KERAJAAN Persekutuan tidak menolak kemungkinan untuk menerbitkan beberapa lagi bon berdenominasi Yen dalam tahun ini. Andaian tersebut digambarkan oleh Menteri Kewangan setelah Bon Samurai telah berjaya diterbitkan pada awal Mac lalu dan menerima lebihan langganan sebanyak 1.6 kali ganda iaitu sebanyak 324.7 bilion Yen berbanding jumlah asal 200 bilion Yen (kira-kira RM7.5 bilion).

Penerbitan Bon Samurai telah diumumkan dalam Belanjawan 2019 pada November tahun lalu setelah kerjasama ekonomi dua negara ini dirancakkan semula di era Tun Dr Mahathir dan Shinzo Abe. Bon Samurai bersaiz 200 bilion Yen dengan kadar kupon pada paras terendah 0.63% dan tempoh matang selama 10 tahun. Bon ini diterbitkan di pasaran Jepun dan dijamin oleh Japan Bank for International Cooperation (JBIC).

Paras hutang Kerajaan Persekutuan sehingga akhir Suku Keempat 2018 ialah RM741 bilion (51.8% daripada KDNK) berbanding RM686.6 bilion pada akhir tahun 2017. Daripada keseluruhan jumlah hutang tersebut, sebanyak RM562.2 bilion adalah hutang domestik, manakala RM178.8 bilion adalah hutang luar negara. Hutang Kerajaan Persekutuan dalam mata wang asing adalah sebanyak RM16.7 bilion.

Walaupun kadar kupon sangat rendah berbanding pinjaman komersial lain, terbitan bon berdenominasi Yen akan terdedah kepada kemeruapan pasaran mata wang. Yen dianggap mata wang selamat ekoran sentimen pelabur yang masih tertekan dengan ketidaktentuan kewangan global. Sekiranya Yen terus mengukuh, maka Kerajaan turut akan terbeban dengan kos perkhidmatan hutang kepada Jepun.

Kerajaan juga mesti menjelaskan dengan terperinci objektif utama penerbitan bon dan penggunaan hasil yang akan diperolehi. Peningkatan RM55 bilion hutang kerajaan dalam tempoh 12 bulan sangat membimbangkan meski banyak peruntukan dan projek kerajaan yang tertangguh. Tindakan ini turut akan mencacatkan pelan konsolidasi fiskal menjelang tahun 2020. – HARAKAHDAILY 19/3/2019

BENAR kata pepatah, biduk lalu kiambang bertaut, dan air yang dicincang tidak akan putus.

Dalam membicarakan usaha ke arah perpaduan ummah, kita tidak terlepas dari menyentuh isu perpecahan ummah yang terbit daripada persaingan kuasa dua ‘kabilah politik’ terbesar di kalangan orang Melayu, iaitu PAS dan Umno.

Setiap ‘kabilah politik’ ini dianggotai oleh pelbagai individu yang mempunyai nawaitu, pendekatan dan agenda tersendiri, serta telah berseteru dan berkelahi buat sekian lamanya.

Namun lanskap politik pasca PRU14 mula membibitkan ‘keserasian’ di pihak PAS dan Umno untuk mengembalikan kesatuan dan perpaduan ummah, yang juga boleh membawa kebaikan ke arah penyatuan rakyat berbilang kaum di dalam negara.

Menghadapi senario politik Malaysia Baharu, hubungan PAS dan Umno dilihat sedang memasuki fasa dinamik yang baharu dan perubahan ini merupakan suatu proses yang berlaku secara fitrah (natural), umpama hubungan ‘adik-beradik’ yang kembali bertaut setelah lama berseteru.

Kedudukan ini dijelaskan oleh Presiden PAS, YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH) bahawa PAS dan Umno tidak boleh 'berkahwin' memandangkan kedua-dua parti itu sebenarnya adalah ‘adik-beradik’.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan mengenai ura-ura bahawa PAS akan membentuk gabungan politik baharu bersama Umno dan parti komponen BN lain termasuk MIC dan MCA, sempena program Wacana Islam dan Isu Semasa bertajuk ‘Kesatuan Umat Islam di Malaysia: Prospek dan Cabaran’ anjuran Persatuan Ulama Malaysia di Kuala Lumpur.

Perlambangan ‘adik-beradik’ ini membawa seribu satu makna yang tersendiri, dan memberi dimensi baharu terhadap prospek penyatuan ummah yang lebih cerah.

Seruan penyatuan yang dibawa oleh PAS adalah di atas dasar Islam, mengajak kepada penghayatan ajaran Islam yang sebenar, serta mengiktiraf peranan dan kedudukan masyarakat majmuk dalam negara.

Namun usaha ke arah penyatuan ini telah mengundang rasa tidak senang daripada pihak yang terancam dengan kerjasama ini, khususnya di kalangan pemimpin DAP dan PAN.

Pemimpin DAP antara yang terkehadapan dalam menyebarkan dakyah dan hasutan bahawa Malaysia akan menjadi 'Negara Taliban' sekiranya PAS dan Umno bergabung kuasa. Malah dimomokkan pula bahawa kerjasama PAS dan Umno akan mencabar kedudukan warga bukan-Islam dalam negara.

Ternyata dakyah yang disebarkan ini akan tertolak dengan sendirinya apabila rakan-rakan bukan-Islam dapat merasai dan menyaksikan sendiri, keadilan dan keharmonian hidup masyarakat pelbagai agama di Kelantan dan Terengganu yang diperintah oleh PAS.

Justeru usaha ke arah memulihkan hubungan ‘adik-beradik’ di atas dasar Islam adalah suatu perkara makruf yang perlu disegerakan. Hakikatnya hanya musuh yang bergembira, apabila sesuatu bangsa terus bersengketa.

Firman Allah SWT (maksudnya): “Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah Al-Hujurat: 10)

SYAHIR SULAIMAN
Pengarah Strategi Pemuda PAS
19 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 19/3/2019

WAN Saiful Wan Jan sound DAP kerana tuduhan liar terhadap PAS. Katanya, dia berasal dari PAS dan faham cara kerja PAS. Jadi tidak betul jika mahu menyalahkan PAS. Bukan semua perkara yang tidak benar dibuat oleh PAS.

Pertamanya terima kasih atas kritikan Wan Saiful dari Bersatu terhadap DAP. Ianya sangat berani kerana menyanggahi DAP, taiko dalam PH. Nak harapkan Pan tegur DAP? Masak dululah telur tu. Keduanya, memang PAS tak sempurna, jadi pasti ada cacatnya. Bukan sahaja PAS, tapi juga parti lain. Tapi dalam banyak-banyak parti itu, PAS yang paling baik. PAS Perasan? Tak, PAS tak perasan sebab nak tuduh PAS punyalah lama dan panjang episodnya, alih-alih tak pernah betul. Tapi parti lain, tak tuduh lagi, kadang-kadang tu dah mengaku.

Ketiganya, teguran Wan Saiful kepada DAP ini tak banyak beza dengan kisah rasulullah yang difitnah macam-macam, tetapi akhirnya, golongan musyrikin menafikan tuduhan dan fitnah-fitnah itu kerana tahu siapa baginda. Begitulah PAS, difitnah macamana pun, orang tetap tak percaya, sebab PAS baik. Tapi janganlah baca ini macam tuduh PH tu musyrikin pulak. DAP yang kafir jer kalau betulpun musyrik. Yang lain tu penyokong setia DAP jer.

Dalam seminggu ini setelah disindir dan diasak oleh wanita dalam PH, Mujahid nampaknya bertindak agak rasional. Sesuatu yang sudah lama tiada dalam dirinya. Beliau disinggung oleh Lathefa Koya selepas pertemuannya dengan Zakir Naik, suruh Mujahid masuk PAS semula. Dia juga disindir Marina Mahathir atas isu perhimpunan wanita yang disertai juga puak LGBT.

Tindakan rasional beliau ialah kembali mengangkat Zakir Naik, walaupun dimarahi segelintir individu dalam PH. Mujahid juga telah memaklumkan akan memberikan lebih perlindungan kepada isteri yang ditinggalkan suami tanpa nafkah. Undang-undang hadanah yang bakal diperkenalkan, boleh menyita harta suami jika membiarkan anak dan isteri setelah bercerai. Apa yang baik, mesti kita sokong.

Tapi Mujahid kembali pening setelah menghantar satu kiriman ayat al-Quran di page beliau dengan diterjemahkan dengan perkataan lain. Setelah didesak, baharulah ianya ditukar. Pening layan Mujahid ni, orang dalam PH tak tahulah macamana.

Menteri Pertahanan Mohamad Sabu pada beberapa minggu lalu, menafikan dan menyindir DS Najib atas isu penjualan aset kerajaan Hotel Royale milik Bousted kepada Royal Hotel Ltd yang disenaraikan di Singapura. Kemudian ternyata DS Najib berkata benar. Mat Sabu dikatakan tidak tahu proses jual beli.

Kita mengenali Mat Sabu memang bukan seorang dari bidang ekonomi. Itu pasti. Dan sekarang ini ada satu lagi kepastian yang PAS boleh jamin ia betul iaitu Mat Sabu ialah seorang pembohong. Dia berbohong pasal penjualan ini, dia berbohong ketika berkempen, dia juga berbohong kata PAS terima duit dari Umno dan dia juga berbohong yang 'seekor' ahli PAS sudah disita hartanya bagi tujuan siasatan rasuah. Harap itu bukan satu taqiyyah.

PKR Perak dalam sidang akhbar mereka bagi menafikan ada gerakan mahu menukar MB Perak secara tiba-tiba bagaikan orang sawan, meminta PAS dan Umno membahagikan kerusi dahulu di Perak sebelum bercakap pasal kerjasama keduanya di Perak.

Tan Kar Hing bertanya, sekarang siapa tolong siapa Umno tolong PAS atau PAS tolong Umno apabila dia memberikan contoh kerusi Selinsing yang majoritinya hanya 97. Soalan yang bodoh, hanya datang dari orang yang bodoh. Jawapannya PAS dan Umno tolong rakyat Malaysia dari kejahatan, penipuan, kerakusan PH. Noktah.

Mohd Nasir Abdullah
Doha, Qatar
19 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 19/3/2019

NEW Zealand sentiasa sebelum ini kami anggap sebagai sebuah negara yang selamat dan tidak ada ancaman yang luar biasa terhadap keselamatan anak-anak kami.

Sehinggalah bila berlaku kejadian mengejutkan tembakan yang dilakukan di masjid oleh seorang lelaki berasal dari Australia pada waktu umat Islam mahu menunaikan ibadah Solat Jumaat.

Ia merupakan suatu perlakuan terrorisma dan jenayah yang terkutuk yang langsung tidak berperikemanusiaan dan kami seperti masyarakat antarabangsa mengutuknya sekeras-kerasnya.

Apa yang berlaku adalah berpunca daripada agenda pihak tertentu yang mengapi-apikan kebencian secara tidak rasional terhadap Islam sedangkan Islam sangat menganjurkan perdamaian dan mengecam kezaliman dan keganasan.

Realiti yang berlaku adalah umat Islamlah mangsa yang telah dan sedang mengalami kezaliman serta keganasan yang berterusan di seluruh dunia melalui siri-siri peperangan, pencerobohan dan penjajahan yang tidak berasaskan prinsip keadilan yang betul.

Kami mengalu-alukan dan memuji kenyataan Perdana Menteri New Zealand yang mahu menanggung kos pengebumian dan memberi perlindungan keselamatan kepada keluarga mangsa adalah tindakan yang patut diambil oleh kerajaan yang bertanggungjawab. Ia menunjukkan kenyataan oleh seorang Senator dari Australia, Senator Fraser Anning bukanlah mewakili rumpun Australasia yang kami yakin masih rasional dan tidak sewenangnya menyalahkan imigran Muslim sebagai punca keganasan. Tindakan seorang pemuda melontar telur busuk kepada Senator berkenaan menunjukkan kenyataan Senator berkenaan juga tidak diterima di Australia.

Namun begitu, bagi menjamin mangsa diberi keadilan sewajarnya, kami menuntut semua pengganas dibawa ke muka keadilan dan diberi hukuman yang setimpal.

Pengganas yang membunuh orang awam tanpa mengira orang-orang tua dan kanak-kanak tanpa perikemanusiaan ini tidak sewajarnya dibenarkan hidup dalam masyarakat. Mereka sepatutnya dihukum mati setelah diadili sebagai mengembalikan keadilan kepada mangsa dan keselamatan orang awam.

“Islam Memimpin”

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Parlimen Kuala Terengganu (P036)
17 Mac 2019 - HARAKAHDAILY 17/3/2019

PADA Isnin 18 Mac 2019, jam 12 tengah hari, bertempat di Pejabat YB Menteri Kesihatan, Jalan Cenderasari, sekumpulan wakil NGO telah bertemu dengan Yang Berhormat Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad bertujuan menyerahkan petisyen.

Petisyen tersebut merupakan sebahagian daripada kempen #WajibVaksin yang menyokong usaha kerajaan dan Kementerian Kesihatan Malaysia bagi mewajibkan vaksin yang terkandung dalam Program Imunisasi Kebangsaan kepada seluruh kanak-kanak warganegara Malaysia.

Petisyen yang dianjurkan oleh Persatuan Pembanteras Mitos Perubatan Malaysia (Medical Mythbusters Malaysia) berlangsung sejak 25 Februari 2019 lalu, dan berjaya memperolehi sejumlah 119,932 tandatangan.

Sebanyak 15 pertubuhan dan persatuan bukan kerajaan (NGO) daripada pelbagai bidang, khususnya kesihatan dan kebajikan kanak-kanak, turut menzahirkan sokongan ke atas petisyen ini.

15 NGO tersebut adalah:
1. Persatuan Pembanteras Mitos Perubatan Malaysia (Medical Mythbusters Malaysia, M3)
2. ASEAN Commission For the Promotion and Protection of the Right of Women and Children
3. Majlis Perunding Wanita Islam Malaysia
4. Public Health Malaysia
5. Delegation Of Nurses
6. The Dressar & Co
7. Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA)
8. IKRAM Health
9. Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (i-Medik)
10. Persatuan Pakar-Pakar Perubatan Keluarga Malaysia (FMSA)
11. Malaysian Male Nurses (MMN)
12. Islamic Medical Association Malaysia (IMAM)
13. Malaysian Integrated Medical Professionals Association (MIMPA)
14. Medical Tweet Malaysia (MedTweetMY)
15. Immunise4Life

Salinan petisyen tersebut telah diterima secara langsung oleh Yang Berhormat Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad.

Beliau juga menyatakan iltizam dan komitmen ke arah mewujudkan vaksin mandatori, dengan mengambil kira pandangan semua pihak termasuk sokongan rakyat yang disampaikan melalui petisyen ini. – HARAKAHDAILY 19/3/2019

ASSALAMUALAIKUM W.B.T dan salam sejahtera

Seluruh rakyat Malaysia bersedih di atas tragedi yang menimpa penduduk Pasir Gudang, Johor di atas tindakan yang tidak bertanggungjawab oleh pihak yang berkenaan.

Pencemaran Sungai Kim Kim yang disebabkan oleh pembuangan bahan kimia toksik ke dalam sungai telah menyebabkan 3555 orang menjadi mangsa yang perlu dirujuk ke pusat rawatan.

Di kesempatan ini MPROS ingin berkongsi dan menerangkan tentang bahaya dan kesan bahan toksik kepada manusia serta mencadangkan beberapa langkah yang perlu diambil oleh masyarakat dan kerajaan.

(A)     Kesan bahan toksik berbahaya kepada masyarakat

Pihak berkuasa telah mengenalpasti beberapa bahan kimia yang terdapat di dalam Sungai Kim Kim yang tercemar. Berikut adalah kesan terhadap masyarakat yang terdedah. Diantaranya:

• Acrylonotrile -     amat bahaya dan beracun jika melebihi takat yang dibenarkan. Boleh menyebabkan kanser paru-paru serta kecatatan bayi dalam kandungan jika terdedah secara berterusan

• Metana -     Berbahaya tetapi hanya sedikit toksik. Menyebabkan mangsa terasa sesak nafas tanpa amaran

• Hydrogen cloride -     Berbahaya dan bertoksik. Boleh menyebabkan mangsa rasa pedih pada mata dan terbakar pada dada apabila terhidu

• Acrolein -     Berbahaya dan bertoksik. Boleh menyebabkan kematian jika melebihi 10ppm. Boleh menjadi agen kanser.

• Benzene -     Berbahaya dan bertoksik - Agen utama kepada kanser leukimia jika pendedahan melampau melebihi 50ppm.

• Toluene -     Berbahaya dan bertoksik. Berisiko pada bayi

• Xylene -     Berbahaya dan bertoksik. Boleh meracuni paru-paru dan organ penafasan

• Limonene -     Kurang bahaya. Boleh memberi kesan kepada hidupan dalam air.

(B)     Langkah-langkah yang perlu diambil:

(i)     Masyarakat

Antara langkah-langkah yang perlu diambil oleh penduduk yang terdedah kepada bahan toksik tercemar ini ialah:

a)     Keluar daripada kawasan yang tercemar sehingga diberitahu selamat

b)     Kurangkan aktiviti luar dan terbuka

c)     Tutup semua tingkap dan pintu rumah dan bangunan

d)     Sentiasa bersihkan diri seperti mandi, membasuh muka, memakai topeng yang sesuai

(ii)     Kerajaan

Bagi mengelakkan perkara ini terus berulang dan tidak terkawal, MPROS mencadangkan supaya kerajaan dapat mempertimbangkan cadangan-cadangan seperti berikut:

>    Mengkaji semula denda yang dikenakan kepada pesalah sebanyak RM500,000.

>     Menyediakan SOP dan panduan sebenar kepada masyarakat

>     Menutup kilang-kilang haram dan mengenakan tindakan tegas kepada pihak yang bersalah

>    Mempertimbangkan melakukan pembenihan hujan di kawasan yang terdedah

>    Mengisytiharkan darurat jika perlu

Oleh itu, MPROS berharap agar semua pihak dapat memainkan peranan dalam menangani masalah yang sedang berlaku ini.

MPROS juga mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam misi bantuan kepada mangsa-mangsa di Pasir Gudang.

Sama-samalah kita berdoa kepada Allah S.W.T agar segala urusan dipermudahkan dan tidak menjadi lebih parah.

Sekian terima kasih,

"Melangkah Bersama"

RAZAK HALIM 
Presiden MProS
Pertubuhan Kebajikan Muslim Profesional Sejahtera Malaysia (MPROS) - HARAKAHDAILY 18/3/2019

 

●     SERAMAI lapan MP, Adun dan Senator di Sabah secara rasminya diterima sebagai ahli Bersatu setelah mereka mengisytiharkan keluar dari Umno. Kemasukkan mereka ini dalam Bersatu, akan membuka jalan kesenangan bagi kedua-dua pihak dari Semenanjung dan juga Sabah. Bersatu Semenanjung akan mudah mencari ahli dan kawasan baharu, hasil bantuan lapan orang ini. Dan mereka juga pastilah akan mendapat tempat utama organisasi parti nanti. Plot cerita yang sangat mudah dibaca. Bukan susah sangat nak tinggal kawan masa susah. Walau bagaimanapun sehingga kini, PH mengambil ketetapan untuk menyokong kepimpinan Warisan di Sabah.

Salah seorang daripada lapan individu yang keluar Umno itu ialah Ronald Kiandee Ahli Parlimen Beluran yang juga bekas Timbalan Speaker Dewan Rakyat. Ketika perbicaraan saman malu antara Anwar Ibrahim dan Anifah Aman pada 15 September 2014, Ronald memberitahu mahkamah yang beliau telah ditawarkan sebanyak RM5 juta untuk menukar parti mengikut Anwar dalam rancangan 16 September dahulu. Namun beliau dengan tegas menolak. Ronald dilaporkan berkata beliau tidak akan lompat parti, biar apapun yang ditawarkan. Begitu tegas prinsip beliau dahulu. Namun kini, dari berharga RM5 juta, dia dijual lelong, tanpa tanda harga, masuk pula ke kem yang ada Anwar di dalamnya.

●     Ronald juga adalah Ketua PAC Parlimen yang secara prinsipnya telah dipersetujui oleh kerajaan PH untuk jawatan itu diserahkan kepada pembangkang. Maka apabila beliau telah masuk kerajaan, Nurul Izzah dan Hannah Yeoh, dikhabarkan meminta jawatan itu dilepaskan oleh Ronald bagi ia dikalungkan pula kepada ahli Parlimen pembangkang yang lain.

Desakan ini adalah kerana kenyataan Tun Mahathir terdahulu yang berkata langkah menyerahkan jawatan itu kepada pembangkang bukan peraturan negara, ia hanyalah persetujuan dari semua parti pemerintah, bukan membabitkan Perlembagaan.

Sebenarnya janji jawatan ketua PAC ini ada dalam Manifesto PH. Mungkin Nurul Izzah itu keliru siapa Tun. Yang dah dijanjikan secara terang nak bagi jawatan PM kat Anwar pun Tun lipat, apa lagi janji yang ini. Duduk dalam pakatan yang sama pun kena kencing juga. Dan, berani ke nak lawan Tun?

●     Pembunuhan orang Islam di New Zealand semalam, masih lagi menjadi kesedihan bagi umat Islam. Dan tanpa disangka, ia turut ditangisi oleh seluruh dunia yang segera mengutuk serangan yang tidak berperikemanusiaan itu. Bukan sahaja negara-negara Islam, malah Donald Trump yang jahat itu pun, turut mengutuknya. Tidak terkecuali juga dalam New Zealand sendiri, apabila seorang remaja 'Eggboy' secara tiba-tiba memecahkan telur ke atas kepala Senator dalam satu sidang akhbar.

Kebencian yang ditaburkan oleh Senator Fraser Anning itu memakan dirinya sendiri. Dia juga buat-buat lupa apabila kehadiran kaumnya, Inggeris di New Zealand 250 tahun dahulu, Orang Asli New Zealand turut dibunuh oleh mereka. Diberitakan juga semalam, sekumpulan Kristian berjaga di luar masjid ketika umat Islam solat. Kerjasama Islam dengan Kristian semakin erat. Kita yakin yang peristiwa ini akan menjadi seperti 9/11 iaitu orang bukan Islam beramai-ramai masuk Islam kerana mendapat maklumat yang salah tentang Islam sebelum ini. Tapi ada sesetengah makhluk, takut dengan kerjasama ke arah kebaikan. Jadi macam anjing bodoh, posmen dia salak, pencuri pun dia salak. Tak tahu beza.

●     Husam Musa semakin kuat mempromosikan ganja sebagai bahan ubatan. Beliau juga mendakwa bahawa satu kesilapan apabila ganja hanya dilihat dari sudut ketagihan, bukannya kebaikan penyembuhan. Dakwa beliau, ganja pernah dijadikan ubat bagi sakit beliau dahulu.

Kita tidak faham kenapa beliau bersungguh benar untuk mempromosikan ganja ini. Hari itu sumbu ajaib, entah apa jadi. Harap remaja yang letak sumbu dalam motor hari itu, masih tak perlu isi minyak, sebab jimat gila. Kemudiannya dia cakap dapat maklumat dari jin. Tak cukup dengan itu, kata dapat info yang PAS terima duit dari Umno melalui akaun Affin Bank. Isu bangunan Wisma Tok Guru di Salor, beliau kalah. Perihal ibu pejabat PAS Pusat dahulu, tak siap-siap lagi. Janji stadium baharu kepada rakyat Kelantan, tak siap-siap. Kambing Jamnapari, mati. Royalti tak dapat-dapat. Banyak lagilah.

Sekali menipu, orang dah tak percaya, apa lagi banyak kali. Tun Mahathir pun tak percayakan Husam. Tak lantik pun dia jadi Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri Kelantan. Rakyat Kelantan pun tak yakin, tolak dia dalam PRU. Orang yang dekat dengan dia pun tak percaya, kita nak percaya ke? Harap janganlah cadangan nak menghalalkan ganja ialah untuk melepaskan budak-budak nakal yang ditahan kerana hisap ganja sudahlah. Manalah tahu kan?

MOHD NASIR ABDULLAH
17 Mac 2019
Istanbul, Turki - HARAKAHDAILY 17/3/2019

More Articles ...