SUASANA pemerintahan Kerajaan PH telah memberi tamparan hebat kepada kedaulatan Islam di Malaysia.

Sebuah negara yang menempatkan Islam sebagai agama Persekutuan telah tergugat walaupun ia tercatat kemas dalam sebuah Perlembangaan yang kita junjung bersama.

Perlembagaan merupakan asas yang kuat menjadikan rakyat Malaysia hidup secara aman dan saling hormat menghormati, biarpun terdapat pelbagai bangsa dan agama.

Hari ini seluruh lapisan masyarakat sedang menyaksikan watak sebenar para pelakon di pentas politik negara.

Malah keadaan ini juga telah menyedarkan masyarakat siapakah pejuang, munafik dan musuh kepada Islam.

Kita melihat bagaimana suasana politik fitnah sebelum PRU14 telah mengelirukan banyak pihak termasuk di kalangan agamawan, cendiakawan serta masyarakat biasa telah tertipu dengan lakonan ahli politik negara.

Peringatan buat semua rakyat Malaysia, kenalilah pejuang Islam sebenar dengan menghayati

Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui. (Al-Maidah: 54)

PAS terus istiqamah berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan bagi menghadapi musuh Islam, tanpa rasa gerun berdepan dengan mereka.

PAS sentiasa bersifat matang dalam membina hubungan dengan mana-mana kumpulan dan individu tanpa dendam serta mengaplikasikan pendekatan sejahtera dalam menentukan keputusan politiknya.

Keterbukaan PAS Perlis dalam menyantuni perbezaan bersama Mufti Perlis perlu dijadikan model yang baik bagi membina kesatuan umat Islam.

PAS Perlis menyeru seluruh lapisan masyarakat Islam untuk bersatu dalam satu saf mempertahankan kedaulatan Islam dan perpaduan ummah. Seluruh agamawan seharusnya bekerja untuk kembalikan kesatuan umat, ketepikan perbezaan yang bersifat khilafiah.

Kelemahan pemimpin Islam dalam parti-parti komponen PH dalam mempertahankan asas-asas penting Perlembagaan Malaysia sangatlah membimbangkan masyarakat Islam pada hari ini.

Pecah belah dalam kalangan pemimpin Islam daripada PH telah membuka peluang besar kepada musuh Islam menyerang Islam tanpa henti.

Tindakan pemimpin kerajaan PH meletakkan kepentingan diri sebagai keutamaan telah menggugatkan keamanan dan kesejahteraan umat Islam di Malaysia.

Sikap berpeluk tubuh seperti munafik membiarkan Islam diserang dalam perang Uhud adalah tindakan tidak bertanggungjawab pemimpin Islam dalam PH.

Amanah menjaga agama dan bangsa yang telah diberikan oleh rakyat haruslah ditunaikan.

Bersatulah wahai pemimpin-pemimpin Islam demi agama dan bangsa yang tercinta tanpa mengira kepentingan parti dan fahaman politik sempit semata-mata.

PAS istiqmah memberi kerjasama kepada semua pihak tanpa rasis terhadap mana-mana bangsa, fahaman politik dan agama.

Inilah ajaran yang diperintahkan oleh Islam dan qudwah yang telah dimodelkan oleh Baginda Muhammad S.A.W.

Namun, sifat terbuka PAS dengan mana-mana fahaman dan agama terikat dengan prinsip saling hormati menghormati dalam bermuamalah.

PAS bersikap tegas terhadap mereka yang memusuhi Islam, dan bersikap matang dengan mereka yang menghormati prinsip-prinsip Islam dan perlembagaan negara.

“Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah. Kerana nanti mereka akan memaki Allah dengan melampaui batasan pengetahuan.” (maksud Surah Al-An’am: 108)

PAS menyeru untuk seluruh rakyat Malaysia kembali membina perpaduan dengan menghormati hak masing-masing yang termaktub di dalam Perlembagaan.

Marilah kita semua bersikap matang dan sejahtera dalam menentukan hubungan antara agama, bangsa dan fahaman politik kerana ia bakal menentukan masa depan negara kita. – HARAKAHDAILY 19/8/2019

Penulis merupakan Ketua Penerangan PAS Negeri Perlis.

Sunnah Al-Tajdid Dalam Islam

SUDAH menjadi sunnatullah sejak azali lagi bahawa Allah SWT akan memelihara agama Islam walau dibenci oleh musuh-musuhnya. Allah SWT berkuasa menjaga agama-Nya sebagaimana penjagaan-Nya terhadap Nabi Ibrahim a.s yang diselamatkan dari api yang besar menjulang lalu tidak membakar tubuh baginda. Allah juga berkuasa menjaga agama-Nya sebagaimana penjagaan-Nya terhadap Nabi Musa a.s dengan terbelahnya laut lalu ditenggelamkan Firaun dan bala tenteranya dan kesemuanya dengan petunjuk firmanNya “Kun fa yakuun“.

Di antara kaedah Allah SWT menjaga agamanya ialah dengan melahirkan manusia-manusia yang sanggup berkorban apa sahaja demi memastikan agama-Nya terpelihara dan tertegak di atas muka bumi ini. Maka lahirlah anbiya silih berganti dan diteruskan kesinambungannya oleh para ulama dan du’at yang wujud di sepanjang zaman untuk memelihara agama Allah SWT dan menyebarkan cahaya-Nya kepada manusia.

Di abad zaman kelemahan umat Islam ini, lahir nama-nama hebat yang amat berjasa dan memberi impak yang sangat besar kepada Dunia Islam. Mereka menjadi benteng penyelamat kepada umat Islam dari ancaman serangan at-Taghriib (Pembaratan) dan Kristianisasi yang menggunakan pelbagai medium untuk menjawab syubhah dan keraguan yang ditimbulkan.

Di antara nama – nama besar yang banyak berjasa kepada Dunia Islam ialah Hassan Al-Banna, Syed Qutb, Al-Maududi, Abu Al-Hasan Ali An-Nadawi, Ahmad Deedat, Zulkefli Muhammad, Borhanuddin al-Helmi, Pak Natsir, Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Ustaz Fadzil Noor, Tuan Guru Yusof Rawa dan lain-lain lagi. Walaupun mereka telah meninggalkan kita semua namun perjuangan mereka tetap di teruskan oleh generasi mendatang walau berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan.

Dakwah amalan yang paling mulia

Islam mendahulukan dakwah bagi menyelamatkan umat manusia dari kegelapan dan kekufuran yang akan membawa ke neraka selain daripada peperangan yang merupakan jalan terakhir. Firman Allah SWT di dalam Al-Quran menegaskan keutamaan dan kelebihan dakwah yang bermaksud:
“Dan siapakah yang lebih baik amalannya dari orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan amalan soleh dan menyatakan aku adalah dari kalangan orang-orang Islam”.

Justeru itu kita melihat manhaj Al-Quran menceritakan dakwah anbiya kepada kaum masing-masing walaupun terpaksa menempuh pelbagai rintangan dan halangan sehinggakan ada yang dibunuh, dipenjara dan dihalau keluar dari kampung halaman mahupun tanah air.

Bahkan kepada manusia yang paling zalim di atas muka bumi ini, diperintahkan oleh Allah SWT kepada Nabi Musa a.s. dan Nabi Harun a.s. agar menemui dan menyerunya untuk mentauhidkan Allah SWT dan tidak berlaku zalim. Firman Allah Taala yang bermaksud: “Maka pergilah kamu berdua kepada ( Firaun ) dan katakan kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut ( hujah dan bukti ), mudah-mudahan dia ingat dan takut ( kepada Allah )”.

Islam mendahulukan dakwah dari peperangan kerana menyelamatkan manusia dengan Islam lebih mulia daripada mengorbankan nyawa musuh di medan perang. Justeru itu terbukti dalam sejarah Islam, dua pertiga Dunia Islam yang luas ini dibuka dengan jalan dakwah dan bukannya peperangan. Dunia Islam di nusantara hari ini mempunyai jumlah umat Islam paling ramai di dunia, dibuka dengan jalan dakwah oleh pendakwah-pendakwah yang telah berjaya mengislamkan pemerintah dan rakyatnya dengan akhlak Islam yang dibawa oleh mereka.
 
Jawab hujah dengan hujah

Islam adalah ugama yang tertegak dengan hujah. Ayat-ayat Al-Quran penuh dengan pembuktian akan keesaan Allah SWT samada dengan hujah naqliyyah atau aqliyyah.

Al-Quran memberikan panduan manhaj dakwah anbiya iaitu dengan menyatakan pembuktian bagi kebenaran risalah tauhid yang dibawa oleh mereka. Semua anbiya diperintahkan oleh Allah SWT untuk berhujah dengan kaum masing-masing bermula dari Nabi Nuh a.s sehinggalah Nabi Muhammad S.A.W.

Kisah Nabi Ibrahim: Sejarah yang berulang

Nabi Ibrahim a.s. adalah salah seorang anbiya dari kalangan Ulul Azmi yang mempunyai maqam yang paling tinggi di sisi Allah. Ini terbukti apabila Nabi Muhammad S.A.W melihat baginda pada malam Isra dan Mi’raj duduk di atas kerusi sambil menyandarkan belakangnya kepada Baitulma’mur iaitu tempat yang dimasuki oleh Malaikat seramai 70,000 setiap hari untuk beribadat kepada Allah dan mereka tidak akan keluar darinya selama-lamanya.

Nabi Ibrahim a.s. diceritakan oleh Allah SWT di dalam Al Quran berhujah dengan kaumnya dengan pelbagai hujah untuk membuktikan keesaan Allah SWT dan kesesatan syirik yang dilakukan oleh mereka. Baginda berhujjah dengan ayahnya, kaumnya dan raja yang memerintah pada ketika itu iaitu Namrud dengan mengemukakan hujah-hujah aqliyyah yang tidak dapat dijawab oleh mereka. Lalu akhirnya Nabi Ibrahim a.s. dicampak ke dalam api dan setelah selamat daripadanya, baginda dihalau keluar dari bumi Iraq dan berhijrah ke Palestin.

Kisah ini bukan semata-mata cerita yang enak didengar akan tetapi sebagai petunjuk tribulasi jalan dakwah yang akan berulang di sepanjang zaman. Maka tidak pelik apabila kita mendengar suara-suara yang mahu menghalau keluar Dr Zakir Naik, seorang pendakwah terkenal yang mendapat perlindungan di Malaysia. Inilah sejarah yang berulang, apabila hujah tidak dapat dijawab dengan hujah maka jalan kekasaran akan digunakan untuk menghalang kebenaran.

Dr. Zakir Naik Permata Dunia Islam

Nama Dr. Zakir Naik bukan asing kepada umat Islam yang cintakan agamanya. Hanya mereka yang menjadi alat kepada musuh Islam dan mempunyai penyakit dalam hati yang benci terhadap insan yang banyak berbakti kepada dakwah Islam ini. Jasa beliau sangat besar kepada dunia dakwah, dengan menggunakan kemahiran ilmu perbandingan agama yang ada pada dirinya melalui pendekatan dakwah di atas pentas dialog antara agama.

Beliau telah berjaya membuktikan kebenaran Islam melalui hujah-hujah yang bernas, nyata dan jelas. Lalu jika sekiranya mempunyai hujah, maka berhujahlah untuk membuktikan kebenaran. Sesiapapun boleh menuduh dan melemparkan segala macam kekotoran pada beliau, namun dengan bukti dan ketokohan sepanjang beliau berdakwah, itu sudah cukup menunjukkan kredibilti beliau sebagai seorang yang cukup berwibawa dan jujur dalam dakwahnya.

Jika kita tonton dan amati setiap pentas yang beliau jejaki di program-program yang beliau hadiri di seluruh dunia, kita akan dapat lihat dengan jelas ketokohan beliau sebagai pendakwah. Beliau bukan sahaja menjelaskan kepada umum bagaimana berlakunya salah faham terhadap Islam malah memperbetulkan kembali tanggapan salah non-Muslim terhadap Islam. Malah disebabkan penjelasan dan dakwah beliau, akan ada penonton yang melafazkan syahadah disebabkan dakwah beliau.

Beliau bukan sahaja memperbetulkan tanggapan terhadap Islam, malah beliau juga turut memperbetulkan akidah umat Islam yang hanyut akibat cengakaman Pembaratan dan Kristianisasi yang berleluasa di dunia sekarang. Itulah sifat pendakwah yang jujur dan hakiki, bukannya turut sama membantu menyesatkan umat Islam dan menghancurkan akidah seperti yang di lakukan terang -terangan sekarang.

Namun saya cukup hairan bagaimana seorang pendakwah yang cukup hebat di cadangkan untuk dihalau keluar dari Malaysia oleh seorang ahli politik kanan DAP. Apa yang menyebabkan beliau mencadangkan sedemikian, tiada asas kukuh dan kepastian. Segala tuduhan dilemparkan terhadap Dr. Zakir Naik namun tiada seorang pun mahu bersemuka dengan beliau untuk mendapat kepastian. Dahulu ada di kalangan kita penyokong tegar Dr. Zakir Naik namun di sebabkan perubahan politik negara, sokongan tersebut bertukar menjadi kecaman dan tuduhan. Malah ada yang berdiam diri dengan tidak berkata apa-apa.

Usah sampai satu tahap kita termasuk dalam golongan yang dimurkai Allah SWT kerana mengotorkan tangan kita kerana dengan kuasa, pangkat dan wang ringgit. Kerana itu semua kita sanggup bersekongkol dengan musuh Islam dan menjahanamkan kerja dakwah. Rahmat Allah SWT itu luas terutamanya kepada pendakwah, rahmat bukan sekadar tulisan dan slogan serta di laung -laungkan. Kerana apabila Islam kita hanya anggap sebagai nama atau slogan, kita akan kekal sesat selamanya.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Pengerusi Lujnah Hal Ehwal Antarabangsa PAS Pusat – HARAKAHDAILY 10/8/2019

HARI ini saya memulakan langkah pertama bagi menjalankan tugas baharu setelah diamanah sebagai Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Pusat (LDPP). Suatu tugasan yang sangat berat dan mencabar.

Insya-Allah, jam 1.30 petang ini akan dilangsungkan mesyuarat pertama Lajnah Dakwah PAS Pusat (LDPP) bagi sessi 2019/2021.

Sebetulnya gerak kerja LDPP ini terus sahaja saya langsungkan sejak 2 minggu yang lalu sejurus diamanahkan oleh jamaah bagi menyambung tugas sahabat saya YB Ustaz Nik Mohd Abduh sebagai Pengerusi Lajnah sesi lepas.

Alhamdulillah LDPP telah lancarkan pendaftaran sukarelawan dakwah sejak 2 minggu lepas dengan sasaran 1,000 sukarelawan dakwah menjelang akhir tahun ini.

LDPP memerlukan tenaga dan amal bakti sukarelawan ini seberapa segera yang boleh untuk melancarkan gerak kerja dan menjayakan aktiviti dakwah yang akan digerakkan selepas ini.

Lajnah ini masih muda usianya. Mula dibentuk pada tahun 2013. Pengerusi pertamanya ialah YB Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man bagi sesi 2013/15 dan sesi 2015/17.

Sementara sessi 2017/19, Lajnah Dakwah PAS Pusat dikemudikan oleh YB Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz.

Alhamdulillah, kebetulannya saya sendiri mempunyai sedikit pengalaman mengendalikan LDPP ini semasa saya bertugas sebagai Timbalan Pengerusi 1 LDPP pada sessi awal penubuhannya (2013/15)

Insya-Allah, saya dan rakan-rakan yang diamanahkan untuk mengemudi LDPP ini akan berusaha gigih guna merealisasikan harapan jamaah untuk menjadikan PAS benar-benar berfungsi sebagai Gerakan Dakwah, seimbang dengan sektor tarbiyah dan siasah.

Sepanjang Dua sessi yang lalu (2015/17 dan 2017/19), saya telah dipostkan sebagai Ketua Penerangan PAS Pusat merangkap Pengerusi Lajnah Penerangan PAS Pusat. Kini baton penerangan digenggam kemas oleh sahabat saya Sdr Kamaruzaman Mohamad untuk terus membuat larian bergaya menuju kejayaan.

Semoga Allah SWT mengurniakan kekuatan (taufiq) dan petunjuk (hidayah) kepada kita semua untuk memacu perjuangan Islam ini biarpun di mana kita diposisikan.

Apabila saya menamatkan sessi bertugas saya sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (2009/11 dan 2011/13), saya sangat mengharapkan agar saya kembali diposisikan dalam sektor tarbiyah. Justeru inilah minat dan keupayaan saya yang sebenar.

Sejak di pusat pengajian (Universiti Al Azhar - Tanta) saya dididik dan diasuh dalam sektor tarbiyah. Sehinggalah saya diamanahkan sebagai Setiausaha Lajnah Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang pada zaman Al-Fadhil Ustaz Yusuf Embong menjadi pengerusinya sekitar tahun 2000.

Sejak itu saya berkhidmat dalam sektor tarbiyah, (sektor yang paling saya minati) sehinggalah berakhir pada tahun 2008 sebagai Pengerusi Lajnah Tarbiah DPPM merangkap Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia pada waktu itu.

Apabila tamat sessi taklif sebagai Ketua DPPM pada tahun 2013, saya mengimpikan agar saya terus diposisikan dalam sektor tarbiah bersama rakan-rakan yang lain di bawah kepimpinan YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS merangkap Pengerusi Lajnah Tarbiah pada masa itu.

Namun saya diposting ke Lajnah Dakwah (yang baru dibentuk pada tahun itu), bergandingan dengan Al-Fadhil Ustaz Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man.

Hari ini, saya ditaklifkan semula untuk mengemudi Lajnah Dakwah. Tentu sahaja saya sangat mengharapkan pertolongan, bimbingan, tunjuk ajar dan nasihat semua pihak untuk terus memajukan Lajnah Dakwah ini.

Berjuang Selagi Hayat Dikandung Badan

NASRUDIN HASSAN
Sekali Serban Dililit. 119
17 Zul Qaedah 1440 | 20 Julai 2019 – HARAKAHDAILY 20/7/2019

ADAPUN situasi berdepan dengan sebuah pemerintahan yang tidak melaksanakan sistem pemerintahan Islam, PAS akan terus berjuang, berdakwah dan berperanan untuk memastikan Islam dapat didaulatkan.

a) Peranan Dakwah Satu: memberi nasihat dan bimbingan secara berterusan, bagaimana Islam itu boleh dilaksanakan dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran negara.

b) Peranan Dakwah Dua: berjuang menegakkan syariat (amar makruf) dalam apa jua kesempatan dan ruang yang boleh dilakukan oleh PAS pada tahap keupayaan yang dimiliki.

c) Peranan Dakwah Tiga: menegur, mengkritik, membantah dan mencegah kemungkaran (nahi mungkar) dan menentang kezaliman yang berlaku sama ada dalam aspek sosial, ekonomi mahupun politik.

Sekalipun kemungkaran itu dilakukan oleh pemerintah, PAS tegas menyatakan kebenaran. Beramal dengan hadis Nabi saw. yang dikeluarkan oleh Imam Tirmizi Rhm:

أَفْضَلُ الْجِهَادِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ

"Jihad yang paling afdhal ialah berkata benar dihadapan pemimpin yang zalim."

d) Peranan Dakwah Empat: menggerak agenda perubahan total (at-taghyir) ke arah mendaulatkan syariat Allah swt. secara berterusan.

Terutama apabila PAS berdepan dengan sebuah pemerintahan yang degil dan enggan melaksanakan Islam malah memusuhi Islam.

PAS akan terus berdakwah bagi menyedarkan masyarakat dan memimpin kebangkitan mereka ke arah sebuah perubahan yang menepati manhaj perjuangan an-Nabawi.

PAS Senantiasa Bersama Islam

Dasar perjuangan PAS ialah Islam. Kepentingan politik PAS terhenti di atas Islam yang diperjuangkan demi mencari keredhaan Allah swt. Kaedah Matlamat Menghalalkan Cara ditolak oleh PAS.

Meskipun PAS berjuang bersungguh-sungguh supaya menang, namun kalah menang dalam perjuangan ini, PAS tetap memilih untuk bersama Islam.

Memerintah bersama Islam, ke Putrajaya bersama Islam, malah kalah sekalipun PAS tidak akan meninggalkan Islam semata-mata untuk mencongak jalan mudah ke mercu kuasa.

Prinsip dan sikap ini dibina di atas tunjuk ajar Nabi saw. dari Muaz Ibnu Jabal Rha : (dikeluarkan oleh Al Imam At Tabarani dalam Mu'jam Al Kabir)

أَلَا إِنَّ رَحَى الْإِسْلَامِ دَائِرَةٌ ، فَدُورُوا مَعَ الْكِتَابِ حَيْثُ دَارَ ، أَلَا إِنَّ الْكِتَابَ وَالسُّلْطَانَ سَيَفْتَرِقَانِ ، فَلَا تُفَارِقُوا الْكِتَابَ ، أَلَا إِنَّهُ سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أُمَرَاءُ يَقْضُونَ لِأَنْفُسِهِمْ مَا لَا يَقْضُونَ لَكُمْ ، إِنْ عَصَيْتُمُوهُمْ قَتَلُوكُمْ ، وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ أَضَلُّوكُمْ ) .
قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ ، كَيْفَ نَصْنَعُ ؟
قَالَ: ( كَمَا صَنَعَ أَصْحَابُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ، نُشِرُوا بِالْمَنَاشِيرَ ، وَحُمِلُوا عَلَى الْخَشَبِ ، مَوْتٌ فِي طَاعَةِ اللهِ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِي مَعْصِيَةِ اللهِ ) .

Ketahuilah bahawa roda Islam itu berputar maka senantiasalah bersama al Kitab (al Islam) sekir-kira dimana kedudukannya. Ketahuilah sesungguhnya al Kitab (al Islam) dan pemerintah akan berpisah, maka jangan sekali-kali kamu memisahkan diri dari al Kitab. Ketahuilah sesungguhnya akan berlaku pemerintah yang berkuasa ke atas kamu memutuskan suatu keputusan yang berpihak kepada mereka. Suatu keputusan yang tidak memihak kepada kamu. Jika kamu ingkari mereka, mereka akan bunuh kamu. Jika kamu taati mereka, mereka akan menyesatkan kamu. Mereka (sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, jika kami berdepan dengan pemimpin begini, apa yang patut kami lakukan? Jawab Nabi saw: Jadilah seperti sahabat Nabi Isa ibn Maryam as. Jasad mereka digergaji dan dipaku gantung pada palang kayu. Mati dalam keadaan taat kepada Allah swt adalah jauh lebih baik dari hidup tetapi derhaka kepada Allah swt. (At Tabarani)

Dakwah PAS berterusan dan mensasarkan semua pihak. Madu'u PAS (sasaran dakwah) bukan musuh PAS. PAS tidak memusuhi individu sebaliknya PAS memusuhi kepercayaan dan pegangan yang bercanggah dan menentang Islam.

Peranan dakwah PAS secara umumnya saling tidak tumpah dengan peranan doktor yang bekerja keras untuk menyelamatkan pesakit dan membebaskan pesakit dari penyakit yang memudaratkan.

Doktor tidak pernah memusuhi pesakitnya dan da'i (pendakwah) tidak pernah memusuhi madu'unya (sasaran dakwah).

PAS untuk semua dan berjuang menegakkan keadilan untuk semua.

Islam Memimpin Perpaduan

NASRUDIN HASSAN
Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Pusat
5 Zul Qaedah 1440 | 8 Julai 2019 – HARAKAHDAILY 8/7/2019

KEHADIRAN Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor untuk menyampaikan Ucapan Dasar dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-48 di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (PUTIK) pada 31 Mei 2002 adalah penutup bagi kepemimpinannya. Semua perwakilan mengenang ucapan penangguhan beliau pada 2 Jun 2002 itu sebagai ucapan perpisahan, terutama ketika beliau melahirkan rasa berat hati untuk berpisah dengan ahli-ahli PAS yang beliau sebut sebagai "orang-orang yang dikasihi." Pada 22 Jun 2002, pemimpin besar PAS itu kembali kepada Allah selepas mengalami komplikasi akibat pembedahan jantungnya. Itulah kenangan manis yang paling pahit bagi ahli-ahli PAS pada saat mengenang sejarah muktamar-muktamar PAS.

Setelah kewafatan Ustaz Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mengambil alih kepemimpinan PAS sebagai Pemangku Presiden, sebelum disahkan jawatannya dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-49 di Taman Melewar pada 12-14 September 2003. Berbeza dengan era kepemimpinan Ustaz Fadzil Noor yang mana muktamar PAS sentiasa bertempat di Taman Melewar, pada era kepemimpinan baru ini, faktor keupayaan Markaz Tarbiyah PAS Pusat untuk menampung keperluan para perwakilan dan pemerhati, telah menyebabkan tempat muktamar berubah-ubah. Salah satu tujuannya adalah supaya syiar perjuangan PAS akan melata ke seluruh pelosok negara. Berkebetulan dengan renovasi terhadap markaz tarbiyah itu pada 2003 dan menjadikannya kampus KUIZM selepas 2007, muktamar PAS sejak 2003 sentiasa diadakan di luar Lembah Kelang. Antaranya di Kota Bharu (2004, 2005, 2007 dan 2009), Alor Setar (2006), Ipoh (2008) serta Shah Alam (2010). Selepas itu, PAS bermuktamar kali terakhir di Taman Melewar pada 3-5 Jun 2011.

Muktamar PAS di luar Taman Melewar

Pendekatan Dr Burhanuddin al-Helmy pada 1960-an yang mengadakan muktamar bergilir-gilir antara negeri telah menjadi strategi baru PAS selepas 2011. Pengalaman bermuktamar di beberapa negeri selepas tahun 2000 ternyata memberikan keyakinan kepada PAS Pusat tentang keupayaan PAS negeri-negeri menjadi tuan rumah Muktamar Tahunan PAS. Setelah proses renovasi markas tarbiyah siap, PAS kali terakhir bermuktamar di situ ialah pada 2011. Kemudian PAS memindahkannya dengan bergilir-gilir di antara negeri-negeri. Yang agak menarik ialah apabila Johor yang tidak pernah menjadi tuan rumah, berjaya menganjurkannya dengan baik pada 2014, dan Selangor yang menjadi tuan rumah pada 2015 telah memindahkan muktamar yang biasanya diadakan di Stadium Melawati, Shah Alam ke Kuala Selangor. Turut menjadi tuan rumah ialah Alor Setar (2017) dan Kuala Terengganu (2018), selain Kota Bharu (2016).

Dan pada kali ini, PAS membuat kejutan dengan memilih Kuantan sebagai tuan rumah Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-65. Pemilihan Pahang sebagai tuan rumah Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-65 ini mencipta sejarah baru bagi PAS kerana inilah kali pertama negeri terbesar di Semenanjung Malaysia ini menganjurkan Muktamar PAS. PAS Pahang yang ditubuhkan sejak 1954 dan pernah dipimpin oleh tokoh-tokoh besar seperti Dato' Setia Abu Samah Ali (bekas Setiausaha Kerajaan Pahang), Tengku Abdul Hamid Sultan Abdullah (adinda Sultan Abu Bakar) dan Mohd Yassin Salleh (bekas Presiden Persatuan Melayu Pahang) pada peringkat awal dahulu, tetapi tidak pernah berpeluang menganjurkan Muktamar PAS. Dengan pemilihan Pahang sebagai tuan rumah untuk julung-julung kali ini, bermakna semua negeri di Semenanjung telah berpengalaman menjadi tuan rumah, kecuali Negeri Sembilan. Berikut adalah lokasi Muktamar Tahunan PAS selepas 2011:

1) Muktamar Tahunan PAS Ke-58 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kelantan pada 16-18 November 2012 / 2-4 Muharram 1434

2) Muktamar Tahunan PAS Ke-59 di Stadium Melawati, Shah Alam, Selangor pada 22-24 November 2013 /18-20 Muharram 1435

3) Muktamar Tahunan PAS Ke-60 di Parit Salleh Ros, Parit Raja, Batu Pahat, Johor pada 18-20 September 2014 / 23-25 Zulkaedah 1435

4) Muktamar Tahunan PAS Ke-61 di Stadium Tertutup, Kuala Selangor, Selangor pada 4-6 Jun 2015 / 16-18 Syaaban 1436

5) Muktamar Tahunan PAS Ke-62 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kelantan pada 2-3 Jun 2016 / 25-27 Syaaban 1437

6) Muktamar Tahunan PAS Ke-63 di Kompleks PAS Kedah, Alor Setar, Kedah pada 29 April - 1 Mei 2017 / 2-4 Syaaban 1438

7) Muktamar Tahunan PAS Ke-64 di Kompleks Sukan Gong Badak, Kuala Nerus, Terengganu pada 15-16 September 2018 / 4-6 Muharram 1440

8) Muktamar Tahunan PAS Ke-65 di Kompleks Sukpa, Indera Mahkota, Kuantan, Pahang pada 21-23 Jun 2019 / 17-19 Syawal 1440

MOHD FADLI GHANI
Head
House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS – HARAKAHDAILY 3/7/2019

Pengenalan

Ancaman besar ke atas ummah yang paling bahaya ialah apabila berlakunya perubahan kekuasaan Islam kepada kekuasaan yang menurut ideologi Barat dan hawa nafsu. Dengan adanya kekuasaan Islam, masyarakat Islam mampu untuk menjaga akidah umatnya, menentang dan menyekat golongan murtad.

Apabila kerajaan tidak lagi mengikut syariat Islam, maka, akan dapat dilihat perkara sebaliknya akan berlaku bahkan tidak akan ada lagi ruangan untuk Islam melainkan terlalu sedikit. Maka dapat disaksikan ketika itu tersebarnya (bertambahnya) golongan fasik melindungi golongan yang murtad dan memberikan golongan murtad laluan dan pintu-pintu untuk terus menyebarkan dakyah mereka.

Padah Apabila Kerajaan Tidak Mengikut Syariat Islam

Jika berlakunya situasi begini maka kita akan dapat lihat:

1. Para pemerintah akan memberi kesetiaan kepada musuh-musuh Islam, menentang ulama’-ulama’ dan orang yang memegang panji Islam),

2. Memperlekehkan akidah, mempermudah-mudahkan syariat Islam, tidak menyempurnakan konsep amar makruf dan nahi mungkar.

3. Menghina kesucian Islam dan syiar-syiar Islam, memperlekehkan para sahabat, Khulafa Ar-Rasyidin dan para ulama’.

4. Hanya akan mengiktiraf hukum-hakam yang terdapat dalam syariat dalam konteks yang terlalu sempit, seperti solat di masjid, nikah, talak dan lain-lain.

Bahkan, kita juga dapat melihat mereka akan mewar-warkan pentingnya ilmu dan pengetahuan yang semata-mata memberikan kepentingan keduniaan, dalam masa yang sama mengenepikan ilmu-ilmu dan cabang-cabangnya yang berkaitan dengan ilmu agama sehingga lenyapnya pemikiran yang berasaskan Islam dan jati diri muslim.

Tidak cukup dengan semua ini, mereka akan menyekat pula pintu-pintu dakwah. Mereka akan menghalang dan menutup pintu-pintu yang menjadi medan penyebaran dakwah.

Pendakwah-pendakwah akan ditahan, ceramah-ceramah dikecilkan skopnya dan jalan-jalan ke arah pendekatan dakwah akan disempitkan sekaligus ditutup rapat.

Laungan Slogan Islam Yang Mengelirukan Ummah

Mereka mahu mentajdid (memperbaharui) sistem yang tersedia ada dalam Islam namun tersasar dari displin ilmu Islam yang sebenar. Mereka mahu menafsir semula tafsir-tafsir ulama’ muktabar yang terdahulu dengan penafsiran menuruti pandangan dan hawa nafsu mereka.

Mereka mahu memimpin dunia dengan mengikut kaedah mereka bukannya mengikut kaedah yang telah ditetapkan oleh Islam.

Lebih menghairankan lagi, mereka masih mendakwa bahawa mereka bergerak atas landasan Islam atas pelbagai slogan walaupun dalam masa yang sama mereka melakukan yang hal-hal yang dikatakan tadi.

Mereka berselindung di sebalik nama dan slogan Islam. Mereka ditarbiyah oleh aliran-aliran yang berpelembagaan Yahudi untuk menghancurkan Islam.

Mereka inilah golongan yang menghancurkan Islam dari dalam. Mereka inilah yang disifatkan sebagai musuh dalam selimut.

Waspada Ulama Su' Kerajaan

Daripada kalangan mereka juga ada yang digelar sebagai ulama su' kerajaan. Ulama su' kerajaan ini selalunya akan berusaha untuk mengaburi mata masyarakat awam akan agama Islam itu sendiri dengan menggalakkan mereka untuk bersatu dalam tema-tema, iklan-iklan dan prinsip-prinsip agama yang palsu.

Mereka meletakkan nama Islam yang baru. Mereka mengubah rukun-rukun dengan katanya untuk lebih maju mengikut aliran semasa.

Adakah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW sejak 1400 tahun yang dahulu tidak cukup sempurna mengikut aliran semasa? Apakah mereka fikir rukun-rukun di dalam Islam itu direka-reka mengikut hawa nafsu Nabi Muhammad SAW dan para sahabat sehinggakan mereka tergamak untuk mengubahnya semula? Adakah mereka tidak tahu bahawa agama Islam itu diturunkan oleh Allah?

Mereka inilah iaitu ulama su' kerajaan yang mengampu para pemerintah semata-mata untuk mengisi perut dan mendapat habuan dunia. Keadaan mereka sama sahaja dengan ahli kitab pada zaman dahulu yang dicela oleh Allah kerana sanggup "menjual" al-Quran dengan harga yang murah (membelakangi hukum Allah) semata-mata ingin mendapatkan kesenangan yang bersifat fana' (sementara).

Mereka juga bertanggungjawab meletakkan al-Quran di belakang punggung (membelakangi hukum Allah) kerana mendahulukan urusan dunia!

Umat Islam Wajib Menentang Kerajaan Yang Tidak Mengikut Syariat Islam

Apabila kerajaan tidak lagi menggunakan bidang kuasanya mengikut syariat Islam dalam negara yang diperintah, maka timbul satu persoalan yang bermain di kotak fikiran kita. Siapakah yang bakal bangun untuk berhadapan dengan mereka? Siapakah yang akan memberikan fatwa terhadap penyelewengan kekuasaan mereka? Siapakah yang berani bersuara lantang dalam menegur kesalahan dan jenayah yang telah mereka lakukan?

Dan siapakah yang akan menghukum mereka dan melaksanakan hukuman ke atas kesalahan mereka?

Jawapannya, tidak lain dan tidak bukan ialah pandangan umum daripada kalangan umat Islam itu sendiri dan juga hati sanubari yang masih terpahat dengan nilai-nilai Islam yang dipimpin oleh ulama’-ulama’ yang bukan ulama’ su' kerajaan, ahli pendakwah dan pemikir-pemikir Islam yang masih tinggal. Walau apa jua rancangan jahat yang dirancang dan dilakukan oleh pihak yang bencikan Islam dengan menutup pintu-pintu dakwah dan menghalang laluan orang untuk menuju ke arah kebenaran.

Tidak mudah untuk mereka memadamkan api obor-obor Islam. Bukan mudah bagi mereka untuk menghilangkan nilai-nilai Islam yang tertanam di dalam sanubari umat Islam yang masih kental akan akidahnya.

Bukan mudah bagi mereka untuk memesongkan akidah umat Islam melainkan mereka yang lemah imannya. Ini kerana, Allah telah berjanji di dalam al-Quran bahawa Allah akan menjaga agama Islam dan akan ada satu kaum yang dibangkitkan oleh Allah untuk meneruskan perjuangan Islam.

Daripada Thauban radiyallahu 'anhu bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda :

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ من أُمَّتِي ظَاهِرِينَ على الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ من خَذَلَهُمْ حتى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ

Maksudnya: "Akan senantiasa ada sekumpulan umatku yang berjuang menzahirkan kebenaran. Tidak akan memudharatkan mereka oleh orang yang mengkeji mereka, sehinggalah tiba hari kiamat, mereka tetap dalam keadaan demikian."- (Riwayat Muslim)

Serangan Merosakkan Fikrah Ummah

Pada beberapa dekad yang lalu, perancangan dalam bentuk penjajahan telah pun berlaku ke atas negara-negara Islam. Penjajahan yang dilakukan oleh Perancis ke atas negara-negara Arab dan penjajahan British ke atas negara-negara Islam di Asia menjadi bukti sejarah walau sehebat mana pun rancangan jahat mereka, mereka masih tidak mampu mencabut roh Islam dari akar umbi di dalam jiwa orang-orang Islam.

Namun, fikrah umat Islam telah tercemar di bawah jajahan mereka sehinggalah pada hari ini rancangan jahat mereka tetap diteruskan walaupun bukan mereka yang meneruskan tetapi kesinambungan ini diteruskan oleh anak didikan mereka. Inilah faktor yang menyebabkan kerajaan tidak lagi mengikut syariat Islam hasil daripada didikan berkonsepkan Yahudi dan Nasrani.

Banyak lagi rancangan-rancangan jahat mereka, bukan sekadar penjajahan dengan melaungkan semangat kemodenan tapi idealogi-idealogi hasil ciptaan para pemikir Barat telah diserap masuk ke dalam negara-negara Islam misalnya sekularisme, kapitalisme, liberalisme, sosialismes dan banyak lagi yang tujuannya adalah sama iaitu untuk memisahkan di antara agama dan dunia, untuk menjauhkan umat Islam daripada prinsip-prinsip Islam dalam kehidupan. Mereka menyerang dari segenap penjuru.

Penutup

Inilah padahnya kerajaan yang tidak mengikut syariat Islam di negara yang diperintah. Hasilnya, tiada kuasa besar Islam yang mampu dilaksanakan dengan sempurna. Tiada lagi media-media massa yang bertindak sebagai medium utama dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Tidak cukup dengan itu, kuasa kehakiman Islam juga dihadkan sekecil-kecilnya bagi memberi laluan ke atas kekuasaan Barat yang menjadi sumber rujukan utama.

Seterusnya, umat Islam akan terhimpit, tiada lagi kuasa yang mampu membela nasib umat Islam. Lihat saja pada Palestin yang sudah sekian lama dihujani peluru. Dahulu, Turki di zaman Mustafa Kamal at-Tartuk seolah-olah menjadi muzium yang menyimpan khazanah dan ketamadunan kegemilangan Islam suatu ketika dahulu, di mana nilai-nilai murni Islam semakin hari semakin dirobek dengan agenda kemajuan berkiblatkan "Rumah Putih" Washington.

Inilah yang dikhuatiri oleh Nabi Muhammad SAW sebagaimana yang dikatakan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Thauban radiyallahu 'anhu, bahawa Nabi SAW bersabda :

إنما أَخَافُ على أُمَّتِي الْأَئِمَّةَ الْمُضِلِّينَ

Maksudnya : "Sesungguhnya perkara yang aku takuti ke atas umat aku ialah para pemimpin yang sesat. - (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi)

"Islam Memimpin Perpaduan"
"Ulama Memimpin Jalan Penyelesaian"

Disediakan oleh :
Dr Muhammad Zuhaili Saiman
Ketua Lajnah Kajian dan Penyelidikan,
Dewan Ulama PAS Negeri Selangor

Tarikh : 27 Syawal 1440H / 1 Julai 2019 - HARAKAHDAILY 1/7/2019

Olahan dari petikan kitab Jarimah ar-Riddah Wa ‘Uqubatuha (جريمة الردة وعقوبتها) karangan Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi.

JUDI sama ada secara berlesen atau tidak, tetap haram dan salah dalam semua agama mahupun budaya kemanusiaan. Saya mengelak menggunakan istilah "judi haram" yang selalu digunakan oleh media bagi merujuk kepada "judi tidak berlesen" untuk mengelakkan salah faham masyarakat bahawa hanya judi tidak berlesen adalah "haram", manakala yang berlesen pula adalah "halal".

Sekalung tahniah diucapkan kepada PDRM atas kejayaan menahan 14,759 individu termasuk menangkap 92 pengendali premis serta merampas RM3.8 juta dan 10,361 peralatan dalam serbuan ke atas 8,775 premis judi tidak berlesen sejak Januari lalu bagi membanteras aktiviti perjudian tersebut.

Usaha dan kejayaan ini dilihat selari dengan komitmen yang disuarakan oleh Ketua Polis Negara (KPN), DS Abdul Hamid Bador untuk membanteras jenayah judi di negara ini.

Walau bagaimanapun, adalah diingatkan bahawa aktiviti perjudian tidak berlesen ini akan terus wujud jika industri perjudian di negara ini terus subur kerana diberikan lesen kebenaran bagi membolehkan Kerajaan mengutip cukai tertentu daripadanya yang menyumbang pendapatan yang besar kepada negara. Perolehan cukai tidak menghalalkan aktiviti judi yang haram pada agama meskipun halal pada undang-undang negara malah ia menjadi baja menyuburkan judi tidak berlesen pula.

Tidak sepatutnya kebenaran yang diberikan bagi menjalankan aktiviti ini secara sah di sisi undang-undang untuk memenuhi kehendak dan “hak” sebilangan orang dibiarkan sehingga merosakkan pula masyarakat dan negara.

Ungkapan “judi ibu segala jenayah” seperti yang disifatkan oleh KPN sewajarnya diberikan perhatian yang serius dan difahami sebagai semua bentuk perjudian tanpa mengambil kira sama ada ia dijalankan secara berlesen ataupun tidak.

Justeru, saya mendesak Kerajaan supaya menyelaras dan mengetatkan semua undang-undang yang berkaitan dengan perjudian di negara ini ke arah menjadikan aktiviti ini sebagai suatu jenayah pada masa hadapan selari dengan apa yang Allah sifatkan perbuatan itu sebagai رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّيطانِ (adalah kotor dari perbuatan syaitan).

"Islam Memimpin Perpaduan"

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Ahad, 30 Jun 2019 | 25 Syawal 1440 – HARAKAHDAILY 30/6/2019

 

IBN  KHALDUN menyatakan bahawa kehebatan Tamadun Islam 1400 tahun yang lepas dalam menangani kejahilan dalam kalangan masyarakat Arab jahiliyyah. Di mana telah menyaksikan kehebatan Nabi Muhammad S.A.W membentuk umat Islam kalangan para Sahabat R.A. 
 
Ketika itu, Nabi S.A.W telah berupaya dengan izin Allah S.W.T mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya sehingga melahirkan satu generasi berilmu, beriman, beramal dan bertakwa. Mereka itu mendapat pengiktirafan dari Allah S.W.T. sebagai khair  al-ummah. 
 
Hal ini bertepatan dengan firman Allah S.W.T dalam surah Ali Imran ayat 110:
 
"Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia. Suruhlah kepada kebaikan dan cegahlah kemungkaran dan beriman kepada Allah S.W.T."
 
Menjadi satu tanggungjawab dan kewajipan ke atas setiap ibu bapa yang beragama Islam untuk mendidik anak-anak mereka. Pendidikan kepada anak-anak itu berlaku dalam erti kata menyuruh ke arah kebaikan dan melarang daripada melakukan keburukan. 
 
Dalam kaedah mendidik anak-anak, salah satu cara yang disarankan oleh Rasulullah S.A.W ialah kaedah rotan (Abdullah Nasih Ulwan). Kaedah ini diekstrak daripada Hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Amru bin Al- ‘Ash R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرِ سِنِينَ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ
"Perintahkanlah kepada anak-anak kamu untuk mengerjakan solat semasa mereka berumur tujuh tahun. Dan pukullah mereka untuk sekiranya mereka solat ketika mereka berumur sepuluh tahun dan asingkanlah mereka daripada tempat tidur kamu."
(Riwayat Abu Daud)
 
Selain itu, hadis ini juga menunjukkan bahawa dalam aspek pendidikan, kaedah rotan adalah dibenarkan. Hukuman rotan boleh dilaksanakan atas dasar untuk mendidik dan merupakan pilihan terakhir. Hukuman dengan cara merotan ini tidak boleh dilaksanakan pada kali pertama kesalahan anak atau murid. 
 
Setiap kesalahan itu haruslah terlebih dahulu dijelaskan kedudukannya. Kemudian, penekanan kepada tindakan atau tingkah laku yang betul perlu diberikan. Peluang untuk memperbaiki kesalahan juga perlu diberikan. 
 
Pendekatan untuk menggunakan rotan ini dapat diambil daripada hadis Nabi S.A.W yang disebut di atas tadi. Tempoh tiga tahun ditetapkan dalam hadis tadi sebagai tempoh tarbiyyah atau tempoh mendidik bagi ibadat solat (Abdullah Nasih Ulwan).
 
Dalam pada melaksanakan hukuman rotan, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh ibu-bapa atau para guru. Antaranya ialah:
 
1.    Ibu bapa atau pendidik mestilah meletakkan niat sebelum merotan itu, untuk mendidik jiwa anak/pelajar tersebut dan bukannya untuk menghukum fizikal yang melakukan kesalahan. Dengan ini ia dapat mengelakkan ibu-bapa atau guru daripada merotan mengikut hawa nafsu sehingga cedera.
 
2.    Selain itu, hukuman ini perlulah dilakukan secara berperingkat-peringkat. Pada peringkat awal hukuman dari aspek emosi boleh dilakukan, seperti mengasingkan anak atau murid tersebut daripada rakan-rakannya. Sekiranya cara ini tidak berkesan, barulah ibu-bapa atau guru menggunakan hukuman fizikal. 
 
3.    Hukuman rotan tersebut hendaklah merupakan alternatif terakhir, setelah cara-cara didikan lain digunakan.
 
4.    Elakkan merotan ketika sedang marah. Hendaklah ibu-bapa atau para guru dalam keadaan waras dan tenangkan diri seketika  sebelum mengambil tindakan untuk merotan.
 
5.    Dilarang sama sekali untuk merotan anak-anak di bahagian muka dan bahagian-bahagian yang merbahaya seperti dekat dengan kepala, perut, dada dan kemaluan. Merotan bukannya bertujuan untuk mendera sampai tinggal lebam pada badan dan sebagainya. Ini kerana, terdapat larangan daripada Nabi S.A.W dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa baginda bersabda:
 إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
"Apabila salah seorang daripada kamu bergaduh maka hendaklah dia menjauhi (dari memukul) muka."
(Riwayat Muslim)
Hal yang demikian itu kerana, muka seseorang itu adalah tempat yang lembut dan menghimpunkan keseluruhan keindahan. Bahagian anggota padanya juga lembut dan boleh rosak apabila dipukul.
 
6.    Memukul juga tidak boleh menyebabkan kerosakan dan kemudaratan pada tubuh badan anak-anak/pelajar seperti luka atau patah tulang. Ini sebagaimana yang telah dinyatakan, tujuan dipukul adalah bersifat 'ta’dibi' (memberi pendidikan) dan bukannya 'ta’qibi' (memberi hukuman dan seksaan).
 
7.    Dalam merotan anak-anak, sebatan tidak boleh dilakukan dengan melebihi 10 kali. Ini adalah berdasarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abi Burdah al-Ansari R.anh bahawa Nabi S.A.W bersabda:
 لَا يُجْلَدُ فَوْقَ عَشَرَةِ أَسْوَاطٍ إِلَّا فِي حَدِّ مِنْ حُدُودِ اَللَّهِ
"Tidak disebat seseorang itu melebihi sepuluh kali sebatan kecuali pada (hukuman) had daripada hudud-hudud Allah S.W.T."
(Riwayat al-Bukhari)
 
8.    Hendaklah ibu-bapa atau guru itu sendiri yang merotan dan tidak mewakilkan hukuman tersebut kepada anak atau murid yang lain.
 
Sebagai pendidik, saya menyarankan agar melengkapkan diri kita dengan kemahiran pedagogi yang sesuai dengan generasi anak muda kini bagi membantu proses pendidikan dan pembinaan insan. Disamping itu, sistem dan falsafah pendidikan juga perlu ditambahbaik agar penekanan dapat diberikan kepada aspek nilai dan akhlak selain akademik dan pemikiran kritis. 
 
Subjek seperti moral dan sivik yang pernah ada suatu ketika perlu diwujudkan semula. Subjek sejarah juga perlu diberikan nafas baru agar ia mampu membentuk jati diri generasi muda serta meningkatkan rasa milik (self belonging) kepada negara dan memperkukuh perpaduan serta rasa hormat antara satu sama lain. 
 
Sebagai penutup, ingin saya tegaskan bahawa merotan anak/pelajar dengan cara yang melampau dan menyebabkan kecederaan yang serius sehingga pengsan atau patah tulang  adalah haram. Ini kerana Islam menolak sebarang bentuk kekerasan sekalipun dalam perkara kebaikan dan melarang kepada perbuatan yang memberi mudharat. 
 
Anak-anak merupakan satu amanah daripada Allah S.W.T untuk dipelihara dan diberi didikan sebaik mungkin oleh ibubapa/guru. Malah mereka akan dipersoal di akhirat kelak terhadap apa yang telah mereka lakukan kepada anak-anak di bawah tanggungan mereka. Dalam memberi didikan, ia bukanlah sekadar dengan merotan atau memukul. 
 
Sebaliknya, lakukanlah gabungan di antara al-Targhib (memberi ransangan atau anjuran) dan juga al-Tarhib (memberikan amaran dan ancaman) dalam membentuk peribadi anak-anak/pelajar.
 
27 Jun 2019 | 23 Syawal 1440 - HARAKAHDAILY 27/6/2019

KETIKA PAS berada dalam Barisan Nasional (1974-1977), PAS telah merancang untuk mendirikan bangunannya sendiri di pusat bandar Kuala Lumpur. Ia bertujuan untuk menjadi pusat pentadbiran parti. Bangunan setinggi 16 tingkat berharga RM12 juta yang terletak di Jalan Chow Kit (sekarang tapak Pusat Penjaja Chow Kit) ini kemudiannya ditangguhkan pembinaannya kerana PAS mahu sebuah kawasan yang lebih luas dan mampu menampung persidangan-persidangan PAS, bukan sekadar menjadi pejabat. Atas insiatif PAS Terengganu, sebidang tanah dibeli di Kampung Changkat, bersebelahan Taman Melewar. Kemudian, dengan bantuan Yang Dipertua Agung PAS, Pak Haji Yusof Rawa, sebidang lagi tanah bersebelahan dibeli oleh Dewan Ulamak PAS. Di sinilah bermulanya sejarah Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar yang dimulakan pembinaannya pada 1985.

Memandangkan PAS telah lama bersidang di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), PAS mula mengatur pembinaan markaznya sendiri. Arkitek utamanya ialah Setiausaha Agung PAS, Ustaz Hassan Shukri. Pada 1985, dengan kerjasama PAS Selangor dan PAS Wilayah Persekutuan, pembinaan dimulakan dengan sumbangan kewangan dan tenaga ahli-ahli. Ia berlaku secara gotong-royong di mana PAS kawasan-kawasan di Selangor dan Wilayah Persekutuan bergilir-gilir membangunkan tapak markaz tersebut di bawah penyeliaan Ustaz Hassan Shukri. Beberapa tenaga profesional dalam bidang pembinaan turut memberikan sumbangan konsultasi bagi melancarkan pembinaan ini. Sekali-sekala, pada sebelah malam diadakan ceramah perdana di tapak markaz ini sehinggalah fasa pertama siap dibina pada awal 1987.

Pejabat Agung PAS berpindah ke Taman Melewar

Sebaik sahaja fasa pertama siap dibina, diikuti oleh pembinaan Dewan Markaz Tarbiyah (kini Dewan Dato' Fadzil Mohd Noor), proses pemindahan Pejabat Agung PAS pun bermula. Pada peringkat awal, Pejabat Agung PAS berpindah dari Jalan Pahang Barat (sekarang Pejabat Urusan Harakah) ke Pejabat Agung PAS Taman Melewar (sekarang Pejabat KUIZM). Kemudian, Dewan Pemuda PAS Pusat pula berpindah ke satu bilik di tepi belakang Dewan Markaz Tarbiyah (sekarang Surau Muslimat KUIZM). Setelah itu, barulah disusuli oleh Dewan Ulamak PAS Pusat dan Dewan Muslimat PAS Pusat. Setelah proses pembinaan ini selesai, Dewan Ulamak PAS berpejabat di bangunannya sendiri (sekarang Perpustakaan Yusof Rawa), Dewan Pemuda PAS pula beroperasi di tingkat atas Pejabat Dewan Ulamak PAS (sekarang Bilik Kuliah KUIZM), manakala Dewan Muslimat PAS ditempatkan di tingkat atas antara Pejabat Dewan Pemuda PAS dan Pejabat Agung PAS (sekarang Pejabat ILHAM).

Setelah beroperasi di sini lebih 10 tahun, dan penggunaan Dewan Markaz Tarbiyah PAS menjadi semakin padat sama ada untuk muktamar, ceramah politik atau program-program parti yang lain, pada 1999, PAS merancang membesarkan dewan tersebut melalui pembelian tanah di belakang rumah Ustaz Hassan Shukri. Pembinaan yang dibuat pada akhir 2003 ini siap dalam masa dua tahun kemudian sehingga membolehkan dewan tersebut menampung lebih 1,000 orang dalam satu masa. Pada tahun 2007, selepas 20 tahun beroperasi di Taman Melewar, PAS telah memindahkan pejabat Agungnya ke Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

Taman Melewar menjadi tuan rumah muktamar

Perpindahan Pejabat Agung PAS ke Taman Melewar pada awal 1987 dan siapnya Dewan Markaz Tarbiyah PAS Pusat telah menyebabkan PAS memutuskan untuk mengadakan Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33 di Taman Melewar. Inilah julung-julung kalinya PAS bermuktamar di markaznya sendiri. Sebelum ini, hanya sekali sahaja PAS bermuktamar di bangunan miliknya sendiri iaitu Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-13 pada 20-21 April 1965 yang diadakan di Dewan Zulkifli, Bangunan PAS Kelantan, Kota Bharu. Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33 pada 10-12 April 1987 ini pula adalah pertama kali diadakan di markaz milik PAS Pusat.

Secara keseluruhannya, sejak 1987, Markaz Tarbiyah PAS Pusat menjadi tuan rumah secara berturut-turut selama lima tahun (1987-1991), tetapi pada 1992 diadakan di Kota Bharu sempena kejayaan PAS menguasai semula Kelantan pada 21 Oktober 1990. Setelah itu, ia kembali ke Taman Melewar antara 1993 hingga 2001, kecuali 1994 dan 2000 yang diadakan di Terengganu. Mulai 2000 pula, PAS telah menggilirkan lokasi muktamarnya di mana pemilihan parti di adakan di Taman Melewar, sedangkan tahun tiada pemilihan diadakan di luar. Ekoran itu, lokasi penggiliran tersebut ialah Terengganu (2000), Kelantan (2002 dan 2004). Selepas 2003, muktamar PAS tidak lagi diadakan di Taman Melewar ekoran kerja-kerja pembesaran Dewan Dato' Fadzil Mohd Noor yang diadakan pada akhir tahun tersebut. Setelah agak lama di adakan di tempat-tempat lain, akhirnya pada 3-5 Jun 2011, PAS kembali bermuktamar di Taman Melewar. Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-57 ini adalah yang terakhir diadakan di markaz ini.

Berikut adalah muktamar-muktamar tahunan yang adakan antara 1987 hingga 2011 yang Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar menjadi hos utamanya:

1) Muktamar Tahunan PAS Ke-33 di Dewan Besar, Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar, Batu Caves, Selangor pada 10-12 April 1987 / 10-12 Syaaban 1407

2) Muktamar Tahunan PAS Ke-34 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 8-10 April 1988 / 20-22 Syaaban 1408

3) Muktamar Tahunan PAS Ke-35 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 31 Mac-2 April 1989 / 23-25 Syaaban 1409

4) Muktamar Tahunan PAS Ke-36 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 25-27 Mei 1990 29 Syawal – 2 Zulkaedah 1410

5) Muktamar Tahunan PAS Ke-37 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 31 Mei-2 Jun 1991 / 17-19 Zulkaedah 1411

6) Muktamar Tahunan PAS Ke-38 di Balai Islam, Kota Baharu pada 14-16 Ogos 1992 / 14-16 Safar 1413

7) Muktamar Tahunan PAS Ke-39 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 11-13 Jun 1993 / 20-22 Zulhijjah 1413

8) Muktamar Tahunan PAS Ke-40 di Masjid Rusila, Marang pada 10-12 Jun 1994 / 1-3 Muharram 1415

9) Muktamar Tahunan PAS Ke-41 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 14-16 Jun 1995 / 15-17 Muharram 1416

10) Muktamar Tahunan PAS Ke-42 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 14-16 Jun 1996 / 27-29 Muharram 1417

11) Muktamar Tahunan PAS Ke-43 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 30 Mei-1 Jun 1997 / 22-24 Muharram 1418

12) Muktamar Tahunan PAS Ke-44 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 15-17 Mei 1998 / 18-20 Muharram 1419

13) Muktamar Tahunan PAS Ke-45 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 28-30 Mei 1999 / 12-14 Safar 1420

14) Muktamar Tahunan PAS Ke-46 di Stadium Negeri, Kuala Terengganu pada 2-4 Jun 2000 28 Safar – 1 Rabiul Awal 1421

15) Muktamar Tahunan PAS Ke-47 di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 1-3 Jun 2001 / 9-11 Rabiul Awal 1422

16) Muktamar Tahunan PAS Ke-48 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada 31 Mei-2 Jun 2002 / 19-21 Rabiul Awal 1423

17) Muktamar Tahunan PAS Ke-49 di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar pada 12-14 September 2003 / 15-17 Rejab 1424

18) Muktamar Tahunan PAS Ke-50 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada 27-29 Ogos 2004 / 11-13 Rejab 1425

19) Muktamar Tahunan PAS Ke-51 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada 3-5 Jun 2005 / 25-27 Rabiul Akhir 1426

20) Muktamar Tahunan PAS Ke-52 di Kompleks PAS Kedah, Alor Setar, Kedah pada 7-9 Jun 2006 / 10-12 Jamadil Awal 1427

21) Muktamar Tahunan PAS Ke-53 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kelantan pada 1-3 Jun 2007 / 15-17 Jamadil Awal 1428

22) Muktamar Tahunan PAS Ke-54 di Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak pada 15-17 Ogos 2008 / 12-14 Syaaban 1429

23) Muktamar Tahunan PAS Ke-55 di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada 5-7 Jun 2009 / 11-13 Jamadil Akhir 1430

24) Muktamar Tahunan PAS Ke-56 di Pusat Tarbiyah PAS Kelantan (PUTIK), Pengkalan Chepa, Kelantan pada 11-13 Jun 2010 / 28 Jamadil Akhir 1431

25) Muktamar Tahunan PAS Ke-57 di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Batu Caves, Selangor pada 3-5 Jun 2011 / 1-3 Rejab 1432

Mohd Fadli Ghani
Head
House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS – HARAKAHDAILY 26/6/2019

APABILA parti serpihan PAS yang ditubuhkan oleh DAP berusaha untuk memperingati almarhum Ustaz Fadzil, perasaan ahli-ahli PAS sangat terganggu. Sebelum ini mereka juga memperalatkan nama mantan Mursyidul Am PAS,Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk kepentingan politik mereka. Sewajarnya jika tokoh yang ingin dijulang oleh PAN ialah pimpinan besar DAP atau pun penggerak awal IRC, aljamaah atau pun HIS. Ustaz Fadzil semenjak muda sehingga dijemput Ilahi kekal bersama dengan PAS, meredah kepayahan dan badai perjuangan sehingga almarhum meninggalkan kita dengan seribu keteladanan. Telah 17 tahun, sosok ini meninggalkan kita namun namanya tetap harum di lubuk hati kita semua.

Dato' Haji Fadzil Mohd Noor atau dengan gelaran yang sangat melekat dalam jiwa ummat Islam sehingga kini "Ustaz Fadzil’ merupakan seorang pemimpin dan tokoh politik yang dihormati dan disegani oleh semua lapisan masyarakat tempatan mahupun antarabangsa, ekoran daripada penampilan negarawan yang dimiliki oleh beliau. Dengan sosok yang kurus, berbusana kemas dengan kancingan baju Melayu yang lengkap, dengan sorotan mata yang hening menggambarkan ketajaman berfikir, beliau memang dilahirkan sebagai pemimpin ummah.

Berbekalkan ilmu pengetahuan yang tinggi terutamanya ilmu-ilmu agama yang diperolehi ketika bertamu di bumi Mesir, beliau dipakejkan dengan pelbagai ilmu lain seperti sosial sains, ditambah dengan kuat membaca dan menelaah. Ilmu-ilmu yang dikutip di universiti kehidupan ini meluaskan ufuk ilmu tokoh ulama ini. Perwatakan yang sederhana serta sentiasa berdamping dengan masyarakat, beliau adalah sebutir mutiara yang sangat berharga yang pernah dilahirkan oleh PAS dalam sejarahnya di pentas politik dakwah negara ini. Musuh politik PAS sendiri meletakkan almarhum dengan markah yang tinggi bahkan masyarakat bukan Melayu turut mengkagumi sosok tubuh dengan postur yang sederhana ini. Almarhum menyeruak kehidupan masyarakat tanapa mengira penat lelah dan suka ‘mendengar’ masalah rakyat menyebabkan Ustaz Fadzil sentiasa dikenang dalam sisi putih.

Dato’ Haji Fadzil @ Ali bin Mohd Noor atau lebih mesra dengan panggilan Ustaz Fadzil dilahirkan hasil perkongsian hidup antara Mohd Noor Abdul Hamid dan Hindun Haji Abdul Rahman. Beliau dilahirkan pada 13 Mac 1937 di Kampung Seberang Pumpung, kira-kira tiga kilometer dari bandar Alor Star, Kedah, beliau merupakan anak sulung daripada empat adik-beradik.

Takdir Ilahi telah mencatatkan bahawa insan ini diuji dengan kehilangan ibu bapa tercinta, kedua-dua ibu bapa meninggal dunia sewaktu beliau masih kecil lagi. Latar belakang keluarga sebelah ibu bapanya adalah dari kalangan keluarga yang berpegang teguh kepada ajaran Islam. Moyang beliau iaitu Tuan Guru Haji Idris Al-Jarumi merupakan salah seorang ulama yang disegani berasal dari Wilayah Patani, Thailand dan seorang yang terkenal di Kedah. Wilayah yang sarat dengan pemukiman ilmu ini memunculkan ratusan pondok yang subur merendang dengan ilmu Islam.

Darah ulama pejuang telah mengalir dalam urat sendi darah Ustaz Fadzil, sehingga beliau adalah pemimpin yang tidak gentar dengan ugutan dan ancaman musuh dalam menyampaikan agama.

Sejarah awal pendidikan Ustaz Fadzil bermula sekitar tahun 1946. Waktu itu beliau mengikuti pendidikan awal di Sekolah Melayu Derga, Alor Star sehingga tahun 1949. Kemudian menyambung pelajaran peringkat menengah di sebuah sekolah yang berpengaruh di Kedah yang telah melahirkan ribuan alim ulama iaitu Maktab Mahmud sehingga tahun 1958 sebelum meneruskan pengajian tinggi di tempat yang sama sehingga tahun 1962.

Anak muda ini berjiwa besar dan sentiasa kehausan ilmu, beliau bercita-cita besar untuk belajar jauh dari tanah air iaitu di Timur Tengah. Pada tahun 1963 beliau menyambung pelajaran ke seberang laut dengan mengikuti pengajian di Universiti Al-Azhar di Mesir (sebuah institusi pendidikan yang paling berpotensi dan berprestij dalam dunia Islam) dengan mendapat biasiswa kerajaan negeri Kedah. Di Universiti Al-Azhar, beliau mengambil jurusan Perundangan Islam (Syariah) dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1967 dengan memperoleh Ijazah Sarjana Muda .

Ustaz Fadzil mendirikan rumah tangga dengan sepupunya Siti Khadijah Ibrahim pada tahun 1963. Isteri beliau merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Agama Farbish Bakar, Alor Star, Kedah. Kemudian setelah berkahwin, menemankan almarhum belajar di Al-Azhar.

Potret kehidupan yang digores selama kehidupan telah menyaksikan bakat kepimpinan yang tinggi teradun dalam diri almarhum. Bakat kepimpinan beliau mulai terserlah sejak di bangku sekolah terutamanya di Maktab Mahmud, di mana beliau memiliki kebolehan berpidato dan mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan dan bahas. Keistimewaan yang ada pada beliau boleh berhujah secara spontan dan berkemahiran tinggi dalam ilmu mantiq. Pada tahun 1967, sewaktu di Al-Azhar, beliau pernah memegang jawatan Setiausaha dan Timbalan Presiden dalam Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Berada di Mesir ketika negara itu diterkam hebat oleh Isreal dalam perang Arab Israel pada tahun 1967, di zaman Gamal Naseer. Beliau juga menjadi saksi bagaimana zalimnya rejim Mesir terhadap pejuang-pejuang Islam di negara tersebut. Universiti al Azhar pula tidak sunyi daripada kegiatan Islam yang memberikan pengalaman yang sangat berharga kepada Ustaz Fadzil. (Universiti tersebut masih mempunyai kebebasan kala itu)

Tahun 1967 beliau pulang ke tanah air dan ditawarkan berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Maktab Mahmud, ‘alma mater’ beliau sebelum ke Mesir. Pada 1973 ditawarkan berkhidmat sebagai pensyarah Bahagian Pendidikan Islam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sehingga tahun 1978.

Semasa berkhidmat di UTM, beliau telah dipecat oleh pihak pentadbir UTM ekoran tindakan beliau bertanding dalam pilihan raya pada tahun 1977 di Kawasan Dewan Undangan (Dun) Alor Merah dan Parlimen Kuala Kedah. Beliau dilihat tokoh yang berpotensi oleh Perhubungan PAS Kedah sebagai pemimpin masa depan.

Sebagai orang yang celik undang-undang, Ustaz Fadzil menfailkan saman ke mahkamah atas tindakan angkuh pihak pentadbiran UTM tanpa mengikut prosedur dan ternyata beliau di pihak yang benar. Pemecatan beliau oleh pihak pentadbiran UTM tidak sah di sisi undang-undang dan mahkamah telah mengarahkan pihak pentadbir UTM membayar ganti rugi. Setelah isu tersebut selesai, beliau kembali sebagai pensyarah dan beberapa bulan kemudian beliau meletakkan jawatan kerana menceburkan diri sepenuh masa dalam perjuangan PAS.

PAS di penghujung dekad 70-an dilihat tidak bermaya selepas kekalahan dalam pilihan raya tahun 1978. Terlepas negeri yang menjadi pangkalan politiknya semenjak 1959 iaitu Kelantan. Seorang tokoh besar dakwah dari Indonesia, Dr Mohd Natsir pernah menasihatkan tokoh-tokoh dalam belia Islam di Malaysia supaya segera menguatkan PAS, kerana PAS adalah wadah untuk perjuangan Islam di Malaysia. PAS wajar ‘disuntik darah muda’ supaya kembali bertenaga, di tengah samudera juang yang memerlukan bahtera yang ampuh.

Selain aktif dalam politik Islam dan kerja dakwah, beliau juga pemimpin masyarakat yang bergiat cergas dalam kerja-kerja sosial. Beliau pernah memegang jawatan Setiausaha Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) cawangan Negeri Kedah.

Beliau pernah menganggotai Angkatan Beliau Islam Malaysia (ABIM), sebuah wadah belia dan pemuda Islam di negara ini yang ditubuhkan pada tahun 1971. ABIM telah mengisi ruang kepada tuntutan Islam yang tegas akibat daripada penyertaan PAS ke dalam kerajaan campuran akibat tragedi 13 Mei 1969. ABIM seumpama simbiosis kepada Dewan Pemuda PAS di mana 8,000 ahli PAS ialah ahli ABIM dalam dekad 70-an, gerakan belia Islam ini sangat diminati kerana berusaha memurnikan perjuangan Islam terutama pendekatan yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin. Penerbitan ABIM juga aktif menyebarkan pemikiran tokoh-tokoh Ikhwanul Muslimin dan Jamiat Islami.

Ustaz Fadzil Nor telah memegang jawatan setiausaha penerangan pertubuhan itu dari tahun 1973 hingga 1974. Beliau pernah memangku jawatan Presiden ABIM apabila Presidennya ketika itu, Anwar Ibrahim ditahan di bawah ISA (Anwar ditahan di bawah ISA akibat demonstrasi Baling yang menjadi mercu tanda kepada kebangkitan pelajar di negara ini. Beliau telah dibebaskan pada tahun 1976). ABIM yang ditubuhkan pada tahun 1971 telah mengisi kelompangan dunia ‘anti establishment’ akibat PAS yang menyertai kerajaan campuran. Almarhum ialah orang penting ABIM selain daripada Ustaz Wahab Zakaria, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin, Syed Ibrahim Syed Abdul Rahman, beliau disifatkan oleh Anwar Ibrahim sebagai orang yang banyak dirujuk oleh Anwar dalam menggerakkan ABIM sebagai gerakan sosio dakwah yang penting dalam dekad 70-an. Jaringan kader ABIM di seluruh negara ini juga akhirnya telah ramai menyertai PAS pada awal tahun 80-an terutama selepas Anwar menyertai Umno.

Sepanjang penglibatan dalam ABIM sebagai sosok utama perjuangan, beliau turut terlibat dalam demontrasi menentang isu kemiskinan di Baling, Kedah tahun 1974. Beliau juga terkenal sebagai penggiat tarbiah dalaman ABIM. Beliau banyak bergerak mengisi program usrah, tamrin dan seminar perkaderan di pelbagai tempat. Gerakan belia Islam ini juga banyak menerbitkan buku-buku fikrah dan harakah yang dituang oleh tokoh-tokoh seperti Hasan Al Banna, Sayyid Qutb, Maududi, apatah lagi ABIM menjadi gerakan fenomenal di kampus pada dekad 70-an.

Ustaz Fadzil juga merupakan Setiausaha Agung Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) tahun 1974, sebuah NGO yang penting di negara ini yang telah mewadahkan ulama-ulama untuk mengerakkan kesedaran Islam kepada masyarakat dan kerap kali juga dilihat bertelagah dengan kerajaan BN dalam banyak isu yang bersangkutan dengan syariat dan akidah.

Beliau melibatkan diri dalam politik khususnya dengan perjuangan PAS sejak tahun 1959 sewaktu menuntut di Maktab Mahmud. Kecenderungan politik beliau telah dikesan oleh guru-guru dan juga ahli keluarganya. Kedah ialah pangkalan politik Ustaz Fadzil walaupun pernah ditawarkan untuk bertanding di negeri lain yang lebih selamat seperti di negeri Kelantan (Kelantan semenjak pilihan raya 1959 sentiasa membuka pintu untuk calon PAS dari luar Kelantan). Jelapang padi ini kaya dengan sekolah-sekolah agama dan penyokongnya yang setia sehingga telah mencetuskan beberapa insiden berdarah seperti peristiwa Memali dan peristiwa Lubuk Merbau (1985).

Beliau telah dilantik menjadi Yang Dipertua PAS kawasan Kuala Kedah dan Ahli Perhubungan PAS Negeri Kedah. Kemudian beliau menganggotai jawatankuasa PAS Kedah. Penonjolan daya kepimpinannya semakin cemerlang telah menyakinkan anggota parti untuk melantik beliau sebagai Naib Yang Dipertua PAS Pusat sepenuh masa tahun 1981 hingga 1983.

PAS telah menghadapi transformasi kepimpinan pada tahun 1982 apabila Dewan Pemuda Pusat mengusulkan kepimpinan ulama. Ustaz Fadzil adalah barisan ulama muda yang diberikan ruang untuk memimpin pergerakan Islam kontemporari paling tua di Malaysia.

Bintang beliau seumpama kejora di dada langit malam, pada tahun 1983 beliau telah dilantik menjadi Timbalan Yang Dipertua PAS sebelum diberikan kepercayaan penuh oleh seluruh ahli PAS untuk menjadi Yang Dipertua PAS pada tahun 1989. Beliau menghadapi saat-saat sukar dalam penglibatannya sebagai pimpinan iaitu peristiwa Memali, ustaz merupakan Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah di mana dipertanggungjawabkan untuk menyelesaikan kes ini.

Pembabitan awal Ustaz Fadzil di dalam kancah politik pilihan raya bermula tahun 1978, di mana PAS telah memberi mandat kepada beliau untuk bertanding di negeri Kedah dalam pilihan raya umum iaitu di kawasan Parlimen Kuala Kedah dan Dun Alor Merah. Bakat dan potensi beliau sejak awal telah dihidu oleh pimpinan PAS Kedah seperti Dato’ Abu Bakar Umar yang mempelawa Ustaz Fadzil untuk membantu PAS di Kedah. Beliau dilihat anak muda yang akan mengisi barisan hadapan parti itu di Kedah apatah lagi dengan pengalamannya yang memimpin ABIM dan organisasi mahasiswa semasa menuntut di Mesir. Dalam pilihan raya tahun 1978 beliau kalah kepada Senu Abdul Rahman, namun pilihan raya itu telah memperkenalkan almarhum kepada pengundi kawasan itu.

Pada tahun 1980, beliau sekali lagi bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan Dun Bukit Raya berikutan kematian ahli Dun tersebut. Tahun 1982 beliau sekali lagi bertanding di kawasan Dun Bukit Raya dan seterusnya berjaya mempertahankan kerusi di kawasan itu selama empat penggal berturut-turut sehingga Pilihan Raya Umum 1995.

Pada 1982 beliau menang dengan mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) Haji Safirol Haji Hasim dan calon bebas Mohd Mokhtar Abdullah dengan majoriti 346 undi, 1986 menang dengan majoriti 2,215 undi mengalahkan calon BN, Ahmad Zakuan Haji Ahmad, 1990 mengalahkan calon BN, Dato’ Syed Mansor Barakbah dengan majoriti 1,829 dan pada Pilihan Raya Umum 1995 mengalahkan calon BN juga iaitu Fadzil Hanafi dengan majoriti 2,414.

Pada Pada Pilihan Raya Umum 1999, Ustaz Fadzil mencatat dua kejayaan. Dalam Pilihan Raya Parlimen, beliau menewaskan bekas Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Othman Abdul (calon BN) di Pendang. Allahyarham mendapat 22,413 undi berbanding 19,474 undi oleh Othman. Kejayaan ini sangat manis kepada PAS kerana inilah sejarah PAS menang paling besar dalam merebut kerusi parlimen (menang 27 kerusi parlimen).

Di Dun Anak Bukit, Allahyarham mendapat 8,480 undi menewaskan calon BN, Dato’ Abdullah Hasnan Kamaruddin yang mendapat 6,640 undi. Kemenangan ini cukup manis kerana Dun ini adalah berada di pinggir bandar yang menandakan golongan kelas menengah menyokong perjuangan Islam termasuk orang bukan Islam.

Beliau juga sangat prihatin dengan isu antarabangsa yang menimpa umat Islam, dengan latarbelakang sebagai pimpinan pelajar, pimpinan belia Islam, ustaz sentiasa bersama dengan penderitaan umat Islam sedunia. Beliau tidak kekok untuk turun berdemonstrasi bersama anak muda, disiram dengan pancutan air kimia yang menyengat kulit, dibom gas pemedih mata. Di perhimpunan aman seperti di Lebuh raya KESAS, di hadapan kedutaan asing, beliau dengan lantang menyemangati anak-anak muda dan peserta bantahan, kadang tanpa segan sebagai pemimpin ummah untuk membakar bendera Israel atau Amerika.

Almarhum bukan sekadar galak membakar perasaan para demonstran tetapi juga melibatkan diri secara langsung dalam situasi antarabangsa. Apabila tentera Russia meninggalkan Afghanistan, beliau bersama tokoh gerakan Islam antarabngsa yang lain seperti Sheikh Mustapha Masyhur, Qazi Hussain terus bergegas ke Afghanistan untuk mendamaikan kumpulan yang bertelingkah. Begitu juga, apabila berlaku reformasi di Indonesia, parti-parti Islam seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’. Ustaz Fadzil bersama pimpinan PAS hadir ke Jakarta, mengadakan pertemuan dengan tokoh-tokoh Islam yang diketuai oleh Hamzah Haz. Nasihat beliau kepada teman-teman di Jakarta supaya tidak memperbanyakkan parti Islam, kukuhkan saf untuk berhadapan dengan musuh yang bersatu. Bayangkan apa sikap almarhum jika kelompok serpihan PAS keluar dan menubuhkan parti?

Sang murabbi ini telah mewakafkan hidupnya untuk perjuangan Islam, semenjak zaman muda yang tidak pernah lelah. Kehadirannya dalam masyarakat disedari oleh umat, beliau mengharungi zaman payah perjuangan, melepaskan jawatan sebagai penjawat awam untuk meranduk medan juang yang penuh getir, terjahan fitnah menerkam bertubi-tubi namun beliau terus mara tanpa menghiraukan penistaan. Ustaz Fadzil sentiasa mengambil berat dan peduli maka wajarlah disayangi oleh umat, didoakan selepas meninggalkan alam yang fana ini.

Pada kira-kira jam 10.30 pagi 23 Jun 2002, Ustaz Fadzil menghembuskan nafas terakhir untuk menghadap Maha Pencipta, Allah SWT. Berbondong-bondong manusia ramai menyerbu Hospital HUKM Kuala Lumpur, menyolati jenazahnya di Madrasah Mustaqimah Bandar Tun Razak malah ratusan ribu yang lain telah berhimpun di Kedah untuk menghantar mujahid ulung ini, pemimpin yang akan terus tersemat ingatan tentangnya di hati setiap manusia yang berada dipelantar zamannya. Beliau mewasiatkan untuk disemadikan di tanah Muasassah Darul Ulum yang telah dibangunkan oleh almarhum untuk merealisasikan kompleks pendidikan PAS Kedah.

Almarhum tetap istiqamah memperjuangkan Islam dan kemuliaannya, malangnya sosok ini cuba dirampas sejarahnya oleh PAN. Mereka memperingati Ustaz Fadzil untuk apa? Untuk menguar -uarkan pada umum bahawa merekalah legasi perjuangan almarhum? Mereka salah memahami sejarah emas sosok besar perjuangan Islam ini, DAP keluar daripada pemuafakatan dengan PAS di zaman almarhum iaitu pada tahun 2001. Almarhum pernah duduk sepentas dengan Presiden Umno dalam berhiwar tentang isu Palestin di Dewan Bahasa dan Pustaka. Amalan itu diteruskan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam isu Rohingya pada Disember 2016, namun merekalah paling kuat melalak dan memperlekeh usaha murni Presiden PAS. Mereka tak layak membicarakan sejarah almarhum jika sekadar menjadi khadam kepada DAP dan bermanis muka dengan jahiliah moden! – HARAKAHDAILY 24/6/2019

Penulis adalah AJK PAS Pusat.

MUKTAMAR Tahunan PAS yang telah berlangsung sebanyak 64 kali telah menjadi medan terbesar dalam menggariskan hala tuju perjuangan PAS berasaskan perkembangan politik semasa. Dengan berdasarkan al-Quran dan Sunnah sebagai rujukan tertinggi serta dipandu oleh Majlis Syura Ulamak PAS, maka Muktamar Tahunan PAS adalah syura tertinggi di dalam PAS untuk memutuskan apa sahaja dasar dan hala tuju parti. Ahli-ahli dan pimpinan PAS diberikan hak bersuara, bermuhasabah, mengangkat pandangan-pandangan konkrit dalam membina kekuatan parti dan memutuskan semua perkara berkait dengan PAS melalui muktamar ini.

Sepanjang sejarah PAS selama 68 tahun, asas dasar dan rangka hala tuju PAS adalah digariskan oleh Yang Dipertua Agung atau Presidennya di dalam ucapan tahunan yang dikenali sebagai Ucapan Dasar Presiden PAS. Para Presiden PAS akan menjadikan Ucapan Dasar ini sebagai panduan dalam menggariskan hala tuju pergerakan PAS selama setahun. Para Presiden PAS akan menyampaikan sendiri Ucapan Dasar ini atau diwakili oleh Timbalan Presiden PAS atau Pemangku Presiden PAS. Namun begitu, pada peringkat awal, empat Presiden PAS yang terawal iaitu Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan (1951-1953), Dr Haji Abbas Alias (1953-1956), Prof Dr Burhanuddin Mohd Noor al-Helmy (1956-1969) dan Dato' Mohd Asri Haji Muda (1969-1974) telah menyampaikan Ucapan-ucapan Dasar tanpa sebarang tema, hanya disebut sebagai Ucapan Yang Dipertua Agung PAS sahaja.

Dari Matlamat Perpaduan Kita ke Islam Memimpin Perpaduan

Semenjak 1975, Yang Dipertua Agung PAS yang juga Menteri Tanah dan Tugas-tugas Khas telah memperkenalkan tema dalam Ucapan Dasarnya. Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-21 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 29-30 Julai 1975, Dato' Mohd Asri Haji Muda telah menjadikan "Matlamat Perpaduan Kita" sebagai tema Ucapan Dasar PAS sesuai dengan usaha perpaduan nasional yang diterokai oleh PAS bersama Barisan Nasional (BN) yang ditubuhkan pada 1 Jun 1974 dalam memulihkan kestabilan politik negara pasca 13 Mei 1969. Perpecahan bangsa Melayu Islam dan krisis perkauman yang tercetus telah memberikan pelajaran besar kepada PAS, lalu menggariskan langkah-langkah perpaduan dalam pengukuhan semula ini.

Setelah 44 tahun berlalu, Pilihan Raya Umum Kali Ke-14 pada 2018 telah memperlihatkan keruntuhan kuasa politik Melayu Islam akibat perpecahan bangsa Melayu. Menyedari kelemahan tersebut perlu ditangani segera, PAS telah mengambil langkah menyatukan semula kekuatan umat dengan pendekataan taawun politik. Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah menjadi "Islam Memimpin Perpaduan" sebagai tema Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-65 di Stadium Tertutup SUKPA, Indera Mahkota, Kuantan pada 21-23 Jun 2019. Melalui ucapan dasar ini, Presiden PAS telah menggariskan langkah-langkah perpaduan untuk mengembalikan kekuatan politik ummah dengan berpandukan Islam. Sebagaimana perpaduan yang dibina pada 1974 telah berjaya mengembalikan kekuatan politik Melayu Islam, kini Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-65 cuba melakarkan semula perpaduan ummah yang dipimpin oleh Islam.

Tema-tema Ucapan Dasar PAS

Yang Dipertua Agung PAS, Dato' Mohd Asri Haji Muda (1975-1982); Yang Dipertua PAS Pusat, Ustaz Haji Yusof Abdullah ar-Rawi (1982-1989); Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor (1989-2002) dan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (2002-2019) telah menyampaikan Ucapan Dasar masing-masing dengan tema-tema hala tuju perjuangan PAS semasa. Kecuali Ucapan Dasar PAS 1982 yang disampai oleh Dato' Mohd Asri Haji Muda yang tidak digariskan temanya, semua ucapan yang lain adalah berasaskan tema-tema perjuangan PAS. Berikut adalah tema-tema Ucapan Dasar PAS sepanjang 44 tahun muktamarnya sejak 1975 hingga 2019:

1975: Matlamat Perpaduan Kita

1976: Sikap Kita Sekarang

1977: Survival Ummat

1978: Ke Arah Kemenangan

1979: Tiga Wajah Cabaran

1980: Qurun Hijrah Ke-15 : Antara Harapan dan Cabaran

1981: PAS Dari Dekad Ke Dekad

1982: Tiada tema. Teks ucapan yang diterbitkan kemudiannya diberikan judul Ukhuwah Bukan ‘Adawah

1983: Ke Arah Pembebasan Ummah

1984: Menggempur Pemikiran ‘Asabiyyah

1985: Bertindak Menentang Kezaliman

1986: Teguhkan Jamaah Teruskan Jihad

1987: Ke Arah Tajdid Hadhari

1988: Bertekad Membulatkan Jama’ah

1989: Membina Ketahanan Ummah

1990: Maju Bersama Islam

1991: Bersatu Menegakkan Islam

1992: Meroboh Rangkaian Penindas

1993: Pertahankan Syakhsiyyah Ummah

1994: Ulama Teras Kepemimpinan Ummah

1995: Menyanggah Fikrah Maddiyyah

1996: Tegakkan Ketuanan Islam

1997: Bersiap Menghadapi Cabaran

1998: Bertekad Mencapai Kemenangan

1999: Bersama Menegakkan Keadilan

2000: PAS Memimpin Perpaduan

2001: Menyanggah Serangan Menjana Kemenangan

2002: Memantap Iltizam Menyemarakkan Kebangkitan

2003: Menuju Kemenangan

2004: Memartabatkan Kedaulatan Rakyat

2005: Paksi Kebangkitan Perjuangan

2006: Pulihkan Demokrasi, Daulatkan Islam

2007: Selamatkan Demokrasi, Tegakkan Keadilan

2008: PAS Untuk Semua

2009: Islam Memimpin Perubahan

2010: Islam Adil Untuk Semua

2011: Membangun Negara Berkebajikan

2012: Negara Berkebajikan Teras Perpaduan

2013: Rahmat Untuk Semua

2014: Terus Beristiqamah

2015: Beristiqamah Hingga Kemenangan

2016: Inilah Penyelesaian Kita

2017: Sejahtera Bersama Islam

2018: Islam Memimpin

2019: Islam Memimpin Perpaduan

Mohd Fadli Ghani
Head
House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
17 Syawal 1440 / 21 Jun 2019 – HARAKAHDAILY 22/6/2019

KEMAJUAN dan pertumbuhan pesat PAS telah menyebabkan berlakunya pertambahan ahli dan cawangan PAS sepanjang dekad 1960-an. Hal ini telah mendesak PAS untuk mendapatkan tempat persidangan yang lebih besar dan selesa bagi menampung jumlah perwakilannya yang semakin bertambah. Dalam suasana PAS dan Perikatan (Umno, MCA dan MIC) sedang berunding untuk menubuhkan Kerajaan Campuran PAS-Perikatan pasca 13 Mei 1969, PAS telah memilih untuk menjadikan Dewan Seminar di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Jalan Lapangan Terbang, Sungai Besi, Kuala Lumpur sebagai lokasi baru muktamarnya mulai 1971.

Fadli2Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-17 pada 18-20 Jun 1971 adalah muktamar yang pertama diadakan di Dewan Seminar DBP, yang kini dikenali sebagai Dewan Syed Nasir. Setelah itu, mesyuarat agung tahunan kali ke-18 hingga 22 (1972-1976) semuanya berlangsung di sini, bahkan sehingga 1985 (kecuali 1984 di Kedah) juga dihoskan oleh DBP. Sepanjang tempoh ini juga, PAS mengadakan tiga muktamar khas di dewan yang sama iaitu pada 1972 (isu pembentukan kerajaan campuran), 1978 (isu PAS ditendang daripada BN) dan 1980 (isu kezaliman ISA selepas demonstrasi padi).

Muktamar Tahunan PAS 1977-1986

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) adalah sebuah badan berkanun yang asalnya ditubuhkan oleh para pejuang bahasa sebagai Balai Pustaka pada 22 Jun 1956 yang berpusat di Johor Bahru. Salah seorang tokoh penting yang terlibat ialah Prof Zulkifli Mohamad, Timbalan Yang Dipertua Agung PAS. Dalam Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Ketiga di Singapura pada 16-21 September 1956, ia diberikan nama baru, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka. Pada 1957, ia berpindah ke Kuala Lumpur, beroperasi di Jalan Young, sebelum dinaik taraf sebagai badan berkanun pada 1959 melalui Ordinan Dewan Bahasa dan Pustaka 1959. Pada 31 Januari 1962, DBP berpindah ke premis tetapnya di Jalan Lapangan Terbang, Sungai Besi iaitu tempat terletaknya Dewan Seminar DBP yang menjadi tempat muktamar PAS sejak 1961.

Berikut adalah muktamar-muktamar PAS sepanjang dekad 1970-an dan 1980-an yang berlangsung di DBP:

1) Muktamar Tahunan PAS Ke-23 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 23-25 Julai 1977 / 6-8 Syaaban 1397

2) Muktamar Tahunan PAS Ke-24 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 25-27 November 1978 / 25-27 Zulhijjah 1398

3) Muktamar Tahunan PAS Ke-25 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 7-9 September 1979 / 14-16 Syawal 1399

4) Muktamar Tahunan PAS Ke-26 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 26-28 September 1980 / 17-19 Zulkaedah 1400

5) Muktamar Tahunan PAS Ke-27 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 17-19 April 1981 / 12-14 Jamadil Akhir 1401

6) Muktamar Tahunan PAS Ke-28 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 23-24 Oktober 1982 / 6-7 Muharram 1403

7) Muktamar Tahunan PAS Ke-29 di Dewan Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 29 April-1 Mei 1983 / 16-18 Rejab 1403

8) Muktamar Tahunan PAS Ke-30 di Dewan Persatuan India Kedah (KIA) Alor Setar pada 13-15 April 1984 / 12-14 Rejab 1404

9) Muktamar Tahunan PAS Ke-31 di DBP, Kuala Lumpur pada 13-15 April 1985 / 22-24 Rejab 1405

10) Muktamar Tahunan PAS Ke-32 di Masjid Rusila, Marang, Terengganu pada 26-28 September 1986 / 21-23 Muharram 1407

Setelah lebih 10 tahun (1971-1985) PAS bermuktamar di DBP, kecuali 1984, PAS mula mengambil langkah politik yang lebih selamat ekoran ketegangan politik dekad 1980-an. DBP adalah hak milik kerajaan di bawah Kementerian Pelajaran, sedangkan selepas Pilihan Raya Umum 1982, hubungan PAS-Umno sangat tegang. Bermula dengan isu Debat Umno-PAS pada 1984 hinggalah membawa kepada Peristiwa Memali pada akhir 1985, semuanya meletakkan PAS dalam keadaan berjaga. Akhirnya, pada 1986, Muktamar Tahunan PAS dikeluarkan dari DBP dan Terengganu menjadi hos untuk pertama kali dengan Masjid Rusila, Marang menjadi tuan rumah muktamar kali ke-32 pads 26-28 September 1986.

Sejak PAS meninggalkan DBP, langkah PAS mendirikan Markaz Tarbiyah PAS Pusat di Taman Melewar, Batu Caves sejak 1985 telah membuahkan hasil. Pada awal 1987, Pejabat Agung PAS telah dipindah ke sana dari Jalan Pahang Barat, Kuala Lumpur. PAS kemudiannya memutuskan supaya Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33 diadakan di sini pada 10-12 April 1987. Inilah kali pertama PAS bermuktamar di markaznya sendiri dan kali pertama ia diadakan di Taman Melewar.

MOHD FADLI GHANI
Head House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS – HARAKAHDAILY 19/6/2019