NAMPAKNYA cerita kehadiran Diplomat Kanan Israel, Davit Roet yang mengetuai delegasi Israel ke World Urban Forum (WUF) ke-9 di Kuala Lumpur begitu seronok dimainkan berulang-ulang oleh pemimpin dan ahli Pakatan Harapan (PH).
 
Saya setuju pandangan mereka yang menyelar kegagalan Wisma Putra dan Kerajaan BN untuk menghalang kemasukan Roet ini. Memang sukar dipercayai bahawa dia boleh masuk dengan mengunakan pasport Israel dan hadir atas kapasiti mewakili Kerajaan Zionis Israel.
 
Hubungan sulit Kerajaan Malaysia - Israel bukan baru. Walaupun banyak penafian dibuat, namun bukti surat-menyurat pada zaman Mahathir serta hubungan dagangan secara rahsia yang turut melibatkan beberapa syarikat dalam negara sudah banyak didedahkan. Ini ditambah lagi dengan pendedahan penglibatan APCO sebagai perunding Kerajaan BN, segalanya memang sangat jelas.
 
Sebenarnya bukan BN sahaja mempunyai hubungan dengan Israel. Pembongkaran Mohamad Razali Abdul Rahman mengenai perancangan-perancangan sulit DAP untuk menawan Putrajaya pada 31 Disember 2015 melalui bantuan ejen Israel memang sangat mengejutkan.
 
Razali yang mendakwa dirinya adalah bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, turut mendedahkan bahawa Lim Guan Eng mewujudkan kumpulan G17 bagi merangka strategi untuk DAP menguasai Putrajaya mengunakan Pakatan.
 
Beliau mengatakan bahawa kumpulan G17 yang di ketuai oleh Tony Pua ini dilatih selama 3 tahun oleh ejen Israel dan pernah mengadakan sesi latihan sulit di Pulau Pinang, di Hotel Shangg, Johor dan di Hotel Quality Shah Alam, Selangor. Tidak cukup dengan latihan mereka juga diberikan bantuan kewangan dari Israel ketika PRU-13.
 
Sehingga kini DAP hanya menafikan yang mereka tiada menerima wang RM1.2 bilion dari Israel. Tapi bila disemak semua kenyataan Razali memang beliau tidak kata DAP terima wang RM1.2 bilion masa PRU-13. Tapi itulah nilai yang dijanjikan Israel jika mereka berjaya tawan Putrajaya dan benarkan Israel bina Pangkalan Tentera Laut di Port Dickson. Namun DAP hingga kini masih gagal mencapai apa yang dikehendaki oleh Israel.
 
LGE juga enggan memberikan respon bila ditanya mengenai kebenaran dakwaan Razali yang kumpul G17 dilatih oleh Israel. Beliau mengelak dan tidak menjawab soalan wartawan mengenai hal ini. LGE hanya fokus untuk mendedahkan kedudukkan Razali yang dikatakan hanya ahli biasa dan bukan Pengarah Strategik seperti yang didakwa Razali.
 
Pada 2 Januari 2016, Lim Kit Siang berkata, DAP akan mengemukakan saman terhadap Razali atas pendedahan yang dibuat. Namun pada 4 Januari 2016 Kit Siang mengubah fikiran dan menjelaskan bahawa DAP tidak jadi saman Razali. Kit Siang menyifatkan Razali tidak layak untuk disaman dan dibawa ke mahkamah, tetapi lebih sesuai untuk dimasukkan ke hospital mental. Jawapan dan tindakan Kit Siang ini sangat tidak masuk akal.
 
DAP kemudian menyerang dan mengugut untuk menyaman pemimpin PAS, Dr Zuhdi Marzuki kerana menyebarkan pendedahan yang dibuat oleh Razali. Namun hingga kini DAP tak berani kemuka saman pada beliau kerana tulisan Zuhdi tidak memberikan locus standi yang kuat untuk DAP bawa ke mahkamah. Zuhdi hanya mengulas kenyataan Razali, bukannya mencipta apa-apa yang boleh di sabitkan sebagai fitnah.
 
Hingga ke hari ini, dah 2 tahun, DAP masih membisu mengenai hubungan parti itu dengan Israel. Sikap membisu dan keengganan DAP untuk menyaman Razali dilihat masyarakat seolah-olah satu pengakuan bahawa benarlah DAP dilatih oleh ejen Israel untuk tawan Putrajaya bersama Pakatan. DAP tidak boleh salahkan masyarakat jika menganggap parti itu bekerjasama dengan Israel. Kerana mereka pun tidak menafikan yang mereka ada menerima latihan dari ejen Israel.
 
Hubungan DAP dan Mahathir serta Anwar juga begitu unik walaupun mereka pernah jadi musuh ketat. Nampaknya jarum isu Israel ini berjaya menyulam hubungan 3 kumpulan seteru politik ini untuk bergandingan.
 
Dan seperti biasa, PAS yang pernah dilabel teroris oleh CIA yang juga rakan akrab Mossad menjadi sasaran mereka. Pelik kan? PAS bukan Kerajaan di Putrajaya tapi diserang bertalu-talu oleh DAP dan Mahathir. Ini kerana Israel dan mereka melihat PAS juga berpeluang untuk menguasai Putrajaya dan mungkin boleh jadi kuasa penentu dalam PRU14.
 
Inilah beza antara Gagasan Sejahtera yang dianggotai PAS berbanding PH dan BN yang sebenarnya masih dibawah bayang-bayang Israel. Hanya PAS bersama Gagasan Sejahtera satu-satunya kumpulan yang masih gagal dipengaruhi oleh Israel.
 
Jika anda marah pada Israel, pastikan PRU14 nanti anda menolak BN dan PH. Undilah PAS, undilah Gagasan Sejahtera.
 
HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur - HARAKAHDAILY 18/2/2018

KEHADIRAN Diplomat Israel ke Forum Bandar Sedunia Ke Sembilan (WUF9) di Kuala Lumpur baru-baru ini menimbulkan kegusaran dan kemarahan terutamanya kepada umat Islam di dalam negara. 
 
Kegusaran dan kemarahan tersebut terbentuk takala rakyat masih lagi terkesan dengan program MyAqsa yang diadakan di Putrajaya sebelum ini di mana umat Islam bersolidari untuk mendukung dan berdiri sama teguh dengan rakyat Palestin menentang kezaliman dan penjarahan yang dilakukan Israel termasuk merampas bumi Palestin dari rakyatnya.
 
Namun yang menjadi kehairanan, disalahkan pula Presiden PAS, Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang di atas kemasukkan Diplomat Israel tersebut ke dalam negara, logikkah tuduhan murah sebegitu? Berhentilah menjadi pelacur politik murahan!
 
PAS konsisten bersama Palestin
 
Isu Palestin ialah isu umat Islam sejagat. PAS sejak dari dahulu konsisten menentang apa yang dilakukan Israel terhadap rakyat Palestin dan penjajahan ke atas bumi Palestin. Sudah berpuluh program sama ada di dalam negara mahupun luar negara disertai PAS ataupun yang dianjurkan PAS dan belum pernah PAS kendur walau sedikitpun dalam isu Palestin. Sejarah membuktikan PAS sememangnya memperjuangkan nasib Palestin dan warganya.
 
PAS menentang keras kezaliman Israel ke atas rakyat Palestin, pendudukan secara haram oleh Israel ke atas Palestin, penutupan sempadan Gaza dan Mesir yang menyukarkan urusan harian rakyat Palestin dan pelbagai lagi kekejaman Israel ke atas Palestin. Kesatuan Ulama Islam Sedunia melalui Tuan Guru Presiden PAS adalah di antara suara utama dunia Islam dalam menentang pendudukan haram Israel ke atas Palestin dan kekejaman yang dilakukan mereka ke atas warga Palestin.
 
Bukan sekadar solusi dua negara ditentang seperti yang diperjuangkan kebanyakkan pihak, malah PAS mahu Israel berundur sepenuhnya dari bumi Palestin. Sebaliknya diiktiraf negara Palestin serta menjadikan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin. Bermula dari Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan sehinggalah Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, perjuangan PAS terhadap Palestin tidak pernah berubah.
 
Bila membenci tidak ketahuan
 
Menjadi kemusykilan mengapa dikaitkan Tuan Guru Presiden PAS dengan kemasukan Diplomat Israel ke dalam negara seolah-olah Tuan Guru Presiden PAS yang menjemput Diplomat tersebut. Ada juga yang tiba-tiba menghentam Tuan Guru Presiden PAS kerana tidak bersuara menentang kemasukan Diplomat Israel seolah-olah beliau tahu jadual mahupun program PBB atau pun beliau Menteri Luar Negeri.
 
Bukan menjadi bidang kuasa Tuan Guru Presiden PAS untuk diberitahu kepada beliau mengenai program tersebut, kerana beliau bukan sebahagian dari kerajaan atau wakil kerajaan di dalam PBB.
 
Menolak dengan konsisten
 
Seharusnya sebelum menerima tawaran untuk menjadi tuan rumah forum tersebut, kerajaan sepatutnya menyemak dahulu senarai negara yang akan menghantar wakil dalam forum tersebut. 
 
Maka apabila Israel terbabit dalam forum tersebut, satu sudut kerajaan seolah menerima kehadiran Diplomat Israel. Pada pandangan umum nampak seperti kerajaan hanya beretorik dalam memperjuangkan nasib Palestin dan warganya, berlawanan dengan apa yang diucapkan dalam bantahan dan program terdahulu.
 
BPMS lebih mulia dari kebencian
 
PAS mengajak seluruh masyarakat agar berpolitik dengan matang, politik yang berpaksikan kebenaran, berfakta serta membawa kesejahteraan kepada masyarakat. Berpolitik dengan kebencian, tipu daya, memfitnah, menghasut, mengeluarkan kata-kata kesat dan menimbulkan prasangka buruk hanya akan merosakkan masyarakat dan negara. 
 
Walau berbeza pandangan mahupun ideologi, keharmonian dan kesejahteraan rakyat patut diberi keutamaan. Jangan kerana hendak menang sokongan rakyat dan pilihan raya, digunakan segala jenis tipu daya dan helah licik tanpa memikirkan implikasi buruk yang bakal terjadi kepada masyarakat dan negara. Maka disebabkan itu PAS mengajak seluruh pihak agar mengamalkan BPMS agar masyarakat dan negara terpelihara.
 
Mengaitkan Tuan Guru Presiden PAS dengan kemasukan Diplomat Israel ke dalam negara ataupun dengan mengatakan Tuan Guru Presiden PAS berdiam diri membiarkan Diplomat Israel menjejakkan kaki di dalam negara akan menghakis sokongan masyarakat terhadap PAS, sebenarnya ia tidak akan berlaku dan hanyalah kerja sia-sia.
 
Rakyat makin celik dan sedar realiti politik semasa kerana segala maklumat hanya di hujung jari sahaja. Setiap kali difitnah, PAS makin kuat. Setiap kali dihenyak, PAS makin hebat.
 
SYAIFUL HIZAM
Pemerhati Politik

YAKIN untuk menang itu tak salah, tapi jangan sampai over confident, kena terus berdoa dan berusaha. Bilangan yang ramai tak guna, kalau kita sekadar syok berkumpul ramai-ramai sesama kita. Bilangan ahli yang ramai juga bukan jaminan mutlak untuk suatu kemenangan.

PAS bukan parti yang eksklusif untuk ahli sahaja. Dekati semua jiran tetangga dan rakyat secara inklusif, buat aktiviti kerjasama dengan rakyat, NGO, Persatuan Penduduk setempat yang membuka ruang rakyat bersama. Tidak dnafikan dalam era sekarang ini masih ada lagi rakyat yang fobia dgn PAS akibat dakyah fitnah BN dan DAP.

Ziarah rakyat dari rumah ke rumah. Fahami masalah dan isu mereka. Beberapa wakil rakyat PAS sudah tunjukkan bagaimana cara betul untuk bekerja. Perlu strategi, fokus pada segmen pengundi untuk tingkatkan kepercayaan rakyat.

Masa ziarah jangan datang bramai-ramai macam rombongan mak jemah, cukup beberapa orang. Kalau serbu ramai-ramai ini bikin rakyat tak selesa. Hormati keadaan hidup dan privacy tuan rumah. Hormati perbezaan pendapat, berlapang dada terima kritikan secara berdepan, jangan buang masa berdebat, jangan paksa mereka undi PAS, biar mereka undi secara sukarela atas kefahaman. Jangan lupa doakan mereka. Tugas kita menyampaikan, mohon Allah beri hidayah.

Pacak banner, bunting, billboard dan bendera perlu strategi juga. Jangan habiskan wang buat hiasan kempen melampau, kita bukan sertai pertandingan replika PRU paling hebat, gunakan bahan buangan yang boleh direcycle.

Jangan tampal banyak bahan kempen di tempat yang tak ramai orang atau penuh dipacak dekat rumah sendiri sahaja, jika clash dengan bendera lawan yang terlalu banyak di persimpangan jalan, jangan gusar, bubuh saja sehelai bendera besar bulan atau billboard dekat situ.

Masa gantung bendera hati-hati. Memang seronok buat kerja parti, tapi keselamatan diri jgn diabaikan. Bila kemalangan, cedera bukan sahaja menyusahkan diri sendiri, takut menyusahkan orang lain. Kalau strategi kempen dalam bandar dan luar bandar berbeza. Strategi dekat lapangan dan alam maya pun berbeza.

Yang penting kurangkan buang masa berdebat berjela-jela dalam ruangan komen. Berdebat itu tak ada faedah pun. Kena lagi kalau yang berdebat dengan kita itu orang PH atau BN. Kita dah tahu stand mereka, bagi fakta banyak pun dia dah buta hati. Yang penting banyakkan buat status untuk menerang dan serang secara bijak dan berfakta. Promo info tentang parti, promo calon-calon.

Memang bagus komen up. Lepas baca saja komen up. Tapi lebih bagus kalau sahabat-sahabat klik butang share. Share info-info yang sudah dibaca di wall sendiri atau dalam group, viralkan setiap bahan menarik yang kita jumpa. Wajibkan diri anda untuk share sekurang-kurangnya lima status di wall sendiri.

1000 orang share lebih baik dari 10 ribu orang komen up dan berjuta-juta like. Selain komen up, jangan lupa komen Allahuakbar, ini slogan PAS. Selain itu banyakkan buat komen doa, dan lebih baik buat solat malam dan bermunajat mohon kemenangan. Jangan pula sibuk selfie berdoa bagi pimpinan, kurangkan selfie di meja makan, kurangkan share benda-benda peribadi kat facebook. Banyakkan selfie gambar-gambar buat kerja atau jumpa rakyat. Untuk ubah keputusan PRU13 dalam PRU14 kita kena muhasabah banyak. Jangan guna strategi yang sama kalau mahu keputusan yang berbeza. Sekian, bersambung...

HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur
10 Februari 2018 - HARAKAHDAILY 10/2/2018

BAGAIMANA pertubuhan satu NGO diluluskan sedangkan ianya berlawan arus dengan Islam?Bagaimana kerajaan tidak menyedari bahawa kewujudan Sister in Islam (SIS) adalah satu pertubuhan yang telah menjadi satu tempat tersasarnya akidah Islam?

Atau memang dalam kerajaan terdapat sokongan kepada NGO ini berdasarkan kununnya mempertahankan hak wanita atau wanita Islam teraniaya?

Ramai yang tidak tahu SIS sudah lama wujud dalam negara kita di mana ditubuhkan pada tahun 1990, apabila Dr Amina Wadud dan sekumpulan wanita sealiran dengannya merasakan wanita Islam tidak mendapat keadilan dari segi hukum Islam. Mereka bersepakat untuk menubuhkan sebuah NGO bagi memperjuangkan hak yang didakwa mereka.

SIS berfahaman dengan fahaman Sekular dan Liberalisme walaupun bertopengkan nama Islam pada organisasinya. SIS dicengkam dengan gaya berfikir cetusan 'Enlightment' di Eropah beberapa kurun yang lalu.

Di tengah-tengah kedahagaan mereka berhubung dengan maklumat keislaman, mereka bertemu dengan watak yang lebih banyak mempersoalkan Islam dari mematuhi Islam.

SIS membawa fahaman Liberalisme di mana Sekularisme menyokong kewujudannya dengan berjayanya ajaran Sekularisme yang menyisihkan kehidupan agama kepada satu amalan peribadi, manakala kehidupan sosiopolitik dan ekonomi dibebaskan dari cengkaman agama (Kristian).

Keadaan ini terus terbawa-bawa oleh SIS yang mempersoalkan mengenai ketidakadilan di dalam menghadapi hukuman di Mahkamah Syariah, hak lelaki berkahwin lebih dari satu (poligami), lelaki boleh memukul isteri yang durhaka.

Lebih dari itu tidak mempercayai Islam sebagai ideologi politik yang boleh memerintah Negara, mempercayai agama hanya sebagai nilai yang boleh mengawal politik, tetapi undang-undang dan hukuman bukan keseluruhan dari Islam.

Menentang hudud, menentang menahan orang yang mahu murtad dan hukuman terhadapnya, menentang Negara Islam, menentang penentuan dan pengawalan nilai ke atas masyarakat.

Negara tidak seharusnya mengadakan undang-undang atau polisi mengenai seksualiti yang mendiskriminasi dan membezakan dari segi hukuman dan berpegang pada kebebasan beragama.

Atas sebab inilah, tidak sukar untuk memahami pemikiran SIS mengapa SIS lantang menyerang sistem nilai Islam, termasuklah undang-undang syariah dan penguatkuasaan hukum Islam.

Di sinilah SIS akan bertembung dengan sesiapa dan apa sahaja yang mahukan Islam, sebagai entiti peranan berwibawa, walaupun pihak tersebut adalah pihak PAS dan Jabatan Agama.

SIS adalah pejuang kebebasan individu yang membawa fahaman utilitarian dalam menentukan batasan 'akhlak' yang diizinkan. Utilitrian menganggap bahawa keseronokan maksima 'maximum pleasure' adalah pengukur moraliti.

Selagi ia menghasilkan keseronokan maksimum, maka seseorang bebas untuk melakukan apa sahaja yang dikehendaki. Fahaman ini menolak sebarang campur tangan mana-mana pihak menentukan bagaimana seseorang itu mahu dan boleh berseronok kerana kononnya ia adalah hak individu.

Mereka juga membawa pemikiran tuntutan persamaan hak ini di dalam sistem kekeluargaan. Mereka memperjuangkan kebebasan berkeluarga, maka kehidupan berumahtangga yang berdasarkan agama menjadi longgar. Kerana mengelak dari keterikatan, tanggungjawab dan beban yang ada dalam kehidupan berumahtangga, maka mereka memilih pasangan secara hidup bebas tanpa ikatan pernikahan dan fenomena anak luar nikah hasil dari penzinaan.

Sudah jelas mereka-mereka ada dalam kalangan PH dan Umno-BN. Jika dilihat isu-isu yang bertentangan dengan mereka, akan dilawan dan berusaha untuk menjadikan satu kemenangan bagi mereka.

Jika hal ini dibiarkan maka keparahan Islam dalam masyarakat kita akan menjadi satu bala bencana yang tidak dapat kita bendung. Fahaman SIS adalah satu fahaman dari penganut Kristian yang kita lihat dalam DAP.

Jadi dalam hal ini juga kerajaan harus mengambil serius dalam melibatkan akidah umat Islam. Bukan dengan mendiamkan diri Islam dipijak oleh bangsa lain. Tetapi jika dilihat dalam masyarakat Umno-BN mereka juga hidup bebas tanpa paksaan.

Moga Allah memberi petunjuk serta keampunan kepada mereka yang telah sesat agar dapat kembali ke jalan kebenaran. Neraka tu amat panas, tak terdaya kita untuk menahan kepanasannya, sekiranya sebesar titik jarum terbuka, apinya mampu membakar seluruh alam ini. Hukum al-Quran tidak boleh dipertikaikan oleh manusia.

Allah berikan kita akal jadi berakal untuk memilih pemimpin kita yang ada dasar al-Quran dan Sunnah. Bukan hanya memilih pemimpin yang bijak dari segi kemajuan tetapi memilih pemimpin boleh membawa rakyatnya ke jalan Allah.-HARAKAHDAILY 7/2/2018

SAL NASIR

RUPANYA bukan PAN sahaja yang membidas MB Selangor Dato' Seri Mohd Azmin Ali, penajanya DAP turut tidak ketinggalan.
 
Dalam FBnya anggota JK Pusat DAP yang juga bekas EXCO dan Adun Selangor Ronnie Liu turut menempelak Azmin dengan kata nista.
 
Anda telah gagal segagal-gagalnya kata Ronnie dan anda tidak layak menjadi Pengerusi PH Selangor.
 
Jelas PAN dan DAP seakan bersekongkol menyerang Azmin demi apa sahaja muslihat dan agenda yang mereka sahaja tahu.
 
Dalam ruangan komen dalam postingnya, Ronnie mempertegaskan lagi sikapnya pada Azmin dengan menyebut:
 
"Tolak MB Min kerana dia sabotaj PH. MB Min yang kata PAN menipu. Sebenarnya dia yang menipu."
 
Dan saya sekali lagi mahu rekodkan bahawa seburuk-buruk pandangan yang lain pada PAS sekurang-kurangnya kami tidak pernah tergamak menyerang apatah lagi menghina MB kami sedemikian rupa.
 
Walaupun kami dicop anak nakal tapi kami punya adab dan budaya. 
 
Kalau begitulah pandangan PAN dan DAP terhadap Azmin, sewajarnya secara terhormat angkatlah kaki dan berambus keluar dari kerajaan, bukan begitu? - HARAKAHDAILY 4/2/2018

UNTUK artikel kali ini saya tak nak tulis tentang jasa dan sumbang PAS semasa perintah Terengganu dan Kedah sebab itu sudah banyak ditulis oleh penulis lain. Saya hanya ingin kongsi kisah sejarah tempoh perjawatan pemimpin PAS berbanding pemimpin PH yang kebanyakannya tersungkur lebih awal.
 
Setiap kali macai PH ingin perlekehkan Presiden PAS mereka akan ungkit kisah kekalahan PAS di Terengganu pada 2004. Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang jadi MB Terengganu dari 2 Disember 1999 hingga 25 Mac 2004. Nampak tak? Beliau berjaya memerintah selama sepenggal sebelum PRU 11. Manakala Tan Sri Dato' Seri Azizan bin Abdul Razak jadi MB Kedah dari 9 Mac 2008 hingga 6 Mei 2013, pun perintah satu penggal.
 
Kedua-dua pemimpin PAS ini berjaya harungi sepenggal pemerintahan dengan melakukan banyak perubahan. Dan lebih menarik lagi pemerintahan mereka berjaya menyatukan kepimpinan pelbagai  parti bukan BN untuk bekerjasama dengan PAS tanpa sebarang pengkhianatan dari ahli atau rakan-rakan komponen. Walaupun ada yang cuba khianat tapi berjaya ditangani dan kekal memerintah hingga akhir penggal.
 
Kita lihat pula rekod perjawatan pemimpin PH. Walaupun ianya rekod semasa mereka di parti lama, tapi itulah fakta sebenar bagaimana mereka tumbang selepas dikhianati oleh rakan sendiri sebelum mereka pula jadi pengkhianat pada parti sendiri.
 
Mohammad Nizar Jamaluddin jadi MB Perak atas tiket  PAS pada 17 Mac 2008 hingga 12  Mei 2009. Disingkir dari kerusi MB selepas tiga adun PKR dan satu Adun DAP sokong BN. Hanya sempat memerintah 1 tahun 2 bulan sahaja, sekali gus menjadikan beliau MB paling pendek tempoh pemerintahannya di Malaysia. Kini bersama PAN selepas beliau juga khianat kepada PAS.
 
Seterusnya Mukhriz Mahathir. Beliau jadi MB Kedah dari 6 Mei 2013 hingga 3 Februari 2016 atas tiket Umno mengunakan pengaruh bapanya. Tapi disingkir selepas undi tidak percaya oleh Adun BN yang diketuai Ahmad Bashah. Hanya sempat memerintah 2 tahun 5 bulan sahaja. Kini menjadi Timbalan Presiden PPBM tapi mengaku orang Brunei.
 
Selain dari itu, PH juga dianggotai oleh pemimpin yang suka berangan-angan tinggi. Namun angan-angan itu musnah dengan tragedi yang diluar jangkaan mereka. Anwar Ibrahim dan Muhyiddin Yasin, dua bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang tersungkur sebelum sempat menjadi Perdana Menteri.
 
Anwar dipecat Mahathir pada 1998 atas tuduhan liwat dan salah guna kuasa. Hingga ke hari ini masih berangan-angan nak jadi Perdana Menteri dengan harapan Mahathir letak jawatan lepas dirinya keluar dari penjara. 
 
Namun populariti Anwar merudum kalangan orang Melayu selepas mengkhianati perjuangan otai Reformasi yang sebelumnya mendokong perjuangan PKR untuk singkir Mahathir. Kini PKR duduk berlutut dan mengangkat Mahathir jadi calon Perdana Menteri. Dan cara politik ini sangat memualkan rakyat.
 
Mahathir masih enggan membersihkan nama Anwar sebagai lelaki peliwat dan gay. Kini Anwar menunggu hari pembebasannya dari penjara dan masih menyambung angan-angan untuk jadi Perdana Menteri pada 2019.
 
Muhyiddin pula disingkir dari Umno pada 2016 selepas beliau menyerang Najib secara terbuka dalam isu 1MDB. Beliau yang terkenal dengan gambar mengangkat sepanduk "I Love PM" di hadapan Najib, tak sempat nak jadi Perdana Menteri juga. Cuma nasib beliau baik sikit dari Anwar kerana Najib tak fitnah beliau meliwat.
 
Kini Muhyiddin menjadi Presiden PPBM, tapi semua orang tahu yang beliau hanya jadi Presiden boneka dan bila-bila masa sahaja ditendang Mahathir yang bercita-cita meletakkan Mukhriz di jawatan itu. Muhyiddin tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk survive dalam politik rencam PPBM. Beliau terpaksa akur dengan pengaruh Mahathir yang lebih kuat dan perlu berhati-hati jika tidak mahu ditendang Mahathir keluar sebagaimana pengasas PPBM yang lain.
 
Mahathir adalah diktator PPBM, sesiapa sahaja yang tidak puashati dengan beliau akan diserang dan ditendang keluar dengan penuh penghinaan. Maka jadilah Muhyiddin "Mr Yes Man" walaupun hatinya kecewa sebab tidak dipilih jadi calon Perdana Menteri PH.
 
Seterusnya terdapat dua nama lagi yang juga gagal mengapai angan-angan mereka selepas pemimpin PAS mengetahui sikap sebenar mereka. Husam Musa dan Wan Azizah Wan Ismail, dua nama yang kekal tercatat dalam sejarah sebagai bekas bakal MB yang tiada pencen.
 
Almarhum Tuan Guru Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz sempat mencium sikap sebenar Husam yang kuat melobi untuk menjadi Menteri Besar Kelantan. Akhirnya Dato' Bentara Kanan Ahmad Yakob dipilih menjadi MB Kelantan. Maka kempunanlah Husam hingga kini. Penat melobi dengan pelbagai idea dan projek yang terbengkalai, namun Nik Aziz malas nak layan beliau. Hanya beliau yang terhegeh-hegeh menumpang nama dan legasi Nik Aziz walaupun sudah dipecat dari PAS dan sertai PAN.
 
Wan Azizah yang mulanya meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh atas alasan ingin menjaga cucu membuat kejutan bertanding di DUN Kajang selepas itu. Namun, percubaannya selepas itu untuk menjadi Menteri Besar wanita pertama Selangor gagal selepas PAS mencalonkan Azmin.
 
Inilah antara 6 individu dalam PH yang gagal menamatkan penggal pemerintahan selepas dikhianati dan gagal dalam angan-angan mereka meraih tampuk kuasa. Mereka juga sanggup mengkhianati rakan-rakan seperjuangan demi mencapai impian untuk berkuasa.
 
PAS walaupun hanya perintah Terengganu dan Kedah satu penggal sebelum ini, tapi berjaya mentadbir hingga akhir penggal dengan baik. Malah lebih penting lagi PAS tidak khianat dan tidak dikhianati oleh siapa-siapa semasa memerintah. Legasi PAS sepanjang tempoh pemerintahan tercatat dalam sejarah dan insya-Allah PAS masih berpeluang memerintah sekali lagi dalam PRU-14.
 
 
HERMAN SAMSUDEEN
Gombak
3 Februari 2018

RANG UNDANG-UNDANG (RUU) Membaharui (Perkahwinan Dan Perceraian)(Pindaan) 2017 (Akta 164) diluluskan selepas dibacakan kali ketiga di Dewan Rakyat pada 10 Ogos 2017.

Pindaan RUU ini dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said dan tiada bantahan oleh mana-mana ahli Parlimen Umno.

Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali (PAS-Kuala Nerus) memohon untuk diadakan undi belah bahagi, namun tidak dibenarkan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee kerana tidak cukup 15 Ahli Parlimen yang berdiri menyokong.

Pindaan akta 164 membenarkan pasangan berlainan agama seperti Islam dan bukan islam merujuk mahkamah Sivil untuk pembubaran perkahwinan dan menuntut hak penjagaan anak.

Dengan kuasa baru ini, ia sekali gus menguatkan kedudukan Mahkamah Sivil untuk overule kuasa Mahkamah Syariah yang sebelum ini memberikan hak mutlak kepada ibu bapa beragama Islam menjaga anak mereka.

24 April 2009 - Indira Gandhi memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Ipoh mendapatkan hak penjagaan tetap ke atas tiga anaknya.

29 September 2009 -Mahkamah Tinggi Syariah Ipoh memberikan hak penjagaan anak kepada Muhammad Ridhuan.

11 Mac 2010 - Mahkamah Tinggi Ipoh beri hak penjagaan anak kepada Indira Gandhi, bapa diberikan hak lawatan sekali seminggu.

30 Mei 2014 - Muhammad Ridhuan dikenakan perintah menghina mahkamah, waran tangkap dikeluarkan terhadapnya selepas dia gagal mematuhi perintah Mahkamah Tinggi menyerahkan Prasana Diksa kepada ibunya. Indira Gandhi dapat perintah Mahkamah Tinggi yang memerintahkan polis mencari Muhammad Ridhuan.

17 Disember 2014 - Mahkamah Rayuan ketepikan perintah Mahkamah Tinggi supaya Ketua Polis Negara (KPN) menahan Muhammad Ridhuan dan mengembalikan anak perempuannya kepada bekas isteri.

22 April 2015 - Mahkamah Persekutuan memberi kebenaran kepada Indira Gandhi merayu keputusan Mahkamah Rayuan berhubung perintah ke atas Ketua Polis Negara (KPN).

29 April 2016 - Mahkamah Persekutuan memerintahkan KPN menahan Muhammad Ridhuan.

Keputusan ini sekaligus mengenepikan keputusan berhubung penukaran agama tiga anak guru Tadika M. Indira Gandhi oleh bekas suaminya yang merupakan seorang mualaf.

Mahkamah Persekutuan memutuskan pasangan yang memeluk Islam dan pasangannya yang bukan Islam mesti memberi persetujuan bersama bagi penukaran agama anak bawah umur kepada Islam.

Sijil penukaran agama kepada Islam tiga anak itu adalah tidak sah kerana sijil tersebut dikeluarkan tanpa persetujuan Indira Gandhi. Secara automatik anak-anak itu didesak kembali kepada agama asal, dalam bahasa lain menjadi murtad.

Saya juga kesal selepas melihat beberapa ahli kumpulan yang menyokong gerakkan Islam Liberal hadir meraikan 'kemenangan' Indira. Tindakan mereka itu sangat memalukan dan serupa macam Umno.

Pihak Polis di arah oleh Mahkamah untuk mencari anak-anak Indira bagi melaksanakan keputusan tersebut. 

Hingga kini kanak-kanak ini bersama bapa mereka Muhammad Riduan Abdullah masih gagal ditemui dan mereka masih beragama Islam.

Pindaan Akta 164 menjadi jalan pemudah kepada tuntutan Indira dalam pertikaian panjang sebelum ini. Jelas Umno telah mengambil tindakan yang salah kerana memfokuskan kepada pindaan Akta 164 tanpa memikirkan kesannya.

Sepatutnya Umno memfokuskan bagi menaiktaraf bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk menguruskan isu sebegini.

Pindaan Akta 164 hanya merendahkan kedudukan Mahkamah Syariah sahaja. Umat Islam ramai yang kecewa, dan kesal dengan sikap Umno yang tidak jujur dalam memperjuangkan nasib umat Islam.

Kelemahan perundangan kita juga jelas kerana kita menetapkan bahawa hanya mereka yang berumur 18 tahun ke atas sahaja boleh menentukan agama mereka. Kanak-kanak dibawah umur 18 tahun tidak punya kuasa khususnya bila melibatkan pasangan ibu bapa yang bercerai.

Kita juga memahami hak dan tuntutan masyarakat bukan Islam. Tapi sebaiknya perlu ada klausa kelonggaran untuk Mahkamah memberikan peluang kanak-kanak ini memilih untuk kekal agama asal atau mengikut agama baru. Jika dalam sesetengah kes tuntutan penjagaan anak, kanak-kanak dibenarkan memilih nak tinggal dengan siapa, mengapa tidak boleh benarkan mereka memilih agama. Malah undang-undang juga wajar menetapkan hak penjagaan yang seimbang supaya tiada pihak yang tertindas.

Saya percaya, jika anak-anak ini kuat imannya walaupun mereka kembali kepada ibunya mereka masih mahu bersama Islam. Saya juga percaya yang kedua ibu bapa ini perlu bertemu dan berbincang bersama anak-anak mereka. Lagi pun anak-anak mereka kini sudah remaja.

Kita usaha dan doakan semoga hidayah Allah kekal dalam hati anak-anak Indira, tetapi jika mereka ingin kembali kepada agama asal kita serah pada Allah.

Saya juga harap dalam melayani kesedihan ini umat Islam dapat kawal perasaan, kita tidak mahu isu ini mengugat keamanan dan perhubungan antara kaum dan agama. Kita hormati hak beragama Indira, dan harap mereka juga hormati kita.

Apa pun, umat Islam tetap kesal kerana Umno gagal kali ini. Dan ini membuktikan bahawa Umno bukanlah sandaran terbaik untuk umat Islam dinegara ini. PAS adalah satu-satunya parti yang benar-benar serius memperjuangkan nasib umat Islam. Maka dalam PRU-14 umat Islam perlu meramaikan pemimpin Islam di parlimen dengan memastikan calon-calon PAS menang majoriti kerusi Parlimen. -HARAKAHDAILY 1/2/2018

HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur

Analisis undi pun orang PAN nak bohong
 
MEMBACA tajuk artikel Zulkifli Sulong "Pengundi senyap tidak akan undi PAS dalam PRU14" dalam The Malaysian Insight jelas mengambarkan ianya artikel sampah yang penuh halusinasi dan pembohongan.
 
Nama pun 'Pengundi Senyap' atau 'Silent Voter'...macam mana Zulkifli dan macai PAN yang kononnya pengkaji politik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali boleh membuat kesimpulan bahawa pengundi senyap ini tidak undi PAS.
 
Kalau yang bercakap dan bising, kata tak undi PAS tu...itu bukan 'Pengundi Senyap' namanya. Pengundi Senyap ini siapa pun tak tahu apa yang mereka akan pangkah masa PRU, sebab mereka senyap.
 
Fakta Mazlan bahawa 35 peratus ahli PAS telah keluar parti menyertai PAN juga satu pembohongan dan tidak berfakta. Jika ikut fakta Mazlan ni, sepatutnya dah 350,000 ahli PAS masuk PAN dari lebih satu juta ahli yang ada sekarang.
 
Hakikatnya, sehingga kini PAN masih gagal menyatakan jumlah sebenar keahlian mereka. Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub, sebelum ini mendakwa bahawa PAN berjaya mengumpulkan sekitar 80,000  ahli. Ini pun tiada bukti yang pasti. Setiausaha PAN pun tak boleh sahkan. Kalau pun betul 80,000, jumlah tu masih jauh dari anggaran Mazlan sebanyak 350,000.
 
Sebagai pensyarah, Mazlan sepatutnya mengunakan data-data yang lebih berintegriti sebelum membuat hipotesis bukan berdasarkan andaian semata-mata kerana itu adalah satu pengkhianatan kepada title 'Drr yang dimilikinya. Malulah seorang yang ada PhD membuat hipotesis berdasarkan maklumat yang tidak sah dan mungkin masa dia buat tesis PhD pun banyak menipu dan tidak guna kaedah yang betul dalam membuat hipotesis. Kalau macam tu, sama sahaja nilai PhD tu dengan orang yang beli sijil PhD sahaja.
 
Memang tidak dinafikan bahawa ada ahli PAS yang keluar parti dan masuk PAN tapi tidaklah seramai yang mereka dakwa. Dan pendaftaran keahlian baru PAS pun cukup ramai sejak 2015.
 
Tahun 2015 : 41,431
Tahun 2016 : 23,559
Tahun 2017 : 41,813
 
Jumlah di atas sudah lebih dari jumlah pendaftaran keahlian PAN seperti yang didakwa oleh Salahuddin. Itu belum kira pertambahan keahlian Dewan Himpunan Penyokong PAS lagi.
 
Pengundi Senyap kini memerhati sikap-sikap orang politik dan diharapkan, kurang-kuranglah tunjukkan statistik yang berdasarkan andaian ini. Cakap biar ada fakta.
 
Selain itu, Pengundi Senyap ni bukan buta. Mereka boleh lihat beza jumlah kerusi yang PAS bertanding,130 kerusi berbanding PAN 27 kerusi sahaja. Macam mana mereka nak undi PAN kalau PAN bertanding 27 kerusi sahaja.
 
Ahli PAS tidak akan undi DAP sebab parti itu tolak Islam dan jelas sekular. Ahli PAS juga tak akan undi PPBM sebab parti itu juga sekular di bawah Mahathir, malah parti itu juga banyak masalah dalaman dan calon-calon mereka majoriti adalah bekas-bekas ahli Umno yang tidak dikenali dan entah dari mana mereka kutip.
 
Ahli PAS mungkin memilih PKR, tapi jika calon PAS bertanding melawan PKR pastilah mereka akan undi PAS kerana pemimpin PKR juga telah khianati perjuangan Reformasi 1998 dan mencium kaki Mahathir yang dulunya mereka kata nak heret ke mahkamah. PKR juga bersama-sama DAP menjulang sekularisma dan LGBT.
 
Terpulang pada pengundi senyap nak undi siapa, tapi kalau ahli PAS Insya-Allah mereka lebih bijak dalam memilih siapa yang sepatutnya diundi. Dan PAS tidak pernah takut untuk bertanding 3 penjuru dengan PAN dan Umno. 27 kerusi???..silakan...PAS sudah sedia.
 
Dan jika PAS bertemu 3 penjuru dengan PPBM dan Umno, yang banyak pecah undi adalah Umno kerana orang Umno pergi kepada PPBM sebahagiannya. Jadi teori undi PAS pecah tu tak berapa tepat.
 
Insya-Allah, semua jentera pilihan raya PAS sudah bersedia dan kempen-kempen juga sudah berjalan. Kita merancang, Allah merancang dan kita redha dengan apa yang Allah rancang. -HARAKAHDAILY 31/1/2018
 
HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur

PERHATIAN terhadap zoo sekali lagi muncul dan kali ini tumpuannya adalah kepada Zoo Kemaman, Terengganu. Didakwa pekerja Zoo Kemanan yang bersungut berkongsi gambar haiwan dalam sangkar kecil dan gajah yang dirantai di luar dibiarkan di dalam hujan, dengan aktivis kebajikan haiwan.
 
Gambar zoo yang ditunjukkan dalam media sosial menggambarkan bagaimana haiwan itu dipelihara. Walaupun mereka mengakui prihatin terhadap haiwan, zoo lebih tepat dijelaskan sebagai kumpulan haiwan menarik berbanding tempat atau kediaman sebenar. Malah di dalam keadaan terbaik di zoo terbaik, kurungan tidak dapat meniru habitat haiwan liar.
 
Persekitaran ini mungkin bukanlah tempat yang sesuai serta bebas daripada masalah, tetapi haiwan ini telah berevolusi beribu tahun, menyesuaikan diri untuk hidup dalam jenis persekitaran semula jadi tertentu. Menempatkan haiwan dalam persekitaran yang tidak sesuai bagi spesies ini boleh menyebabkan tekanan dan masalah tingkah laku.
 
Sahabat Alam Malaysia (SAM) percaya adalah lebih baik untuk tidak mengurung haiwan liar sama sekali jika keperluan mereka tidak dapat dipenuhi terutama sekali jika haiwan itu ditempatkan untuk tujuan hiburan.
 
Mempersembahkan haiwan kepada pengunjung zoo sebagai hiasan kehidupan mengajar kanak-kanak bahawa haiwan boleh dimanipulasikan dalam usaha untuk memenuhi sifat ingin tahu mereka. Zoo mengajar orang bahawa manusia mempunyai hak untuk memperhambakan haiwan, dan memperkuatkan lagi tanggapan bahawa haiwan itu hanya untuk manfaat kita. Tingkah laku pelik dan terganggu haiwan di zoo menyediakan bukti selanjutnya bahwa memelihara haiwan dalam kurungan adalah salah. Zoo gagal untuk mengenal pasti bahawa haiwan mempunyai keperluan mereka sendiri untuk dipenuhi untuk tujuan mereka sendiri.
 
Kakitangan zoo perlu berhenti daripada menyatakan bahawa ia mempunyai nilai pendidikan dengan mempamerkan haiwan di dalam sangkar besi dan dinding kaca. Tidak kira apa yang dipamerkan – orang melayan pameran sebagai satu hiasan. Dakwaan zoo berperanan ‘mendidik’ perlu dicabar jika masyarakat menghormati haiwan.
 
Apa yang tidak dipersoalkan ialah majoriti zoo Malaysia dijalankan untuk tidak lebih daripada keuntungan atau hiburan dan keadaannya sering tidak berapa baik.
 
Kini tiba masanya untuk menilai bagaimana pengendali pameran haiwan yang dilesenkan oleh kerajaan persekutuan mematuhi standard kebajikan haiwan minimum. Sistem pelesenan dan pemeriksaan semasa tidak memastikan bahawa zoo kita memenuhi dan mengekalkan, melebihi standard minimum kebajikan haiwan.
 
SAM menggesa Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Jabatan Hidupan Liar supaya menghentikan pemberian permit untuk membuka zoo baharu. Sebagai ganti, mereka seharusnya memberikan tumpuan kepada zoo yang berada dalam keadaan yang tidak memuaskan untuk memastikan ia memenuhi standard perumahan, ternakan, kebajikan, dan kesihatan untuk semua penghuninya.
 
S. M. MOHAMED IDRIS
Presiden          
Sahabat Alam Malaysia
HARAKAHDAILY 31/1/2018

MAHATHIR hendak bercakap bab halal haram lihat diri sendiri dulu. Cucu pegang anjing, anak niaga arak, macamana beliau nak jawab?
 
“Jika kita tidak tahu duit itu dicuri salahkah jika duit itu diguna untuk buat ibadat haji? Jika kita tahu bahawa duit itu dicuri, halalkah duit itu jika diguna untuk kerja haji?
 
“Saya sejak kecil lagi diberitahu bahawa daging babi haram dimakan oleh orang Islam. Bolehkah saya tanya jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?” soal Tun M, 23 Januari kelmarin.
 
Inikah dikatakan Tun M seorang yang peka dalam hal Islam? Segala statement beliau adalah menjurus kepada kekeliruan ilmu agama. Rupanya selama ini Tun M hidup dalam terawang-awng antara dunia dan akhirat, masih jahil atau buat-buat jahil.
 
Tun Dr Mahathir Mohamad yang terkenal sering hina ulama tiba-tiba berlagak jadi ‘mufti’ apabila dakwa ibadah haji dengan menggunakan dana ihsan 1MDB sebagai hukum haram! Adakah beliau mahu mempertikaikan dosa dan pahala sedangkan penentu semua itu hanya Yang Maha Kuasa.
 
Telatah Tun M mempermainkan hukum agama bukan baharu. Malah ada anak beliau sendiri perlekeh ajaran Islam dan lebih malang, tiada sesiapa pun berani tegur kecuali musuh politiknya tetapi suara mereka ‘tenggelam’.
 
Terbaharu tular pula dalam kalangan pengguna media sosial tempatan apabila kecoh memperkatakan gelagat jelik salah seorang cucu kesayangan kepada Pengerusi PPBM itu yang hanya dikenali namanya sebagai Othman Mirzan.
 
Dia dengan penuh angkuh dan bongkak memuat naik gambar terbaharu dirinya tidur bersama-sama anjing kesayangan berserta kapsyen “All my bitches love me” menerusi laman Instagram yang dikongsikan secara umum.
 
Beginikah gaya hidup orang Melayu yang beragama Islam? Padahal Muslim diharamkan menyentuh anjing yang merupakan najis berat Mughallazah kecuali dalam beberapa keadaan tertentu apatah lagi membelainya manja.
 
Justeru tindakan Othman memanipulasikan hukum Islam untuk menghalalkan gaya hidup ternyata kurang ajar tetapi paling aib, Mahathir tidak pula berani kata perbuatan si cucunya itu sengaja pegang anjing sebagai haram..
 
Untuk rekod bapanya, Mirzan pernah terpalit dengan isu pembelian kilang arak di Filipina manakala ibu saudaranya bernama Marina pula sering dikaitkan dengan gerakan songsang Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT).
 
Mahathir dikatakan cuba berlagak bagaikan malaikat apabila mendakwa menunaikan haji melalui bantuan 1MDB adalah haram selain bermacam-macam lagi ‘fatwa’ dikeluarkan demi menunjukkan dia sahaja suci!
 
Walhal sepanjang 22 tahun pemerintahan Mahathir, langsung tiada rakyat marhaen ditaja mengerjakan haji oleh mana-mana agensi kerajaan berbanding lebih 6,000 orang di bawah program 1MDB sejak diperkenalkan pada 2011.
 
Bukan nak menyokong Umno, tetapi perkara yang baik untuk umat Islam itu kita sokong. Saya tak nafikan benda yang baik kita nak tentang juga. Itu dah melanggari prinsip kita sebagai Islam.
 
Mahathir nak tentukan 'halal' dan 'haram' beliau kena imbas kembali pada kedudukan beliau semasa menjadi PM dulu. Berapa banyak beliau mentadarah duit 'haram' (bahasa kasar)? Adakah beliau mudah lupa? Atau beliau merasakan beliau sudah sesuci kain putih?
 
Dana beliau yang ada di sekitar dunia adakah 'halal' untuk dijadikan pendapatan beliau sekeluarga? Saya tak nak komen banyak sebab Mahathir bab agama Islam memang beliau cukup suka mempertikaikan.
 
Satu soalan saya sebelum Mahathir membuat pelbagai spekulasi bodoh sebagai bekas PM yang bertauliah, "Adakah dari hasil penjualan arak yang dihasilkan anak beliau 'halal'?
 
Harap PAN menjawap sebab PAN adalah bala tentera Mahathir sekarang. Orang jahil akan bertanya soalan yang jahil sehingga membuatkan orang lain terikut jahil.
 
Usah terlalu taksub sehingga sanggup menjadi manusia busuk hati dan menyusahkan orang lain demi mencapai hasrat dan telunjuk pihak tertentu sehingga sanggup menjadi anjing suruhan untuk menggigit dan menimbulkan perasaan tidak tenteram ramai pihak.
 
SAL NASIR
24012018 - HARAKAHDAILY 25/1/2018

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa untuk memasyhurkan undang-undang untuk mengharamkan penggunaan wangian di tempat-tempat awam kerana ia adalah berbahaya kepada kesihatan. Pengharaman itu harus merangkumi penggunaan penyegar udara dan minyak wangi.

Didorong oleh iklan yang mempromosikan persekitaran wangi sebagai bersih dan sihat, ia adalah perkara biasa untuk mencari penyegar udara yang digunakan di tempat-tempat awam seperti di lapangan terbang, restoran, pusat membeli-belah, bilik mesyuarat dan dewan bankuet. Walaupun populariti mereka, terdapat kebimbangan bahawa produk-produk ini meningkatkan pencemaran udara dalaman dan menimbulkan kesihatan risiko, terutamanya dengan pendedahan jangka panjang.

Menurut Amerika Syarikat Academy of Sciences, 95% daripada bahan kimia yang digunakan dalam wangian adalah sebatian sintetik yang diperolehi daripada petroleum. Ia termasuk toksin dikenali mampu menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran pusat gangguan sistem saraf dan reaksi alahan.

penyegar udara boleh menggunakan bahan kimia yang dipanggil phthalates yang boleh menyebabkan keabnormalan hormon, kecacatan kelahiran, dan masalah pembiakan.

Phthalates (sekumpulan plasticers toksik) digunakan dalam penyegar udara untuk membubarkan dan membawa bau wangian. Penggunaan penyegar udara melepaskan phthalates ke udara. Mereka kemudiannya boleh disedut, atau zarah aerosol boleh mendarat di atas kulit dan menjadi diserap. Sebaik sahaja bahan kimia ini masuk ke dalam aliran darah, mereka boleh mengubah tahap hormon dan menyebabkan masalah kesihatan.

Kajian haiwan yang banyak telah mengaitkan pendedahan pranatal untuk phthalates tertentu dengan penurunan testosteron, kecacatan kemaluan, dan pengeluaran sperma dikurangkan.

Bagi manusia, phthalates dikaitkan dengan perubahan hormon, kualiti air mani berkurangan, dan perubahan pembangunan kemaluan. Pendedahan Phthalate dalam persekitaran dalaman juga telah dikaitkan dengan gejala alahan dan lelah. Sebagai tiada keperluan pelabelan malah produk "asli" boleh mengandungi bahan kimia toksik, ia adalah hampir mustahil untuk pengguna purata tahu yang produk boleh menimbulkan risiko.

Selain phthalates, penyegar udara melepaskan organik meruap sebatian (VOC) ke udara. VOC bertukar menjadi wap atau gas mudah pada suhu bilik dan diketahui menyebabkan masalah kesihatan. Pencemar menengah juga terbentuk apabila bahan kimia produk yang bergabung dengan ozon di dalam udara.

Kajian telah menunjukkan bahawa, kurang daripada 10 % daripada semua bahan-bahan yang tidak menentu biasanya dinyatakan pada label penyegar udara atau lembaran data keselamatan bahan. Penyegar udara adalah sumber utama sebatian organik meruap menyebabkan pencemaran udara dalaman.

penyegar udara adalah pencemar udara. Mereka tidak 'membersihkan' udara sekeliling dan mereka juga tidak menambah wangian 'semula jadi'. Sebahagian daripada penyegar udara walaupun kot saluran hidung dengan sebuah filem berminyak atau dengan melepaskan agen saraf-pemati untuk menenggelamkan ia berbau.

Walaupun apa yang dipanggil udara hijau dan organik penyegar boleh mengeluarkan bahan pencemar udara yang berbahaya. Bahan-bahan penyegar udara adalah sebahagian besarnya tidak diketahui dan tidak didedahkan, kerana perlindungan intelek yang membolehkan syarikat-syarikat untuk menyembunyikan rumusan mereka.

kecederaan yang tidak disengajakan juga telah dilaporkan dengan ini produk, termasuk kebakaran apabila penyegar udara mudah terbakar telah dinyalakan oleh api berhampiran.

Pengguna harus mempunyai hak untuk membersihkan udara , mereka tidak patut dikenakan untuk bernafas dalam udara yang tercemar dengan wangian tiruan dan bahan kimia toksik lain Pada masa ini ada undang-undang untuk mengharamkan merokok di tempat awam, undang-undang yang sama perlu digunakan sebagai minyak wangi tiruan yang terkandung. bahan kimia yang sama seperti dalam rokok asap. Pengguna harus mengelak daripada menggunakan penyegar udara terutamanya di tempat-tempat di mana terdapat kanak-kanak atau wanita hamil.

Selain penyegar udara, bau tiruan di khalayak ramai tempat adalah suatu kacau ganggu sebagai individu yang mempunyai alahan dan sensitiviti kimia tidak dapat pergi ke tempat-tempat seperti pawagam dan pusat membeli-belah. Individu yang memakai wangian mahu dilihat dan akhirnya memberi sakit kepala atau migrain kepada orang-orang di sekeliling mereka. seperti dalam kes tembakau, bernafas minyak wangi orang lain bukan pilihan kerana ia adalah mustahil untuk mengelakkan wangian toksik di udara.

bahaya sama bersembunyi di dalam pelbagai produk pengguna beraroma seperti sabun syampu, produk bayi, deodoran, aftershave, cermin solek, produk dobi, pencuci rumah, lilin dan mainan.

pengguna sementara itu adalah dinasihatkan supaya:
a.Mengelakkan penggunaan penyegar udara kerana mereka adalah bahan pencemar yang topeng udara yang tidak berkualiti dan menjadi lebih teruk ia.
b.Produk .Pilih tanpa wangian ditambah untuk mengurangkan pendedahan kepada bahan kimia toksik.
c.Membaca label bahan untuk memeriksa sama ada ia mengandungi wangian dan juga produk yang diiklankan sebagai "unscented" atau "haruman" mungkin mengandungi VOC.

Memandangkan bahaya yang berkaitan dengan wangian , Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa untuk memasyhurkan undang-undang untuk mengharamkan penggunaan penyegar udara dan wangian di tempat-tempat awam.

Wangian yang diketahui mengandungi bahan kimia yang berbahaya ini akan menjadi satu cara untuk mengurangkan pendedahan bahan kimia toksik kepada pengguna. – HARAKAHDAILY 17/1/2018

BERITA pembebasan Anwar Ibrahim pada 8 Jun 2018 nanti merupakan berita paling mengembirakan keluarga beliau dan penyokong-penyokong reformasi. Mengikut keputusan Mahkamah, Anwar dipenjarakan selama 5 tahun sejak 10 Februari 2015 atas tuduhan meliwat Saiful Bukhari dan sepatutnya keluar pada 9 Februari 2020. Namun berita pembebasan awal Anwar ini sedikit pelik dan penuh tanda tanya disebabkan pada 23 Mac 2016 Nurul Izzah mengumumkan bahawa keluarga Anwar tidak akan memohon parol untuk membolehkan Anwar keluar awal kerana yakin beliau tidak bersalah.
 
Mahathir serap masuk PH gusarkan Anwar-Najib
 
Sebelum cerita tentang pembebasan Anwar kita lihat dulu sejarah kemasukkan Mahathir ke dalam Pakatan Harapan (PH) yang dikatakan menjadi punca pembebasan Anwar oleh Najib.
 
Setelah bergaduh dengan Najib, Mahathir bersama Isterinya mengumumkan keluar Umno pada 29 Februari 2016. Sejak Mahathir keluar Umno beliau bersama pengikutnya menyerang Najib secara terbuka dan ini menarik minat PH untuk memujuk Mahathir menyertai mereka.
 
24 Jun 2016 Muhyiddin dan Mukhriz dipecat dari Umno, manakala Shafie digantung. Ini menjadi pemula kepada gerakan mewujudkan satu parti serpihan Umno.
 
4 hari sebelum penubuhan parti baru Mahathir, perjumpaan kali pertama Anwar-Mahathir berlaku di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 5 September 2016. Selepas 18 tahun mereka berpisah iaitu mulai kes Liwat I, akhirnya Mahathir mendekati Anwar sebagai signal memohon restu untuk menyertai PH dalam tempoh terdekat.
 
Mahathir bersama Muhyiddin Yasin telah menubuhkan Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada 9 Ogos 2016 dan pendaftaran pertubuhan (ROS) telah meluluskan pendaftaran parti ini pada 9 September 2016.
 
Pada 14 Mac 2017 PPBM pimpinan Mahathir akhirnya mengumumkan menyertai Pakatan Harapan (PH) untuk bersama DAP, PKR dan PAN setelah gagal mengajak PAS untuk bekerjasama.
 
Ketika menghadiri Kongres Tahunan Nasional PKR pada 21 Mei 2017, Mahathir memerhatikan PKR mengumumkan Anwar sebagai calon PM Ke-7 dengan senyuman.
 
Secara perlahan-lahan Mahathir mengukuhkan cengkamannya di dalam PH dan pada 14 Julai 2017 Mahathir diumumkan sebagai Pengerusi PH hanya 3 bulan selepas parti PPBM menyertai PH.
 
Tindak tanduk Mahathir ini sememangnya mengusarkan Anwar dipenjara dan Najib di Putrajaya. Walaupun PKR sudah mengumumkan Anwar sebagai calon Perdana Menteri ke 7, namun kedudukan Mahathir sebagai Pengerusi PH memberikan signal yang merbahaya kepada Anwar. 
 
Sepanjang Anwar bersama Pakatan Rakyat dahulu tidak pernah ada jawatan Pengerusi Pakatan, yang ada hanya jawatan Ketua Pembangkang. Bila ada Pengerusi Pakatan bermakna, orang yang memegang jawatan itu adalah calon paling utama untuk menjadi Perdana Menteri PH.
 
Najib dan konco mulai langkah dekati Anwar
 
Pada 17 November 2017, Najib bersama Rosmah secara tiba-tiba muncul di HKL melawat Anwar yang baru selesai menjalani pembedahan di bahu akibat kemalangan yang menimpanya pada 22 September 2017. Najib sempat merakamkan gambar selfie sempena lawatan itu yang tular dimedia sosial.
 
Keesokkan harinya, 18 November 2017 Timbalan Presiden Umno merangkap Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi bersama isteri pula hadir melawat Anwar. Urusan banduan dan Penjara adalah dibawah bidang kuasa Zahid.
 
Selepas itu Menteri Pelancongan yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno hadir menziarahi Anwar di HKL pada 26 November 2017.
 
Kemunculan 3 pemimpin senior Umno secara berturut-turut ini menimbulkan pelbagai polemik. Ada yang mengatakan itu adalah strategi Najib dan konco-konconya untuk menunjukkan sifat prihatin. Tidak kurang juga yang mengatakan bahawa lawatan ini bukan lawatan biasa, kerana pemimpin-pemimpin ini tidak pernah melawat Anwar dipenjara atau pun di Hospital selama ini.
 
Ada yang mengatakan bahawa disebalik pertemuan ini, Najib hadir menghulurkan tangan untuk bekerjasama dengan Anwar setelah melihat pengaruh Mahathir turut mengancam kedudukan Anwar dalam PH. Kiranya mereka kini mempunyai common enemy untuk ditewaskan memandangkan peluang Anwar untuk jadi PM sangat tipis jika Mahathir menjadi PM, kerana Mahathir sertai pembangkang hanyalah untuk menjatuhkan Najib bukan untuk bebaskan Anwar.
 
Lim Guan Eng yang melihat tindak tanduk pemimpin Umno ini tidak duduk senang dan beliau juga tiba-tiba hadir mengunjungi Anwar pada 29 November 2017.
 
Pengumuman Anwar dibebaskan
 
Pada 14 Disember 2017 Timbalan Menteri Dalam Negeri, Nur Jazlan Mohamad membuat pengumuman yang mengejutkan dengan mengatakan Anwar akan dibebaskan pada 2018. Walaupun tidak menyatakan tarikh namun ianya satu signal jelas bahawa satu keputusan telah dibuat selepas pertemuan Anwar-Najib sebelumnya dan Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi.
 
Ini kerana, sepanjang tempoh dipenjarakan Anwar tidak pernah menerima sebarang pengampunan atau memohon parol.
 
Semasa Konvesyen Wanita PH pada 6 Januari 2018, Azizah akhirnya mengesahkan yang Anwar akan bebas pada 11 Jun 2018 tanpa menyatakan sebab dan bagaimana Anwar boleh bebas awal sedangkan beliau sendiri tidak pernah memohon secara rasmi kepada pihak Kerajaan sebarang parol.
 
Akhirnya, pada 7 Januari 2018 Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Datuk seri Zulkifli Omar secara rasminya mengumumkan yang Anwar akan dibebaskan pada 8 Jun 2018 iaitu 2 hari lebih awal dari tarikh yang dimaklumkan sebelumnya oleh Azizah. 
 
Beliau juga mendedahkan bahawa Anwar dibebaskan bukan kerana pengampunan atau parol. Anwar dibebaskan atas perintah Peremitan Hukuman dibawah Seksyen 4 (1) Akta Penjara 1995 pindaan 2009 yang menyatakan:
 
"Dengan tujuan untuk menggalakkan kelakuan baik dan kerajinan dan untuk memudahkan pemerlakuan pemulihan, seseorang banduan yang dihukum penjara selama lebih daripada sebulan, adalah berhak diberi remitan daripada hukumannya."
 
Dalam bahasa mudah, peremitan adalah Pengurangan Tempoh Tahanan yang diputuskan oleh pihak berkuasa penjara selepas menilai kelakuan banduan. Dan dalam kes ini Anwar dikatakan berkelakuan baik sepanjang tempoh tahanan.
 
Tapi agak kontradik alasan ini kerana sebelum ini Anwar, banyak mengeluarkan kenyataan rasmi menghentam BN dan nota kenyataan itu berjaya melepasi tirai besi penjara walaupun Ketua Pengarah Penjara mengatakan itu sebagai satu kesalahan dan sebenarnya tidak pernah berlaku. Apa pun rakyat menjadi saksi bahawa banyak kenyataan Anwar tersebar sepanjang beliau dipenjarakan.
 
Jadi kenapa peremitan ini tiba-tiba berlaku untuk Anwar iaitu hampir 2 bulan selepas Najib menemui Anwar di HKL. Ini sesuatu yang luar biasa bagi orang yang dikategorikan sebagai tahanan politik yang sudah lebih 18 tahun melawan BN.
 
Mahathir tidak dibenar temui Anwar
 
Setelah diumumkan sebagai calon Perdana Menteri PH dalam Konvensyen PH pada 7 Januari 2018, Mahathir telah cuba mengunjungi Anwar di Hospital Rehabilitasi di Cheras pada 10 Januari 2018. Walaupun ditemani oleh Nurul Izzah, namun Mahathir dihalang bertemu dengan Anwar atas alasan tiada permohonan dibuat kepada pihak Jabatan Penjara.
 
Ini menimbulkan polemik kerana sebelum ini pemimpin lain boleh bertemu Anwar walaupun tiada permohonan rasmi. Mahathir menjelaskan yang beliau hanya perlukan 1 minit untuk ucapkan terima kasih kepada Anwar kerana merestui beliau sebagai calon PM PH.
 
Jika itulah tujuannya, maka polemik yang mengatakan Anwarlah sebenarnya yang tidak mahu menemui Mahathir kerana kecewa Mahathir merampas kerusi Perdana Menteri dari PKR adalah benar. Anwar pasti kecewa mengetahui berita ini dari mulut Mahathir sendiri, kerana sepanjang beliau ditahan tidak pernah pun Mahathir melawatnya di penjara mahu pun di Hospital. Kali terakhir mereka bertemu adalah pada 5 september 2016 iaitu ketika Mahathir belum ada parti baru dan belum menyertai PH. Itu pun pertemuan di mahkamah bukan dipenjara. Jadi macam tak kena, dah rampas kerusi calon PM baru dia muncul lagi selepas setahun lebih.
 
Dan pastinya perjumpaan mesra Anwar-Najib turut memberikan kesan pada hubungan Mahathir dan Anwar. Malah pengumuman pembebasan awal Anwar satu tamparan buat Mahathir, walaupun Anwar dijangka bebas selepas PRU-14. Pembebasan ini bukan mudah dilakukan jika tidak ada campurtangan Najib dan Zahid. Sama ada BN atau PH memerintah selepas PRU 14, Anwar pasti mempunyai perancangan semasa keluar nanti.
 
Tidak dinafikan, Anwar seorang yanglicik dan akan melakukan apa sahaja untuk bebas. Walaupun PH selalu sebut Anwar telah memaafkan Mahathir, itu mungkin dibibir. Didalam hati siapa yang tahu. Dipecat, difitnah, dibogelkan, dipukul, dimalukan, dipisahkan dengan keluarga dan dipenjarakan oleh Mahathir bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilupakan begitu sahaja.
 
Ramai mengatakan Anwar berjiwa besar kerana maafkan Mahathir. Namun ramai yang lupa, Anwar sanggup lakukan apa sahaja untuk berkuasa dan menjatuhkan Mahathir termasuk dalam Langkah Kajang iaitu menukarkan Khalid Ibrahim seorang Menteri Besar yang terbaik pernah Selangor miliki.
 
Cerita hubungan Anwar-Najib bukan baru
 
Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla mendedahkan bahawa, sebelum PRU 2013 Anwar pernah memintanya menjadi broker untuk deal dengan Najib sekiranya keputusan PRU 13 memihak kepada Pakatan Rakyat dengan simple majoriti. 
 
Walaupun kerjasama itu tidak terlaksana kerana kemenangan BN pada 2013 yang diluar dugaan Anwar, namun Anwar juga diberitakan cuba mengatur strategi untuk deal dengan Najib tentang kedudukan Umno di selangor semasa krisis Menteri Besar. Pada ketika itu, Anwar juga terdesak untuk bekerjasama dengan Najib bagi mengelakkan beliau dipenjara atas tuduhan Liwat 2.
 
Namun semua perancangan itu tidak berjaya. Malah Najib sebenarnya lebih licik membalas permainan Anwar. Ingat lagi, pada 2008 Anwar beria-ria umumkan 30 ahli Parlimen BN akan lompat sertai Pakatan pada 16 September. Tapi yang berlaku akhirnya Kerajaan Pakatan Perak tumbang pada 4 Februari 2009 apabila Najib berjaya pujuk 3 Adun PKR dan 1 Adun DAP keluar Parti.
 
Rekod ini membukti Najib lebih mampu mengubah nasib Anwar berbanding Mahathir dan orang-orang Anwar sendiri. Kelicikkan Najib untuk memanipulasikan kuasa dan kedudukan diambil peluang oleh Anwar untuk membebaskan dirinya untuk kembali melawan Mahathir.
 
Jika ini semua benar, maka sesuatu yang lebih menarik akan berlaku selepas 8 Jun 2018. Mungkin lebih awal dari itu kerana bunyi bising dari kartel Azmin kerana pencalonan Mahathir sebagai PM juga telah sampai ke telinga Anwar.
 
Apa pun permainan politik Anwar-Najib-Mahathir ini, yang bakal jadi mangsa adalah rakyat dan pengikut-pengikut mereka. Jika anda bijak, pilih pemimpin yang benar-benar jujur dalam memimpin dan memulihkan keadaan politik dinegara ini.
 
HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur
13 Januari 2017 - HARAKAHDAILY 13/1/2018