26
Mon, Aug
27 Artikel Baru

●     SEORANG rakanku dari Indonesia dahulu sangat suka merujuk Anwar Ibrahim sebagai pemimpin yang Islamik. Dia juga membandingkan Tun Mahathir dengan Anwar yang baginya Tun tidak Islamik dan sering dilihat melanggar kehendak Islam. Aku menafikan sebahagian besar dakwaan dia berkenaan Anwar dan tidak menafikan sangat pasal Tun. Dan semalam, aku tunjukkan dia video Anwar sedang menari.

Dia terkejut dan bertanya, ‘Siapa itu pak? Anwar? Aku menjawab, ya. Dia langsung menggeleng-gelengkan kepalanya. Aku maklumkan kepadanya yang jangan terlalu percaya sangat cerita yang baik-baik sebab takut terkejut dengan cerita buruk. Aku bukanlah apa, takutlah dia kata tarian Anwar dengan si India tu ala-ala tarian sufi, menari, sambil berzikir. Yalah, kan dah ada orang yang bandingkan Anwar dengan Imam Mahdi dulu?
 
●     Mursyidul Am PAS, Ustaz Hashim Jasin berkata adalah lebih baik memilih BN daripada PH. Ia sama-sama buruk. Dan buat sekalian kalinya PAS menegaskan keperluan memilih mudharat yang memberikan sedikit keburukan. Inilah yang ditekankan PAS daripada dahulu lagi kerana memahami yang parti politik di Malaysia, memang perlukan gabungan. Oleh kerana tiada yang baik, maka pilihlah yang paling kurang buruk. Buat masa ini, BN kurang mudharat. Dulu DAP dan PKR, kurang buruknya dari BN.
 
Yang menariknya, PAS boleh melabel kepada kedua-dua BN dan PH ialah dua mudharat kerana perbuatan mereka memang memudharatkan Islam dan rakyat. Tetapi tidak pernah kita dengar PH dan BN mengatakan PAS adalah mudharat yang terpaksa mereka pilih. Mereka ajak PAS ikut mereka untuk menguatkan pasukan dan memancing kepercayaan rakyat kerana rekod PAS yang cemerlang.
 
Jika tidak mahu mengikut mereka, maka mereka akan mereka cerita fitnah atau menangkap pimpinan bawah ISA (macam Tun lakukan dahulu) bagi mengoyak kepercayaan rakyat terhadap PAS. Tapi dalam masa yang sama, masih memujuk PAS bersama mereka. Inilah yang berlaku kepada BN dan PH. Mereka berdua tidak mahu bersama konon kerana dosa yang masing-masing lakukan, tetapi membuka pintu bagi PAS. Siapa dapat PAS, dia berjaya. Nampak? PAS tidak fitnah sesiapa jika tidak mahu bersama. Seorang pun boleh gerak.
 
●     Salehuddin Ayub dalam temu ramah beliau dengan Utusan telah mendakwa bahawa alasan kumpulan yang meninggalkan PAS kerana tidak mempercayai lagi kepimpinan Presiden PAS yang baginya sudah jauh lari dari matlamat. Dia menyatakan lagi dia masih menghormati akan fekah Presiden PAS, bersetuju yang Presiden PAS adalah alim yang hebat. Tetapi tidak menerima beliau dalam hal politik.
 
Katanya lagi, pimpinan PAS yang keluar itu mahukan Islam yang progresif. Dua kali diulangnya bahawa ‘kalau’ PAS masih bersama Pakatan, maka Presiden PAS sudah menjadi Timbalan Perdana Menteri. Dia juga mengungkit jasanya yang membuatkan Cina dan India mengundi PAS.
 
Pertamanya terima kasih atas pujian kepada Presiden PAS. Kalau dia tak sebutpun, sememangnya orang tahu yang Presiden PAS individu yang alim. Keduanya yang hendak kita tahu, apa hebatnya beliau duduk dalam kerajaan menjadi Menteri sekarang? Adakah dia rasa orang PAS menghormati beliau dan perasan hebat? Ketiganya dalam Islam, kita tak guna perkataan ‘kalau’ setelah terjadi sesuatu. Kerana penggunaan ‘kalau’ begitu dalam Islam ialah dari syaitan. Harap Salehuddin tidak dirasuk syaitan.
 
Keempat, Presiden PAS tak kebulur untuk menjadi Timbalan, malah Perdana Menteri sekalipun. Jika beliau mahu, boleh saja sertai BN semasa menang sejak dahulu. Sekarang pun tidak ingin. Jawatan MB Terengganu, boleh sahaja kalau dia nak. Buat satu PRK macam Anwar buat di Kajang dan Presiden PAS menang, jadi MB. Tapi dia tidak gila macam Anwar.
 
Kelima, Islam progresif? Apa yang progresifnya? Mengfitnah Presiden PAS yang kamu kata hormati fekah dan kealimannya dengan fitnah RM90 juta dan lain-lain fitnah? Menipu rakyat dalam manifesto? Kamu tutup pusat judi? Kamu tutup kilang arak? Menguar-uarkan kesalahan orang belum dibuktikan di mahkamah? Itu yang Islam ajar? Itu dipanggil progresif?
 
Dulu masa dalam jemaah Islam kolot, tidak pernah pula buat hal begini dan tidak diajarpun. Sekarang siapa yang ajar? Dalil mana? Kitab mana? Terima kasihlah kalau itu cubaan mahu mendakwa yang kamu lebih baik Islamnya daripada kami. Atau cubaan menggiurkan kami dengan pangkat dan harta dunia. Terima Kasih, Terima Kasih. Cuba lagi Abang Din.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar - HARAKAHDAILY 8/4/2019

RAMAI rakan-rakan dari kalangan ahli akademik yang menyatakan rasa terkejut mereka bila membaca kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, bahawa kementeriannya akan membincangkan kedudukan empat ahli akademik yang membuat pembentangan mengenai isu Statut Rom kepada Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja pada 1 dan 2 April lalu.
 
Dua persoalan yang timbul dari kenyataan Teo Nie Ching ini adalah:
 
(1)    Apakah menjadi kesalahan untuk empat ahli akademik ini memberikan pandangan profesional mereka dalam perkara yang menjadi bidang kepakaran mereka melalui hasil kajian mereka, termasuk dengan menghasilkan tesis PhD mengenai isu ini?
 
(2)    Apakah menjadi kesalahan untuk empat ahli akademik ini memberikan pandangan profesional mereka dalam perkara yang menjadi bidang kepakaran mereka kepada Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja bila dititahkan berbuat demikian?
 
Jika tidak menjadi kesalahan, untuk apa kedudukan mereka mahu dibincangkan?
 
Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, dalam sidang media khas beliau pada 7 Jun 2018, pernah menegaskan mengenai kebebasan ahli-ahli akademik dengan berkata:
 
(1)    “Selaras dengan aspirasi kita untuk memberikan autonomi yang lebih kepada universiti, kita berharap bahawa universiti-universiti akan meletakkan 'academic freedom' sebagai keutamaan mereka di samping juga menekankan tentang pentingnya universiti untuk menjadi medan ilmu yang terbuka, medan intelektual terbuka, demi mendidik bukan sekadar para siswa dan juga siswazah tetapi juga untuk mendidik masyarakat dan yang lebih penting ialah di universiti sekalian kita mengharapkan para cendekiawan tidak dikekang dan tidak ditakuti dengan 'culture of fear dan siege mentality'.”
 
(2)    “So in this new era we will make sure that Kerajaan PH will never misuse universities for their political interests. I will make sure that me myself I will not abuse universities for my political interests, for my party’s political interests and for the ruling parties’ political interests. We will not control them, we will not dictate them, and we will not force them. And we really want all universities to enjoy their autonomy and to cultivate the academic freedom and the culture of freedom in their territory.”
 
Apakah Timbalan Menteri Pendidikan tidak sedar apa yang diperkatakan oleh Menteri Pendidikan?
 
Dan kenapakah Timbalan Menteri Pendidikan selalu kelihatan lebih laju dari Menteri Pendidikan? - HARAKAHDAILY 8/4/2019

●      YB Hassanuddin Yunus kata, tidak salah berkawan dengan kafir. Sambil dia memberikan contoh Orban, pembuat meriam di zaman Sultan Muhammad al-Fateh dahulu yang membantu Islam menewaskan kafir. Kita tak pernah pertikaikan itu. Rasulullah menggunakan khidmat Abdullah bin Uraiqa' ketika hijrah, seorang kafir. Sebelum itu bapa saudara Baginda, Abu Thalib juga tidak menerima Islam menjadi pembela Baginda. Banyak lagi. Tiada yang pelik.

PAS juga sudah lama bersama dengan kafir. Dengan CCC pada awal 80-an sehinggakan ada yang masuk Islam. PAS direkodkan bersama DAP semenjak dulu, sehinggalah DAP meninggalkan gabungan sebanyak dua kali. Parti Bersatu Sabah yang diketuai oleh Joseph Pairin Kitingan ada bersama sewaktu PAS dalam APU. Ada Dewan Himpunan Penyokong PAS. Tapi semua itu atas kesepakatan membantu Islam atau paling kurang agree to diasgree dengan prinsip asas PAS. Jadi tak payah Hasanuddin nak syarah konon dialah yang faham feqah politik dengan bukan Islam.

Yang jadi persoalannya ialah, sekarang ialah kita berkawan dengan kafir tolong Islam untuk naikkan Islam atau Islam tolong kafir naikkan kafir? Itu yang kena jelaskan. PAS berkawan dengan DAP pun dulu, premis judi kat Kelantan dan Terengganu tutup. Cubalah PAN buat kat mana-mana negeri yang mereka kuasai sekarang, boleh ke tak. Itupun kalau ada telurlah.

●      Maszlee dan Syed Saddiq dahpun bersuara menyokong Tun dalam isu Statut Rom. Cubaan menjatuhkan PM guna pintu belakang. Dah banyak orang tahu, bukan sehari dua ni, tapi dah lama dah. Ada orang gila nak jadi PM. Presiden PAS adalah individu terawal yang menyatakan sokongan kepada PM kerana tidak mahu ada penggulingan kuasa cara yang tidak demokratik. Presiden PAS dah ada maklumat pasal itu.

Walaupun Tun bukanlah kawan beliau, tetapi kepentingan rakyat adalah keutamaan. Membuatkan seseorang cukup marah dengan Presiden PAS. Tapi PAN sehingga kini diam membisu. Mungkin DAP tak benarkan PAN komen apa-apa kut pasal ini? TMJ dengan jelas bertanya, jika Staut Rom itu benar-benar terpakai, kenapa Palestin masih diserang? Kan?

●     Maka memanda Menteri Pertahanan meluahkan kegundahan di hatinya akan kurangnya sodaldu-sodaldu dari kalangan rakyat yang berasal dari Benua India dan Benua China. Sedikitnya bilangan mereka mungkin kerana sedikitnya imbalan yang didapati oleh sodaldu kini. Maka memanda Menteri menganjurkan agar imbuhan itu dinaikkan demi kedua golongan itu bersama-sama masuk ke dalam pasukan.

Oleh itu, dengan cadangan ini, sekonyong-konyongnya, sayugialah para sodaldu dari kalangan Melayu mengucapkan terima kasih kepada bakal sodaldu dari keturunan Benua India dan China itu. Jika tidak kerana mahu memujuk mereka, maka kekallah sementara imbuhan yang rendah itu kerana mungkin Melayu tiadalah gundah gulana dengan imbuhan yang kecil, jadi menjadi juga mereka sodaldu. Apalah malang Melayu yang tidak tahu meminta imbuhan yang lebih. Adakah hanya mengharapkan bangsa lain menaikkan imbuhan mereka sekelian? Itupun kerana mahu memujuk bangsa lain. Inilah kebijaksanaan memanda Menteri.

●     Daripada semua pihak di PRK Rantau melayan isu poster bodoh perkauman yang tidak dapat dipastikan siapa yang menggantungkannya, lebih baik rakyat menumpukan perhatian kepada satu kes yang lebih jelas dan tahu siapa pelakunya iaitu ciapan YB Kashturi Patto dari DAP dalam twitter beliau yang mengatakan PAS dan Umno yang mahukan pembatalan Statut Rom sebagai bodoh, bangang dan pentingkan diri sendiri.

Ia jelas siapa pelakunya, apa yang ditulis dan kepada siapa yang dituju. Jadi, kepada pengundi di Rantau, sila hadamkan bait-bait kata YB Kashturi ini.

●     Fateh Mehmed Macoglu adalah Datuk Bandar daripada Parti Komunis Turki (TKP) yang menang dalam pemilihan majlis perbandaran di Tunceli, Turki. Diberitakan dia seorang yang bagus dalam pentadbirannya. Baki akaun kerajaan tempatan yang ditunjukkan kepada umum, menjadi tular dan mempopularkan beliau. Beliau diberi kepercayaan oleh rakyat atas kejayaan beliau membantu rakyat miskin dsn pelajar dalam agihan kekayaan provinsinya.

Aku terus teringat Komunis di Malaysia. Kalau Komunis yang adil, pasti lebih baik daripada Muslim yang korup, kata ulamak Syiah. Harap jangan dilupakan jasa perajurit yang lama yang menentang Komunis dulu.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
7 April 2019 - HARAKAHDAILY 7/4/2019

●     PAN Terengganu cuba bermain sentimen kebencian dengan menuduh secara membuta tuli Kerajaan Terengganu melalui kuasa politik telah mengarahkan satu ceramah oleh Dr Mohd Afendi Salleh aktivis Palestin dan juga pensyarah Unisza, berkaitan isu Palestin yang sepatutnya diadakan di Masjid Sultan Muhammad Bukit Besar. PAN yang cuba menangguk di air yang keruh, sekeruh hati mereka, melalui pemudanya, segera mengeluarkan kenyataan rasmi membina persepsi bahawa Kerajaan Terengganu menggunakan campur tangan politik.

Aku percaya, PAS tidak terlalu obses untuk menjawab pertuduhan PAN yang tiada dilihat jasa mereka, kecuali menjadi khadam setia DAP. Tetapi ianya lebih mengecewakan apabila Dr Afendi secara tiba-tiba bersilat sehingga terselak kainnya dengan menuduh ia adalah arahan politik, atas keyakinan beliau kepada sumber yang boleh dipercayai. Dia segera membangkitkan persepsi yang mungkin kerana dia bukan ahli PAS (memang orang tahu dia Ikram) oleh itu pembatalan diarahkan.

Dia membangkitkan lagi bahawa dia telah berkali-kali pergi ke Gaza dan terus bermegah bahawa dia hampir mati pada misi terakhirnya, (bagaikan tuhan tidak tahu dia ke sana). Rasa macam lebih hebat dari Sallehuddin al-Ayubi ke? Sama pula macam Husam Musa solat dalam opis, terpaksa tunjuk yang dia pun solat. Tidak puas dengan itu Dr Afendi terus mengungkit yang dia telah benarkan ahli politik menggunakan universiti. Masih menyindir, dia kemudiannya memaklumkan bahawa dia juga tidak menghalang beberapa pelajar Unisza hadir ke Masjid Abidin atas permintaan jawatankuasa masjid. Maaf, jika isu masuk Gaza, aku ada kenal ramai yang masuk dan bantu rakyat Gaza, tapi mereka diamkan sahaja. Mungkin takut terbatal pahala sebab ujub dan riak.

Exco Dakwah Terengganu, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah menjawab, tiada arahan dari sesiapa, sila tunjuk surat arahan pembatalan itu dan pegawai mana yang arahkan. Sayang, kerana Ikram bencikan PAS, Dr Afandi sanggup menularkan isu yang tidak pasti melalui FB, disambut oleh PAN yang kelaparan isu dan kemudiannya diam membisu selepas diminta Exco berkongsi maklumat itu. Bagi aku, Dr Afandi Ikram tegar, yang diketahui selalu mengutuk Presiden PAS itu, yang sebenarnya cuba bermain politik, tiada modal. Kerajaan Terengganu tiada isu untuk dikutuk, jadi, timbulkan isu.

●     PM Tun Mahathir menolak untuk menandatangani Statut Rom, satu isu yang besar yang telah didedahkan oleh pembangkang yang akan membabitkan beberapa isu sensitif dalam negara. Katanya Tun, Malaysia hanya boleh menerima perkara yang baik-baik sahaja tetapi bukan hal seperti kebenaran perkahwinan sejenis.

Kita sokong penarikan balik ini oleh PM. Ia akan memberikan kesan yang tidak baik kepada negara. Kita tahu siapa di belakang yang sangat mahukan hal ini. Harap mereka faham akan komen Tun yang beliau sebut, ada usaha untuk menjatuhkan, menconteng arang ke muka beliau. Siti Kassim sudah menyatakan kekecewaannya kepada Kerajaan PH. Tapi hati-hati semua, mungkin ini helah Siti sebab nanti dia pura-pura kecewa dan nyatakan sokongan kepada pembangkang pula, lalu rakyat akan membenci pembangkang sebab bila tengok Siti, rakyat ingat pembangkang. Sanggup ke? Penat kita nanti.

●     Kerajaan Terengganu akan meneruskan pembayaran bil wad kelas 3 kepada rakyatnya. Sebelum ini manifesto itu seperti tidak dapat dilaksanakan kerana Kementerian Kesihatan khabarnya menolak cadangan itu atas beberapa alasan yang dikira akan memberikan impak kepada pengurusan KKM.

Namun Kerajaan Terengganu tetap akan melaksanakan janji itu kerana masalah yang timbul adalah masalah birokrasi sahaja. Malah Terengganu akan menyediakan pegawai bagi membantu KKM untuk melaksanakan hal ini. Terengganu memang Nellang orang kata jangan, tapi sebab dah janji, ia akan diteruskan. Takutlah kepada Allah bila kita dah janji. Inilah sikap yang Islam mahu.

●     TH telah mengumumkan hibah tahun ini. Ianya hanya 1.25 peratus terendah selepas puluhan tahun. Seperti yang dijangkakan, BN menjadi 'punching bag' oleh PH bagi memberikan justifikasi kepada keadaan itu. Namun rakyat bukan bodoh, pelbagai persoalan yang dilemparkan kembali. Antaranya ialah kenapa tiada pertuduhan selepas mendakwa pengurusan terdahulu membuat onar dalam TH?

Mengapa pula ketika dikatakan rugi dahulu TH masih boleh membayar hibah dengan lebih tinggi. Mengapa dahulu dikutuk kalau hibah kurang sedikit, tetapi suruh rakyat bersabar bila hibah berkurang dengan banyak? Begitulah double standard, dan rakyat mahukan jawapan. Namun begitu, nasihat daripada pakar-pakar kewangan Islam, supaya jangan dikeluarkan semua wang dari TH, patut diterima oleh rakyat. TH adalah maruah umat Islam. Tetapi kita ramai-ramai keluarkan PH dari kerajaan.

MOHD NASIR ABDULLAH
Al-Khor, Qatar
6 April 2019 - HARAKAHDAILY 6/4/2019

DEWAN Pemuda IKATAN Malaysia mengamati situasi terkini umat Islam di Malaysia yang rata-ratanya meluahkan perasaan sedih dan hiba dengan pengumuman Tabung Haji. Terbaru, pengumuman hibah sebanyak 1.25% itu adalah hibah paling rendah yang dicatatkan dalam sejarah penubuhan Tabung Haji itu sendiri.

Ada juga pihak yang memberikan alasan nombor satu kenapa hibah itu rendah: Salah kerajaan terdahulu dan salah Najib Razak. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mewakili seluruh rakyat Malaysia, menggesa kerajaan Pakatan Harapan dan Menteri-Menteri agar berhenti menunding jari kepada kerajaan terdahulu.

Faktanya, bagaimanakah salah kerajaan terdahulu jika hutang negara pada waktu Barisan Nasional memerintah adalah sekitar RM686 billion. Kini setelah hampir setahun kerajaan Pakatan Harapan memerintah negara, hutang negara melonjak tinggi kepada RM740 billion. Hibah rendah adalah kerana kegagalan kerajaan Pakatan Harapan dalam mentadbir urus ekonomi Malaysia.

Pada zaman sebelum wujudnya Lembaga Tabung Haji, tiada institusi kewangan Islam untuk umat Islam Malaysia mengumpul wang bagi menanggung kos perbelanjaan menunaikan haji. Kerajaan memberikan hibah yang melebihi faedah yang diberikan oleh perbankan konvensional sebagai hadiah kepada penyimpan di Tabung Haji. Hibah 1.25% amat kecil jika dibandingkan dengan pulangan di Amanah Saham sekitar 6% – 7% dan akaun simpanan tetap di bank sekitar 3.50%.

Diharapkan institusi Tabung Haji terus gah di persada antarabangsa dan terus mendapat sokongan rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia beragama Islam harus terus bertahan dengan kerenah Kerajaan Pakatan Harapan.

Demi Bangsa Malaysia!

Shahir Adnan
Ketua Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia
8 April 2019 - HARAKAHDAILY 8/4/2019

MENARIK bila membaca laporan akhbar The Star hari ini yang bertajuk "Government forced to retract treaty" ("Kerajaan dipaksa untuk menarik balik perjanjian").

Laporan ini memetik seorang sumber yang tidak mahu dikenali yang menceritakan bahawa perbincangan Jemaah Menteri mengenai isu Statut Rom berlangsung dalam suasana panas dan memakan masa berjam-jam sebelum keputusan menarik diri dibuat.

Kata sumber ini, 90 peratus daripada Jemaah Menteri bersetuju untuk mengekalkan Statut Rom kerana ia dikatakan tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan tetapi terdapat beberapa orang yang merasakan perlu menarik diri untuk kekal berkuasa.

Seorang lagi sumber yang tidak mahu dikenali menceritakan bahawa Ahli Jemaah Menteri yang tidak bersetuju kerajaan meratifikasi Statut Rom takut ia akan menjejaskan Raja-raja Melayu dan takut rakyat tidak percaya kepada kerajaan akibat darinya.

Pada pandangan saya, tindakan membocorkan butiran perbincangan yang berlaku dalam mesyuarat Kabinet oleh mana-mana Menteri, apa lagi tanpa mendedahkan identiti mereka, adalah bercanggah dengan etika kerahsiaan dan kebertanggungjawaban.

Tambahan pula bila didedahkan bahawa 90 peratus daripada Jemaah Menteri bersetuju untuk mengekalkan Statut Rom yang membawa makna bahawa, daripada 28 Ahli Kabinet, Menteri yang bersetuju adalah 25 manakala Menteri yang tidak bersetuju pula adalah 3.

Apa tujuan pembocoran ini dilakukan selain menimbulkan pelbagai spekulasi yang tidak sihat, umpamanya diguna untuk menunjukkan bahawa Perdana Menteri adalah seorang yang lemah atau yang kuat bergantung kepada persepsi masing-masing.

Dapat dilihat daripada nada kedua-dua sumber yang bercakap ini, boleh difahami bahawa mereka merasa kecewa dengan keputusan menarik diri dari Statut Rom dan kebetulannya mereka yang paling meluahkan rasa kecewa mereka dengannya ialah pemimpin DAP.

Ahli Parlimen DAP dari Iskandar Puteri, Lim Kit Siang, dilaporkan oleh Sinar Harian menyebut secara terang-terang bahawa beliau sangat rasa kecewa tetapi menambah bahawa keputusan itu bukan kemahuan Kabinet tetapi kerana mereka rasa dipaksa oleh keadaan.

Ahli Parlimen DAP dari Klang, Charles Santiago, pula dilaporkan oleh Free Malaysia Today menyalahkan Tun Dr Mahathir kerana membuatkan Kabinet kelihatan lemah dan bertanya mengapa beliau yang sebelum ini berani menghapuskan imuniti Raja-raja kini berubah.

Ahli Parlimen DAP dari Batu Kawan, Kasthuri Patto, jauh lebih dahsyat dengan mengeluarkan tweet yang mensasarkan istilah-istilah “Bodoh”, “Bangang” dan “Selfish” kepada BN dan PAS yang didakwa menghalang kerajaan dari meratifikasi Statut Rom ini.

Kekecewaan pemimpin DAP ini sebenarnya tidak sukar untuk difahami kerana hansard Parlimen dan rekod DAP menunjukkan bahawa merekalah, termasuk Lim Kit Siang dan M Kulasegaran pada awalnya, yang paling lantang dan paling konsisten memperjuangkannya.

Begitupun, walaupun rasa kecewa, sangatlah tidak patut untuk pemimpin DAP, tambahan pula yang bertaraf Ahli Parlimen, untuk mengkritik keputusan tersebut, apa lagi untuk mengeluarkan istilah-istilah “Bodoh”, “Bangang” dan “Selfish” kepada BN dan PAS.

Dan jika diamat-amati maka akan didapati bahawa Umno dan PAS tidaklah terlalu ke hadapan dalam menentang ratifikasi Statut Rom ini, di mana Umno baru berkira-kira mahu menghadap Sultan Selangor manakala PAS pun belum menghadap Raja Melayu lagi.

Tetapi kalau ada ahli politik lain yang masuk menghadap itu kita tidak tahulah.

Apa pun, perbuatan membuka rahsia Kabinet adalah tidak bertanggungjawab. - HARAKAHDAILY 6/4/2019

SAYA ingin mengulas ringkas berkaitan cadangan kerajaan untuk meminda Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan. Pindaan ini walau pun kelihatan pada permukaannya ringkas dan tidak mempunyai kesan besar kepada perlembagaan, namun ia mempunyai signifikan tersendiri kerana ia ibarat satu perubahan haluan dalam usaha mengukuhkan kesepaduan rakyat dalam sebuah negara persekutuan.

fathi topApa yang ingin dipinda?

Kerajaan bercadang untuk meminda Perkara 1(2) iaitu peruntukan perlembagaan yang berkaitan senarai negeri-negeri yang ada di dalam negara. Perubahan tidak melibatkan penambahan atau pengurangan negeri tetapi berkaitan susunan dan pembahagian negeri-negeri.

Kandungan yang sedia ada adalah seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.

Kerajaan berhasrat untuk mengubahnya kepada peruntukan perlembagaan yang baru seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada—
(a) Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu; dan
(b) Sabah dan Sarawak.


Peruntukan ini agak berbeza dengan peruntukan asal yang telah dipinda pada tahun 1976 iaitu seperti berikut:

(2) Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada—
(a) Negeri-Negeri Tanah Melayu, iaitu Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan,Pahang, Perak, Pulau Pinang, Perlis, Selangor dan Terengganu;
(b) Negeri-Negeri Borneo, iaitu Sabah dan Sarawak; dan


Perbezaan cadangan pindaan hari yang dicadangkan ini dengan peruntukan yang sedia ada adalah dari sudut pembahagian. Peruntukan yang sekarang meletakkan semua negeri pada satu kategori tanpa dipecah-pecahkan. Pindaan yang dicadangkan akan memecahkan negeri-negeri kepada dua kelompok atau unit. Namun begitu, pembahagian ini agak ganjil kerana ia tidak dinamakan dengan apa-apa kategori. Pecahan ini dibuat begitu sahaja seolah-olah tanpa ada apa-apa sebab atau sandaran.

Keadaan ini berbeza dengan peruntukan sebelum pindaan pada tahun 1976 yang menggunakan istilah ‘Negeri-negeri Tanah Melayu’ untuk pecahan (a) dan ‘Negeri-negeri Borneo’ untuk pecahan (b). Dalam huraian kepada Rang Undang-undang pindaan Perlembagaan ini, disebut bahawa ia dibuat dengan tujuan untuk mengembalikan kedudukan Fasal (2) Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan semasa pembentukan Malaysia pada tahun 1963 dengan ubah suaian. Berdasarkan berbezaan yang wujud, diyakini bahawa ubai suaian yang dimaksudkan ini merujuk kepada mengguguran perkataan ‘Negeri-negeri Tanah Melayu’ untuk pecahan (a) dan ‘Negeri-negeri Borneo’ untuk pecahan (b). Walau bagaimana pun, ia tidak menyebut kenapa ubah suaian itu dibuat.

Apakah alasan kerajaan meminda Perkara 1(2) ini?

Dalam huraian Rang Undang-undang disebut bahawa pindaan ini dibuat selaras dengan semangat Perjanjian Malaysia yang dimeterai pada tahun 1963. Pindaan ini memenuhi aspirasi dan harapan Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak, dan semua rakyat Sabah dan Sarawak. Dinyatakan juga bahawa, pindaan ini, dalam apa-apa cara, tidak mengubah fungsi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri di bawah konsep federalisme.

Di dalam ucapan sempena Hari Malaysia 2018 yang lalu, YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah menyatakan komitmen Kerajaan untuk “mengembalikan status rakan sekutu (equal partner) kepada Sabah dan Sarawak” sebagaimana termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia 1963, selaras dengan prinsip dan semangat yang terkandung di dalam Perjanjian Malaysia 1963 (Malaysia Agreement 1963) atau lebih dikenali sebagai MA63.

Dalam dokumen berkaitan MA63 bertajuk Kupasan Sejarah Perjanjian Malaysia 1963, yang diterbitkan oleh Jabatan Perdana Menteri pada September 2018 terdapat satu gambaran bahawa pihak kerajaan menganggap, Sabah dan Sarawak perlu diletakkan pada pengkelasan tersendiri yang setara dengan Persekutuan Tanah Melayu. Dalam erti kata lainnya, taraf negeri-negeri Sabah dan Sarawak adalah setara dengan Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura dan bukanlah salah sebuah negeri seperti mana-negeri-negeri lain di dalam Persekutuan Tanah Melayu.

Dokumen itu mendakwa kononnya, dengan pindaan Perlembagaan pada tahun 1976 yang berkuatkuasa sehingga hari ini, Sabah dan Sarawak dianggap mengalami penurunan taraf daripada “rakan sekutu” Persekutuan Tanah Melayu kepada “anak” kepadanya atas alasan ia telah diletakkan sebaris dengan negeri-negeri lain di dalam Persekutuan Tanah Melayu yang asal. Oleh itu pindaan yang dicadangkan ini didakwa penting bagi mengembalikan semula kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu.

Apakah pindaan ini satu langkah yang wajar?

Saya berpendapat pindaan ini tidak perlu dan wajar ditolak atas sebab berikut:

1. Pindaan ini dicadangkan atas satu andaian yang tidak tepat berkaitan dengan kedudukan Sabah dan Sarawak berdasarkan sejarah dan Perlembagaan Persekutuan. Hakikatnya Perjanjian Malaysia 1963 tidak pernah menganggap Sabah dan Sarawak sebagai setaraf dengan ‘Persekutuan Tanah Melayu’, bahkan kedua-dua negeri itu sebenarnya diletakkan dalam kategori yang serupa dengan negeri-negeri lain yang sedia ada. Perkara 1 perjanjian itu menyebut ‘tanah-tanah jajahan Borneo Utara dan Sarawak dan negeri Singapura hendaklah dimasukkan dalam persekutuan bersama-sama dengan negeri-negeri sedia ada dalam Persekutuan Tanah Melayu… (the Colonies of North Borneo and Sarawak and the State of Singapore shall be federated with the existing States of the Federation of Malaya …)’.

2. Walau pun pihak yang menandatangani Perjanjian Malaysia 1963 melibatkan kerajaan United Kongdom, kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura, perlu diingat bahawa hanya kerajaan United Kingdom dan kerajaan Persekutuan Tanah Melayu sahaja yang benar-benar dianggap pihak yang mewakili kerajaan berdaulat dan menanggung obligasi perjanjian. Pada saat perjanjian itu ditandatangani Sabah dan Sarawak adalah koloni atau tanah jajahan British. Oleh itu, kedua-duanya tidak boleh dianggap sama taraf dengan Persekutuan Tanah Melayu.

3. Dalam Akta Malaysia 1963 yang dipersetujui di bawah Perjanjian Malaysia 1963, entiti Sabah, Sarawak dan Singapura disebut sebagai ‘negeri’ atau ‘states’, sama taraf dengan negeri-negeri lain. Istilah berkenaan terus digunakan walaupun selepas Perkara 1(2) dipinda pada tahun 1966 dan 1976. Tidak pernah wujud konsep yang meletakkan Sabah dan Sarawak sebagai entiti yang sama taraf dengan Persekutuan Tanah Melayu atau seluruh Negeri-negeri di Semenanjung.

4. Jika diterima kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai entiti yang setaraf dan sama rata dengan Persekutuan Tanah Melayu atau seluruh Negeri-negeri di Semenanjung, maka akan berlaku satu keganjilan yang dahsyat dalam sistem pemerintahan negara. Jika seluruh negeri-negeri di Semenanjung dianggap satu entiti, di manakah kerajaannya?

5. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana masalah yang berlaku yang melibatkan sosio-ekonomi di Sabah dan Sarawak adalah masalah dasar pembangunan dan sistem penyampaian (delivery system) yang lemah dan tempang, bukannya masalah undang-undang dan Perlembagaan. Cadangan pindaan ini, jika berjaya sekali pun, tidak memberi apa-apa makna kepada keperitan dan nasib rakyat bawahan di Sabah dan Sarawak.

6. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana Perlembagaan Persekutuan sudah memberikan ruang yang istimewa kepada Sabah dan Sarawak. Dalam hal ini hak-hak Sabah dan Sarawak sudah kukuh diperuntukkan dalam Bahagian XIIA (Perlindungan Tambahan Bagi Negeri Sabah dan Sarawak), Jadual Kesembilan, Perkara 95B-95E, Perkara 112A-112E dan lain-lain. Soalnya adakah kerajaan Persekutuan terdahulu dan kerajaan hari ini benar-benar melaksanakan tanggungjawab yang diperuntukkan dalam Perlembagaan. Berdasarkan pemerhatian yang dibuat, masih banyak ruang penambahbaikan yang perlu dilakukan untuk memberikan hak sewajarnya kepada Sabah dan Sarawak. Semua ini boleh dilakukan tanpa perlu pindaan Perlembagaan.

7. Cadangan pindaan ini juga wajar ditolak kerana ia adalah satu langkah mundur ke belakang dari sudut kesejahteraan rakyat melalui pengukuhan sinergi antara negeri-negeri dalam Persekutuan. Ia ibarat merobek usaha-usaha yang telah digarap selama ini untuk membina integrasi nasional. Bahkan untuk jangka masa panjang, pindaan ini seolah-olah untuk melebarkan jurang antara dua kelompok negeri yang sedia dipisahkan dengan Laut China Selatan. Kita khuatir kalau-kalau pindaan ini membuka ruang untuk tangan-tangan tertentu berusaha untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar dari Persekutuan Malaysia.

8. Jika hendak ditonjolkan taraf dan ketinggian sesebuah negeri dengan yang lain, sepatutnya negeri-negeri yang ada Raja-raja Melayu berada pada kedudukan berasingan dan lebih tinggi berbanding dengan negeri-negeri yang tiada Raja-raja Melayu. Ini kerana Raja-raja di negeri-negeri ini boleh dilantik sebagai Yang Di-Pertuan agong selaku Ketua Utama Negara melalui sistem pergiliran. Namun hal ini tidak perlu diperbesarkan kerana perkara yang lebih utama ialah untuk membina sebuah persekutuan yang mantap dengan mengutamakan integrasi nasional.

9. Semangat kenegerian adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan atas kecenderungan semulajadi. Semangat ini boleh dibina secara positif sebagai satu bentuk semangat patriotism dan juga boleh menjadi asas untuk mengelakkan berlaku penindasan dan kezaliman. Tetapi semangat kenegerian yang menebal dan berunsur fanatik menjejaskan kesepaduan rakyat dan boleh membawa kepada keruntuhan ikatan persekutuan. Pindaan ini seolah-olah menyuburkan perjuangan atas semangat kenegerian sempit yang membahayakan.

10. Akhir sekali, perlu juga diambilkira aspek keadilan dan keseimbangan antara negeri-negeri yang wujud dalam persekutuan. Perbezaan dalam hak dan layanan kepada negeri-negeri boleh berlaku tetapi ia tidak sepatutnya terlalu ketara dan semakin menebal.

Atas sebab-sebab di atas, saya berpendapat, Rang Undang-undang pindaan Perlembagaan ini wajar ditolak. Dalam realiti kemunculan politik yang berteraskan emosi dan persepsi, semangat kenegerian seringkali dijadikan modal kempen pilihan raya. Wujud usaha meracuni pemikiran rakyat negeri-negeri tertentu dengan menimbulkan kerisauan, dan rasa tidak puas hati atas dasar dan tindakan kerajaan persekutuan. Terdapat juga kempen dalam bentuk menanam kebencian kepada kerajaan Persekutuan atas dasar mereka menjadi mangsa kemunduran ketidakadilan yang didakwa. Jika pindaan ini berjaya, ia adalah sebahagian kejayaan mereka yang cederung kepada budaya politik begini.

Kita amat berharap agar pemimpin-pemimpin politik meletakkan kepentingan rakyat dan negara untuk jangka masa hadapan sebagai asas dalam membuat keputusan. Dari perspektif sokongan politik, bantahan kepada pindaan ini mungkin menjejaskan undi di kedua-dua negeri yang pernah dianggap sebagai ‘fixed deposit’ kerana mempunyai bilangan kerusi Parlimen yang besar. Namun, pemimpin yang bertanggungjawab tidak seharusnya menggadaikan masa depan negara semata-sata demi untuk meraih keuntungan sebentar melalui peti undi. Rakay memerhatikan siapakah pemimpin yang benar-benar jujur mengutamakan negara, dan manakah pemimpin yang berkiblatkan kuasa.

Moga negara Malaysia yang tercinta ini terus kukuh sebagai satu negara yang berdaulat, bersatu dan dirahmati oleh Allah.

MUHAMMAD FATHI YUSOF
Pensyarah Kanan (Undang-undang dan Perlembagaan)
Pusat Pengajian Polisi Perdana
Fakulti Teknologi dan Informatik Razak
Universiti Teknologi Malaysia – HARAKAHDAILY 6/4/2019

More Articles ...