USUL memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR sepertimana dibentang dan diterima pada Muktamar PAS Kali Ke-63 Ahad lalu adalah urusan PAS dan tidak perlu campur tangan daripada Umno. Ia menunjukkan ketegasan PAS terhadap mana-mana pihak dalam memastikan prinsip dan dasar Islam yang menjadi teras perjuangan parti ini terus dipelihara mengatasi segala kepentingan; politik kuasa dan kebendaan.

Pemuda Umno Kedah diingat agar tidak terlalu teruja dan gembira terhadap segala keputusan yang telah diambil oleh PAS kerana PAS sendiri tidak mempunyai ikatan politik dengan Umno. Bahkan Umno itu sendiri tidak jauh bezanya dengan parti tersebut yang belum berani bertegas kepada rakan komponen BN untuk berperanan menegakkan syariat Islam dalam negara ini.

Bahkan Umno masih menyimpan kebimbangan dan tidak yakin pada diri sendiri untuk melaksanakannya walaupun menerajui pemerintahan. Begitu jua sayap-sayap Umno juga tidak berani menyuarakan perihal kelemahan, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam urus tadbir negara.

Kami menasihati Pemuda Umno Kedah agar tidak perlu menjadi konsultan politik kepada PAS untuk bertahaluf siyasi dengan mana-mana pihak dan mengambil sebarang langkah politik. PAS tidak hilang punca apatah lagi berjalan di dalam kegelapan akan tetapi kekal berdiri di atas paksi yang teguh untuk mempertahan dan meninggikan agama Allah.

PAS sentiasa membuka pintu muzakarah bahkan telah lama membukanya kepada mana-mana pihak untuk membincangkan hal-hal berkaitan perlaksanaan Syariat, Pembangunan Negara dan sebagainya atas dasar sebuah parti politik yang mengamalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera. Dengan menggariskan syarat ia mestilah berteraskan Islam serta kesediaan melakukan islah dan tajdid sebagaimana panduan al-Quran dan as-Sunnah.

Justeru, Inilah masa terbaik untuk Umno kembali berpegang kepada tali Allah dalam segenap ehwal dan menginsafi serta bertaubat atas segala kesilapan dan dosa lalu dengan mencari serta memohon keampunan Allah. Umno perlu berubah, kerana politik juga tertakluk kepada perhitungan dosa dan pahala di mana akhirnya kita akan kembali kepada Allah jua.

USTAZ SALIM MAHMOOD
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah – HARAKAHDAILY 4/5/2017

SAYA tidak tahu jika tulisan ini bakal mengundang rasa tidak senang bagi mereka yang sudah lama berjuang menegakkan hudud. Namun mengambil semangat sabda Nabi "Addenn Nasihah", saya kemukakan jua tujuh nasihat. Semoga membawa manfaat untuk masa depan umat di tanah air ini.

1. Cuba hidupkan terma 'hudud hanya untuk penjenayah' sebagai pembaharuan kepada tagline 'hudud hanya untuk orang islam.' Saya kira perkataan kedua ini membina gap dan kurang kukuh kerana dengan mudah di'spin' kata islam tak adil sebab orang islam mencuri kena potong tangan, bukan islam kena penjara saja. Ramai benar yang terpengaruh.

Orang yang menolak hudud juga bakal dilihat membela non-muslim dari sudut keadilan berhukum. Islam kelihatan eksklusif dan bertentangan dengan slogan rahmat untuk semua. Terma tersebut terlalu umum bagi sebuah makna yang dalam.

Sebaliknya menggunakan terma hudud hanya untuk penjenayah boleh menyatukan muslim dan non muslim kerana kedua-dua golongan ini sememangnya menolak jenayah.
Saya tabik dengan pendekatan 'hudud hanya untuk muslim' untuk suatu ketika dahulu. Tapi seperkara yang perlu diakui ialah kita mesti sentiasa perbaharui bentuk promosi agar sentiasa mampu menambat hati pelanggan.

لاينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان والأمكان

2. Minimakan perkataan 'hukum' hudud. Dalam Bahasa Malaysia, hukum antaranya membawa maksud balasan atas kesalahan. Itulah makna paling dekat yang akan singgah dahulu dalam pemikiran apabila perkataan hukum disebut. Bunyinya seolah islam suka menghukum.
Padahal dalam bahasa arab, hukum membawa maksud kaedah dan balasan sebenarnya ialah 'uqubah' .

Amalan perundangan dunia memisahkan antara fasal jenayah, perbicaraan dan hukuman. Rang Undang-undang Jenayah Syariah yang diperjuangkan PAS merangkumi ketiganya bukan hanya hukuman semata-mata.

Lebih lunak jika diguna perkataan 'undang-undang jenayah' hudud.

Islam amat menjaga soal wording kerana implikasinya besar. Tengoklah teguran tuhan dalam surah al-Baqarah ayat 102. Dia minta tukar perkataan Ra'ina kepada Nzurna.

لا تقولوا راعنا وقولوا انظرونا

3. Tonjolkan isu 'jenayah'. Banyakkan forum dan wacana pendedahan ancaman krisis jenayah di Malaysia. Bina mood sedar dan peduli masyarakat terhadap keselamatan dalam Malaysia dahulu. Bawa perkara ini sehingga rakyat sedar ada sesuatu yang perlu dibaiki. Banyakkan mendengar disamping bercakap. People dont care how much you know until they know how much you care.

خاطب الناس على قدر عقولهم

4. Kempen hudud melalui iklan-iklan yang indah dan mesra. Font, coloring, effect, background, border semuanya perlu diteliti. Saya terkejut bercampur kesal dengan beberapa helai t-shirt yang terpampang perkataan hudud dihiasi dengan gambar pedang dan tulisan warna merah. Poster ceramah penerangan hudud juga nampak angkuh dan tegas. Maaf, ia tidak membantu menarik masyarakat yang sedang sceptical dengan hudud.

الحكم على شيء فرع عن تصوره

5. Ceritakan isi-isi perundangan jenayah hudud lebih dari namanya. Lihat contoh kajian melibatkan lingkungan 300 orang responden ini sebagai panduan:

Soalan pertama yang ditanya ialah adakah anda bersetuju dengan perundangan islam? Majoritinya menjawab tidak bersetuju.

Soalan kedua datang dalam bentuk masalah. Jika anda menjadi mangsa jenayah, apakah hukuman yang anda akan pilih? Samada A (penjenayah perlu membayar ganti rugi kepada mangsa) atau B (membayar denda kepada kerajaan). Hampir keseluruhannya memilih A dan itulah prosedur hukuman Islam, bermatlamat membela mangsa bukan menyeksa pesalah.

Lupakan nama fokuskan isi. Nabi SAW tidak kisah perkataan bismillah dan namanya dipadam dari mukaddimah dokumen Perjanjian Hudaibiyah dan diganti dengan nama lain oleh Musyrikin Quraisy kerana isinya lebih penting dari nama. Ini strategi.

العبرة بالمسميات لا بالأسماء

6. Ceraikan keenam jenayah hudud (murtad, mencuri, menfitnah, merompak, zina dan minum arak) dan fokus kepada satu-satu. Brunei memisahkan perlaksaan kanun jenayah syariahnya kepada beberapa fasa. Fasa pertama menekankan undang-undang solat Jumaat.

Saya maksudkan bukan hanya ceraian dari sudut perlaksanaan sahaja, tapi harus dimulai dengan promosi. Pilih bunuh dan mencuri dahulu sebagai kempen melihat kepada kritikalnya. Dari sudut lain juga, bunuh dan curi juga boleh diterima penganut semua agama berbanding arak dan zina. Semangat pengsyariatan berperingkat perlu diterapkan.

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا.

7. Jangan terus menolak hujah golongan yang menyatakan ketidak relevanan hudud atas alasan kondusifiti. Bersetuju dengan mereka dari satu sudut walaupun tidak bersetuju dari sudut lain. Sokong hujah kondusifiti sememangnya menjadi syarat hudud, kerana suasana yang tidak kondusif mengundang syubhat yang membatalkan perlaksanaan hudud seperti yang berlaku di hari-hari pemerintahan saidina Umar. Tetapi dalam waktu yang sama menerangkan hudud amat kondusif di Malaysia masa ini dengan permasalahan jenayahnya yang begitu kritikal dan tidak sama seperti di Tunisia, Mesir atau Turki.

أهل مكة أدرى بشعابها

Walau bagaimanapun, saya menyokong penuh tindakan kerajaan Kelantan mengaplikasikan hudud dalam ruang yang ada. Lidah praktikal lebih fasih dari lidah teori. Tetapi teori tetap tidak boleh dikesampingkan. Iman dan amal sentiasa seiringan dalam lafaz al-Quran. Iman itu tahu dan amal itu laku.

Kerajaan menghabiskan hingga RM200 juta hanya untuk membentuk persepsi baik masyarakat terhadap GST. Takkanlah kita tak boleh melaburkan fokus untuk merancang penerapan persepsi baik masyarakat terhadap hudud. Kalau sekadar cerita kaedah perlaksanaan dan dalil kewajipan, ulama' silam dah sediakan semuanya. Kita perlukan suatu gerak seterusnya yang lebih membumi ke Malaysia.

Jangan terus melenting jika hudud belum diterima. Itu lumrah dakwah. Kekalkan istiqamah jangan sekadar istimrar.

Dakwah umpama meniaga. Dalam dunia perniagaan, kalau anda tidur sehari orang akan tinggal anda berbatu-batu. Anda kena sentiasa kreatif menawarkan sesuatu dan menghasilkan sesuatu.

Dunia dakwah apatah lagi. Gerak tajdid perlu sentiasa berlaku dalam keadaan musuh sentiasa bersaing untuk merebut mad'u. Kita tidak memperlekeh cara orang lama berdakwah tetapi bak kata hukama', perkara yang betul pada masa yang salah adalah tetap salah.

Kita fundamentalis, tapi bukan konservatif!

Maaf jika tersalah bicara. Mohon berbincang. – HARAKAHDAILY 4/5/2017

DEWAN Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memandang serius penganjuran konsert Megadeth, sebuah kumpulan rock thrash metal dari Amerika Syarikat pada 5 Mei 2017 di Stadium Negara. Pada tahun 2001, band ini pernah dihalang untuk menganjurkan konsertnya di Kuala Lumpur.

DPPM juga telah menerima maklumat tentang sebaran satu poster secara maya yang telah mengaitkan Ketua Pemuda PAS yang antara isi kandungannya di dalam kenyataan tersebut menyatakan tentang kerosakan akidah menyertai konsert Megadeth serta usaha menggerakkan pemuda PAS berhimpun bagi melaksanakan bantahan. Sehubungan dengan itu, DPPM menafikan sebarang poster berkait dengan kenyataan tersebut oleh pihak Ketua DPPM.

Pun begitu, DPPM mempertegaskan beberapa hal yang melibatkan garis panduan hiburan dalam Islam. DPPM merujuk Garis Panduan Hiburan Dalam Islam (Edisi Kedua) yang telah diterbitkan oleh pihak JAKIM dan diperakukan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke-107 pada 10-11 Februari 2015.

Konsert Megadeth ini pernah dihalang penganjurannya pada tahun 2001. Difahamkan asas halangan adalah kerana pengaruh muzik mereka membawa kesan negatif pada peminat. DPPM mempersoalkan ketegasan pihak berkuasa dalam menanggani penganjuran ini walaupun Garis Panduan Hiburan Dalam Islam telah begitu jelas diperakukan.

Demi masa depan negara yang lebih gemilang dan keseimbangan pembangunan rakyat yang berkualiti tinggi, DPPM mempersoalkan penganjuran konsert seperti ini. Apakah ia membawa faedah besar untuk rakyat atau hanya membuka ruang kepada rakyat untuk menyaksikan budaya yang tidak sihat di dalam negara ini.

Islam bukanlah agama yang menghalang hiburan. Ia memberikan peluang kepada ummahnya untuk berhibur dengan sempadan yang cukup jelas dan mudah. DPPM yakin, PAS tidak akan menghalang apa-apa penganjuran konsert hiburan yang menepati dengan garis panduan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa agama demi memelihara kesejahteraan rakyat jika diberi mandat memerintah.

Menyediakan rakyat yang meletakkan kesedaran yang tinggi terhadap kepentingan nilai-nilai mulia dan murni adalah satu keutamaan PAS dalam pemerintahan.

HISHAMUDDIN ABDUL KARIM
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia - HARAKAHDAILY 3/5/2017

PAS merakamkan sepenuh penghargaan dan tahniah kepada Jemaah Pengampunan Pahang yang bercadang mengguna pakai kaedah diyat sebagai alternatif terhadap banduan yang berhadapan hukuman mati bagi sabitan membunuh sebagaimana yang telah diumumkan oleh Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Ibn Sultan Haji Ahmad Shah.

Kaedah ini bukan sahaja memberi hak kepada waris untuk menuntut ganti rugi atau memaafkan pesalah, sebaliknya ia memberi peluang kepada pesalah yang dihukum mati mendapatkan kemaafan atau gantirugi dari waris si mati.

Lebih penting daripada itu, kaedah ini membuka peluang kepada keluarga mangsa untuk menghapuskan dendam kepada penjenayah dan juga peluang kepada penjenayah untuk berubah.

PAS juga menyokong cadangan Tengku Abdullah agar kaedah diyat juga dipraktikkan kepada bangsa-bangsa lain, tidak tertakluk kepada orang Islam semata-mata.

PAS menggesa agar para mufti dapat bersatu untuk menyokong dan mengangkat cadangan Tengku Abdullah ini.

Sehubungan itu PAS berharap Majlis Pengampunan Negeri-Negeri lain turut melaksanakan kaedah yang sama, demi mengangkat sistem perundangan Islam di negara ini.

Kaedah diyat ini wajar disokong kerana ia dapat menunjukkan ketinggian dan kebaikan agama Islam.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Timbalan Presiden PAS
3 Mei 2017 – HARAKAHDAILY 3/5/2017

PAS bantah GST, TPPA, PPSMI, DLP, 1MDB, SOSMA,  RUU 164 walaupun daripada  kerajaan. PAS  Sokong RUU 355 dan RUU kesalahan jenayah seksual kanak-kanak walaupun kerajaan yang bawa. PAS tidak menyokong secara membuta tuli dan membangkang membuta tuli. Islam panduan PAS. Ini pendirian PAS, jelas dan terang. Kebenaran kawan PAS, kebatilan musuh PAS walau pun siapa yang bawa.

PAS adalah PAS. Tidak perlulah hendak label PAS dengan macam-macam jenama apabila tidak ikut telunjuk mereka. Makan dedak, penasihat bergaji, UG, candu wala', terbaru pula sesat politik.

PAS tidak pernah paksa org lain.  PAS hanya terang  apa yang Islam perintah.Terima alhamdulillah, tolak pun alhamdulillah. Kami pendokong PAS yakin apa yang PAS pejuang akan diterima satu hari nanti.

Cuma cepat atau lambat sahaja. Orang yang sabar sahaja boleh bersama dengan PAS. Golongan musta'jilun (gelojoh) tidak boleh bersama PAS. Kerana PAS tidak mempunyai lampu ajaib.

PAS hanya menceritakan Islam. Perjuangan PAS ada kaitan mati dan selepas mati.  Orang lain hendak cerita fasal lain, ini urusan mereka. PAS yakin masa depan dunia sejahtera bersama Islam.  – HARAKAHDAILY 3/5/2017

FIRMAN Allah SWT.

فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ

Yang bermaksud : "Maka barangsiapa yang mendapat suatu permaafan dari saudaranya, hendaklah yang memaafkan mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah yang diberi maaf membayar diyat kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik pula" (Al-Baqarah : 178)

Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang (DPPN Pahang) menyokong penuh hasrat Jemaah Pengampunan Pahang untuk merealisasikan kaedah pengampunan dengan pembayaran diyat yang selari dengan undang-undang Islam.

Bagi kesalahan membunuh khususnya, pembayaran diyat merupakan peluang kedua buat penjenayah untuk bertaubat dan menjadi insan yang berguna. Dari sisi yang lebih penting, diyat merupakan sejumlah harta yang wajib dibayar dan diberikan oleh penjenayah kepada wali atau waris mangsanya sebagai ganti rugi, sekali gus mencerminkan pembelaan yang sewajarnya kepada waris mangsa.

Dalam sistem perundangan di Malaysia, kes bunuh disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman mati mandatori.

Dalam syariah, kesalahan ini dinamakan Qatlul `Amd (bunuh dengan sengaja). Sekali imbas seolah-olah hukuman ini sama seperti hukum Qisas dalam syariat Islam. Tetapi apabila didalami prinsip hukum Qisas, natijahnya amat berbeza dari segi hak dan keadilan.

Perlu diambil perhatian juga, pelaksanaan hukuman di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan ini tidak meletakkan pembelaan yang sewajarnya kepada waris mangsa. Tiada pampasan, mahupun ganti rugi yang diwajibkan dibayar oleh penjenayah kepada waris mangsa.

Keadaan ini menyukarkan waris mangsa untuk meneruskan kehidupan sekiranya mangsa merupakan tonggak utama pencari nafkah dalam keluarga. Bertambah malang sekiranya waris mangsa merupakan anak yatim piatu, tempat pergantungan mereka hilang sekelip mata.

Oleh itu, DPPN Pahang merasakan ada ruang penambahbaikan yang perlu diusahakan bagi memberi keadilan dan peluang, bukan sahaja kepada penjenayah tetapi juga kepada waris mangsa. Kecenderungan mengutarakan cadangan diyat itu menunjukkan fitrah manusia mahukan pembelaan keadilan setimpal berbalas.

Titah Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah perlu diberi perhatian oleh pihak-pihak berkenaan ke arah mengangkat usaha menggubal perundangan yang berasaskan kerangka Islam itu secara lebih menyeluruh dalam pencegahan, penguatkuasaan, pendakwaan dan kehakiman.

Seperti yang dititahkan oleh baginda berkaitan kaedah pengampunan ini, "Ini pendekatan yang ada dalam undang-undang Islam dan cadangan ini apabila diputuskan adalah bertepatan dengan syariah Islam”. Baginda juga menyeru rakyat jelata supaya bersama-sama berfikir akan kebaikan undang-undang Islam tersebut.

USTAZ HAZMI DIBOK
Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang
6 Syaaban 1438H / 3 Mei 2017 – HARAKAHDAILY 3/5/2017

ISLAM telah mengatasi pertembungan ganas di antara agama dan memberikan garis panduan yang jelas mengenai sikap terhadap pihak lain termasuk dengan musuh sekalipun.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kecelaruan dan permusuhan hingga berlaku serangan ke atas gereja, hotel, masjid dan kedutaan asing bukanlah daripada sikap Islam.

Terangnya, selain ayat 40 dan 41 surah al-Hajj, hadis-hadis Nabi juga menunjukkan sunnah terhadap diplomat asing termasuk negara musuh yang tidak boleh diganggu, sebaliknya diberikan keamanan.

Jelas beliau, pada ayat 7 hingga 9 surah al-Mumtahanah, Allah SWT menerangkan hubungan itu dan hikmah dari sikap yang ditunjukkan.

“Penganut Islam bertambah selepas Sulh Hudaibiyah dan berlipat ganda selepas Fathu Makkah. Konsep zakat muallaf dalam Islam, kalau kita baca fekah Mazhab Hanafi dan Maliki, mazhab yang paling banyak pengikutnya dalam negeri masyarakat majmuk yang berbeza dengan fekah Mazhab Syafi'e dan Hambali, yang tersebar di negeri yang majoriti orang Islam, seratus peratus orang Islam, Hijjaz Makkah dan lain-lain.

“Di mana konsep Abu Hanifah dan Imam Malik dalam zakat muallaf dibolehkan zakat diberi kepada mereka yang sudah masuk Islam untuk dibantu yang baru masuk Islam, dan mereka yang belum masuk Islam untuk berjinak dengan mereka. Ini konsep zakat, muallaf kulubuhum.
 
“Ulama kita perlu kaji, jangan kaji kitab fekah sahaja, kena kaji kitab tarikh, kaji sama kitab sirah, kena kaji dan kitab-kitab tafsir, membahaskan perkara ini,” seru beliau dalam ucapan penangguhan pada Muktamar PAS Kali Ke-63 di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, di sini semalam.

Terdahulu beliau menerangkan mengenai sensitiviti agama dan adab dalam berdakwah dengan menegaskan supaya tidak berlaku perbuatan mencaci cerca sembahan yang selain dari Allah walaupun tidak bersetuju kerana ia akan menimbulkan sikap melampaui batas.
 
Menurut Tuan Guru, Abul Hasan Ali Hasani Nadwi seorang pendakwah India tersohor dan  hidup di tengah masyarakat Hindu menasihatkan orang Islam supaya tidak menyembelih lembu secara terbuka di hadapan orang Hindu sebagai menghormati sensitiviti mereka. –HARAKAHDAILY 2/5/2017

More Articles ...