20
Thu, Jun
49 Artikel Baru

●      YB Hassanuddin Yunus kata, tidak salah berkawan dengan kafir. Sambil dia memberikan contoh Orban, pembuat meriam di zaman Sultan Muhammad al-Fateh dahulu yang membantu Islam menewaskan kafir. Kita tak pernah pertikaikan itu. Rasulullah menggunakan khidmat Abdullah bin Uraiqa' ketika hijrah, seorang kafir. Sebelum itu bapa saudara Baginda, Abu Thalib juga tidak menerima Islam menjadi pembela Baginda. Banyak lagi. Tiada yang pelik.

PAS juga sudah lama bersama dengan kafir. Dengan CCC pada awal 80-an sehinggakan ada yang masuk Islam. PAS direkodkan bersama DAP semenjak dulu, sehinggalah DAP meninggalkan gabungan sebanyak dua kali. Parti Bersatu Sabah yang diketuai oleh Joseph Pairin Kitingan ada bersama sewaktu PAS dalam APU. Ada Dewan Himpunan Penyokong PAS. Tapi semua itu atas kesepakatan membantu Islam atau paling kurang agree to diasgree dengan prinsip asas PAS. Jadi tak payah Hasanuddin nak syarah konon dialah yang faham feqah politik dengan bukan Islam.

Yang jadi persoalannya ialah, sekarang ialah kita berkawan dengan kafir tolong Islam untuk naikkan Islam atau Islam tolong kafir naikkan kafir? Itu yang kena jelaskan. PAS berkawan dengan DAP pun dulu, premis judi kat Kelantan dan Terengganu tutup. Cubalah PAN buat kat mana-mana negeri yang mereka kuasai sekarang, boleh ke tak. Itupun kalau ada telurlah.

●      Maszlee dan Syed Saddiq dahpun bersuara menyokong Tun dalam isu Statut Rom. Cubaan menjatuhkan PM guna pintu belakang. Dah banyak orang tahu, bukan sehari dua ni, tapi dah lama dah. Ada orang gila nak jadi PM. Presiden PAS adalah individu terawal yang menyatakan sokongan kepada PM kerana tidak mahu ada penggulingan kuasa cara yang tidak demokratik. Presiden PAS dah ada maklumat pasal itu.

Walaupun Tun bukanlah kawan beliau, tetapi kepentingan rakyat adalah keutamaan. Membuatkan seseorang cukup marah dengan Presiden PAS. Tapi PAN sehingga kini diam membisu. Mungkin DAP tak benarkan PAN komen apa-apa kut pasal ini? TMJ dengan jelas bertanya, jika Staut Rom itu benar-benar terpakai, kenapa Palestin masih diserang? Kan?

●     Maka memanda Menteri Pertahanan meluahkan kegundahan di hatinya akan kurangnya sodaldu-sodaldu dari kalangan rakyat yang berasal dari Benua India dan Benua China. Sedikitnya bilangan mereka mungkin kerana sedikitnya imbalan yang didapati oleh sodaldu kini. Maka memanda Menteri menganjurkan agar imbuhan itu dinaikkan demi kedua golongan itu bersama-sama masuk ke dalam pasukan.

Oleh itu, dengan cadangan ini, sekonyong-konyongnya, sayugialah para sodaldu dari kalangan Melayu mengucapkan terima kasih kepada bakal sodaldu dari keturunan Benua India dan China itu. Jika tidak kerana mahu memujuk mereka, maka kekallah sementara imbuhan yang rendah itu kerana mungkin Melayu tiadalah gundah gulana dengan imbuhan yang kecil, jadi menjadi juga mereka sodaldu. Apalah malang Melayu yang tidak tahu meminta imbuhan yang lebih. Adakah hanya mengharapkan bangsa lain menaikkan imbuhan mereka sekelian? Itupun kerana mahu memujuk bangsa lain. Inilah kebijaksanaan memanda Menteri.

●     Daripada semua pihak di PRK Rantau melayan isu poster bodoh perkauman yang tidak dapat dipastikan siapa yang menggantungkannya, lebih baik rakyat menumpukan perhatian kepada satu kes yang lebih jelas dan tahu siapa pelakunya iaitu ciapan YB Kashturi Patto dari DAP dalam twitter beliau yang mengatakan PAS dan Umno yang mahukan pembatalan Statut Rom sebagai bodoh, bangang dan pentingkan diri sendiri.

Ia jelas siapa pelakunya, apa yang ditulis dan kepada siapa yang dituju. Jadi, kepada pengundi di Rantau, sila hadamkan bait-bait kata YB Kashturi ini.

●     Fateh Mehmed Macoglu adalah Datuk Bandar daripada Parti Komunis Turki (TKP) yang menang dalam pemilihan majlis perbandaran di Tunceli, Turki. Diberitakan dia seorang yang bagus dalam pentadbirannya. Baki akaun kerajaan tempatan yang ditunjukkan kepada umum, menjadi tular dan mempopularkan beliau. Beliau diberi kepercayaan oleh rakyat atas kejayaan beliau membantu rakyat miskin dsn pelajar dalam agihan kekayaan provinsinya.

Aku terus teringat Komunis di Malaysia. Kalau Komunis yang adil, pasti lebih baik daripada Muslim yang korup, kata ulamak Syiah. Harap jangan dilupakan jasa perajurit yang lama yang menentang Komunis dulu.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
7 April 2019 - HARAKAHDAILY 7/4/2019

MENARIK bila membaca laporan akhbar The Star hari ini yang bertajuk "Government forced to retract treaty" ("Kerajaan dipaksa untuk menarik balik perjanjian").

Laporan ini memetik seorang sumber yang tidak mahu dikenali yang menceritakan bahawa perbincangan Jemaah Menteri mengenai isu Statut Rom berlangsung dalam suasana panas dan memakan masa berjam-jam sebelum keputusan menarik diri dibuat.

Kata sumber ini, 90 peratus daripada Jemaah Menteri bersetuju untuk mengekalkan Statut Rom kerana ia dikatakan tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan tetapi terdapat beberapa orang yang merasakan perlu menarik diri untuk kekal berkuasa.

Seorang lagi sumber yang tidak mahu dikenali menceritakan bahawa Ahli Jemaah Menteri yang tidak bersetuju kerajaan meratifikasi Statut Rom takut ia akan menjejaskan Raja-raja Melayu dan takut rakyat tidak percaya kepada kerajaan akibat darinya.

Pada pandangan saya, tindakan membocorkan butiran perbincangan yang berlaku dalam mesyuarat Kabinet oleh mana-mana Menteri, apa lagi tanpa mendedahkan identiti mereka, adalah bercanggah dengan etika kerahsiaan dan kebertanggungjawaban.

Tambahan pula bila didedahkan bahawa 90 peratus daripada Jemaah Menteri bersetuju untuk mengekalkan Statut Rom yang membawa makna bahawa, daripada 28 Ahli Kabinet, Menteri yang bersetuju adalah 25 manakala Menteri yang tidak bersetuju pula adalah 3.

Apa tujuan pembocoran ini dilakukan selain menimbulkan pelbagai spekulasi yang tidak sihat, umpamanya diguna untuk menunjukkan bahawa Perdana Menteri adalah seorang yang lemah atau yang kuat bergantung kepada persepsi masing-masing.

Dapat dilihat daripada nada kedua-dua sumber yang bercakap ini, boleh difahami bahawa mereka merasa kecewa dengan keputusan menarik diri dari Statut Rom dan kebetulannya mereka yang paling meluahkan rasa kecewa mereka dengannya ialah pemimpin DAP.

Ahli Parlimen DAP dari Iskandar Puteri, Lim Kit Siang, dilaporkan oleh Sinar Harian menyebut secara terang-terang bahawa beliau sangat rasa kecewa tetapi menambah bahawa keputusan itu bukan kemahuan Kabinet tetapi kerana mereka rasa dipaksa oleh keadaan.

Ahli Parlimen DAP dari Klang, Charles Santiago, pula dilaporkan oleh Free Malaysia Today menyalahkan Tun Dr Mahathir kerana membuatkan Kabinet kelihatan lemah dan bertanya mengapa beliau yang sebelum ini berani menghapuskan imuniti Raja-raja kini berubah.

Ahli Parlimen DAP dari Batu Kawan, Kasthuri Patto, jauh lebih dahsyat dengan mengeluarkan tweet yang mensasarkan istilah-istilah “Bodoh”, “Bangang” dan “Selfish” kepada BN dan PAS yang didakwa menghalang kerajaan dari meratifikasi Statut Rom ini.

Kekecewaan pemimpin DAP ini sebenarnya tidak sukar untuk difahami kerana hansard Parlimen dan rekod DAP menunjukkan bahawa merekalah, termasuk Lim Kit Siang dan M Kulasegaran pada awalnya, yang paling lantang dan paling konsisten memperjuangkannya.

Begitupun, walaupun rasa kecewa, sangatlah tidak patut untuk pemimpin DAP, tambahan pula yang bertaraf Ahli Parlimen, untuk mengkritik keputusan tersebut, apa lagi untuk mengeluarkan istilah-istilah “Bodoh”, “Bangang” dan “Selfish” kepada BN dan PAS.

Dan jika diamat-amati maka akan didapati bahawa Umno dan PAS tidaklah terlalu ke hadapan dalam menentang ratifikasi Statut Rom ini, di mana Umno baru berkira-kira mahu menghadap Sultan Selangor manakala PAS pun belum menghadap Raja Melayu lagi.

Tetapi kalau ada ahli politik lain yang masuk menghadap itu kita tidak tahulah.

Apa pun, perbuatan membuka rahsia Kabinet adalah tidak bertanggungjawab. - HARAKAHDAILY 6/4/2019

SAYA ingin mengulas ringkas berkaitan cadangan kerajaan untuk meminda Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan. Pindaan ini walau pun kelihatan pada permukaannya ringkas dan tidak mempunyai kesan besar kepada perlembagaan, namun ia mempunyai signifikan tersendiri kerana ia ibarat satu perubahan haluan dalam usaha mengukuhkan kesepaduan rakyat dalam sebuah negara persekutuan.

fathi topApa yang ingin dipinda?

Kerajaan bercadang untuk meminda Perkara 1(2) iaitu peruntukan perlembagaan yang berkaitan senarai negeri-negeri yang ada di dalam negara. Perubahan tidak melibatkan penambahan atau pengurangan negeri tetapi berkaitan susunan dan pembahagian negeri-negeri.

Kandungan yang sedia ada adalah seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.

Kerajaan berhasrat untuk mengubahnya kepada peruntukan perlembagaan yang baru seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada—
(a) Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu; dan
(b) Sabah dan Sarawak.


Peruntukan ini agak berbeza dengan peruntukan asal yang telah dipinda pada tahun 1976 iaitu seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada—
(a) Negeri-Negeri Tanah Melayu, iaitu Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan,Pahang, Perak, Pulau Pinang, Perlis, Selangor dan Terengganu;
(b) Negeri-Negeri Borneo, iaitu Sabah dan Sarawak; dan


Perbezaan cadangan pindaan hari yang dicadangkan ini dengan peruntukan yang sedia ada adalah dari sudut pembahagian. Peruntukan yang sekarang meletakkan semua negeri pada satu kategori tanpa dipecah-pecahkan. Pindaan yang dicadangkan akan memecahkan negeri-negeri kepada dua kelompok atau unit. Namun begitu, pembahagian ini agak ganjil kerana ia tidak dinamakan dengan apa-apa kategori. Pecahan ini dibuat begitu sahaja seolah-olah tanpa ada apa-apa sebab atau sandaran.

Keadaan ini berbeza dengan peruntukan sebelum pindaan pada tahun 1976 yang menggunakan istilah ‘Negeri-negeri Tanah Melayu’ untuk pecahan (a) dan ‘Negeri-negeri Borneo’ untuk pecahan (b). Dalam huraian kepada Rang Undang-undang pindaan Perlembagaan ini, disebut bahawa ia dibuat dengan tujuan untuk mengembalikan kedudukan Fasal (2) Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan semasa pembentukan Malaysia pada tahun 1963 dengan ubah suaian. Berdasarkan berbezaan yang wujud, diyakini bahawa ubai suaian yang dimaksudkan ini merujuk kepada mengguguran perkataan ‘Negeri-negeri Tanah Melayu’ untuk pecahan (a) dan ‘Negeri-negeri Borneo’ untuk pecahan (b). Walau bagaimana pun, ia tidak menyebut kenapa ubah suaian itu dibuat.

Apakah alasan kerajaan meminda Perkara 1(2) ini?

Dalam huraian Rang Undang-undang disebut bahawa pindaan ini dibuat selaras dengan semangat Perjanjian Malaysia yang dimeterai pada tahun 1963. Pindaan ini memenuhi aspirasi dan harapan Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak, dan semua rakyat Sabah dan Sarawak. Dinyatakan juga bahawa, pindaan ini, dalam apa-apa cara, tidak mengubah fungsi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri di bawah konsep federalisme.

Di dalam ucapan sempena Hari Malaysia 2018 yang lalu, YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah menyatakan komitmen Kerajaan untuk “mengembalikan status rakan sekutu (equal partner) kepada Sabah dan Sarawak” sebagaimana termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia 1963, selaras dengan prinsip dan semangat yang terkandung di dalam Perjanjian Malaysia 1963 (Malaysia Agreement 1963) atau lebih dikenali sebagai MA63.

Dalam dokumen berkaitan MA63 bertajuk Kupasan Sejarah Perjanjian Malaysia 1963, yang diterbitkan oleh Jabatan Perdana Menteri pada September 2018 terdapat satu gambaran bahawa pihak kerajaan menganggap, Sabah dan Sarawak perlu diletakkan pada pengkelasan tersendiri yang setara dengan Persekutuan Tanah Melayu. Dalam erti kata lainnya, taraf negeri-negeri Sabah dan Sarawak adalah setara dengan Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura dan bukanlah salah sebuah negeri seperti mana-negeri-negeri lain di dalam Persekutuan Tanah Melayu.

Dokumen itu mendakwa kononnya, dengan pindaan Perlembagaan pada tahun 1976 yang berkuatkuasa sehingga hari ini, Sabah dan Sarawak dianggap mengalami penurunan taraf daripada “rakan sekutu” Persekutuan Tanah Melayu kepada “anak” kepadanya atas alasan ia telah diletakkan sebaris dengan negeri-negeri lain di dalam Persekutuan Tanah Melayu yang asal. Oleh itu pindaan yang dicadangkan ini didakwa penting bagi mengembalikan semula kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu.

Apakah pindaan ini satu langkah yang wajar?

Saya berpendapat pindaan ini tidak perlu dan wajar ditolak atas sebab berikut:

1. Pindaan ini dicadangkan atas satu andaian yang tidak tepat berkaitan dengan kedudukan Sabah dan Sarawak berdasarkan sejarah dan Perlembagaan Persekutuan. Hakikatnya Perjanjian Malaysia 1963 tidak pernah menganggap Sabah dan Sarawak sebagai setaraf dengan ‘Persekutuan Tanah Melayu’, bahkan kedua-dua negeri itu sebenarnya diletakkan dalam kategori yang serupa dengan negeri-negeri lain yang sedia ada. Perkara 1 perjanjian itu menyebut ‘tanah-tanah jajahan Borneo Utara dan Sarawak dan negeri Singapura hendaklah dimasukkan dalam persekutuan bersama-sama dengan negeri-negeri sedia ada dalam Persekutuan Tanah Melayu… (the Colonies of North Borneo and Sarawak and the State of Singapore shall be federated with the existing States of the Federation of Malaya …)’.

2. Walau pun pihak yang menandatangani Perjanjian Malaysia 1963 melibatkan kerajaan United Kongdom, kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura, perlu diingat bahawa hanya kerajaan United Kingdom dan kerajaan Persekutuan Tanah Melayu sahaja yang benar-benar dianggap pihak yang mewakili kerajaan berdaulat dan menanggung obligasi perjanjian. Pada saat perjanjian itu ditandatangani Sabah dan Sarawak adalah koloni atau tanah jajahan British. Oleh itu, kedua-duanya tidak boleh dianggap sama taraf dengan Persekutuan Tanah Melayu.

3. Dalam Akta Malaysia 1963 yang dipersetujui di bawah Perjanjian Malaysia 1963, entiti Sabah, Sarawak dan Singapura disebut sebagai ‘negeri’ atau ‘states’, sama taraf dengan negeri-negeri lain. Istilah berkenaan terus digunakan walaupun selepas Perkara 1(2) dipinda pada tahun 1966 dan 1976. Tidak pernah wujud konsep yang meletakkan Sabah dan Sarawak sebagai entiti yang sama taraf dengan Persekutuan Tanah Melayu atau seluruh Negeri-negeri di Semenanjung.

4. Jika diterima kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai entiti yang setaraf dan sama rata dengan Persekutuan Tanah Melayu atau seluruh Negeri-negeri di Semenanjung, maka akan berlaku satu keganjilan yang dahsyat dalam sistem pemerintahan negara. Jika seluruh negeri-negeri di Semenanjung dianggap satu entiti, di manakah kerajaannya?

5. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana masalah yang berlaku yang melibatkan sosio-ekonomi di Sabah dan Sarawak adalah masalah dasar pembangunan dan sistem penyampaian (delivery system) yang lemah dan tempang, bukannya masalah undang-undang dan Perlembagaan. Cadangan pindaan ini, jika berjaya sekali pun, tidak memberi apa-apa makna kepada keperitan dan nasib rakyat bawahan di Sabah dan Sarawak.

6. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana Perlembagaan Persekutuan sudah memberikan ruang yang istimewa kepada Sabah dan Sarawak. Dalam hal ini hak-hak Sabah dan Sarawak sudah kukuh diperuntukkan dalam Bahagian XIIA (Perlindungan Tambahan Bagi Negeri Sabah dan Sarawak), Jadual Kesembilan, Perkara 95B-95E, Perkara 112A-112E dan lain-lain. Soalnya adakah kerajaan Persekutuan terdahulu dan kerajaan hari ini benar-benar melaksanakan tanggungjawab yang diperuntukkan dalam Perlembagaan. Berdasarkan pemerhatian yang dibuat, masih banyak ruang penambahbaikan yang perlu dilakukan untuk memberikan hak sewajarnya kepada Sabah dan Sarawak. Semua ini boleh dilakukan tanpa perlu pindaan Perlembagaan.

7. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana ia adalah satu langkah mundur ke belakang dari sudut kesejahteraan rakyat melalui pengukuhan sinergi antara negeri-negeri dalam Persekutuan. Ia ibarat merobek usaha-usaha yang telah digarap selama ini untuk membina integrasi nasional. Bahkan untuk jangka masa panjang, pindaan ini seolah-olah untuk melebarkan jurang antara dua kelompok negeri yang sedia dipisahkan dengan Laut China Selatan. Kita khuatir kalau-kalau pindaan ini membuka ruang untuk tangan-tangan tertentu berusaha untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar dari Persekutuan Malaysia.

8. Jika hendak ditonjolkan taraf dan ketinggian sesebuah negeri dengan yang lain, sepatutnya negeri-negeri yang ada Raja-raja Melayu berada pada kedudukan berasingan dan lebih tinggi berbanding dengan negeri-negeri yang tiada Raja-raja Melayu. Ini kerana Raja-raja di negeri-negeri ini boleh dilantik sebagai Yang Di-Pertuan agong selaku Ketua Utama Negara melalui sistem pergiliran. Namun hal ini tidak perlu diperbesarkan kerana perkara yang lebih utama ialah untuk membina sebuah persekutuan yang mantap dengan mengutamakan integrasi nasional.

9. Semangat kenegerian adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan atas kecenderungan semulajadi. Semangat ini boleh dibina secara positif sebagai satu bentuk semangat patriotism dan juga boleh menjadi asas untuk mengelakkan berlaku penindasan dan kezaliman. Tetapi semangat kenegerian yang menebal dan berunsur fanatik menjejaskan kesepaduan rakyat dan boleh membawa kepada keruntuhan ikatan persekutuan. Pindaan ini seolah-olah menyuburkan perjuangan atas semangat kenegerian sempit yang membahayakan.

10. Akhir sekali, perlu juga diambilkira aspek keadilan dan keseimbangan antara negeri-negeri yang wujud dalam persekutuan. Perbezaan dalam hak dan layanan kepada negeri-negeri boleh berlaku tetapi ia tidak sepatutnya terlalu ketara dan semakin menebal.

Atas sebab-sebab di atas, saya berpendapat, Rang Undang-undang pindaan Perlembagaan ini wajar ditolak. Dalam realiti kemunculan politik yang berteraskan emosi dan persepsi, semangat kenegerian seringkali dijadikan modal kempen pilihan raya. Wujud usaha meracuni pemikiran rakyat negeri-negeri tertentu dengan menimbulkan kerisauan, dan rasa tidak puas hati atas dasar dan tindakan kerajaan persekutuan. Terdapat juga kempen dalam bentuk menanam kebencian kepada kerajaan Persekutuan atas dasar mereka menjadi mangsa kemunduran ketidakadilan yang didakwa. Jika pindaan ini berjaya, ia adalah sebahagian kejayaan mereka yang cederung kepada budaya politik begini.

Kita amat berharap agar pemimpin-pemimpin politik meletakkan kepentingan rakyat dan negara untuk jangka masa hadapan sebagai asas dalam membuat keputusan. Dari perspektif sokongan politik, bantahan kepada pindaan ini mungkin menjejaskan undi di kedua-dua negeri yang pernah dianggap sebagai ‘fixed deposit’ kerana mempunyai bilangan kerusi Parlimen yang besar. Namun, pemimpin yang bertanggungjawab tidak seharusnya menggadaikan masa depan negara semata-sata demi untuk meraih keuntungan sebentar melalui peti undi. Rakay memerhatikan siapakah pemimpin yang benar-benar jujur mengutamakan negara, dan manakah pemimpin yang berkiblatkan kuasa.

Moga negara Malaysia yang tercinta ini terus kukuh sebagai satu negara yang berdaulat, bersatu dan dirahmati oleh Allah.

MUHAMMAD FATHI YUSOF
Pensyarah Kanan (Undang-undang dan Perlembagaan)
Pusat Pengajian Polisi Perdana
Fakulti Teknologi dan Informatik Razak
Universiti Teknologi Malaysia – HARAKAHDAILY 6/4/2019

SETELAH menanti sekian lama pengumuman hibah Tabung Haji oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa, akhirnya terjawab hari ini. Pengumuman hibah sebanyak 1.25 peratus bagi tahun kewangan 2018 adalah yang paling rendah dalam sejarah Tabung Haji sejak penubuhannya.

khalilBagi tahun kewangan 2017, hibah oleh Tabung Haji adalah sebanyak 6.25 peratus manakala bagi tahun kewangan 2016 adalah sebanyak 5.75 peratus. Alasan yang diberikan akibat daripada jumlah pengurangan hibah yang dibayar adalah salah guna kuasa dan kelemahan kerajaan terdahulu menguruskan Tabung Haji.

Semenjak PH menang PRU14 dan menjadi Kerajaan, setiap kelemahan yang terdapat di peringkat kementerian mahupun agensi kerajaan jawapannya adalah salah guna kuasa dan kelemahan kerajaan terdahulu. Saya harap cukuplah jawaban yang tersebut dan memang diakui terdapat kelemahan pada Tabung Haji namun usahlah kelemahan tersebut dijadikan alasan.

Saya rasa satu Malaysia hendak tahu jawapan sebenar mengapa hibah dibayar terlalu sedikit dan keadaan Tabung Haji yang sebenar. Saya rasa satu Malaysia hendak tahu bagaimana Kerajaan terutamanya Kementerian Kewangan mengendalikan SPV berkaitan aset-aset yang dipindah milik dari Tabung Haji.

Saya pasti satu Malaysia hendak tahu siapa sebenarnya mengetuai SPV tersebut dan bagaimana beliau mengendalikannya. Saya juga pasti satu Malaysia mahu orang Islam yang mengetuai dan mengendalikan SPV tersebut memandangkan Tabung Haji adalah di antara institusi Islam yang terbesar di dalam negara yang mempunyai tunai dan aset yang cukup besar di dalam mahupun luar negara.

Kerajaan perlu kembalikan Tabung Haji kepada fungsi asalnya iaitu sebagai tabungan kepada pendeposit untuk menunaikan ibadah haji berserta dengan kebajikannya. Jika benar Tabung Haji bermasalah, satu pelan pemulihan yang berkesan dan konstruktif perlu dilaksanakan. Kita tidak mahu rakyat terutamanya umat Islam hilang keyakinan kepada Tabung Haji.

Tabung Haji perlu dikembalikan kepada landasan serta matlamat asalnya penubuhannya dan kembali menjadi kebanggaan umat Islam.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
5 April 2019 – HARAKAHDAILY 5/4/2019

●     PAN Terengganu cuba bermain sentimen kebencian dengan menuduh secara membuta tuli Kerajaan Terengganu melalui kuasa politik telah mengarahkan satu ceramah oleh Dr Mohd Afendi Salleh aktivis Palestin dan juga pensyarah Unisza, berkaitan isu Palestin yang sepatutnya diadakan di Masjid Sultan Muhammad Bukit Besar. PAN yang cuba menangguk di air yang keruh, sekeruh hati mereka, melalui pemudanya, segera mengeluarkan kenyataan rasmi membina persepsi bahawa Kerajaan Terengganu menggunakan campur tangan politik.

Aku percaya, PAS tidak terlalu obses untuk menjawab pertuduhan PAN yang tiada dilihat jasa mereka, kecuali menjadi khadam setia DAP. Tetapi ianya lebih mengecewakan apabila Dr Afendi secara tiba-tiba bersilat sehingga terselak kainnya dengan menuduh ia adalah arahan politik, atas keyakinan beliau kepada sumber yang boleh dipercayai. Dia segera membangkitkan persepsi yang mungkin kerana dia bukan ahli PAS (memang orang tahu dia Ikram) oleh itu pembatalan diarahkan.

Dia membangkitkan lagi bahawa dia telah berkali-kali pergi ke Gaza dan terus bermegah bahawa dia hampir mati pada misi terakhirnya, (bagaikan tuhan tidak tahu dia ke sana). Rasa macam lebih hebat dari Sallehuddin al-Ayubi ke? Sama pula macam Husam Musa solat dalam opis, terpaksa tunjuk yang dia pun solat. Tidak puas dengan itu Dr Afendi terus mengungkit yang dia telah benarkan ahli politik menggunakan universiti. Masih menyindir, dia kemudiannya memaklumkan bahawa dia juga tidak menghalang beberapa pelajar Unisza hadir ke Masjid Abidin atas permintaan jawatankuasa masjid. Maaf, jika isu masuk Gaza, aku ada kenal ramai yang masuk dan bantu rakyat Gaza, tapi mereka diamkan sahaja. Mungkin takut terbatal pahala sebab ujub dan riak.

Exco Dakwah Terengganu, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah menjawab, tiada arahan dari sesiapa, sila tunjuk surat arahan pembatalan itu dan pegawai mana yang arahkan. Sayang, kerana Ikram bencikan PAS, Dr Afandi sanggup menularkan isu yang tidak pasti melalui FB, disambut oleh PAN yang kelaparan isu dan kemudiannya diam membisu selepas diminta Exco berkongsi maklumat itu. Bagi aku, Dr Afandi Ikram tegar, yang diketahui selalu mengutuk Presiden PAS itu, yang sebenarnya cuba bermain politik, tiada modal. Kerajaan Terengganu tiada isu untuk dikutuk, jadi, timbulkan isu.

●     PM Tun Mahathir menolak untuk menandatangani Statut Rom, satu isu yang besar yang telah didedahkan oleh pembangkang yang akan membabitkan beberapa isu sensitif dalam negara. Katanya Tun, Malaysia hanya boleh menerima perkara yang baik-baik sahaja tetapi bukan hal seperti kebenaran perkahwinan sejenis.

Kita sokong penarikan balik ini oleh PM. Ia akan memberikan kesan yang tidak baik kepada negara. Kita tahu siapa di belakang yang sangat mahukan hal ini. Harap mereka faham akan komen Tun yang beliau sebut, ada usaha untuk menjatuhkan, menconteng arang ke muka beliau. Siti Kassim sudah menyatakan kekecewaannya kepada Kerajaan PH. Tapi hati-hati semua, mungkin ini helah Siti sebab nanti dia pura-pura kecewa dan nyatakan sokongan kepada pembangkang pula, lalu rakyat akan membenci pembangkang sebab bila tengok Siti, rakyat ingat pembangkang. Sanggup ke? Penat kita nanti.

●     Kerajaan Terengganu akan meneruskan pembayaran bil wad kelas 3 kepada rakyatnya. Sebelum ini manifesto itu seperti tidak dapat dilaksanakan kerana Kementerian Kesihatan khabarnya menolak cadangan itu atas beberapa alasan yang dikira akan memberikan impak kepada pengurusan KKM.

Namun Kerajaan Terengganu tetap akan melaksanakan janji itu kerana masalah yang timbul adalah masalah birokrasi sahaja. Malah Terengganu akan menyediakan pegawai bagi membantu KKM untuk melaksanakan hal ini. Terengganu memang Nellang orang kata jangan, tapi sebab dah janji, ia akan diteruskan. Takutlah kepada Allah bila kita dah janji. Inilah sikap yang Islam mahu.

●     TH telah mengumumkan hibah tahun ini. Ianya hanya 1.25 peratus terendah selepas puluhan tahun. Seperti yang dijangkakan, BN menjadi 'punching bag' oleh PH bagi memberikan justifikasi kepada keadaan itu. Namun rakyat bukan bodoh, pelbagai persoalan yang dilemparkan kembali. Antaranya ialah kenapa tiada pertuduhan selepas mendakwa pengurusan terdahulu membuat onar dalam TH?

Mengapa pula ketika dikatakan rugi dahulu TH masih boleh membayar hibah dengan lebih tinggi. Mengapa dahulu dikutuk kalau hibah kurang sedikit, tetapi suruh rakyat bersabar bila hibah berkurang dengan banyak? Begitulah double standard, dan rakyat mahukan jawapan. Namun begitu, nasihat daripada pakar-pakar kewangan Islam, supaya jangan dikeluarkan semua wang dari TH, patut diterima oleh rakyat. TH adalah maruah umat Islam. Tetapi kita ramai-ramai keluarkan PH dari kerajaan.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
6 April 2019 - HARAKAHDAILY 6/4/2019

SELURUH rakyat Malaysia pastinya gempar dengan pengisytiharan Hibah Tabung Haji sebanyak 1.25% yang dibuat YB Dr Mujahid Yusof Rawa iaitu kadar terendah dalam sejarah Tabung Haji (TH)!

asyraf wajdiSeperti dijangkakan YB Menteri menggunakan naratif menyalahkan Kerajaan dan pengurusan terdahulu yang kononnya melakukan manipulasi akaun dan salah guna kuasa hingga selama 5 tahun berturut-turut mengisytiharkan hibah yang tinggi kepada pendeposit.

Sebelum pihak menteri dan pengurusan baharu TH meneruskan permainan menyalah (blame game), lebih baik mereka bersikap telus kepada rakyat untuk menjelaskan beberapa persoalan penting yang membawa kepada pengisytiharan hibah yang terendah ini:-

1. Mengapakah TH hanya mengagihkan RM913 juta sahaja kepada pendeposit sedangkan mereka mengumumkan keuntungan boleh agih bagi tahun kewangan 2018 sebanyak RM2 bilion?

2. Ke manakah baki keuntungan RM5.8 bilion hasil penjualan aset-aset berharga TH kepada Syarikat SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd? Sebagaimana laporan YB Menteri sebelum ini jumlah aset bernilai RM10 bilion telah berjaya dijual pada nilai RM19.9 bilion. Sekiranya keuntungan ini digunakan untuk menutup defisit RM4.1 bilion aset pada tahun 2017, maka ianya masih berbaki RM5.8 bilion. Namun begitu, TH hanya mengisytiharkan RM2 bilion sahaja keuntungan boleh agih. Ke mana perginya RM3.8 bilion baki keuntungan hasil jualan aset-aset TH?

3. Apakah jaminan bahawa aset-aset yang dijual oleh TH kepada Syarikat Urusharta Jamaah Sdn Bhd mampu ditebus pada nilai yang sepatutnya. Apakah yang terjadi sekiranya nilai aset-aset ini kurang dari nilai sukuk yang dipegang oleh TH? Sudah tentu TH terpaksa merekodkan kerugian. Oleh yang demikian, 'Jaminan Kerajaan' amat penting, tetapi sebagaimana yang dilaporkan, Kementerian Kewangan bertegas bahawa tiada 'Jaminan Kerajaan' diberikan. Bagaimana kepentingan TH dapat dijaga?

4. Sekiranya benar berlakunya penyelewengan, penipuan, manipulasi akaun oleh pengurusan terdahulu, mengapakah sehingga hari ini tiada pendakwaan dibuat ke atas mereka? Sebaliknya Menteri lebih gemar mencetuskan sentimen dan menghukum mereka di mahkamah persepsi. Apakah ini satu cara menutup kelemahan pentadbiran Kerajaan PH yang hakikatnya juga bertanggungjawab menakut-nakutkan pelabur dengan naratif hutang negara tinggi dan bakal bankrap, dasar luar negara yang tidak konsisten dan mengelirukan hingga mengakibatkan saham-saham perladangan kelapa sawit dan getah milik TH menjunam jatuh selepas pertukaran Kerajaan pada Mei 2018.

5. Benarkah aktiviti pelaburan TH telah digantung sejak tahun lalu hingga hari ini sehinggakan Jawatankuasa Pelaburan tidak bersidang dan TH tidak mampu menjana apa-apa hasil pelaburan sebagaimana kebiasaannya kecuali menjual aset-aset seperti hartanah bernilai TH kepada SPV? (Antara hartanah bernilai yang dijual termasuklah Tanah TRX yang dibeli pada harga RM196 juta dan dijual pada harga RM400 juta; Platinum Park dijual pada harga RM737 juta sedangkan harga belian RM485 juta; ini tidak termasuk hotel-hotel TH yang turut dijual di TH Bayan Lepas, TH Kuching, TH Hotel Kelana Jaya, TH Hotel Kota Kinabalu, TH Hotel Alor Setar, TH Hotel Terengganu)

6. YB Amanah-PH Hasanuddin Yunus mendakwa berdasarkan cariannya bahawa TH Indoplantation di Riau rugi RM408 juta sedangkan dalam rekod TH mencatatkan keuntungan berjumlah RM873 juta. Mana satu yang betul? Pengurusan TH perlu jujur mengenainya.

Mohon YB Menteri Dr Mujahid menjelaskan dengan telus dan tulus persoalan-persoalan di atas yang rakyat berhak tahu terutamanya 9.3 juta orang pendeposit di kalangan orang Islam. Sudah-sudahlah bermain sentimen menyalah kerana tidak selamanya rakyat boleh diperbodohkan dengan sentimen fitnah dan tohmah!

DR. ASYRAF WAJDI DUSUKI
Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia
5 April 2019 – HARAKAHDAILY 5/4/2019

ANWAR semakin gelisah. Tanda-tanda Tun M nak undur sebelum akhir penggal tidak kelihatan. Nak usul undi tidak percaya bimbang tak cukup sokongan, bertukar pula menjadi permusuhan. Nak tunggu PRU15 bimbang pula bertukar kerajaan, yang menjadi PM bukan lagi PH.

Sebenarnya yang mengheret Anwar ke penjuru kegelisahan itu ialah kegelojohan dirinya sendiri. Mungkin merasakan "sepatutnya beliau sudah lama menjadi PM," menyebabkan Anwar semakin gelojoh memburunya. Ini dapat disaksikan bagaimana serangan beliau terhadap TGHH dan PAS. Individu dan parti yang pernah memberikan bantuan yang tidak sedikit kepada beliau untuk bangun dari lembah kejatuhan hasil perbuatan Tun M. Namun Anwar lupa itu semua.

Satu ketika dahulu (1982) ramai yang mengharapkan Anwar menyertai PAS selepas menyerahkan kepimpinan ABIM kepada Siddiq Fadhil. Namun Anwar yang sebelum itu banyak berceramah atas pentas PAS mengambil keputusan menyertai Umno. Kerana dirasakan lorong itu akan membawanya ke jawatan PM. Namun akhirnya Anwar dilucutkan jawatan sebagai Timbalan PM dan Timbalan Presiden Umno. Selangkah lagi Anwar akan sampai ke kerusi PM namun beliau ditendang keluar oleh Tun dari Umno.

Dengan sokongan PAS, Anwar kembali bangkit. PAS memberikan berbagai kemudahan termasuk jentera pilihan rayanya kepada parti baru Anwar (PKR). Tidak dinafikan Anwar memainkan peranan penting dalam pembentukan gabungan Pakatan Rakyat (PR) yang menyaksikan PAS, PKR dan DAP duduk semeja bagi menghadapi Umno-BN. Namun ramai pemerhati politik berkata semua itu Anwar lakukan adalah untuk melonjak dan menobatkan dirinya sebagai PM jika PR berjaya menjadi kerajaan.

Banyak perkara yg Anwar lakukan untuk dirinya sendiri bukan untuk idealisme sebuah perjuangan. Ini termasukkan krisis pemecatan bekas MB Selangor, TS Khalid Ibrahim dan pengosongan kerusi Kajang juga pengosongan kerusi Port Dickson. Tambah pemerhati politik Anwar sangup jadi apa sahaja demi meraih jawatan PM. Untuk itu semua Anwar sanggup 'yes sir' dengan DAP. Sanggup ampunkan Tun serta sanggup serang PAS dan TGHH.

Saya tidak fikir Tun M akan turun takhta semata-mata kerana mahu menunaikan janji lisan pimpinan PH sebelum PRU14 bagi mengangkat Anwar sebagai PM ke-8. Lagi kan janji bertulis dlm manifesto pun mereka boleh abaikan inikan pula janji lisan. Tun lebih mengenali Anwar berbanding pimpinan PAN dan DAP.

Sampaikah Anwar ke petak ke-100 dalam permainan Dam Ular ini? Sedangkan buah dadunya ditangan Tun. Lebih-lebih lagi papan dam ini lebih banyak ular dari tangga. Bahkan jika pun ada tangganya, dihujung kepala tangga atas telah ada ular di situ.

Tenangnya berpolitik dengan politik Islam.

USTAZ MOKHTAR SENIK
Catatan Utara, Merbok, Kedah
5 April 2019 - HARAKAHDAILY 5/4/2019

dam

More Articles ...