenarnya kita tak bagi dia ukas itu kira gapo? Takut jatuh? Kalau takut jatuh, ajar cara ukas betul, cara turun betul. Jangan sekat. Kita menyekat, kita menyekat naluri dia, tak betul.

Anak kita, kita duduk rumah dua tingkat, ada tangga. Kita sekat tak kasi dia nak naik, takut jatuh. Kalau takut anak jatuh, ajar cara naik betul cara turun betul. Anak kita naik tangga boleh, turun tak boleh, duduk bertempik atas. Bang-bang, sebab apa? Tak boleh turun. Jadi, ajar. Ada orang kata, ajar cara turun dulu sebelum ajar cara naik. Sebab ajar naik ini dia reti sendiri, turun tak reti, kata begitulah orang politik dah naik takse turun-turun.

Jadi kalau kita takse beri dia main, serupa kita suruh dia berhunggas, berhunggas, jangan berhunggas sana, bahaya, berhunggas sini. Dia manusia ini kita kena bagi pilihan. Kalau tak boleh begini, bolehnya lagu mana? Hiburan tak boleh. Kalau kita tak boleh hiburan, hiburan naluri manusia. Ayam berkokok pun ada lagu. Tak akan orang tak ada lagu? Jadi hat tak boleh lagu mana, hat boleh lagu mana.

Jadi kita zaman sekarang ini anak-anak kita takse dengar tak boleh, dia dengar kalau tak boleh hat begini, hat boleh lagu mana? Nyanyi, hat boleh lagu mana? Seni kata yang baik, memuji Allah Taala, memuji para malaikat Allah, tidak bergaul, tidak mendedah aurat dan sebagainya. Hat ini hat boleh. Maka kita galakkan benda yang boleh.

Dalam konteks ini kita anak-anak duduk main dan sebagainya, dia kena rai dan sebagainya. Cuma kadang-kadang lagu mana kita nak didik ini biar bentuk suasana dialah.

Saya seringkali sebut pada orang tua-tua, pergilah masjid. Orang pergi masjid ini dia tak akan hilang saeng. Sebab pertama dia jumpa saeng hat tua daripada dia, hat sebaya dengan dia, hat muda dengan dia, hat lebih anak daripada dia. Kalau kita pergi pejabat, kita jumpa orang sembahyang kita saja. Hat tua-tua pencen belaka dah. Hat budak-budak tak boleh kerja. Masjid ini kita jumpa hat tua daripada kita, hat sebaya kita, hat muda, anak kecik. Jadi itu kebahagian.

Ibu tiri juga adalah ibumu

Mak tiri sebagaimana mak. Ibu tiri sebagaimana mak kita sendiri. Dari segi kelayakan, dari segi aurat, dari segi hukum syarak, begitulah. Cuma bila timbul cerita Bawang Putih Bawang Merah, dah orang Melayu ini dia duduk tanam kebencian kepada mak tiri, kononnya mak tiri ini dia rampas ayah dia. Kita kena ingat sebab apa dalam bab rukun iman Allah Taala letak rukun iman yang keenam itu beriman kepada Qada’ dan Qadar? Tidak nombor satu, nombor enam? Nombor satu beriman kepada Allah dulu, beriman dengan malaikat, beriman dengan kitab, dengan Rasul, beriman dengan, sampai beriman dengan Qada’ Qadar. Qada’ Qadar ini keenam.

Orang beriman ini kenapa dia tenang? Kata Nabi S.A.W kerana dia tahu semua yang berlaku:

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ

(at-Taghabun: 11)

Waktunya roh kita dalam perut mak, Allah tiup roh, empat bulan, 10 bulan, Allah tiup roh, hidup. Bila Allah tiup roh, Allah tulis belaka dah rezeki dia, jodoh dia, ajal dia, maut dia, apa dia, semua-semua. Jadi apa yang berlaku ini menyempurnakan apa ditaqdir oleh Allah Taala.

Kalau kita beriman dengan Allah begitu, tak timbul soal tok lelaki dia rampas hat bini dia, orang ini rampas tok lelaki dia. Tak timbul, pasal apa? Benda yang berlaku di atas apa yang Allah taqdirkan telah berlaku.

Baik sehubungan dengan itu, Nabi sendiri pun, para Sahabat sendiri pun, dia ada ibu tiri, ibu tiri, mak tiri ini jangan kita berbalah sampai kadang-kadang sampai tak bertegur dengan mak tiri, sebab mak tiri dari segi syaraknya dia ada hak syar’ie ke atas tubuh dia dengan kita. Maka kita kena jaga. Walaupun benda ini dari segi emosinya, Allah Taala jadikan dua perkara.

Dalam satu Hadis, Allah jadikan benda yang orang jantan tak suka tapi Allah wajibkan, Allah jadikan benda orang betina tak suka, tapi Allah halalkan. Allah Taala jadikan jihad, perang yang orang jantan (lelaki) tak suka, tapi Allah wajibkan perang. Allah jadikan poligami yang orang betina (perempuan) tak suka, tapi Allah halalkan.

Maka di antara kedua ini, orang beriman dengan Allah dia letak tuhan itu nombor satu. Adapun soal hubungan jaga baik ini kita kena jangan tanam kebencian ini. Ana fikir begini saja, dia sejarah zaman-zaman Nabi Ibrahim, Nabi Yusuf A.S, pasal apa Nabi Yusuf dicampak dalam perigi? Kerana adik-adik tiri dia cemburu pada Nabi Yusuf kerana Nabi Yusuf ini adik tiri. Dan dia ini ada kebencian. Demikian juga bila Nabi Ibrahim A.S kahwin dengan Sarah, tak dapat anak. Lalu Allah perintahkan Nabi Ibrahim kahwin dengan Hajar. Hajar itu orang gaji Nabi Ibrahim, kerja di rumah dia.

Allah perintahkan kahwin dengan Hajar. Maka Nabi kahwin dengan Hajar, tak lama lepas kahwin, Hajar mengandung. Menyebabkan Sarah rasa, orang perempuan, dia rasa hatilah, dia rasa hati. Maka Allah perintahkan Nabi Ibrahim A.S bawa Hajar dan Ismail ini ke Makkah, bawa ke Makkah. Maka Hajar pergi ke Makkah.

Sampai di Makkah, masa itu Kaabah tak ada, orang tak ada, tak ada apa, tak ada. Duduk situ selama tiga malam. Setengah ulamak mengatakan dua malam tiga hari. Duduk situ. Hari ketiga Ibrahim beritahu Hajar aku nak balik ke Palestin. Aku nak balik ke Palestin. Hajar tanya, mu nak tinggal aku dengan anak kecik sini? Kata Nabi Ibrahim ya, ya aku akan tinggalkan kamu dengan Ismail di sini.

Hajar tanya satu saja, apakah ini perintah Allah? Allah ke suruh ini? Jawab Nabi Ibrahim ya, Allah suruh. Bila Hajar dengar Allah yang suruh, dia kata tak apa, pergi. Kalau Allah suruh, Allah tak akan biar. Allah tak akan buat aniaya. Sama juga apa-apa hukum bila Allah yang suruh, tak akan kita rasa kita lebih alim daripada tuhan? Lebih hebat daripada tuhan? Rasa tak puas hati kita dengan tuhan?

Walaupun tak puas hati dengan mak tiri, tapi hakikat sebenar tak puas hati, pasal apa tuhan buat mak kita ini, pak kita ini nikah dua? Ya Allah ya tuhanku, pasal apa jadi begini ya Allah? Jadi bila kita letak Allah Taala depan, maka kita kena terima. Semua yang berlaku dia berlaku dengan kehendak Allah S.W.T.

Dan yang penting kepada kita hubungan dengan anak-anak, hubungan dengan mak ini kita kena jaga, kita kena jaga. Walaupun nak sama dengan mak kandung kita memang tak bolehlah, sampai kiamat pun tak akan boleh. Sebab mengalir darah dalam tubuh kita ini darah daripada mak dan ayah kita. Jadi, cuma sentiasalah anak tiri tak akan puas hati dengan mak tiri dia. Tapi kalau sekiranya kita muliakan, kita bual, bila mari perasaan itu, Allah Taala ajar kita, bila mari benda-benda lintas benda tak baik:

فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ

Minta lindung cepat-cepat:

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

Mari rasa saja:

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

Syaitan ini dia akan cuba merosakkan.

Suara wanita

Perbahasan ulamak masalah suara, apakah semua suara wanita itu aurat? Tidak. Kalau suara wanita semua aurat, maka tidak ada Hadis daripada Aisyah R.A. Kan ada beratus Hadis daripada Aisyah, bermakna Sahabat Nabi bila ada masalah, mari tanya Aisyah jawab. Maka kalau suara wanita semua aurat, baik Allah tak buat suara wanita.

Maka bukan semua suara wanita itu aurat. Yang dikatakan suara aurat itu ialah suara yang dia mendayu-dayukan, melemah lembut gemalaikan, merangsang nafsu orang yang mendengar dia. Suara yang tidak menceritakan ketegasan dia. Itu suara yang macam itu jadi haram. Assalamualaikum, waalaikumussalam (mendayu-dayu).

Itu. Ada wanita yang memang tuhan buat suara dia merdu, lembut suara dia. Memang ada orang begitu. Ada yang tuhan buat suara dia tegas. Jadi orang yang suara merdu, memang tuhan buat suara dia begitu, dia tak boleh mendayu-dayukan suara dia. Hingga merangsang nafsu orang laki-laki yang jahat, dan menimbulkan fitnah ke atas diri dia.

Adapun mengajar biasa, kita mengajar biasa, menyampaikan Hadis biasa, cerita biasa, orang laki-laki dengar, apakah itu aurat? Tidak, tidak. Kerana itu ada pengajian-pengajian Sahabat-sahabat. Habsah juga menyampaikan Hadis Nabi, Aisyah juga menyampaikan Hadis Nabi S.A.W. Dan Sahabat dari segi Sahabat-sahabat Nabi sentiasa menjadi rujukan para Sahabat-sahabat yang lain. Maka itu dalil bahawa bukanlah aurat itu semua suara wanita itu aurat, tidak demikian.

Suara yang disengaja untuk menimbulkan rangsangan, mendayu-dayu dan sebagainya. Maka kerana itulah kita harus bezakan suara yang maksiat dan suara untuk mentaati perintah Allah S.W.T.

(Bahagian kedua soal jawab)

Tanggungjawab suami

Allah S.W.T meletakkan tanggungjawab ini tanggungjawab nafkah kepada suami, bukan isteri. Apakah kewajipan tanggungjawab suami? Tanggungjawab ada dua. Satu tanggungjawab zahir, satu lagi tanggungjawab batin.

Tanggungjawab zahir ialah memastikan isteri itu ada tempat tinggal, pakaian. Pakaian dua helai setahun. Suami wajib beri pakaian kepada isteri dua helai setahun. Jadi siapa-siapa dah lebih itu suami kira baiklah. Patut dua helai saja. Ini 50 helai setahun. 48 helai itu ihsan suami. Yang ketiga makan apa yang dia makan. Apa yang suami makan, itulah makanan diberi kepada isteri dia. Itu tanggungjawab zahir.

Adapun tanggungjawab batin selain daripada soal tidur ialah soal bermesra, bermanis muka, menghormati isteri dan melayannya dengan sesuai sebagai isteri, bukan hamba, bukan orang gaji, bukan kuli. Isteri ialah dilayan sebagai seorang isteri. Maka kerana itu dia bukan hanya soal nafkah zahir sahaja. Termasuklah bait-bait, manis muka dengan isteri.

Dan kata Nabi S.A.W, bahawa siapa-siapa dikurniakan tiga perkara oleh Allah, dia mendapat kebahagiaan dunia. Yang pertama isteri yang soleh. Bila tanya apakah makna isteri yang soleh? Isteri yang menggembirakan kamu bila kamu balik melihatnya dan menjaga harta kamu bila dia tak ada bersama kamu. Bila suami kita balik, kita gembirakan dia, kita gembirakan dia. Bila dia tak ada rumah, kita jaga harta, jaga anak-anak dia dengan baik. Maka itu nafkah.

Jangan suami balik saja tengok kita ini, dahlah dia letih, balik tengok, hmm, minah, daripada tengok baik dah tak tengok. Biar dia tengok menggembirakan.

Fatimah R.A cerita masyhur, mungkin semua kita dah dengar. Bila Fatimah tanya Nabi, Nabi sebut tentang siapakah wanita pertama syurga ya Rasulullah? Nabi kata wanita pertama masuk syurga ialah seorang wanita rumahnya di hujung kampung ini. Fatimah terkejut, dia sangka isteri yang pertama syurga ialah dia ataupun isteri Nabi yang lain.

Tapi Nabi kata tak, wanita pertama masuk syurga bukan Fatimah, dan bukan isteri Nabi lain, seorang wanita yang rumah dia hujung kampung. Dia akan masuk syurga dulu, kenapa? Kerana dia membawa tali unta mengheret unta sedangkan Fatimah berada di atas belakang unta. Tentulah yang bawa tali unta masuk dulu syurga yang duduk atas belakang unta.

Macam kita naik baslah. Kalau naik bas, nak sampai awal, duduk depan, depan daripada driver. Kan bas dua tingkat kan? Driver bawah, kita atas, kita sampai dulu daripada driver. Itu kira hebat. Dah yang duduk belakang? Sampai lambat.

Lalu Fatimah pergi rumah wanita ini. Sampai-sampai beri salam, beri salam, dia keluar. Lalu dia kata, wahai Fatimah, maafkan aku, aku tak benarkan ... Sebab suami dia tak ada rumah. Suami dia tak ada rumah. Kalau nak masuk rumah, datang besok saya akan minta izin pada suami. Fatimah kata tak apalah, esok aku datang. Besok Fatimah datang bersama anak dia Saidina Hussein, Saidina Hussein ataupun Saidina Hassan. Dia tengok, Allah ya Fatimah, aku minta izin kamu seorang, aku tak minta izin kamu dua. Aku tak tahu kamu nak mari berdua. Boleh kamu datang besok pula? Aku akan minta izin daripada suamiku untuk benarkan kamu bersama anak kamu.

Kita ini tak, suami tak ada rumah, suami balik-balik tengok orang lelaki masuk rumah. Orang jual kain, dah buka dah kain dia jual, bukan kain pakai. Bang, tiga saja bang, tiga saja. Jangan benarkan laki-laki lain masuk rumah tanpa izin suami.

Kemudian dia tengok, Fatimah perhati dia, duduk tengah borak, dia kata tunggu sekejap. Suami aku nak balik. Maka Fatimah tengok dia. Rupanya dia masuk bersiap. Dia masuk, dia bersiap, dia mandi, dia pakai pakaian yang menarik perhatian suami dia. Kemudian disediakan segelas air, dan satu rotan. Nanti balik ini cuba buat.

Bila suami dia masuk beri salam, pertama dia bagi air, suami dia duduk, dia bagi air. Lepas suami dia minum air, dia bagi rotan. Suami dia ambil rotan letak tepi. Maka ditanya (kepada) Fatimah, kenapa engkau buat macam ini? Dia kata pertama aku pakai macam ini supaya pandangan suami aku pada aku lebih tertarik daripada dia pandang wanita di luar rumah.

Kita ingat ya, orang laki-laki ini wanita luar rumah teruk, dahlah muka lawa-lawa, muda-muda, suara lemah gemalai, cantik daripada kita. Jadi kalau dia balik tengok isteri tak menarik, di luar menarik, itu bahaya. Suami masuk kedai, makan bang. Balik rumah, nak makan gapo? Ambil sendiri. Itu dia pergi kedai itu sedap, pergi kedai duduk. Baru tak dan (sempat) panas duduk ini, mari dah nak makan apa bang? Kerbau guling ke?

Yang kedua dia kata. Sebab itu satu hari saya, cerita sayalah. Satu hari saya balik rumah, balik masa saya jadi pensyarah. Anak saya buat air. Mak dia panggil. Nah! Bawa air, hantar ke ayah. Anak dia, abah, mak kirim. Ana kata hantar semula ke mak, royak ke mak, abah takse pakai posmen, nak suruh dia hantar sendiri. Anak ini bawa balik. Ayah kata dia takse pakai posmen, nak suruh hantar sendiri. Bini saya bawa, guanelah buang tabiat hari ini. Tak, tuhan nak beri pahala ke dia, buat apa beri ke orang lain.

Yang kedua pasal apa beri rotan? Dia kata kalau dia nampak salah aku, dia boleh betul aku dengan rotan tersebut. Kita nak buat setara itu? Ya Allah, tak usahlah, rotan itu tak payah bawa tak apa, tapi air itu bawalah. Dari segi ini, tanggungjawab. Termasuk tanggungjawab dia kepada anak-anak ialah pendidikan. Isteri ini, suami kena ajar. Fardhu Ain wajib suami ajar kalau isteri tak reti.

Kalau suami tak boleh ajar, wajib bagi dia cari tok guru mengajar isteri dia, anak-anak dia. Kalau dia tak mampu nak cari tok guru, dia kena suruh bini dia pergi belajar. Fardhu Ain. Dan boleh seorang isteri dalam kitab, apa nama kitab itu? Allahumma solli ala Muhammad, kitab .... Dia boleh bagi isteri (pergi belajar jika) suami tak reti, tak cari tok guru mengajar, tak suruh mengajar, boleh isteri pergi belajar walau tanpa izin suami dalam bab Fardhu Ain sahaja. Fardhu Ain tak apa.

Belajar menjahit tak boleh, (kena) minta izin suami. Belajar memasak kena minta izin. Adapun Fardhu Ain, soal sah batal sembahyang, sah batal puasa ini, ini Fardhu Ain. Kalau tok lelaki tak boleh ajar, beritahu dia, hukumnya boleh tak kalau saya pergi tak minta izin? Boleh, tetapi saya tak galak. Boleh ustaz, tapi kalau pergi balik siaplah ustaz. Jadi kita tak usah cari masalah. Tanggungjawab, tanggungjawab dia.

Kalau hukum dia tanya bagaimana kalau sekiranya tok lelaki tadi tidak laksanakan tanggungjawab? Maka berdosa bagi dia. Berdosalah ke atas suami itu. Tapi saya suka dalam bab rumah tangga ini, hukum satu bab. Mengurus rumah tangga bab lain. Kadang-kadang bab mengurus rumah tangga ini kita jaga hukum halal haram dosa pahala ini tapi kita jaga. Sebab ada benda yang kadang-kadang redha suami itu penting.

Orang perempuan tertib dia, kita kena faham, tertib orang laki-laki, pertama Allah, yang kedua Rasul, yang ketiga mak dia, mak mertua dia. Yang keempat ayah dia, ayah mertua dia. Yang kelima isteri dia. Isteri duduk nombor lima.

Adapun orang perempuan, yang pertama Allah, yang kedua Rasul, yang ketiga suami. Suami duduk nombor tiga. Yang keempat emak, emak kita, mak mertua kita. Yang kelima ayah kita, ayah mertua kita. Jangan letak mak kita bawah daripada suami kita, tak boleh. Sebab isteri ini bila suami dia redha, syurgalah dia. Orang laki-laki kalau mak ayah dia redha ke dia, kaki kiri dia dalam syurga, kaki kanan dia duduk luar syurga.

Tapi orang betina, kalau suami dia redha ke dia, kaki kanan dia duduk dalam syurga dah. Tinggal kaki kiri, kaki apa dia? Sembahyang hat dia kena buat, puasa hat kena buat, tutup aurat hat dia kena buat, hat suami dia tak boleh buatlah. Sebab itu penting kita memahami struktur tersebut. Dan sebab itu kalau suami tak bertanggungjawab, maka berdosa itu tertanggung kepada dia.

Satu hari, Saidina Umar al-Khattab, orang tua mari jumpa Saidina Umar. Ya Umar, aku mari mengadu kepadamu ya Umar, anak aku degil, keras hati, tak dengar kecek, nasihat tak dengar. Suka bantah kepada aku, suka melawan kata-kata aku. Umar kata beginilah pak cik, pak cik balik panggil anak pak cik itu mari jumpa saya. Lalu budak, orang tua ini balik jumpa anak dia, Umar nak jumpa mu.

Maka budak ini mari jumpa Saidina Umar. Saidina Umar al-Khattab menasihati budak ini, kamu jangan jadi derhaka, jangan jadi anak yang derhaka, jangan lawan cakap mak, nasihat-nasihat, mu tak dengar. Habis. Lalu budak itu tanya, ya Umar, mu minta aku taat kepada mak ayah aku, pada mak ayah aku boleh, tak ada masalah ya Umar, cuma aku nak tanya, ada tak kewajipan ayah kepada anak? Ada tak? Mu suruh aku taat ayah, boleh. Tapi aku nak tanya ada tak kewajipan ayah kepada anak?

Kata Saidina Umar al-Khattab ada, Nabi sebut tiga, aku nak tambah satu. Nabi sebut tiga:

.........

“(Kata Nabi S.A.W) Kewajipan ayah kepada anak tiga. Pertama hendaklah dia bubuh nama yang comel, yang molek kepada anak dia bila anak dia lahir. Yang kedua, dia ajar anak dia bila anak dia mula ada akal. Yang ketiga, mengahwinkan anak dia bila anak dia nampak nak kahwin.”

Itu Hadis Nabi. Dan kata Umar al-Khattab, aku nak tambah satu. Apa dia? Kalau dia seorang ayah nak anak yang baik, hendaklah dia mencari isteri yang soleh. Kalau dia nak anak yang juruh, yang soleh, hendaklah dia mencari seorang isteri yang soleh.

Bila Umar kata demikian, budak ini kata ya Umar, kalau empat ini tanggungjawab ayah kepada aku, aku dapati ayah aku satu pun tak buat ya Umar. Ayah aku tak buat satu pun ya Umar. Nama aku buruk. Ayah aku bubuh nama aku nama yang buruk makna dia. Saya tak ingat nama dia, tapi nama yang buruk.

Yang kedua ayah aku tak pernah ajar pun aku ya Umar, sembahyang, puasa, tak pernah ajar. Yang ketiga ayah aku tak kisah aku nak nikah ke tak nikah, tak ambil kisah langsung. Yang keempat, ibuku seorang yang ditemui di kelab malam ya Umar. Ayah aku mengahwini ibuku seorang pekerja kelab malam.

Umar panggil orang tua itu. Umar kata kalau betul apa yang anak kamu beritahu aku, aku dapati kamu dulu derhaka kepada anak kamu, sebelum anak kamu derhaka kepada kamu.

Berapa ramai bekas isteri derhaka kepada suami. Berapa ramai suami derhaka dulu kepada isteri sebelum isteri itu derhaka kepada suami. Berapa ramai seorang ayah derhaka kepada anak sebelum anak itu derhaka kepada mak ayah dia.

Jadi dalam konteks ini, kita jangan letak soal nak bincang kesalahan, kalau kita bab mu salah, mu salah, tak selesai masalah. Tapi kita ikhtiar cari balik, ikhtiar cari kebaikan, kalau kita tahu kelemahan, kita suami kita tak ajar anak, kitalah ajar anak kita, kita suruh anak kita pergi mengaji.

Ayah mak ayah kita ini tidak ada peluang belajar ...kita. Kita ada peluang loni, kita ajar anak kita pergi belajar sana, belajar sini, belajar ilmu ugama, biar tapak ini betul-betul dulu, lepas itu nak naik lagu mana bangunan pun tak apalah. Tapak ini kena perbetul.

Kelmarin Zainuddin Maidin keluar kenyataan minta Menteri Pelajaran tutup semua Maahad Tahfiz seluruh Malaysia. Kenyataan puak-puak Liberal ini minta kerajaan, Jakim jangan beri bantuan kepada sekolah tahfiz.

Duduk marah ke sekolah ugama, tak marah ke sekolah kelas muzik, kelas sukan apa itu, duduk marah ke sekolah ugama. Ini pemikiran yang ada hari ini dalam negara kita yang kita alhamdulillah Kelantan ini Allah Taala kekalkan kita menang, kita susun tarbiyah kita susun. Di tengah budak muda lain punah, insyaAllah kita bina anak-anak kita jadi anak yang soleh. InsyaAllah.

Ayah atau ibu minta nikah

Kadang-kadang mak kita mati, tinggal ayah seorang. Ada anak tak beri ayah nikah. Kata ayah, tak kesian ke mak, ayah tak ingat ke mak, ayah tak. Dia begini, bila kita anak, kita duduk rumah kita, kita mengaji, kita belajar. Tinggal ayah kita seorang, siapa nak jaga dia?

Ada anak duduk rumah, tak sama ada isteri, tak sama. Dia ada isteri tak sama walaupun anak duduk beri makan dia, makan minum dia. Betul satu bab. Tapi jiwa seorang laki-laki, jiwa seorang perempuan, dia kena ada pasangan dia. Naluri tuhan buat demikian. Maka kalau benda yang itu tidak bercanggah, maka kita jangan sekat benda molek.

Yang kedua kita kena bina, jangan kita anggap bila orang itu meninggal dunia, kalau bukan soal dia tak ingat orang mati, ingat lagu mana pun kawan itu mati dah. Kawan itu mati dah. Sebab itu di antara doa orang mati, doa sembahyang mayat, sebab apa doa orang sembahyang mayat bila bab orang betina, kita tak minta ya Allah, gantikan bagi wanita ini suami yang lain. Tak minta begitu. Kerana di akhirat, Allah Taala bangkitkan laki-laki, perempuan-perempuan di syurga. Maka Allah Taala bahagikan isteri dia dunia, menjadi isterinya di akhirat.

Lagu mana kalau sekiranya seorang perempuan kahwin dua tiga? Kahwin seorang suami, meninggal dunia. Kahwin yang kedua meninggal dunia. Kahwin yang ketiga meninggal dunia. Siapa nikah dengan dia mati belaka. Lagu mana? Siapa suami dia di akhirat? Kata Nabi S.A.W dalam Hadis, Nabi kata:

"Allah Taala bagi dia pilih, dalam empat lima bekas-bekas suami dia, mana yang paling soleh, mana yang paling baik itulah jadi suaminya dalam syurga."

Maka oleh kerana itu, dalam kes ini, kalau ayah kita dia kata teringin nak kahwin, dia tanya kita pandangan kita. Kita beri pandangan yang betullah, nasihat yang betul. Ayah nak kahwin tak apalah, ayah pun tua kita anak-anak duduk luar, siapa nak jaga.

Ada satu kes berlaku pada satu hamba Allah. Anak-anak dia belajar sampai ke Mesir, mengaji tinggi. Ayah dia, mak dia nak kahwin. Dia tak beri. Mak dia, ayah dia mati, mak dia nak kahwin lain. Anak-anak tak beri. Anak-anak nasihat mak, tak usah menikah lain. Mak dia nak kahwin, orang tua dah, bukan kerana nafsu, tapi orang tua. Dia kena ada saeng berborak.

Nak saeng duduk berborak saja. Tua sama tua ini nak gapo dah? Baik tengok cicak, kan? Tapi dia kena ada orang berborak. Nak duduk berborak sekali. Begitu saja. Jadi bila anak-anak dia ini tak suka, jadi ada seorang hamba Allah nasihatkan anak dia, dia kata demo tak beri mak nikah ini, tak apalah, tapi hat ini duduk Kuala Lumpur, hat ini duduk Perak, hat ini duduk Kedah, tinggal mak seorang di rumah? Tak boleh begitu.

Dan kalau anak duduk keliling rumah sekalipun, duduk serumah dengan mak sekalipun, sama dah ada tok lelaki? Tak sama. Maka kerana itu dalam bab-bab macam ini, fitrah manusia dirai dalam perkara yang tidak bercanggah dengan syarak.

Penjagaan anak bagi wanita bekerja

Walaupun saya baca satu tulisan daripada yang meninggal dah, Muammar Gaddafi, The Green Book. Ada satu Muammar Ghaddafi dulu dia waktu dia naik Presiden Libya, dia tulis satu buku, buku hijau.

Buku itu diterjemah seluruh dunia. Dan buku ini dia sangat anti wanita bekerja. Dia Sosialis. Bagi saya begini saja, kita nak tinggal anak kepada pengasuh sebagainya tak apa selagi mana kita sempurnakan hak anak. Anak perlu dibesarkan dengan suasana dia yang sebaik-baiknya ialah kita, termasuklah susu kita, kita bekalkan. Penjagaan dia.

Sehari dua ini banyak kes-kes penjaga ini, pengasuh ini buat kerja macam-macam. Hat baru ini mati bubuh dalam peti sejuk. Meninggal dunia. Banyak kes-keslah, yang kadang-kadang rakaman cctv, kadang-kadang pengasuh-pengasuh ini hat jenis, hat jenis ini tak molek akhlak ini, anak jerit, dia hulur ibu jari dia. Jadi budak itu duduk hisap ibu jari kaki pengasuh.

Dia malas, malas buat susu budak ini, budak itu duduk jerit, dia main handphone, dia hulur ibu jari. Jadi budak ini duduk sedut, hisap jari kaki dia. Macam-macam cerita. Walau bagaimanapun, saya setuju bahawa perlunya jabatan-jabatan menyediakan Pusat Taska, Pusat Asuhan Kanak-kanak ini di pejabat-pejabat supaya waktu rehat, mak ayah boleh, mak, ayah tak pergi tak apa, mak boleh pergi untuk menyusukan anak waktu tersebut.

Dan kita Kelantan ini antara negeri yang kita buat peraturan supaya kita cuti dua hari, satu hari hari Jumaat hari ilmu, hari Sabtu hari keluarga supaya kita rapat dengan anak-anak dan sebagainya.

Suasana loni ekonomi, bebanan kos hidup yang meningkat menyebabkan satu orang suami sahaja kerja tak cukup, tak cukup. Terpaksa dua-dua kerja. Bila dua kerja, anak kita terpaksa tinggal. Tapi saya suka bahawa kalau boleh tidak terlalu lama sebab, sebab anak ini kalau kita tinggal lama, dia lagi dekat dengan kita, lagi baik waktu dia membesar.

Tapi suasana yang ada ini tak apa, dengan syarat kita letak dia di tempat yang baik, pengasuh yang baik, dan kita sentiasa menjaga tanggungjawab kita dengan anak-anak kitalah insyaAllah. 

(Teks transkrip dari ucapan dan jawapan Timbalan Presiden PAS dalam Kuliah Bulanan Wanita (Wanita Anugerah Terindah) di Dewan Besar Balai Islam Lundang pada 9 Julai 2018 yang disediakan oleh Pelatih Harakah, ZAID MD ADHAR) - HARAKAHDAILY 13/7/2018