SEJAK dari awal kes pembunuhan Jurnalis Arab Saudi, Jamal Khashoggi berlaku, saya dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena berlaku. Laporan berita di media seperti sudah dirancang untuk diarahkan kepada suatu persepsi. Kerana itu saya belum berani memberikan ulasan dalam bentuk tulisan. Kerana ada sesuatu yang perlu difahami.

Terlalu dramatik untuk dipercayai

Pembunuhan Khashoggi adalah sesuatu yang sangat pelik. Adalah satu kebodohan untuk melakukan pembunuhan di kedutaan yang menjadi satu tempat yang memiliki sistem pengawasan tinggi. Berlaku pula di negara yang tidak memiliki hubungan yang baik. Suspek pembunuhan adalah pegawai-pegawai penting Kerajaan Saudi yang datang ke Turki beberapa hari sebelum kejadian.

Jika diikuti perkembangan dunia jurnalisme politik, orang yang lantang seperti Khashoggi bukanlah seorang sahaja. Apa yang dilakukan Khashoggi dengan segala kritikan terhadap Arab Saudi adalah normal. Bahkan lebih ramai yang memberi ancaman kepada Saudi berbanding beliau. Memilih untuk membunuh beliau bagi mengekang ancaman terhadap Saudi adalah suatu tindakan yang tidak berbaloi dengan risiko.

Kebodohan Arab Saudi

Menurut fakta kes, siasatan dan pendedahan menunjukkan memang Saudi berniat untuk membunuh jurnalis itu. Malah ia dikaitkan secara langsung kepada pemimpin de facto Arab Saudi iaitu Putera Mahkotanya Muhammad bin Salman (MBS). Oleh itu tidak pelik bagaimana beliau boleh merancang pembunuhan yang menjerat mereka sendiri ini, kerana MBS dikenali sebagai seorang yang sangat rakus, gelojoh dan tidak matang. Beliau mudah dipengaruhi terutama jika dihasut oleh kekasihnya, US.

Rancangan pembunuhan dalam pengetahuan US dan Turki

Laporan beberapa portal antarabangsa menyatakan bahawa US sebenarnya telah mengetahui rancangan terhadap Khashoggi sebelum ianya berlaku lagi. Di samping itu, seorang Jurnalis Saudi mendatangkan hujahan bahawa Turki sendiri telah mengetahui rancangan tersebut tetapi ia membiarkan sahaja berlaku. Ini kerana kes ini boleh menjadi medium bagi melonjakkan populariti Turki, di samping beberapa kepentingan lain yang menguntungkan negara itu.

Sikap Turki ini tidaklah pelik. Sewaktu kudeta gagal pada 2016 yang lalu, terdapat beberapa pengkaji politik yang mendapati bahawa Erdogan telah mengetahui rancangan kudeta tersebut lebih awal, tetapi beliau tidak menyekatnya sebalik mengeksploitasi rancangan tersebut supaya mengikut jalan cerita yang dikehendakinya.

Perangkap kepada Trump

Walaupun terdapat pemerhati politik yang mengatakan bahawa pembunuhan Khashoggi adalah perangkap bagi menjatuhkan MBS, tetapi saya berpendapat bahawa sasaran sebenar adalah Trump. Hubungan MBS-Trump sangatlah kuat bermula daripada pelantikan MBS sebagai Putera Mahkota yang berlaku beberapa hari sahaja selepas Trump mengunjungi Saudi dalam Riyadh Summit 2016. 

Sejurus pembunuhan, Trump terus mempertahankan MBS dan Saudi dengan menafikan penglibatan negara terbabit. Kini setelah satu persatu pendedahan dibuat mengaitkan Saudi dan MBS, Trump terus dikecam dan dijadikan bahan kutukan dalam atmosfera politik US.

Trump dan Zionis

Seperti yang pernah saya tulis sebelum ini mengenai kemenangan Trump, beliau bukanlah calon pilihan Zionis. Kekalahan Clinton adalah kejutan besar buat pakatan Judeo-Christian itu. Sokongan yang diberikan oleh Rusia terhadap calon tidak popular itu sangat signifikan dalam menempelak pencatur utama politik US.

Sejak Trump menang, CNN, agensi-agensi kerajaan serta politikus US tidak pernah berhenti dari menyerang Trump atas berbagai isu. Mereka sedang berusaha untuk menjatuhkan kembali beliau kerana telah banyak rancangan geo-politik tergendala kerana takhta Presiden US yang sangat berkuasa itu.

Pembunuhan Khashoggi boleh dibaca sebagai cubaan bagi terus memberi tekanan kepada Trump. Imejnya tercalar teruk sekarang bukan sahaja di US bahkan di mata dunia kerana sikapnya yang tidak bersama arus menyerang MBS. Bahkan CIA sendiri mengakui Saudi terlibat.

Grand Design Dajjal

US sedang dalam rangka mencetuskan Perang Dunia Ketiga. Bagi yang mengikuti senario geo-politik boleh merasai betapa dekatnya dunia ini dengan pertembungan terbesar dalam sejarah dunia itu. Namun perkara itu sedikit terencat apabila takhta Presiden US tidak dipengaruhi Zionis. Bukan bermaksud Trump tidak mampu memimpin US untuk menghadapi peperangan, tetapi kerana Trump sukar untuk mengendalikan peperangan mengikut plot yang telah disediakan.

Perang Dunia Ketiga adalah platform Zionis bagi menukar kiblat dunia daripada US kepada Israel. Daripada Pax-Americana kepada Pax-Judaica. Trump memiliki sifat patriotik yang tinggi terhadap negara. Walaupun beliau ditekan oleh Evangelicalis dalam parti Republikan bagi mengiktiraf kedudukan Israel, tetapi matlamat politik beliau adalah bagi memulihkan US. Sikap itu sangat kontradik dengan kemahuan Zionis dan Freemason.

28 Rabiul Awwal 1440
5 Disember 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 5/12/2018

 

SEMPENA dengan Himpunan Aman Rakyat Bantah ICERD di Dataran Merdeka pada 8 Disember 2018 (Sabtu), saya menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama menghadiri himpunan tersebut bagi menzahirkan kecintaan kepada negara Malaysia dengan mesej yang jelas supaya keharmonian masyarakat pelbagai kaum di Malaysia dijaga dan dipelihara.

Sehubungan dengan itu, Kerajaan Negeri Kelantan mengisytiharkan cuti peristiwa untuk Negeri Kelantan pada 9 Disember 2018 (Ahad) bagi memberi ruang kepada rakyat Kelantan menguruskan perjalanan dengan lancar dan selamat ketika menghadiri himpunan tersebut. Berhati-hati di jalan raya dan jagalah keselamatan diri dan keluarga.

InsyaAllah, kita akan berhimpun secara aman dan berakhlak mulia tanpa sebarang bentuk provokasi serta mengikut segala panduan dan arahan pihak berkuasa.

YAB USTAZ DATO’ HAJI AHMAD BIN YAKOB
(Dato’ Bentara Kanan)
Menteri Besar Kelantan
27 Rabiul Awal 1440H/5 Disember 2018 – HARAKAHDAILY 5/12/2018

TARIKH 11 Zulkaedah 1329 bersamaan 2 November 1911 menjadi tarikh yang bersejarah bagi negeri Terengganu secara khususnya.

Sekali lagi Terengganu melakar sejarah kegemilangan Islamnya apabila almarhum Sultan Zainal Abidin III meletakkan Islam sebagai perlembagaan tertinggi bagi negeri Terengganu sekaligus mengisytiharkan Terengganu sebagai Wilayah Islamiyyah Malayuwiyyah. Tahun 2018 genap 107 tahun sejarah ini terukir, satu titik sejarah yang mesti diingati oleh umat Islam di Terengganu secara khususnya dan di rantau ini secara umumnya.

Apa yang dilaksanakan oleh almarhum Sultan Zainal Abidin III adalah kesinambungan pelaksanaan Islam di negeri Terengganu yang terbukti daripada penemuan Batu Bersurat di Kampung Buluh, Kuala Berang. Ia sebagai bukti yang terpahat bahawa Islam telah dijadikan sebagai cara hidup khususnya di dalam urusan pemerintahan di bumi Serambi Madinah yang bersejarah ini.

Seterusnya campur tangan British yang berusaha untuk menjajah Terengganu; maka almarhum Sultan Zainal Abidin III, para ulama dan pembesar negeri telah melakukan satu langkah yang bijaksana untuk menyelamatkan Terengganu daripada tangan penjajah British dengan mewujudkan undang-undang tubuh bagi negeri Terengganu yang mana antara kandungannya ialah mengisyhtiharkan negeri Terengganu sebagai sebuah negeri Islam Melayu yang merdeka dan berdaulat dan menjadikan ugama Islam selama-lamanya sebagai ugama rasmi negeri dan kerajaan.

Perlembagaan Itqanulmulmuluk bi ta’dilissuluk memberi maksud ketelitian raja-raja dengan mengikut tingkah laku yang betul. Roh atau semangat daripada perlembagaan ini ialah menggariskan garis panduan ke atas mana-mana raja yang mahu memerintah negeri Terengganu, mereka mestilah mengikut hukum-hakam Islam dan tidak boleh sama sekali memberikan wala dan kepatuhan kepada penjajah-penjajah.

Peletakan perlembagaan ini bertujuan untuk menyelamatkan negeri Terengganu dari dijajah oleh penjajah-penjajah asing. Ini kerana pada zaman tersebut boleh dikatakan kesemua negara-negara umat Islam dijajah oleh penjajah-penjajah asing, maka tindakan almarhum Sultan Zainal Abidin III adalah satu tindakan politik yang sangat bijaksana demi menjaga dan memelihara bumi Terengganu

Di zamannya dilaksanakan hukum jenayah Islam, hudud dan qisas walaupun fakta ini tidak didapati secara bertulis kerana rujukan pelaksanaan hukum-hakam ini dirujuk terus daripada kitab-kitab fiqh jawi yang sudah ada pada ketika itu seperti kitab Matla’ulbadrain karangan Syeikh Daud al-Fatani dan lain-lain lagi. Ditambah lagi almarhum Sultan Zainal Abidin III bukan sahaja terkenal dengan kebijaksanaannya dalam pemerintahan bahkan juga baginda adalah seorang ulama yang mengetahui selok belok hukum hakam syara dan pernah berguru dengan ulama-ulama daripada Fatani.

Terdapat juga bukti-bukti yang diakui oleh sejarah seperti kewujudan penjara yang dibuat daripada buluh di Kampung Atas Tol dan di tempat-tempat lain. Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS pernah menceritakannya dalam ucapan beliau ketika merasmikan Perayaan 100 tahun Itqanulmuluk bi ta’dilissuluk yang diadakan di Kuala Berang pada 7 Januari 2012, beliau mengisahkan satu kisah yang diceritakan turun menurun daripada orang-orang tua berkait dengan seorang lelaki di zaman itu yang digelar sebagai Pak Mat Kawah telah dijatuhkan hukuman hudud potong tangan kerana mencuri.

Pada tahun 1919 pihak penjajah British telah membatalkan perlembagaan Itqanulmuluk bi ta’dilissuluk. Rentetan daripada itu ia telah membangkitkan penentangan rakyat Terengganu yang dipimpin oleh Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong yang bangkit bagi mengembalikan semula Terengganu kepada landasannya yang asal. Antara langkah awal ialah tindakan beliau menubuhkan Parti Syarikat Islam di beberapa daerah seperti Kemaman, Kuala Terengganu dan Besut. Tindakan tersebut telah menimbulkan ketegangan dengan pihak penjajah British sehingga tercetusnya peristiwa berdarah di Padang Kachung pada tahun 1928 yang telah mengorbankan 12 orang syuhada dan berakhir dengan pembuangan negeri ke Mekah terhadap Tuan Guru Hj Abdul Rahman Limbong oleh pihak British.

PAS dan Perjuangan Memartabatkan Islam

Pada tahun 1948 tertubuhnya Hizbul Muslimin dan ianya dibubarkan pada tahun yang sama oleh pihak British dan pada tahun 1951 tertubuhnya Parti Islam Semalaysia (PAS) yang berjuang melalui pilihanraya bagi menubuhkan sebuah pemerintahan berlandaskan Islam.

Pada pilihan raya pertama yang diadakan pada 1959 PAS menyertainya dan memenangi negeri Terengganu dan Kelantan walaupun begitu pemerintahan PAS di Terengganu hanya bertahan sehingga 1961. Pada tahun 1999 sekali lagi PAS diberikan mandat oleh rakyat untuk memerintah Terengganu. Di antara langkah yang diambil ialah meluluskan Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam (Terengganu) (Pindaan) 2003 yang telah dikemukakan oleh Adun Manir, almarhum Ustaz Dato Haji Harun Taib. Enakmen ini bertujuan mendaulatkan Al-Quran, As-Sunnah, ijma dan qiyas sebagai hukum tertinggi bagi negeri Terengganu Darul Iman. Di antara isi yang penting kepada penetapan undang-undang tubuh yang baru ini ialah kelulusan Kanun Jenayah Syariah termasuk hukum hudud, qisas dan ta’zir. Langkah ini dilihat sebagai untuk mengembalikan Terengganu ke landasannya yang asal yang gagal dilakukan oleh Umno yang memerintah Terengganu selama lebih daripada 40 tahun sebelum itu.

Tindakan kerajaan PAS Terengganu yang kembali memerintah setelah mencapai kemenangan dalam PRU14 lepas untuk menyambut dan memperingati 107 tahun Itqanulmuluk bi ta’dili ssuluk adalah satu tindakan yang terpuji dan sangat tepat pada masanya kerana dengan usaha ini sekurang-kurangnya memberikan peringatan kepada rakyat negeri ini akan kehebatan sejarah Islamnya dan sebagai komitmen kerajaan PAS Terengganu untuk terus memartabatkan Islam di bumi bertuah ini.

Perlu difahami bahawa kehebatan tamadun Islam bukan kerana kehebatan bangsa atau keturunan tetapi adalah kerana kehebatan roh Islam yang ada di dalam diri umat Islam itu sendiri. Kalau bukan kerana Islam bangsa Arab tidak mungkin boleh memerintah satu pertiga dunia di zaman Khulafa Rashidin, Kerajaan Umawiyyah dan Abbasiyyah. Kerana Islam bangsa Monggol dan Tatar yang ganas tunduk dan jinak. Kalau bukan kerana Islam Salahuddin Al-Ayyubi tidak boleh menundukkan bala tentera Salib. Kalau bukan kerana Islam bangsa Turki tidak boleh menawan kota Konstantinopel.

Rakyat Terengganu perlu memuhasabah akan hakikat ini dengan mengingati titik peluh perjuangan orang terdahulu untuk mengekalkan pemerintahan Islam di bumi Darul Iman ini dan juga menginsafi bahawa jatidiri rakyat Terengganu adalah Islam yang telah membawa keunggulan mereka di Tanah Melayu ini bukannya dasar-dasar perjuangan yang lain.

YB Muhammad Khalil Abdul Hadi
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
Adun Batu Burok
27 Rabiul Awal 1440 / 5 Disember 2018 – HARAKAHDAILY 5/12/2018

APABILA Kelantan mengeluarkan kenyataan bahawa tiada sebarang lesen hiburan dikeluarkan oleh negeri tersebut, YB dari DAP ini memerli seakan hiburan Kelantan adalah melalui perkahwinan kanak-kanak di sana. Kata beliau: “Maka, adakah kanak-kanak menjadi hiburan”?

Beberapa jam selepas itu beliau dengan tegas menyatakan tidak menyesal dengan kenyataan tersebut bahkan berkata: “Pi mampuih la pemangsa kanak-kanak.”

Sekalipun YB DAP ini telah memadam status-status tersebut dan memohon maaf, kenyataan beliau memberikan kepada kita gambaran bagaimana persepsi mereka terhadap Muslim dan Islam di Kelantan. Naratif seperti inilah yang selalu dimainkan terhadap negeri ini.

Tahukah tuan-puan bahawa 27 negeri di Amerika Syarikat tidak mempunyai had umur perkahwinan? Malah, Perancis pula hanya baru-baru ini meletakkan had usia 15 tahun sebagai usia minimum untuk berkahwin.

Menurut kajian yang dijalankan oleh Frontline pula, lebih dari 207,000 remaja Amerika telah berkahwin bawah umur di mana dua pertiga dari mereka berumur 17 tahun, manakala 985 berumur 14 tahun, dan 10 orang berumur 12 tahun.

Lihatlah! Bapa segala Liberal iaitu Amerika Syarikat sendiri masih memperbahaskan isu had umur perkahwinan ini. Namun di Malaysia, perkara hanya dijadikan sentimen untuk memburukkan perkara ini sekali gus mencacatkan imej Muslim dan Islam itu sendiri.

Apa yang lebih menarik lagi, data statistik 2017 perkahwinan bawah umur yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri menunjukkan bahawa non Muslim lebih ramai berkahwin di bawah umur. Tetapi tidak pula YB DAP ini memerli amalan non Muslim yang berkahwin di bawah umur ini.

Malah menurut Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, daripada 5,362 permohonan kebenaran nikah bawah umur kanak-kanak beragama Islam, Negeri Sarawak merekodkan permohonan tertinggi. Tetapi yang sering kita dengar seakan Kelantanlah juara dalam isu ini.

Tindakan menggunakan isu perkahwinan muda ini seakan menjadi senjata buat DAP membina sentimen buruk terhadap Muslim dan Islam. Jangan sampai perkahwinan Rasulullah pula dimainkan sebagai isu. Apakah lemah benar Muslim ketika itu?

Moga Allah memberikan kesedaran buat Muslim semua.

DR. AHMAD SANUSI AZMI 

(Sumber daripada Facebook Dr Ahmad Sanusi) - HARAKAHDAILY 5/12/2018

 FB IMG 1543976742958

BADAN Kebajikan Ikatan Ilmuan Jordan Malaysia (IMIJ) memandang serius isu ICERD dan ICCPR yang sedang hangat dan tular diperkatakan kini.

Setelah meneliti isu ini, pihak IMIJ dengan ini membantah sekeras-kerasnya ICERD dan ICCPR kerana bercanggah dengan perlembagaan dan boleh menjejaskan keharmonian kaum di Malaysia,

IMIJ dengan ini menyeru semua rakyat supaya bangkit melakukan bantahan terhadap usaha ke arah meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan Konvensyen Antarabangsa Hak Sivil dan Politik (ICCPR).

IMIJ juga memberi sokongan penuh terhadap usaha mantan Naib Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) untuk memobilisasi rakyat membantah usaha ke arah meratifikasi konvensyen ini.

“IMIJ juga berharap agar seluruh rakyat prihatin di negara ini agar bangkit melakukan bantahan terhadap usaha mengiktiraf ICERD kerana dilihat bercanggah dengan lunas undang-undang dan syariat Islam.

Selain itu, tiada keperluan untuk ICERD dan ICCPR diratifikasi di negara ini kerana semua rakyat tanpa mengira kaum mendapat layanan adil di sisi perlembagaan persekutuan. Di Malaysia, semua rakyat tanpa mengira kaum mendapat layanan yang adil di sisi Perlembagaan.

Oleh itu, ICERD dan ICCPR adalah senjata yang digunakan untuk menjayakan kepentingan politik segelintir pihak yang tidak senang dengan status quo di Malaysia.Terdapat sesetengah pihak mahu menghapuskan kedudukan Islam dan keistimewaan Melayu dalam Perlembagaan. Hak asasi manusia yang diperjuangkan tidak sesuai diterjemahkan di Malaysia yang dicintai ini.

IMIJ dengan ini menyeru agar semua pihak hadir ke himpunan aman membantah ICERD yang akan diadakan di Dataran Merdeka pada 8 Disember 2018 Sabtu ini.

IMIJ juga mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada semua pihak yang menyatakan pendirian membantah ICERD dan ICCPR.

Semoga Allah memelihara kesatuan dan keharmonian kaum di tanah air yang kita cintai.

YB Dato' Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh
Presiden Badan Kebajikan Ikatan Ilmuan Jordan Malaysia (IMIJ)
27 Rabiul Awwal 1440 / 5 Dis 2018 – HARAKAHDAILY 5/12/2018

GAMIS menentang sekeras-kerasnya usaha sebahagian pemimpin kerajaan yang ingin meratifikasi ICERD dalam negara kita Malaysia. Usaha untuk meratifikasi ICERD dalam Negara Malaysia adalah satu tindakan yang membelakangkan Perlembagaan Negara dan Rukun Negara yang telah lama menjadi tunjang kepada perpaduan dan keharmonian antara kaum dalam negara Malaysia.

GAMIS bersama 10 ribu mahasiswa daripada seluruh negara akan menyertai Himpunan Aman Bantah ICERD yang dianjurkan oleh UMMAH di Dataran Merdeka pada hari Sabtu, 8 Disember 2018 ini. Himpunan ini adalah penting kerana ia bakal memberikan pengajaran kepada sebahagian pemimpin negara yang masih belum serik dengan amaran-amaran yang telah diberikan oleh NGO dalam siri protes-protes sebelum ini.

Himpunan ini bakal menjadi bukti bahawa rakyat Malaysia menolak sepenuhnya sebarang usaha kerajaan untuk meratifikasi ICERD. ICERD adalah sebuah bentuk penjajahan antarabangsa atau Malayan Union 2.0 yang bakal meletakkan negara dalam keadaan bahaya, hilang identiti, dan menafikan kontrak sosial yang telah lama menjadi pasak kepada keharmonian antara kaum dalam Negara Malaysia sejak negara kita merdeka.

Menurut Artikel 2 (C) ICERD, mana-mana negara ahli yang menandatangani Perjanjian ICERD mestilah melakukan perubahan kepada mana-mana undang dan polisi negara yang bertentangan dengan objektif ICERD. Ini adalah satu peruntukan yang bakal menjejaskan Kedudukan Agama Islam dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, keistimewaan Bumiputera dalam perkara 153 dan kedudukan serta peranan Raja-raja Melayu dalam negara kita Malaysia seperti yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Peruntukan ini juga bakal merosakkan kontrak sosial yang telah lama menjadi tunjang kepada perpaduan kaum dalam negara kita Malaysia.

Walaupun reservasi dibenarkan namun menurut Artikel 20 (2) ICERD, mana-mana reservasi yang bertentangan dengan objektif ICERD tidak sama sekali akan diluluskan. Peruntukan ini bakal meletakkan Negara Malaysia sebagai negara yang hilang identitinya dan bakal menafikan hak Bumiputera sebagai orang asal dalam negara ini.

Himpunan 8 Disember 2018 di Dataran Merdeka pada hari Sabtu ini bakal menzahirkan kemuncak amarah rakyat kepada sebahagian pemimpin negara yang ingin menjual kedaulatan negara kepada negara asing. Golongan Bumiputera yang berpegang teguh dengan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara bakal bersatu hati, bangkit dan lawan pemimpin kerajaan yang menyokong agenda ICERD habis-habisan selepas daripada ini.

Sekian. Terima kasih.

“Istiqamah Bersama Islam"

Oleh :
MUHAMMAD FAIZZUDDIN MOHD ZAI
Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) - HARAKAHDAILY 5/12/2018 

FB IMG 1543978402910

BARU selesai membaca Laporan Ke-3 Kajian Berkala Sejagat (UPR) yang diterbitkan Majlis Hak Asasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berkenaan tuntutan 52 NGO dan Badan Hak Asasi dari dalam dan luar Negara terhadap Malaysia dalam isu Hak Asasi Manusia di Negara ini. Terdapat 115 tuntutan kesemuanya dan saya ingin senaraikan beberapa tuntutan itu agar umat Islam khususnya dapat menilai kewajaran kesemua tuntutan itu dalam konteks masyarakat di Negara ini. Antaranya ialah:

1.     SUHAKAM mahu Malaysia menyokong Konvensyen ICCPR, ICESCR, ICERD, CAT, ICRMW, ICPPED termasuk menyokong protokol pilihan dan menarik balik reservasi terhadap CEDAW dan CRPD. SUHAKAM juga mahu Malaysia melaksanakan cadangan Jawatankuasa CRC dan Jawatankuasa CEDAW termasuk menyerahkan laporan berkala dengan segera kepada Jawatankuasa CRC dan CRPD.

2.     SUHAKAM mengesyorkan bahawa laporan tahunannya dibahaskan di Parlimen, dan Parlimen dapat menubuhkan sebuah Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) tetap mengenai hak asasi manusia.

3.     SUHAKAM mencadangkan agar Malaysia dapat melaksanakan syor-syor Pelapor Khas yang telah melawat Malaysia serta melanjutkan jemputan untuk semua prosedur khas.

4.     SUHAKAM mencadangkan Malaysia untuk mengamalkan dasar yang melarang diskriminasi dan keganasan berdasarkan alasan orientasi seksual dan identiti jantina.

5.     SUHAKAM mencadangkan Malaysia untuk membangunkan petunjuk kebangsaan bagi SDG (Sustainable Development Goals) berdasarkan prinsip dan piawaian hak asasi manusia. Sila rujuk kedudukan Malaysia dari sudut SDG oleh Majlis Hak Asasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

6.     SUHAKAM mahu Malaysia melaksanakan moratorium terhadap hukuman mati. Cadangan yang sama dari Human Rights Watch (Switzerland) dan JS6. JS6 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Anti-Death Penalty Asia Network (ADPAN), Ensemble contre la peine de mort (ECPM), The Advocates for Human Rights, Harm Reduction International (HRI), The World Coalition Against the Death Penalty (WCADP), Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall Civil Rights Committee (KLSCAHC/Malaysia); Malaysians Against the Death Penalty (MADPET).

7.     SUHAKAM mencadangkan Malaysia untuk menyemak semula semua undang-undang yang berkaitan agar Kerajaan dapat menetapkan umur minimum bagi perkahwinan untuk semua lelaki dan perempuan pada usia 18 tahun.

8.     Beberapa organisasi lain mahu Malaysia meratifikasikan ICCPR, ICESCR, ICERD, ICMRW, CRC, CAT, OP-CAT, ICCPED, Konvensyen Orang Asli dan Tribal ILO 1989 (No. 169), Konvensyen Pekerja Domestik ILO 2011 (No.189), Konvensyen Berkaitan dengan Status Orang Tanpa Warga, Konvensyen Pelarian 1951 dan Protokol 1967 yang Berkaitan dengan Status Pelarian.

9.     Beberapa organisasi mencadangkan Malaysia untuk menarik balik reservasi terhadap CRC, CEDAW dan CRPD.

10.     JS3 dan JS12 mencadangkan Malaysia melaksanakan sepenuhnya cadangan Konvensyen CEDAW. JS3 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari C4 Center, Diversity, Empower, ENGAGE, Freedom Film Network, Justice for Sisters, KOMAS, Malaysian Atheists and Secular Humanists, Pelangi, Projek Dialog, Seksualiti Merdeka, Sinar Project, Sisters in Islam dan SUARAM manakala JS12 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER), Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), All Women’s Action Society (AWAM), Association of Women Lawyers (AWL), Asylum Access Malaysia, Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center), Centre for Independent Journalism (CIJ), Challenger, Community Action Network (CAN), Foreign Spouses Support Group (FSSG), Gerakan Pembebasan Wanita (GPW), Good Shepherd Welfare Centre, HAKAM, Imagined Malaysia, Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM), Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS), Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Justice For Sisters, KLSCAH Civil Rights Committee, Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Komuniti Muslim Universal (KMU), Lariche Community, Lawyers For Liberty, Malaysia Youth & Student Democratic Movement (DEMA), Malaysian Atheists & Secular Humanists (MASH), Malaysian Physicians for Social Responsibility, Migration Working Group (MWG), North-South Initiative (NSI), OKU Bangkit, PANGGAU, Pelangi Campaign, People Like Us Hang Out! (PLUHO), People’s Service Organisation (PSO), Perak Women for Women Society, Persatuan Sahabat Wanita Selangor, Pertubuhan Pembangunan Kebajikan Dan Persekitaran Positif Malaysia (SEED), Projek Dialog, Pusat KOMAS, Sabah Women’s Action-Resource Group (SAWO), Sarawak Women for Women, Seksualiti Merdeka, Sinui Pai Nanek Sengik (SPNS), Sisters in Islam (SIS), Society for the Promotion of Human Rights (PROHAM), Tenaganita, The Malaysian Feminist, Talisman Project, Tindak Malaysia, Universiti Kaki Lima (Sidewalk University), Women’s Aid Organisation (WAO), Women’s Centre for Change, Penang (WCC), dan Yayasan Chow Kit.

11.     Human Rights Watch (HRW) mencadangkan Malaysia untuk meratifikasi ‘Rome Statute’ Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

12.     JS12 mencadangkan Malaysia untuk melantik SUHAKAM sebagai institusi penyelarasan, pemantauan dan penilaian untuk NHRAP (Plan Tindakan Hak Asasi Manusia Kebangsaan yang disediakan oleh Kerajaan), dan menyediakan sumber untuk berbuat demikian.

13.     JS12 mencadangkan Malaysia untuk membuat undang-undang anti diskriminasi yang komprehensif

14.     Jubilee menggesa Kerajaan Malaysia untuk meminda Akta Pendaftaran Negara untuk menghapuskan sebutan agama dari kad pengenalan. Jubilee adalah sebuah badan organisasi dari Amerika Syarikat. 

15.     JS18 mencadangkan Malaysia untuk memansuhkan undang-undang yang menjejaskan hubungan seksual antara orang dewasa, termasuk Kod Penalti 377B, dan memansuhkan undang-undang yang menghukum Transgender berdasarkan ungkapan jantina dan identiti jantina. JS18 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Justice for Sisters, Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Transmen of Malaysia, Seksualiti Merdeka, Pelangi Campaign, dan Center for Independent Journalism (CIJ).

16.     JS4 mengesyorkan Malaysia untuk memasukkan keputusan UPR ketiga ke dalam pelan tindakan hak asasi kebangsaan (NHRAP) untuk promosi dan perlindungan semua hak asasi manusia, dengan mengambil kira cadangan masyarakat sivil. JS4 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari World Alliance for Citizen Participation dan Pusat Komas.

17.     JS7 menyatakan bahawa golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) menghadapi beberapa ancaman, pengawasan dan keganasan yang paling teruk dalam beberapa tahun kebelakangan ini. JS7 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER), Challenger Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Justice for Sisters Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Pelangi Campaign Sabah Women’s Action-Resource Group (SAWO), Sisters in Islam (SIS), Women’s Centre for Change (WCC), dan Yayasan Chow Kit (YCK).

18.     JS18 menyatakan bahawa kita gagal memahami sebab-sebab utama dan struktur diskriminasi terhadap golongan Transgender, dan mencadangkan Malaysia untuk melibatkan golongan hak asasi manusia LGBTI dalam menangani diskriminasi dan keganasan terhadap LGBTI. JS18 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Justice for Sisters, Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Transmen of Malaysia, Seksualiti Merdeka, Pelangi Campaign, and Center for Independent Journalism (CIJ).

19.     JS7 melaporkan bahawa jabatan-jabatan Islam negeri telah memperkenalkan sekurang-kurangnya dua aplikasi mudah alih - "Hotline JAIS", melaporkan kesalahan syariah; dan "Hijrah Diri - homoseksual", yang bertujuan untuk LGBT yang ingin menukar orientasi seksual dan atau identiti jantina mereka. JS7 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER), Challenger Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Justice for Sisters Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Pelangi Campaign Sabah Women’s Action-Resource Group (SAWO), Sisters in Islam (SIS), Women’s Centre for Change (WCC), dan Yayasan Chow Kit (YCK).

20.     International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education (WAFIQ) mencadangkan Malaysia untuk menguatkan Akta 265 yang sedia ada, Akta Hubungan Perindustrian 1967, dan Bahagian VI Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dengan menyediakan lebih banyak perlindungan terhadap diskriminasi berdasarkan jantina.

21.     Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Islam Malaysia (I-Medik) berkata bahawa komuniti LGBT melaporkan bahawa mereka telah didiskriminasi oleh segmen komuniti tertentu dan mencadangkan agar Malaysia menyediakan latihan sensitiviti jantina serta latihan hak asasi kepada pihak berkuasa agama.

22.     Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) and JS12 mencadangkan agar hukuman sebat dihapuskan. JS12 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER), Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), All Women’s Action Society (AWAM), Association of Women Lawyers (AWL), Asylum Access Malaysia, Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center), Centre for Independent Journalism (CIJ), Challenger, Community Action Network (CAN), Foreign Spouses Support Group (FSSG), Gerakan Pembebasan Wanita (GPW), Good Shepherd Welfare Centre, HAKAM, Imagined Malaysia, Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM), Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS), Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Justice For Sisters, KLSCAH Civil Rights Committee, Knowledge and Rights with Young people through Safer Spaces (KRYSS), Komuniti Muslim Universal (KMU), Lariche Community, Lawyers For Liberty, Malaysia Youth & Student Democratic Movement (DEMA), Malaysian Atheists & Secular Humanists (MASH), Malaysian Physicians for Social Responsibility, Migration Working Group (MWG), North-South Initiative (NSI), OKU Bangkit, PANGGAU, Pelangi Campaign, People Like Us Hang Out! (PLUHO), People’s Service Organisation (PSO), Perak Women for Women Society, Persatuan Sahabat Wanita Selangor, Pertubuhan Pembangunan Kebajikan Dan Persekitaran Positif Malaysia (SEED), Projek Dialog, Pusat KOMAS, Sabah Women’s Action-Resource Group (SAWO), Sarawak Women for Women, Seksualiti Merdeka, Sinui Pai Nanek Sengik (SPNS), Sisters in Islam (SIS), Society for the Promotion of Human Rights (PROHAM), Tenaganita, The Malaysian Feminist, Talisman Project, Tindak Malaysia, Universiti Kaki Lima (Sidewalk University), Women’s Aid Organisation (WAO), Women’s Centre for Change, Penang (WCC), dan Yayasan Chow Kit.

23.     BCM (Majlis Peguam) dan JS12 bimbang dengan enakmen Syariah peringkat negeri dalam isu penukaran unilateral anak-anak oleh ibu bapa mereka.

24.     Jubilee mendesak agar diwujudkan peruntukan di bawah Perlembagaan dan Enakmen Syariah bahawa Mahkamah Syariah adalah Mahkamah Rendah yang hanya mempunyai bidang kuasa dalam urusan peribadi umat Islam sahaja dan tidak berkuasa jika salah satu pihak yang terlibat adalah bukan Islam.

25.     Religious Freedom in Malaysia (RFL) menyatakan bahawa bidang kuasa yang tidak jelas di Mahkamah Syariah mencipta masalah praktikal bagi mana-mana Muslim untuk meninggalkan agama Islam.

26.     JS3 melaporkan bahawa tahap toleransi pendapat minoriti dan sudut pandangan yang berbeza juga telah merosot. Individu dari kumpulan tertentu dipinggirkan, termasuk Syiah dan minoriti agama lain, LGBT, pembela hak asasi manusia (HRD), wanita, wartawan dan artis telah menerima impak dari perkembangan ini. JS3 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari C4 Center, Diversity, Empower, ENGAGE, Freedom Film Network, Justice for Sisters, KOMAS, Malaysian Atheists and Secular Humanists, Pelangi, Projek Dialog, Seksualiti Merdeka, Sinar Project, Sisters in Islam dan SUARAM.

27.     ADF International, Geneva (Switzerland) dan World Evangelical Alliance (The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) bimbang tentang penolakan hak-hak keagamaan dan ekspresif individu, dan tindakan keganasan terhadap minoriti agama, terutama orang-orang Kristian.

28.     JS16 berkata, mereka menyaksikan piawaian yang berbeza antara orang Islam dan bukan Muslim dan prihatin terhadap peningkatan fundamentalisme dan ekstremisme Islam. JS16 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Association of Women Lawyers (AWL), Komuniti Muslim Universal (KMU), Projek Dialog, and Sisters in Islam (SIS).

29.     Shia Rights Watch (SRW) menyatakan bahawa golongan Syiah telah diklasifikasikan sebagai menyimpang dan seringkali aktiviti peribadi mereka diserbu oleh Pegawai Penguatkuasa Agama Islam. Jawatankuasa Penyelaras Pertubuhan Islam (ACCIN) menyatakan bahawa ‘Muslim Revert’ hadapi diskriminasi di tempat kerja.

30.     EMPOWER mencadangkan agar Malaysia dapat anjurkan sesi dialog yang lebih kerap antara kepercayaan yang berbeza. Pelbagai kumpulan dijemput termasuk wanita dan masyarakat LBGT.

31.     Religious Freedom in Malaysia (RFL), JS8 dan JS9 mencadangkan Malaysia mengambil langkah untuk memastikan semua orang, termasuk orang Islam, bebas menggunakan hak mereka untuk kebebasan beragama dan kepercayaan, tanpa gangguan oleh kerajaan termasuk hak untuk mengubah agama mereka. ADF International juga mencadangkan hak buat umat Islam untuk menukar agama mereka kepada agama selain daripada Islam tanpa rasa takut terhadap tindakan undang-undang, dan hak orang Melayu untuk tidak dianggap sebagai orang yang menganuti Islam serta tidak menjejaskan identiti sebagai seorang Melayu. JS8 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari The Ethics & Religious Liberty Commission (ERLC) dan the Religious Freedom Institute (RFI) manakala JS9 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari The Ethics & Religious Liberty Commission (ERLC) dan the St. Charles Institute (SCI).

32.     JS9 bimbang dengan Mahkamah Syariah dalam menghukum tindakan murtad dan melarang rakyat Malaysia yang beragama Islam daripada mengubah agama mereka termasuk bukan Islam dari kalangan kaum Melayu yang telah didaftarkan secara silap sebagai penganut agama Islam atau melalui perkahwinan, telah dilarang mengubah status agama mereka ataupun selepas mereka bercerai di kad pengenalan mereka. JS9 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari The Ethics & Religious Liberty Commission (ERLC) dan the St. Charles Institute (SCI).

33.     SUARAM, JS15 dan Front Line Defenders (FLD) juga berkata, Pembela hak LGBTI juga menghadapi diskriminasi dan gangguan yang meluas. JS15 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER), Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM), Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS), Justice For Sisters (JFS), Komuniti Muslim Universal (KMU), Lawyers For Liberty, Sisters in Islam (SIS), Pelangi Campaign, Suara Rakyat Malaysia (SUARAM).

34.     JS12 dan JS15 bimbang bahawa penglibatan COMANGO dalam UPR sebelum ini mengakibatkan Kementerian Dalam Negeri mengisytiharkan COMANGO 'tidak sah', dan mendakwa bahawa kumpulan Gabungan Pertubuhan Muslim di UPR (Universal Periodic Review atau Kajian Berkala Universal) menganjurkan kempen membenci dan memburukkan COMANGO.

35.     FLD mencadangkan agar Malaysia dapat menerima dan melaksanakan sepenuhnya cadangan UPR mengenai hak untuk berhimpun dan hak untuk bebas bersuara dengan penglibatan penuh HRD (pembela hak asasi manusia) di semua peringkat.

36.     BCM (Majlis Peguam) berkata, kes penggunaan kalimah “Allah” mempunyai kesan yang meluas dari aspek hak kebebasan beragama, kebebasan bersuara dan ekspresi. Concerned Lawyers for Justice Malaysia (CLJ) juga timbulkan isu yang sama. Jubilee Campaign (The United States of America) dan World Evangelical Alliance (The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) berkata, diskriminasi dilihat berterusan ke atas kumpulan minoriti agama di Malaysia dalam isu penggunaan kalimah “Allah”.

37.     JS11 berkata, Perlembagaan Persekutuan tidak membenarkan para ibu yang berkahwin "secara sah" memindahkan kerakyatan mereka kepada anak-anak mereka yang dilahirkan di luar Malaysia seperti para ayah yang berkahwin "secara sah". Golongan lelaki juga tidak boleh memindahkan kerakyatan mereka kepada anak-anak mereka jika anak itu dilahirkan daripada perkahwinan yang tidak diakui secara sah oleh undang-undang. JS11 mencadangkan agar Malaysia memansuhkan undang-undang serta dasar kebangsaan berkenaan diskriminasi gender atau jantina. JS11 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Development of Human Resources in Rural Areas (DHRRA) Malaysia, Voice of the Children (VoC), Yayasan Chow Kit (YCK), Global Campaign for Equal Nationality Rights (GCENR), Statelessness Network Asia Pacific (SNAP), the Institute on Statelessness dan Inclusion (the Institute).

38.     JS17 berkata, Wanita Islam di Malaysia menghadapi diskriminasi berganda - pertama, diskriminasi dalam Akta Undang-undang Keluarga Islam (IFLA) dan kedua, diskriminasi berbanding wanita dari kepercayaan lain, di mana wanita Islam menikmati hak yang jauh kurang dalam soal perkahwinan, perceraian, penjagaan anak dan harta warisan mereka. JS17 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Musawah dan Sisters in Islam (SIS).

39.     JS17 berkata, bilangan perkahwinan kanak-kanak telah meningkat. JS5 mencadangkan agar umur perkahwinan kepada 18 tahun dinaikkan untuk kedua-dua kanak-kanak lelaki dan perempuan tanpa pengecualian. JS17 memaklumkan bahawa umur perkahwinan di bawah IFLA adalah 18 untuk lelaki dan 16 untuk wanita, dengan pengecualian bahawa mereka mungkin berkahwin pada usia muda dalam keadaan tertentu dengan izin Hakim Mahkamah Syariah. HRW mencadangkan Malaysia untuk mengambil kira cadangan ini di dalam Pelan Tindakan Nasional dalam memenuhi sasaran SDG 5.3 untuk menghentikan semua perkahwinan kanak-kanak menjelang tahun 2030. JS5 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari ECPAT International and End CSEC Network (Protect and Save the Children Association; Majlis Kabajikan Kanak-Kanak Malaysia - Malaysian Council for Child Welfare, Good Shepherd Services, Protect and Save the Children - P.S. The Children Malaysia).

40.     Global Initiative to End All Corporal Punishment of Children (GIEACPC) berkata, hukuman fizikal atau ‘corporal punishment’ terhadap kanak-kanak masih sah di sisi undang-undang dalam semua situasi, termasuk hukuman jenayah dan mahu Malaysia melaksanakan undang-undang untuk melarang hukuman ini dalam semua situasi, termasuk di bawah undang-undang tradisional malah di bawah undang-undang agama juga.

41.     JS17 berkata, di bawah Akta Undang-undang Keluarga Islam (IFLA), seorang bayi yang dilahirkan oleh pasangan yang sudah berkahwin selama kurang dari enam bulan, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) enggan mendaftarkan nama bapa biologi kepada bayi tersebut. Foreign Spouses Support Group (Malaysia) berkata, walaupun seorang bapa dengan kerakyatan Malaysia yang berkahwin dengan seorang ibu dengan kerakyatan negara asing, dia tidak akan dapat menyerahkan kerakyatan kepada anak luar nikah tersebut. JS17 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Musawah dan Sisters in Islam (SIS).

42.     JS17 mencadangkan Malaysia untuk meminda Seksyen 88 di bawah Akta Undang-undang Keluarga Islam (IFLA) agar hak penjagaan yang sama di sisi undang-undang diberikan kepada kedua-dua ibu dan bapa demi kepentingan terbaik buat kanak-kanak yang terlibat. JS17 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Musawah dan Sisters in Islam (SIS).

43.     JS12 berkata, migran yang sudah berkahwin bergantung sepenuhnya kepada pasangan suami Malaysia mereka untuk kekalkan status mereka di sisi undang-undang di negara ini. Beri kesan pada wanita dan kanak-kanak.

44.     CENTHRA berkata, dianggarkan terdapat hampir 300,000 kanak-kanak tanpa warganegara, termasuk kira-kira 20,000 orang India yang tiada dokumen kelahiran di Malaysia, yang dinafikan hak untuk perjalanan, akses kepada sistem kesihatan awam dan sekolah awam. Tanpa status dan dokumentasi rasmi, mereka menghadapi risiko penahanan dan terdedah kepada diskriminasi, penyalahgunaan, eksploitasi dan pemerdagangan manusia.

45.     JS11 berkata, terdapat 11,500 orang yang tidak mempunyai kerakyatan dan banyak individu serta kumpulan yang dinafikan hak kerakyatan dan mungkin tidak mempunyai status atau berisiko tanpa kerakyatan. Majoriti penduduk ini berasal dari etnik Tamil. JS11 mencadangkan agar Malaysia dapat melaksanakan pendaftaran kelahiran universal di Malaysia, sebagai alat untuk melindungi hak kerakyatan dan mencegah status tanpa kerakyatan. JS11 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Development of Human Resources in Rural Areas (DHRRA) Malaysia, Voice of the Children (VoC), Yayasan Chow Kit (YCK), Global Campaign for Equal Nationality Rights (GCENR), Statelessness Network Asia Pacific (SNAP), the Institute on Statelessness dan Inclusion (the Institute).

46.     JS20 mencadangkan agar Malaysia dapat membentuk Pasukan Petugas Khas di bawah Majlis Keselamatan Negara untuk melihat mekanisme yang sesuai dalam meluluskan status kerakyatan atau kewarganegaraan kepada orang yang tidak mempunyai kerakyatan atau ‘stateless person’. JS20 adalah gabungan NGO dan badan organisasi dari Centre for Human Rights Research and Advocacy (CENTHRA), Allied Coordinating Committee of Islamic NGOs (ACCIN), Persatuan Peguam-peguam Muslim, Malaysia (PPMM), Islamic and Strategic Studies Institute Berhad (ISSI), Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-MEDIK), Darul Insyirah, Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT), Persatuan Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA), Concerned Lawyers for Justice (CLJ), Pertubuhan Ikatan, Kekeluargaan Rumpun Nusantara (HARUM), Gabungan Peguam Muslim Malaysia (iPEGUAM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Majlis Ittihad Ummah, Pusat Kecemerlangan Pendidikan Ummah (PACU), Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), CONCERN (Coalition of Sabah Islamic NGOs), Harakah Islamiah (HIKMAH) │ Lembaga Al-Hidayah | Malaysian Chinese Muslim Association (MACMA), Sarawak, Halaqah Kemajuan Muslim Sarawak (HIKAM), Pertubuhan IKRAM Negeri Sarawak, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM), Cawangan Sarawak, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Negeri Sarawak, Yayasan Ikhlas Sarawak, Persatuan Ranuhabban Akhi Ukhti (PRAU), Ikatan Graduan Melayu Sarawak (IGMS), Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak (PKMS), Sukarelawan Al-Falah YADIM Sarawak, Persatuan Kebajikan Masyarakat Islam Subang Jaya (PERKEMAS), Young Professionals, Pertubuhan Damai & Cinta Insani (PENDAMAI), Yayasan Ihtimam Malaysia, Persatuan Amal Firdausi (PAFI), Persatuan Jihad Ekonomi Muslim Bersatu Malaysia, Yayasan Himmah Malaysia (HIMMAH), Persatuan Syafaqah Ummah (SYAFAQAH), Gabungan Persatuan Institusi Tahfiz Al-Quran Kebangsaan (PINTA), Malaysian Lawyers Circle (MLC), Persatuan Kebajikan Masyarakat Islam Subang Jaya (PERKEMAS), The International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education (WAFIQ), Centre for Alternative Policies in Economics (CAPE), Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM), International Relations and Diplomacy Committee, Malaysian Youth Parliament (PBM), Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Berhad (MTEM), WADI Malaysia, Human Security and Peace Scholars Network (HOPE), Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (GEPIMA). 

HUZIR SULAIMAN
05 Disember 2018 - HARAKAHDAILY 5/12/2018

More Articles ...