TINDAKAN Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) melantik Dr Maszlee Malik sebagai Presiden Universiti Islam tersebut dilihat sebagai langkah undur ke belakang dan mengulangi skrip kesilapan kerajaan BN terdahulu. Beliau dilantik menjadi Presiden UIAM ketujuh bagi menggantikan Tan Sri Dr Rais Yatim.

Imej universiti Islam yang gah dan tersohor di negara ini yang merupakan produk PNI (Penerapan Nilai Islam) sedikit tercalar apabila melantik Menteri Pendidikan sebagai Presidennya, meskipun ia pernah dipimpin oleh beberapa tokoh politik dan pemimpin negara sebelum ini.

Pelantikan Dr Maszlee telah mengundang kontroversi, ejekan maya dan bantahan banyak pihak, termasuk daripada pemimpin DAP yang menjadi sekutu dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Kerajaan PH gagal untuk keluar dari bayangan kerajaan BN terdahulu, mereka akan terus menyulam kesilapan bahkan lebih teruk dan membusuk. Tiada pembaharuan yang tuntas dan tak berkeupayaan menunaikan janji pada rakyat, bahkan mencetak kembali idea dan gagasan kerajaan lama.

Pelantikan Dr Maszlee Malik sebagai Presiden UIAM menjadikan beliau sebagai orang yang berkepentingan, sebagai Menteri Pendidikan dan sebagai presiden universiti.

Dalam hal ini, sepatutnya Dr Maszlee tidak terlibat dalam pentadbiran universiti dan berada dalam hirarki kampus. Meskipun kelayakan beliau sebagai mantan ahli akademik (pernah menjadi pensyarah dan memiliki PhD), namun beliau kini memegang jawatan sebagai pemimpin kerajaan serta ahli politik.

Tidak wajar seorang yang berjawatan Menteri Pendidikan, ahli politik dan menjadi Ahli Parlimen yang terlibat secara langsung dalam merangka dasar negara terlibat secara langsung dalam dunia pentadbiran universiti. Ia menggambarkan bahawa Menteri Pendidikan tidak memberi kepercayaan terhadap pentadbiran universiti sedia ada bagi merangka dan bergerak sendiri dengan pentadbiran mereka.

Ketika PH berkokok mahu memperjuangkan nasib universiti tempatan dan membebaskan universiti dari cengkaman politik kepartian, serta mahu membebaskan Akta Universiti Kolej Universiti 1971 (AUKU), kehadiran beliau sebagai pemimpin universiti tidak mencerminkan langkah tersebut.

Bahkan, ia sebagai gugatan kepada pelajar, pensyarah dan kakitangan universiti untuk bersikap bebas mengkritik kerajaan dan menyertai mana-mana parti parti politik. Beliau seperti memberi mesej bahawa mata dan telinganya sentiasa mendengar dan memerhati mana-mana suara lantang sehingga mewujudkan budaya takut, tidak telus dan berani kalangan warga universiti.

Sebagai Menteri Pendidikan, terlalu banyak agenda yang perlu beliau fokuskan bagi mengupayakan sektor penting negara ini, termasuk mengembalikan kegemilangan akademik negara terutama kedudukan universiti tempatan agar setaraf dengan universiti terbaik dunia.

Tumpuan beliau tidak hanya ditumpahkan pada satu-satu universiti, malah seluruh institusi pendidikan termasuk sekolah perlu diberi perhatian supaya tidak ada pihak yang tercicir dalam aspek pendidikan berkualiti. Beliau perlu tekun merangka dasar pendidikan negara, menaik taraf mana-mana sekolah ketinggalan, jurang pendidikan antara wilayah dan etnik, menyelesaikan masalah sistem pembelajaran, bebanan guru dan warga pendidik, meningkatkan kualiti akademik universiti seluruh negara, membantu kalangan mereka yang terbeban dengan hutang PTPTN dan lain-lain lagi. Dengan menjadi Presiden UIAM, sudah pasti fokusnya akan berkurang dan komitmen beliau semakin bertambah.

Oleh itu, demi maruah dan kedudukan beliau sebagai Menteri Pendidikan, sebagai pemimpin kerajaan Malaysia yang berintegriti, ahli politik yang telus, komited dan amanah dengan tugas dan tanggung jawab, beliau perlu menyahut suara yang mengkritik beliau dengan meletakkan jawatan sebagai Presiden UIAM. Presiden UIAM perlu diserahkan kepada yang ahlinya dan berada dalam dunianya, sementara beliau boleh terus membantu dan memantau dari jauh UIAM tanpa gangguan. -HARAKAHDAILY 5/9/2018

Penulis adalah Jawatankuasa PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI.

SEBAT merupakan salah satu dari bentuk hukuman yang diperuntukkan bagi kesalahan Hudud dan Takzir. Terdapat beberapa syarat yang telah ditetapkan oleh syarak, demi memastikan hukuman sebat mencapai Maqasid pelaksanaannya.

Jildah

Allah telah menyatakan hukuman sebat dengan perkataan 'Jildah'. Secara literalnya, ia bermaksud kulit. Bermaksud rasa sakit hukuman sebat mestilah hanya singgah sekadar ke kulit sahaja. Tidak boleh lebih dari itu sehingga mencederakan kulit, mengoyakkan daging, apatah lagi sampai ke tulang. Dalam erti kata yang lain, sebatan dalam Islam tidak melukakan.

Kesihatan pesalah

Walaupun secara asas, apabila tersabitnya kesalahan maka hukuman sebat perlu segera dilaksanakan. Namun, majoriti fuqaha menjelaskan jika pesalah itu mengalami masalah kesihatan, maka pelaksanaan hukuman perlu ditangguhkan. Dalam hal ini, khidmat doktor diperlukan untuk menilai.

Diriwayatkan bahawa Saidina Ali pernah menangguhkan hukuman sebat ke atas wanita yang sedang mengalami nifas.

Bukan bertujuan menyeksa

Terdapat Hadis riwayat Abu Daud, bahawa Nabi pernah diadukan masalah pesalah yang dianggap tidak mampu menanggung hukuman sebat kerana pesalah tersebut sedang sakit dan terlalu kurus. Bimbang jika disebat, menyakiti tulangnya.

Lantas Nabi menyuruh Sahabat memberkas 100 tangkai tamar yang halus lalu disebat dengan sekali sebat sahaja. Dengan satu das sebatan tersebut menyamai 100 sebat. Apa yang dilakukan oleh Nabi itu menterjemahkan sifat rahmat yang ada dalam hukuman Islam.

Begitu juga Saidina Umar pernah memberkas tangkai yang menyamai bilangan hukuman sebat, lalu disebat dengan sekali sebat sahaja ke atas pesalah yang sakit.

Saidina Umar juga pernah berpesan kepada tukang sebat agar jangan menghayunkan tangan sehingga menampakkan ketiak.

Had bahagian sebatan

Para ulamak bersepakat bahawa sebatan tidak boleh dikenakan ke atas satu bahagian sahaja. Ia mestilah diluaskan ke bahagian-bahagian lain agar pesalah yang dihukum tidak mengalami kecederaan.

Saidina Ali berpesan, elakkan sebat bahagian muka dan kemaluan. Imam Syafie menggariskan secara spesifik bahawa bahagian muka, kemaluan, rusuk serta bahagian-bahagian lain yang boleh mendatangkan risiko maut adalah dilarang untuk disebat.

Mendidik

Pelaksanaan hukuman sebat mestilah dibuat secara terbuka dalam keadaan yang redup. Tidak boleh ketika cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk. Kita perlu sedar bahawa pesalah yang dijatuhkan hukuman memperolehi keampunan dari Allah. Bahkan dengan sebab pelaksanaan yang dijalankan di khalayak ramai, mendatangkan kesan keinsafan kepada masyarakat.

Penonton yang menyaksikan hukuman tersebut pula perlu didisiplinkan dengan tertib beradab. Mereka dilarang sama sekali mengejek atau menunjuk sebarang reaksi menghina.

Proses pendidikan inilah yang cukup dikhuatirkan oleh segelintir golongan. Antaranya dari penganut-penganut Liberal. Barangkali mereka bimbang masyarakat insaf, maka gagallah agenda mereka merosakkan masyarakat selama ini.

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
5 September 2018 - HARAKAHDAILY 5/9/2018

FB IMG 1536131209591

PUJIAN patut diberikan kepada Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu yang telah berjaya melaksanakan hukuman sebat syarie kepada pesalah musahaqah di hadapan lebih 100 orang awam yang hadir. Ia mencatat satu sejarah baru bagi Negeri Terengganu apabila hukuman ini pertama kalinya dijalankan dan diyakini dapat mencegah kesalahan perlakuan sumbang ini daripada berulang.

2Kecaman oleh Pengerusi SUHAKAM yang menyatakan bahawa hukuman ini adalah penghinaan dan memalukan dua wanita tersebut termasuk ahli keluarga mereka serta melanggar undang-undang antarabangsa menunjukkan SUHAKAM sebenarnya lebih mengutamakan perundangan antarabangsa yang tidak mengikat berbanding undang-undang negara yang sedang berkuatkuasa serta jauh sekali memahami prinsip perundangan Islam dan hikmah pensyariatannya.

Harus ditegaskan bahawa perlakuan LGBT ini adalah mungkar yang perlu dicegah kerana sesungguhnya Allah telah membinasakan kaum Lut akibat amalan songsang ini.

Justeru itu, sewajarnya hukuman sebatan yang menggunakan konsep tarhib (menimbulkan kegerunan terhadap dosa) ini patut disokong kerana hukuman ini bersifat mencegah (al-rad’u wa al-zajru) dan mendidik (al-tahzib). Secara tidak langsung, ia mampu mencegah pelaku daripada mengulangi kesalahan itu dan mendidik orang yang menyaksikannya agar tidak membuat kesalahan yang sama.

Sehubungan dengan itu, hukuman yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu ini merupakan jalan terbaik yang tidak sama sekali mengetepikan hak asasi manusia malah dengan cara ini mampu menutup jalan-jalan mufsadah (keburukan). Paling utama, dengannya ini, kita dapat mencegah daripada mengundang kemurkaan Allah sepertimana yang telah ditimpakan kepada kaum Lut.

YB Shaharizukirnain Abdul Kadir
Ahli Parlimen Setiu
5 September 2018 | 24 Zulhijjah 1439 – HARAKAHDAILY 5/9/2018

ISU hukuman sebatan terhadap pesalah lesbian oleh Mahkamah Syariah Kuala Terengganu masih menjadi bualan ramai pihak. Ia tidak kurang lebih turut mendapat kecaman sebahagian golongan yang berlindung di bawah nama hak asasi manusia yang masih menganggap hukuman tersebut tidak wajar dilaksanakan.

Namun, pelaksanaan hukuman enam kali sebatan tersebut menjawab sebahagian besar kecaman dan penyelewengan yang dihamburkan terhadap hukuman perundangan Islam. Bentuk sebatan yang dikenakan jauh lebih berperikemanusiaan dan bertujuan mendidik para pesalah supaya kembali ke pangkal jalan, berbanding sebatan sivil yang menyakitkan.

Malangnya, sebahagian pihak masih berterusan menuduh hukuman tersebut sebagai kejam. Pertikaian mereka bertitik tolak daripada dua aspek; pertama, ke atas kesalahan seksual lesbian dan sebagainya yang dianggap tidak menghormati kehidupan privasi golongan LGBT dan kedua, ke atas bentuk hukuman sebatan yang dianggap 'barbaric' dan bertentangan dengan perjanjian antarabangsa khususnya Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (Universal Declaration of Human Rights - UDHR).

Sewajarnya mereka membandingkan bentuk sebatan syariah dan sivil sebelum memproklamir hukuman sebatan syariah tersebut sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia suatu bentuk tohmahan yang tidak dapat diterima oleh akal yang waras.

Tambahan pula, Islam juga sangat menghormati maruah seseorang, tetapi adalah tidak tepat untuk menghujahkan sebatan di hadapan khalayak sebagai sesuatu tindakan untuk menjatuhkan maruah si pesalah. Ia perlu dilihat sebagai langkah untuk memberikan keinsafan serta sebagai cegah rintang (deterrence) kepada pihak lain supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Pihak yang berterusan menggunakan hujah hukuman sebatan tersebut sebagai bertentangan dengan perjanjian antarabangsa (international treaties) seperti UDHR dan sebagainya seharusnya lebih teliti dalam memberikan pandangan. Kita mempunyai undang-undang domestik yang terpakai ke atas setiap rakyat di negara ini dan tidak diikat oleh sebarang perjanjian antarabangsa.

Perbahasan ini turut ditekankan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid dalam beberapa penulisan beliau. Amat tidak wajar dibanding-banding undang-undang domestik yang lebih mengikat dengan undang-undang atau perjanjian di peringkat antarabangsa.

Justeru, kejayaan awal perlaksanaan hukuman sebat ini seharusnya membuka mata mengenai keadilan serta hukuman yang lebih membumi bagi menyedarkan si pesalah dan masyarakat lain amnya. Jelas ia satu langkah memastikan perundangan Islam semakin realistik di negara ini dalam usaha mengekang sebarang jenayah yang bertentangan dengan sifat insani. – HARAKAHDAILY 5/9/2018

Penulis ialah Ahli Parlimen Kemaman.

BEBERAPA daerah di Negeri Terengganu telah dilanda ribut besar dua hari lalu dan menyebabkan banyak kerosakan. Saya mewakili Kerajaan Negeri Kelantan mengucapkan takziah kepada Kerajaan Negeri Terengganu dan mangsa ribut tersebut.

Sesungguhnya Allah mendatangkan ujian kepada kita supaya menjadi orang yang sabar dalam menghadapi ujian dalam kehidupan. Apa yang kita miliki semuanya adalah anugerah dan pinjaman daripada Allah SWT.

Saya difahamkan lebih 1,800 buah rumah dan lebih 30 buah sekolah di daerah Kuala Terengganu, Kuala Nerus dan Marang yang terjejas akibat ribut berkenaan. Sehubungan itu, Kerajaan Negeri Kelantan berbesar hati menyampaikan sumbangan sebanyak RM50,000.00 kepada Kerajaan Negeri Terengganu untuk menampung sedikit sebanyak bebanan mangsa ribut berkenaan.

Salam hormat.

YAB USTAZ DATO’ HAJI AHMAD BIN YAKOB
(Dato’ Bentara Kanan)
Menteri Besar Kelantan
24 Zulhijjah 1439H/5 September 2018 – HARAKAHDAILY 5/9/2018

TINDAKAN Kerajaan Terengganu menjalankan hukuman terhadap pasangan wanita yang melakukan jenayah musahaqah secara tidak langsung telah menarik perhatian rakyat seluruh negara.

Hukuman bersabitkan kesalahan di bawah Seksyen 30, Enakmen Jenayah Syariah Terengganu (Takzir) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59(1) di Mahkamah Tinggi Terengganu itu dijalankan penuh ketelitian tanpa mendatangkan kecederaan parah ke atas pasangan berkenaan.

Walaupun terdapat pihak tertentu yang cuba mempertikaikan cara penguatkuasaan undang-undang takzir itu dilaksanakan, namun ia dilihat hanya bersandarkan alasan peribadi dan kononnya tidak menepati hak asas kemanusiaan.

PAS Kedah mengambil pendirian menyokong tindakan Kerajaan Terengganu melaksanakan undang-undang syariah berkaitan dalam ruang lingkup bidang kuasa perundangan negeri yang termaktub di dalam Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Tidak dinafikan, undang-undang tersebut berjaya membuka mata semua pihak walaupun mendapat pelbagai reaksi. Namun hakikatnya, falsafah hukuman syariah memutikkan rasa kegerunan terhadap Allah SWT.

Secara tidak langsung ia dapat mendidik masyarakat khususnya yang beragama Islam, melahirkan keinsafan dan juga tidak dinafikan ia juga merupakan senjata yang dapat membendung gejala sosial seperti perlakuan seks luar tabie.

Justeru itu, tindakan yang diambil oleh Kerajaan Terengganu amat tepat memandangkan kes-kes seumpama itu yang hangat diperjuangkan oleh golongan LGBT dilihat semakin menular di Malaysia sekarang ini.

Masyarakat perlu disedarkan, perlakuan menyanggahi fitrah ketentuan Allah itu bukan sahaja mengundang masalah kesihatan serta pelbagai penyakit malah merupakan dosa besar di sisi Allah dan akan menerima azab yang pedih di akhirat kelak.

DR AHMAD FAKHRUDDIN FAKHRURAZI
Pesuruhjaya PAS Kedah
5 September 2018 – HARAKAHDAILY 5/9/2018

PAS membuktikan bahawa Islam bukan hanya menjadi tempelan dan slogan perjuangan, tetapi benar-benar gerakan Islam itu serius dalam melaksanakannya di medan operasi masyarakat. Meskipun dalam keterbatasan kuasa dan pemerintahan, kerajaan yang dipimpin oleh PAS di Kelantan dan Terengganu terus mengorak langkah dalam mengaplikasikan pelaksanaan Islam sebagai bahan rujukan umat dan masyarakat di negara ini seluruhnya.

riduan mnorGeger dan gegak gempita media baru dan media arus perdana termasuk BBC mengulas panjang hukuman sebat ke atas dua wanita atas kesalahan cuba melakukan hubungan seks sejenis. Ia berjaya dilaksanakan di khalayak ramai dalam kamar Mahkamah Tinggi Syariah di sini, yang dikendalikan oleh pihak Jabatan Penjara Malaysia.

Hukuman dijalankan mengikut Seksyen 125 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah. Sebatan syarie ini sedikit sebanyak ia menjadi asas penting kepada masyarakat agar melihat kebaikan hukuman Islam dan kesannya kepada masyarakat.

Walaupun di saat ini ada suara menempik yang menyanggah hukuman tersebut dilaksanakan kerana pelbagai alasan, pastinya alasan utama di sebalik penentangan itu kerana mereka tidak senang jika undang-undang Islam menjadi panduan utama dalam penyelesaian masalah maksiat dan kemungkaran yang dilakukan oleh manusia.

Perlu diketahui bahawa pelaksanaan syariat Islam dengan hukuman yang disaksikan oleh khalayak ramai tidak berniat menjatuhkan maruah pesalah, tetapi ia adalah hukuman sebagai mendidik pesalah dan orang ramai.

Walaupun sebatan yang dilaksanakan tidak sekuat hukuman rotan sebagaimana mahkamah sivil, tetapi aspek pelajaran itu yang perlu dititikberatkan. Dalam aspek hukuman sebat, Islam tidak bersifat mahu mendera pesalah melalui hukuman, ianya memberi bekas pendidikan kepada semua.

Mereka yang bersuara lantang membantah pelaksanaan hukuman terbabit tidak menyedari bahaya pelakuan seks songsang, maksiat atau perzinaan dalam masyarakat. Pernahkah mereka insafi jumlah pelaku seks dari kalangan remaja dan dewasa, statistik kelahiran anak luar nikah, kes-kes rogol, sumbang mahram, lesbian, gay, dan sebagainya yang membimbangkan dalam negara ketika ini. Mereka merasa hukuman ini begitu ngeri, menyiksakan, dan memalukan sedangkan mereka tidak terfikir kejahatan yang pesalah ini lakukan serta kesannya dalam masyarakat. Mereka juga langsung tidak tergambar bagaimana Allah menyediakan solusi dalam penyelesaian masalah sosial yang rumit melalui syariat Islam.

Sepatutnya mereka yang lantang menentang hukuman ini menyaksikan sendiri pelaksanaannya dan bandingkan dengan hukuman sivil yang dibuat sekarang. Buatlah rencana, kajian, penyelidikan, tesis mahupun penelitian bagi menghakimi antara undang-undang syariat Islam dengan undang-undang sivil. Jangan kerana hukuman itu adalah hukuman Syariah, apa sahaja yang dibuat akan ditentang tanpa melihat, membaca, menelaah dan mengkaji hukuman terbabit.

Pejuang lesbian, gay, biskesual dan transgender (LGBT) mungkin merasa terancam dengan hukuman yang dikenakan ini, dan sememangnya tugas kerajaan PAS untuk meluruskan kefahaman ummah terhadap perundangan syariah.

Kelompok liberal di negara ini berdiri dibelakang tuntutan songsang untuk mengiktiraf LGBT, menguatkan kedudukan, memberi hak dan kelihatan semakin membuncah keberanian mereka di akhir-akhir ini. Setidak-tidaknya, mereka perlu sedar bahawa ramai umat Islam bangkit menentang kegiatan songsang dan kemungkaran yang dilakukan oleh segelintir manusia yang tidak takut kepada Allah dan azabnya.

Ketika suara dan perjuangan mereka memuncak, hukuman seperti ini mengendurkan diri dan menyedari bahawa mereka berada di bumi Malaysia yang diiktiraf sebagai sebuah negara Islam, dan bukan di negara-negara Barat yang bebas tanpa sekatan. – HARAKAHDAILY 5/9/2018

Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS pusat dan Pengerusi LESTARI.

More Articles ...