SAYA berkongsi rasa sedih dan dukacitadengan tragedi pesawat Lion Air JT610 yang terhempas di Laut Jawa bersama 188 penumpang dan anak kapal pagi tadi.

Saya mengucapkan takziah kepada ahli keluarga mangsa. Semoga tabah dan sabar menghadapi ujian ini, pastinya ada hikmah di sebalik tragedi ini buat hamba Allah yang beriman.

Sesungguhnya Allah mengajar hamba-Nya ketika menerima musibah:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157(

“Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (155) Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali) (156) Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)” (Surah Al-Baqarah: 155-157)

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS - HARAKAHDAILY 29/10/2018

SAYA rakamkan takziah kepada Kerajaan dan rakyat Indonesia yang sedang diuji dengan tragedi pesawat JT-610 Lion Air hari ini yang dilaporkan terhempas ketika dalam perjalanan dari Jakarta menuju ke Pulau Pangkal Pinang di Sumatera. Hingga saat ini, usaha untuk mengesan bangkai pesawat itu masih dijalankan oleh pihak berkuasa Indonesia.

Dilaporkan bahawa pesawat tersebut membawa 188 penumpang dan anak kapal. Ia sedang dalam perjalanan untuk berpatah balik ke Jakarta sejurus selepas bertolak menuju Pulau Pangkal Pinang.

Semoga rakyat dan Kerajaan Indonesia menghadapi detik-detik ini dengan penuh tabah. Tentunya ia merupakan satu detik yang sukar selepas tragedi gempa bumi dan tsunami yang melanda baru-baru ini.

Negara-negara berjiran juga wajar menghulurkan bantuan yang wajar sekiranya diperlukan.

USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Ahli Parlimen Pasir Mas
29 Oktober 2018 - HARAKAHDAILY 29/10/2018

VIDEO tarian secara terbuka mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) di pusat membeli belah yang tular menari dalam keadaan yang tidak senonoh pada hari semalam telah memberikan satu imej yang sangat buruk dan negatif terhadap golongan mahasiswa dan ahli akademik Malaysia. Ini adalah budaya yang sangat memalukan, bertentangan dengan moto UUM (Ilmu, Budi, dan Bakti) dan tidak sepatutnya berlaku kepada mahasiswa apatah lagi kepada mahasiswa Islam yang beriman kepada Allah S.W.T.

Kami menyeru kepada semua mahasiswa UUM dan semua mahasiswa di seluruh negara untuk menginsafi kembali falsafah Majlis Konvokesyen yang diadakan setiap tahun oleh pihak universiti. Majlis Konvokesyen yang diadakan bukanlah semata-mata untuk meraikan kejayaan seorang mahasiswa memiliki sekeping sijil untuk mendapatkan kerja bahkan ia adalah satu simbolik besar kepada permulaan tanggungjawab yang mesti ditunaikan oleh seorang mahasiswa kepada agama, bangsa dan negara.

Perbuatan meraikan Majlis Konvokesyen dengan tarian yang tidak senonoh adalah sangat bertentangan dengan falsafah meraikan peranan ilmu dalam membentuk tamadun dan masa depan negara.

Kami juga menyeru kepada Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di seluruh negara agar memainkan peranan mereka untuk memastikan Majlis Konvokesyen yang dijalankan atau bakal dilaksanakan di kampus-kampus mereka menjadi sebuah majlis yang sangat meraikan nilai-nilai Ilmu, nilai adab, nilai falsafah pendidikan modal insan dan nilai-nilai tamadun Islam.

Akhirnya, mahasiswa adalah generasi masa depan negara, sekiranya baik mahasiswa maka baiklah negara akan datang, sekiranya buruk mahasiswa maka buruklah masa depan negara. Ayuh bersama kita bentuk masa depan negara kita sebagai masa depan yang cemerlang, maju, berkat dan sejahtera.

Sekian. Terima kasih.

"Istiqamah Bersama Islam"

MUHAMMAD FAIZZUDDIN MOHD ZAI
Presiden,
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) - HARAKAHDAILY 29/10/2018

SIRI 2: Bidang Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Negeri

Di Malaysia, Perlembagaan Persekutuan hanya memperuntuk pembahagian kuasa kepada Kerajaan Persekutuan dan Negeri sahaja meliputi Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama. Oleh itu, kedua-dua peringkat Kerajaan ini mempunyai hak mutlak meluluskan undang-undang ke atas perkara-perkara dalam senarai masing-masing. Bagaimanapun, tiada peruntukan khas dibuat kepada Kerajaan Tempatan, sebaliknya perkara-perkara kompeten legislatif ini hanya dimasukkan di bawah Perkara (4) senarai kedua atau Senarai Negeri. Bermaksud, Kerajaan Tempatan perlu diurus di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri masing-masing termasuk mengendalikan semua hal dan peraturan bagi Kerajaan Tempatan .

Hakikatnya, kaedah pembahagian kuasa bukanlah ukuran kepada kurang atau lebihnya unsur federalisme tetapi dinilai berdasarkan kepada keseimbangan kuasa antara peringkat Kerajaan. Setakat ini kaedah pembahagian kuasa memenuhi konsep federalisme di dua peringkat Kerajaan namun dari sudut keseimbangan kuasa, syarat federalisme belum dipenuhi oleh Perlembagaan. Peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang tertentu jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Persekutuan boleh mengambil alih kuasa perundangan yang diperuntukkan kepada Kerajaan Negeri. Jika terdapat percanggahan antara Undang-undang Persekutuan dengan Undang-undang Negeri, Perkara 75 Perlembagaan dirujuk untuk menyelesaikan isu tersebut. Perkara 75 menyebut bahawa:

75. Undang-undang Negeri yang berlawan dengan Undang-undang Persekutuan

Jika mana-mana Undang-undang Negeri adalah berlawanan dengan sesuatu Undang-undang Persekutuan, maka Undang-undang Persekutuan itu hendaklah dipakai dan Undang-undang Negeri itu hendaklah terbatal, setakat mana ianya berlawan dengan Undang-undang Persekutuan itu.

Dalam erti kata lain, Undang-undang Persekutuan lebih diberi keutamaan berbanding Undang-undang Negeri. Tafsiran Perkara 75 tidak dapat diasingkan daripada soal bidang kuasa dan perlulah dilakukan dalam konteks bidang kuasa yang ditentukan; tanpa merujuk kepada bidang kuasa perundangan, agihan kuasa perundangan kepada Persekutuan dan Negeri adalah tidak bermakna.

Penulisan oleh:
MUHAMAD ASYRAF SYAIRAZI SHO'AIB
Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Johor
Kluster Undang-undang JPro DPPM
Penolong Setiausaha PAS Kawasan Segamat - HARAKAHDAILY 29/10/2018

KERAJAAN Pakatan Harapan (PH) perlu membuat kajian panjang dan berfikiran jauh sebelum membuat satu-satu keputusan apatah lagi jika ia melibatkan kesan terhadap undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai kerajaan yang memerintah, sebarang kenyataan perlu dibincangkan dan diperhalusi kerana jika salah percaturan, ia boleh menimbulkan polemik tidak sihat dalam kalangan masyarakat.

Perpecahan antara kaum dan bangsa perlu dielakkan semaksima mungkin. Sebarang jarum yang mahu merosakkan keharmonian dan perpaduan rakyat mesti ditentang. Atas dasar itu, sebarang langkah kerajaan mahu memperkenalkan sesuatu dasar di dalam negara mesti mengambil kira usaha kerana mewujudkan masyarakat yang harmoni dengan menjaga perpaduan dalam kalangan rakyat.

Kenyataan P Waytamoorthy, Menteri di Jabatan Perdana Menteri bahawa kerajaan komited untuk mengesahkan enam triti hak asasi manusia termasuk Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada suku pertama tahun depan adalah kenyataan yang boleh menimbulkan huru hara dan kemarahan umat Islam dan Bangsa Melayu di negara ini.

Bagi rakyat yang sedar, kenyataannya boleh menyebabkan sentimen dan sensitiviti kaum di negara ini semakin melebar. Jika ia benar dilaksanakan, negara akan menuju kepada krisis hubungan etnik dan perpaduan yang paling keruh dan membahayakan masa depan generasi sedia ada.

Bantahan awam daripada golongan pemikir, akademik, pejuang bangsa dan bahasa serta para pemimpin NGO termasuk daripada PAS dan pembangkang yang lain terhadap kenyataan beliau menunjukkan usaha ratifikasi ICERD memberi implikasi negatif yang besar.

Sebagaimana pandangan pakar perlembagaan, kerajaan tidak perlu terburu-buru mengisytiharkan mahu komited dalam meratifikasi ICERD sebelum ia dibahaskan dipersetujui oleh semua pihak. Ini kerana jika benar kerajaan mahu melaksanakannya, ia akan memberi kesan implikasi undang-undang termasuk risiko pindaan Perlembagaan Persekutuan yang mengancam kedudukan orang Melayu dan agama Islam.

Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Islam adalah agama Persekutuan manakala Artikel 153 pula memperuntukkan secara jelas melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan penduduk asal di negara ini. meratifikasi ICERD pula boleh memberi kesan terhadap pindaan perlembagaan termasuk terhadap perkara 3 dan artikel 153 bagi mencapai hasrat yang diinginkan. Maka dengan itu ia adalah suatu dasar yang bertentangan dengan perlembagaan negara dan memberi kesan tidak senang dalam masyarakat.

Walaupun Menteri terbabit menafikan bahawa pelaksanaan ICERD tidak akan memberi kesan kepada Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, dengan jaminan bahawa kedudukan istimewa orang Melayu, agama Islam dan kedudukan Raja-Raja Melayu tidak akan terjejas kerana ia dijamin Perlembagaan Persekutuan.

Namun apa yang dibimbangkan, kesan ratifikasi ICERD ia merungkai hak agama Islam bagi mereka yang mencabar atau keluar dari Islam serta penghapusan hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera akan tergadai. Di sebalik agenda lain dengan pelaksanaan ICERD ini nanti, umat Islam akan semakin hilang identitinya, kuasa dan kekuatan agama Islam dalam negara akan hilang pengaruh.

Selain itu, tindakan meratifikasi ICERD akan mendedahkan negara kepada tekanan antarabangsa supaya undang-undang yang tidak selari dengan konvensyen itu dipinda. Malah tindakan meratifikasi tanpa meminda undang-undang berkaitan hanya akan memalukan negara pada mata dunia kerana kerajaan dilihat bersetuju dengan konvensyen itu tetapi tidak mengambil apa-apa langkah ke arah persetujuan itu.

Yang dibimbangi adalah negara akan terdedah kepada peruntukan perjanjian dan akan tertakluk kepada kehendak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Ancaman yang paling serius adalah keadaan di mana Kerajaan Malaysia akan terikat, tunduk dan dikawal oleh kuasa luar secara tidak langsung. Kedaulatan negara semakin mudah dicabar, diceroboh bahkan dikuasai oleh pihak lain dengan cara ini. – HARAKAHDAILY 29/10/2018

Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI.

RABIES merupakan penyakit yang mengganggu sistem saraf disebabkan virus Lyssavirus yang menyebabkan keradangan otak dan boleh mendatangkan kematian berpunca daripada gigitan anjing. Laporan mencatatkan, sejak Jun 2017 sebanyak 13 laporan dibuat dan 12 pesakit telah meninggal dunia. Kini, Bintulu menjadi kawasan ke 45 dan 46 yang dijangkiti.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) kawasan Bintulu berpandangan isu ini perlu diberi keutamaan dalam tindakan kerana isu ini melibatkan kesejahteraan penduduk .

Pada masa ini masih ramai ahli masyarakat yang berasa tidak selamat apabila keluar dari rumah. Hal ini kerana masih terdapat anjing-anjing berkeliaran di kawasan-kawasan perumahan. Malah ada juga anjing yang kadang kala masuk ke kawasan sekolah.

Pihak berkuasa perlu mengambil pengajaran bagaimana kes ini yang bermula di Serian, akhirnya telah menular ke Bintulu. Perlu diingat juga, Sarawak memiliki populasi 300 000 ekor anjing dan ini meningkatkan lagi potensi virus ini tersebar.

Atas kepentingan keselamatan masyarakat, PAS Bintulu mencadangkan agar pihak berkuasa melaksanakan aktiviti kawalan dan pencegahan bukan sahaja di dua kawasan dijangkiti tetapi di seluruh Bintulu.

PAS Bintulu memuji usaha untuk memperketatkan penguatkuasaan undang-undang kecil baharu bagi kawalan dan perlesenan anjing yang akan berkuatkuasa 1 Disember seperti yang diumumkan Menteri Muda Kerajaan Tempatan Sarawak Datuk Dr Penguang Manggil.

Tindakan Pihak Berkuasa Tempatan seperti Bintulu Development Authority (BDA) yang menyediakan talian hotline adalah satu langkah proaktif dan amat mesra penduduk. Walau bagaimanapun masyarakat berharap bilangan pegawai penguatkuasa yang berkaitan akan ditambah dalam keadaan menularnya wabak Rabies ini. Kemudahan yang sewajarnya juga perlu ditambah seperti tempat jagaan anjing terbiar bagi memastikan tugas para pegawai berkaitan dapat dilaksanakan tanpa kekangan.

Langkah Jabatan Kesihatan Veterinar menawarkan suntikan vaksin percuma kepada anjing peliharaan juga wajar dipuji. PAS mencadangkan agar lawatan ke rumah-rumah dibuat bagi tujuan ini seperti yang dijalankan oleh Pihak Pejabat Kesihatan Bintulu dalam menangani kes JE pada tahun lepas. Kempen dan hebahan secara meluas berkaitan suntikan vaksin kepada anjing juga perlu dipergiatkan, selain menyediakan klinik bergerak di kawasan penduduk berkepadatan tinggi dan luar bandar.

Selepas 1 Disember, PAS berharap pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas kepada pemilik anjing yang masih ingkar untuk menghantar anjing mereka bagi mendapatkan suntikan vaksin. Pemilik yang tidak mempunyai lesen perlu didakwa. Pengehadan pemilikan memelihara 3 ekor anjing bagi kediaman bertanah dan seekor baka kecil bagi rumah pangsa amat wajar dikuatkuasakan. Proses pendakwaan perlu dijalankan supaya semua ahli masyarakat mengambil pengajaran.

Kini setelah setahun Rabies menjadi wabak di Sarawak, masih belum ada sebarang tanda wabak ini akan berkurangan. PAS Bintulu amat mengharapkan tindakan yang cekap di Bintulu oleh pihak penguatkuasa agar kawasan yang diisytihar sebagai wabak tidak akan bertambah.

Slogan "Let's make Bintulu better" tidak akan menjadi kenyataan sekiranya isu ini tidak ditangani segera secara bersama.

ZHARUDIN NARUDIN
YDP PAS Kawasan Bintulu - HARAKAHDAILY 29/10/2018

APA itu federalisme fiskal?

Beberapa buah negara mengamalkan konsep federalisme (Persekutuan) dan Malaysia adalah salah satunya. Menurut Wheare, konsep federalisme bermaksud wujudnya dua peringkat kerajaan iaitu Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri yang mana tiap-tiap tersebut mempunyai had bidang kuasa masing-masing serta bebas daripada campur tangan orang lain.

Secara ringkas, konsep federalisme menonjolkan ciri-ciri pembahagian kuasa antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri. Tiada campur tangan antara satu sama lain. Namun, semak dan imbang antara satu sama lain tetap berlaku mengikut peranan masing-masing. Dari segi praktiknya, Kerajaan Pusat mempunyai bidang kuasa memerintah melalui Dewan Rakyat manakala Kerajaan Negeri pula melalui Dewan Undangan Negeri.

Secara teori, Malaysia disifatkan sebagai sebuah negara federalisme baru yang terkeluar daripada konsep federalisme tulen Wheare. Malaysia juga dikatakan mempunyai ciri-ciri kecondongan pusat (central bias) yang tinggi dan mirip kepada unitarisme.

Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan bahawa “Persekutuan adalah dinamakan Malaysia dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris” .

Realitinya, Persekutuan Malaysia yang wujud pada hari ini telah melalui evolusi sejarah yang panjang. Pembentukan yang sangat berkait rapat dengan acuan pentadbiran kolonial sejak tahun 1890-an. Hari ini, keserasian sistem federalisme di Malaysia bukan sahaja memberi manfaat kepada pentadbiran negara malah turut memberi momentum kepada keperluan membentuk kerjasama fiskal di semua peringkat Kerajaan.

Penulisan ini berusaha untuk menjelaskan bidang kuasa fiskal dalam konteks perundangan Persekutuan Malaysia. Untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas, senario federalisme fiskal di Malaysia akan turut dikupas.

Penulisan oleh:
MUHAMAD ASYRAF SYAIRAZI SHO'AIB
Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Johor
Kluster Undang-undang JPro DPPM
Penolong Setiausaha PAS Kawasan Segamat - HARAKAHDAILY 28/10/2018

 

More Articles ...