23
Tue, May

SAYA telah menghabiskan masa selama 2 jam 45 minit, iaitu dari pukul 2.15 petang ke pukul 5.00 petang, untuk memberikan keterangan di Balai Polis Bukit Kayu Hitam, Kedah, pada 22 Mei 2017, sehubungan dengan laporan polis Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya merangkap Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, terhadap saya pada 15 Mei 2017 dan laporan polis saya terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei 2017.

Ada antara rakan-rakan peguam yang menanyakan sama ada saya memerlukan bantuan pihak peguam untuk berhadapan dengan pihak polis tetapi saya meyakinkan mereka bahawa saya tidak memerlukannya. Alhamdulillah, pegawai penyiasat melayan saya dengan baik dan saya juga memberikan kerjasama yang penuh dengan menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh beliau sehingga akhirnya lahirlah kenyataan setebal lapan muka surat.

Apa yang mahu saya tekankan kembali adalah hakikat bahawa saya bukanlah seorang ekstrimis seperti yang dituduh oleh ramai pemimpin DAP. Ini termasuklah tuduhan Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, bahawa laporan polis saya adalah bukti kegagalan untuk mempromosi wasatiyyah di Malaysia; tuduhan Naib Pengerusi DAP merangkap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, bahawa saya gila, berpandangan sempit dan ekstrimis; tuduhan Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, bahawa saya adalah ekstrimis dan berpandangan sempit; dan tuduhan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, bahawa saya adalah pelampau.

Kepada semua pemimpin DAP ini, sukalah saya minta mereka mendengar sendiri rakaman ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014 ini.

Di dalam ucapan ini, Lim Guan Eng secara terang-terangan menghasut dengan menuduh Barisan Nasional tidak akan menyerahkan kuasa jika pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 dan bahawa jika ini berlaku maka “perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya”.

Belum lagi Pilihan Raya Umum Ke-14 berlangsung, sudah tertanam dalam fikiran Lim Guan Eng hasrat untuk menyelesaikan perebutan kuasa di jalan-jalan raya.

Wahai Lim Kit Siang, sayakah atau anak kamu, Lim Guan Eng, yang ekstrimis?

UCAPAN LIM GUAN ENG
“We know that Barisan Nasional are sore losers. They are really sore losers and they will not give up power that easily. Now, what will happen if they refuse to give up power? And I think this is one very important question in people’s minds, especially in the last election when we won the popular mandate but not the number of seats, we can see the huge mess if this issue comes out. Now, if we win power, both in terms of popular votes, that means the popular votes, but (also) in terms of the number of seats, and then we are not allowed to take power, I think the matter has to be resolved on the streets and it will be resolved on the streets.”

TERJEMAHAN UCAPAN LIM GUAN ENG
“Kita tahu bahawa Barisan Nasional adalah jenis yang tidak berpuas hati jika kalah. Mereka adalah jenis yang sangat tidak berpuas hati jika kalah dan mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah. Sekarang, apa akan berlaku jika mereka enggan menyerahkan kuasa? Dan saya fikir ini adalah satu soalan yang sangat penting dalam minda rakyat, terutamanya dalam pilihan raya lepas bila kita menang mandat popular tetapi bukan bilangan kerusi, kita boleh lihat kacau-bilau besar jika isu ini timbul. Sekarang, jika kita mendapat kuasa, di dalam kedua-dua dari segi undi popular, maknanya tentunya undi popular, tetapi (juga) dari segi bilangan kerusi, dan kemudian kita tidak dibenarkan untuk mengambil-alih kuasa, saya fikir perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya.” – HARAKAHDAILY 23/5/2017

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) kehilangan seorang strategis dan pemikir yang baik serta sangat ikhlas untuk agama dan perjuangannya, Almarhum Dr. Mohamad Khazani Abdullah. Beliau telah kembali menemui الله pagi ini.

Almarhum Dr. Mohd Khazani Abdullah merupakan Pengarah Institut Strategi PAS (ISP). Beliau yang saya kenali adalah seorang thinker dan tulang belakang dalam perbincangan Roadmap PAS dan Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS). Kami bekerja bersama dalam Lajnah Pemerkasaan Parti yang dipimpin oleh Timbalan Presiden PAS.

Berikut merupakan biodata insan hebat ini yang banyak menyumbang kepada jamaah, ummah dan dunia kejuruteraan:

Prof Dr Mohdamad Khazani Abdullah – Chief Technology Officer.

Mohamad Khazani Abdullah was born in Terenganu, Malaysia, in 1968. He obtained his B.Sc. and M.Sc. degrees in Electrical Engineering from University of Missouri at Rolla, USA, in 1990 and 1993, respectively, and a Ph.D. degree in Physics from University Malaya, in 1999.

He was awarded the Malaysian National Young Scientist award for the year 2001 for his various contributions in the field of optical fiber communications. He has won several medals at various international expositions including Best Design in the Asia Pacific Region at INPEX-Pittsburgh, 2004 and Special Award at Eureka, Brussels 2005.

He has successfully filed 11 patents for his inventions and scientific works.Professor Abdullah, a member of IEEE LEOS-Malaysian Chapter, was the Deputy Dean of Graduate School, and Head of the Photonics and Fiber Optic Systems Laboratory, Universiti Putra Malaysia (UPM) until April 2008. Currently, he is the Director and Chief Technology Officer at Significant Technologies Sdn Bhd, a company specializing in fiber optic products and services (www.sigtech.com.my). He also currently serves as an Adjunct Professor at the Electronics and Communications Engineering Dept., Universiti Tenaga Nasional (UNITEN).His research interest includes fiber optics devices, non-linear optics, DWDM, OSCDMA systems and digital communications techniques. His research finding on Optical Amplifiers was reported in Photonics Spectra, a leading scientific magazine in the field of photonics. His latest research focus is on a novel multiplexing technique known as Duty Cycle Division Multiplexing (DCDM).

Dr. Khazani is currently serving as a reviewer for various international publications including top-ten journals in photonics/optics. He has published 64 articles in Citation-Indexed journals and 168 in other journals/conferences. He also has the experience in commercializing various RnD products into local and oversea markets, and has spun off 5 start-up companies. Recently he has obtained the Trade Mark for his new knowledge-based invention known as K-Chart™, an effective tool for research project planning and management. In graduate thesis supervision he has produced 25 Masters and 10 PhD holders, some with the assistance of K-Chart™.

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ

"Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, ampunilah kesalahannya, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburannya, cucilah kesalahannya sebagaimana Engkau mencuci pakaian putih dari kotoran, gantilah rumahnya dengan rumah yang lebih baik, gantilah keluarganya dengan keluarga yang lebih baik, gantilah isterinya dengan isteri yang lebih baik, hindarkanlah dari fitnah kubur dan siksa Neraka."

Firman Allah Ta'ala di dalam Surah Al-Ankabut ayat 57:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ ٱلْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan."

Doakan saya istiqamah dalam kebaikan dan kekal berada dalam jalan dakwah liridhalLah. Semoga kita semua istiqamah sampai mati.  

“Ya Allah, kami memohon perlindungan daripadaMu daripada habisnya usia sebelum habisnya siap sedia." Allahumma Aamiin. – HARAKAHDAILY 20/5/2017

SAYA menonton rakaman kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yasin, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia seperti yang disiarkan oleh laman web Malaysiakini di pautan berikut: http://www.kinitv.com/video/48416O74 . Di antara yang disebut oleh beliau dengan merujuk kepada Mursyidul Am PAS ialah, “.. dan ada juga kenyataan yang saya baca mengatakan mungkin dia akan buat keputusan mana kerusi UMNO, PAS tak akan bertanding. Mana kerusi PAS, mereka UMNO tak akan bertanding. Jadi bagi kami, baguslah buat begitu, memudahkan kita untuk membezakan PAS ini samada dia third force ataupun dia sebenarnya dia masuk bersubahat dengan UMNO. Dan kita nak bagitahu kalau begitu halnya, sokong PAS bermakna sokong UMNO.Mudah untuk kita mengatur strategi..”

Saya melihat Muhyidin sudah mula terikut-ikut dengan politik gaya Mahathir yang sedang menyerang PAS habis-habisan sehingga tergamak mengungkit balik nama almarhum Tuan Guru Nik Aziz. Sepatutnya, Muhyidin tidak perlu mengambil pendekatan demikian apatah lagi gaya politik Mahathir sudah sampai ke penghujugnya. Gaya politik seperti itu sudah ketinggalan zaman, politik membantai dan menyondol bagaikan penasaran hanya boleh menikam diri sendiri. Ibarat kata Daivd Teo, “sekali air pantai sampai ke pantai..” (sambungannya tidak sempat diketahui).

Muhyidin sebenarnya memberikan respon terhadap kenyataan yang kononnya dikeluarkan oleh Mursyidul Am PAS seperti yang dilaporkan di portal Free Malaysia Today di pautan : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/05/16/pas-umno-mungkin-sepakat-tak-lawan-di-kerusi-sama/ .

Persoalannya, adakah benar adanya kenyataan Mursyidul Am PAS yang menyatakan PAS akan mewujudkan kesepakatan dengan UMNO dengan persetujuan bahawa kerusi PAS tidak ditandingi oleh UMNO dan begitu juga sebaliknya?

Sebagai seorang bekas Timbalan Perdana Menteri, sekalipun diapit oleh pemimpin-pemimpin PAN dan DAP, adalah tidak wajar Muhyidin melontarkan komen demikian dengan hanya merujuk kepada laman cabuk seperti itu. Apakah salahnya jika Muhyidin berkata, “saya perlu membuat pengesahan terlebih dahulu adakah benar kenyataan tersebut daripada Mursyidul Am atau sebaliknya sebelum membuat ulasan..” ? Tidakkah ia kelihatan lebih berseni dan bertoma’ninah?

Kita tidak berhasrat untuk mengambil langkah menyerang parti baru ini namun mengharapkan untuk kita memeluk tubuh di saat PAS diserang adalah sama sekali tidak mungkin.

Untuk pengetahuan Muhyidin, setelah dibuat pengesahan dengan Mursyidul Am PAS, ayat-ayat tersebut tidak pernah keluar dari mulut beliau. Hanya beliau mengulangi semangat yang telah ditegaskan oleh Almarhum Tuan Guru Nik Aziz sebelum ini bahawa 'jika UMNO terima Islam, PAS boleh bubar'. Apa yang disebut oleh beliau ialah PAS boleh bekerjasama dengan mana mana pihak yang boleh menerima Islam sebagai agenda perjuangan PAS. Tidak pernah wujud dalam perbincangan PAS untuk memberikan laluan kepada UMNO di kerusi-kerusi tertentu dan menuntut balasan yang sama daripada UMNO. Ia hanyalah omong-omong kosong pelari kerusi yang melarikan diri setelah tewas di gelanggang parti.

Saya tertarik untuk menggunakan analogi yang sama yang digunakan oleh Muhyidin apabila melontarkan fatwa bahawa “undi PAS ialah undi UMNO” kerana katanya PAS tidak akan bertanding bersama UMNO di kerusi yang sama. Justeru, apabila telah sahih Parti Pribumi Bersatu tidak akan bertanding di kerusi sama yang ditandingi DAP, secara mudahnya menurut sifir tersebut, undi BERSATU bererti undi DAP.

Saya mengira Tan Sri Muhyidin bahkan Mahathir sekalipun akan bersetuju jika kita menyebut secara jelas dan terang, dengan lidah yang fasih, Undi Bersatu bererti Undi DAP! - HARAKAHDAILY 19/5/2017

SEBAIK sahaja Pilihan Raya Umum 1964 yang berlangsung pada 25 April 1964 berakhir, PAS dikejutkan dengan kematian Timbalan Yang Dipertua Agungnya, Prof Zulkifli Mohamad dalam satu kemalangan jalan raya di Jalan Gambang, Kuantan pada 6 Mei 1964. Prof Zulkifli Mohamad yang juga adalah Ahli Parlimen Bachok semenjak 1959, baru sahaja memenangi pilihan raya tersebut dengan mengalahkan calon Perikatan, Hassan Mohamed dengan majoriti 4,318 undi. Ekoran itu, satu Pilihan Raya Kecil Parlimen Bachok terpaksa diadakan pada 27 Jun 1964.

Kekosongan kerusi Parlimen Bachok ini sangat dirasai oleh PAS kerana ia diwakili oleh Prof Zulkifli Mohamad, seorang pemikir muda yang juga antara ahli Parlimen terbaik ketika itu. PAS telah memutuskan supaya calon PAS yang menggantikan beliau adalah seorang tokoh intelek yang tidak kalah hebatnya, dan akhirnya PAS menamakan Ustaz Abu Bakar Hamzah, bekas Ketua Dewan Pemuda PAS yang ketika itu sedang berkhidmat sebagai Pengetua Sekolah Izzuddin, Perak dan pernah menjadi pegawai Kolej Islam Malaya dan pengasas Perintis Akademi Islam, Pulau Pinang.

Prof Zulkifli Mohamad yang dilahirkan pada 1927 di Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar telah mendapat pendidikan di Universiti al-Azhar dan American University of Cairo sebelum menjadi Setiausaha Kolej Islam Malaya. Sebagai pensyarah di kolej itu, beliau dianugerahkan gelar profesor oleh Universitas Sawerigading, Makasar pada 1959. Beliau menyertai PAS pada 1954 dan menjadi Ahli Jawatankuasa Politik PAS sebelum dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Agung PAS sejak 26 Disember 1956. Beliau mewakili PAS dalam Pilihan Raya Umum 1955 di Selangor Tengah, tetapi tewas, sebelum memenangi kerusi Bachok pada 1959 mengalahkan Nik Min Ali.

Pengganti beliau, Ustaz Abu Bakar Hamzah adalah berasal dari Sanglang, Perlis dan dilahir pada 1925. Beliau mendapat pendidikan di Madrasah al-Huda, Pulau Pinang dan Madrasah Alawiyah, Arau, sebelum memasuki Sekolah Pertanian Teluk Chenai, Alor Setar pada zaman Jepun. Beliau juga pernah belajar di Kolej Islam Malaya tetapi tidak menghabiskan pengajian ijazahnya. Sebelum menyertai PAS, beliau pernah menjadi Yang Dipertua Nahdatul Ulamak Malaya dan Ketua Pemuda Umno Perlis. Pada 1956, beliau menyertai PAS dan menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS, Pegawai Penerangan PAS dan Ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS.

Pilihan Raya Kecil Parlimen Bachok ini diadakan dengan PAS sebagai penyandangnya di mana sejak 1959 Bachok adalah kubu kuat PAS. Pada 1959, Prof Zulkifli Mohamad mendapat 13,880 undi mengalahkan Nik Min Ali (Perikatan) dengan majoriti 10,119 undi. Manakala pada 1964, Prof Zulkifli Mohamad mendapat 12,659 undi sedangkan calon Perikatan, Hassan Mohamed hanya memperoleh 8,278 undi. Pilihan raya kecil ini diadakan dengan penamaan calon dibuat pada 5 Jun 1964 di mana Perikatan telah menurunkan Abdul Ghani Sulaiman, sedangkan PAS menamakan Ustaz Abu Bakar Hamzah. Pengundian diadakan pada 27 Jun 1964.

Pada hari pengundian, calon PAS, Ustaz Abu Bakar Hamzah yang mendapat 11,900 undi berjaya mempertahankan legasi Prof Zulkifli Mohamad setelah calon Perikatan hanya memperolehi 8,661 undi, iaitu perbezaan sebanyak 3,339 undi. Dengan kemenangan ini, PAS bukan dapat mengekalkan kerusi Parlimen Bachok, tetapi juga memiliki seorang ahli Parlimen yang lantang di Dewan Rakyat, seperti mana Prof Zulkifli Mohamad juga. Sejak pilihan raya kecil ini, Bachok kekal menjadi kubu kuat PAS sehingga hari ini.

Dalam sejarah pilihan raya di Bachok, PAS telah mempertahankan kerusi ini dengan bergaya melalui Cikgu Mohd Zain Abdullah yang memenangi pilihan raya umum pada 1969, 1974, 1978 dan 1982. Pada 1983, dalam krisis kepemimpinan PAS, Cikgu Mohd Zain Abdullah menyertai Datuk Mohd Asri Haji Muda, bekas Yang Dipertua Agung PAS untuk menubuhkan Hamim. Bila Hamim menyertai BN pada 1985, Cikgu Mohd Zain Abdullah menjadi calon BN untuk menentang Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 1986, di mana calon PAS tewas dengan 207 undi. Dalam Pilihan Raya Umum 1990, kerusi ini kembali kepada PAS menerusi Ustaz Bunyamin Yaakob selama dua penggal, sebelum diganti oleh Cikgu Wan Nik Yusof pada 1999. Namu begitu, Cikgu Wan Nik Yusof telah tewas kepada Datuk Dr Awang Adek Hussein pada 2004 dengan majoriti 6,272 undi. Pada Pilihan Raya Umum 2008 dan 2013, PAS merampas semula kerusi Bachok masing-masing menerusi Ustaz Nasharudin Mat Isa (2008) dan Ustaz Ahmad Marzuk Shaary (2013).

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
17 Mei 2017 - HARAKAHDAILY 17/5/2017

PADA tahun 2015, Hisomudin Bakar dari Ilham Center membuat analisa bahawa anak muda kecewa dengan politik Malaysia. Mereka sudah hilang minat terhadap politik dengan sikap ahli politik dan keadaan politik negara hari ini. Analisa tersebut mendapati bahawa kadar pendaftaran keahli parti politik dari golongan muda merosot begitu ketara sekali.

Namun sejak tahun itu juga, atau lebih tepatnya selepas muktamar 'pembersihan' sebilangan politikus dari PAS, PAS mula menerima pendaftaran keahlian yang berbondong-bondong. Ribuan permohonan diterima saban bulan hingga sekarang (2017). Hampir kesemuanya adalah anak muda!

Dalam kajian-kajian yang dibuat oleh berbagai pihak pula seperti Bersatu, Merdeka Center, IDE, PPP, IKS dan badan-badan bebas lain termasuk melalui undian facebook sejak 2016 menunjukkan PAS menjadi parti paling popular mengatasi BN dan parti-parti PH.

Ini menunjukkan kepada satu perkara, iaitu PAS sudah berjaya menemui ubat kepada alergik politik di kalangan kaum muda. PAS berjaya menarik kembali minat golongan muda terhadap politik.

Kenapa mereka memilih PAS? Kerana PAS memperkenalkan pendekatan terbaru dalam politik, iaitu Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS). Nyata ramai yang muak dengan politik sebenarnya bukan kerana tidak tahu kepentingan politik terhadap masa depan negara, tetapi kerana tidak suka budaya politik yang diamalkan politikus Malaysia selama ini. Mereka mengharapkan agar Malaysia berubah kepada budaya yang lebih harmoni dan profesional.

Maka menjadi kemestian kepada ahli PAS untuk menghadam sebaik mungkin tentang BPMS, dan menyebarluaskan tentangnya. Perkenalkan BPMS kepada setiap ceruk Malaysia, terutama orang muda. Kawan-kawan sekolah, rakan sekerja, jiran tetangga, ahli-ahli kelab hobi, sanak saudara dan semuanya.

Jangan malu lagi untuk bercakap mengenai politik. Saya yakin dengan memahami BPMS, ramai yang mampu terima dan sokong. BPMS lebih lunak dengan naluri manusiawi, lebih menepati kehendak Islam, dan lebih dekat dengan jiwa halus orang Melayu. - HARAKAHDAILY 17/5/2017

PENYATA Pelajaran Razak 1956 adalah salah sebuah penyata pelajaran terpenting dalam proses pembentukan dasar pelajaran kebangsaan menjelang kemerdekaan. Sebelum itu, Penyata Jawatankuasa Barnes 1951 dan Penyata Jawatankuasa Fenn-Wu 1952 telah menggariskan beberapa dasar berkaitan dasar pendidikan dalam menangani masalah perpaduan masyarakat. Ia adalah lanjutan daripada Penyata Jawatankuasa Cheeseman 1939 berkaitan pendidikan vokasional. Asas utama Penyata Pelajaran Razak 1956 adalah mewujudkan perpaduan melalui sistem sekolah kebangsaan dengan bahasa Melayu menjadi pengantar.

Penyata Pelajaran Razak telah dibentangkan oleh Menteri Pelajaran, Dato' Abdul Razak Hussain pada 15 Mei 1956 di Majlis Undangan Persekutuan. Ia bertujuan untuk menggabungkan penyata ini ke dalam Seksyen 3 Ordinan Pelajaran 1952 bagi membentuk Ordinan Pelajaran 1957. Pada asalnya, Jawatankuasa Penyiasat Pelajaran ditubuhkan oleh Menteri Pelajaran untuk mengkaji ketidakpuasan hati rakyat pelbagai kaum terhadap Penyata Barnes dan Penyata Fenn-Wu. Penyata Pelajaran Razak kemudiannya diluluskan oleh Majlis Undangan Persekutuan pada 16 Mei 1956 dengan sokongan penuh ahli-ahli majlis tersebut, termasuk wakil tunggal pembangkang, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin (PAS - Krian).

Wakil PAS yang berucap untuk membahas dan menyokong penyata ini pada 16 Mei 1956 telah mempertegaskan beberapa aspek, iaitu:

I. Menyokong Penyata Pelajaran Razak dalam memperkukuhkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pelajaran dan bahasa kebangsaan;

II. Mempertegaskan kedudukan dan kepentingan bahasa Melayu sebagai alat perpaduan nasional;

III. Mencadangkan semua sekolah diwajibkan menjadikan bahasa Melayu sebagai pengantar kerana masih ramai imigran yang tidak menguasai bahasa Melayu; dan

IV. Mempersoalkan kegagalan kerajaan menyediakan bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah persendirian, sehingga memungkinkan sekolah-sekolah tersebut ditutup.

Terdahulu, ketika Jawatankuasa Penyiasat Pelajaran sedang menjalankan kajiannya, pada 14 Mac 1956, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin telah membangkitkan dalam mesyuarat Majlis Undangan Persekutuan supaya Jawatankuasa Penyiasat Pelajaran turut mengkaji bantuan kepada sekolah-sekolah agama rakyat dan mencadangkan supaya kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Penyiasat Bantuan Sekolah Agama Rakyat, sebagai sebahagian daripada isu penting dalam pembentukan dasar pelajaran. Kerajaan kemudiannya menubuhkan Jawatankuasa Menimbang Bantuan Kewangan Kepada Sekolah Agama Bukan Kerajaan yang diketuai oleh Abdul Rahman Talib, Timbalan Menteri Sumbet Asli dan Kerajaan Tempatan.

Dengan sokongan padu daripada PAS ini, proses pembentukan dasar pelajaran kebangsaan melalui Ordinan Pelajaran 1957 telah berjalan dengan lancar, terutama apabila ordinan ini diluluskan dengan sokongan penuh pada 16 Mei 1956. Tarikh ini dianggap sangat penting kepada pembentukan sistem pendidikan kebangsaan sebelum ia dikemaskan lagi oleh Penyata Pelajaran Rahman Talib 1960. Menghargai proses pembentukan dasar pelajaran pada 16 Mei 1956 ini, tarikh tersebut telah dipilih sebagai tarikh sambutan Hari Guru setiap tahun.

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
16 Mei 2017 - HARAKAHDAILY 16/5/2017

SEMPENA Hari Guru ini, rasanya yang paling layak menerima ucapan penghargaan adalah baginda Nabi Muhammad SAW. Dia adalah guru kepada semua guru kita. Baginda bukan sahaja mengajar, tetapi mendidik dan membimbing. Baginda bukan sahaja menunjuk jalan, tetapi memimpin kita ke jalan itu. Baginda bukan sahaja memberi amaran dari terjebak kepada jalan binasa, tetapi turut mengorbankan dirinya semata-mata menghalang kita dari terjerumus.

Firman Allah SWT:
ويعلمهم الكتاب والحكمة
Dialah Rasul yang mengajarkan kamu al-Kitab san segala kebijaksanaan.
[Al-Jumuah:2]

Sabda Rasulullah SAW:
إنما بعثت معلما
Sesungguhnya aku diutus sebagai guru
[HR Ibn Majah]

Kata Saidina Muawiyah RA:
ما رأيت معلما قبله ولا بعده أحسن تعليما منه
Aku tak pernah lihat seorang guru yang lebih baik cara didikannya selain dari Rasulullah SAW.
[Riwayat Muslim]

Dr Abdul Fattah Abu Ghudah menulis sebuah buku bertajuk الرسول المعلم (Rasul Pendidik). Di dalamnya beliau gariskan 40 cara didikan baginda SAW. Saya sebutkan secara ringkas di bawah. Anggaplah ia sebagai hadiah buat semua yang bergelar guru.

Sesungguhnya Rasulullah SAW itu:
1.  Mendidik dengan akhlak bukan setakat lisan.
2. Mendidik secara berperingkat.
3. Sederhana, mengambil kira masa agar tidak bosa.
4. Meraikan kepelbagaian tahap kemampuan murid.
5. Mendidik melalui dua hala.
6. Mendidik dengan perbahasan dan mengajak akal berfikir.
7. Menguji minda dan pengetahuan murid.
8. Mendidik dengan berkias dan berbidalan.
9. Mendidik dengan mendatangkan contoh.
10. Mendidik dengan lakaran visual.
11. Menggabungkan antara lisan dan body language.
12. Mengangkat tangan bagi menggambarkan keseriusan sesuatu.
13. Mendidik setiap masa yang sesuai tanpa ditanya terlebih dahulu.
14. Sentiasa menjawab soalan.
15. Menjawab lebih dari yang ditanya.
16. Kadang-kadang menjawab lain dari soalan.
17. Menjawab soalan dengan soalan.
18. Memberi peluang sahabat lain menjawab.
19. Memberi pujian kepada yang jawab betul.
20. Mendidik dengan berdiam diri.
21. Memberi pengajaran bertepatan dengan peristiwa dan situasi yang berlaku.
22. Mendidik dengan lawak jenaka.
23. Menyokong ilmu yang diberi dengan bersumpah.
24. Mengulang sehingga tiga kali.
25. Mengubah-ubah kedudukan semasa mengajar.
26. Menarik perhatian dengan kata-kata seru sebelum menyampaikan isi.
27. Memegang tangan murid.
28. Meninggalkan persoalan sementara membuatkan sahabat tertanya-tanya.
29. Memulakan dengan gambaran kasar, kemudian baru menghuraikan.
30. Menyebutkan jumlah sesuatu dahulu baru disebut satu persatu.
31. Sentiasa beri pesanan dan peringatan.
32. Menggunakan cara memberi semangat atau menakut-nakutkan.
33. Suka bercerita kisah-kisah.
34. Menyampaikan mukaddimah sebelum mengajar perkara-perkara aurat/aib.
35. Berbahasa lapik dalam perkara-perkara dalam melibatkan aurat/aib.
36. Mementingkan pendidikan terhadap kaum hawa.
37. Menyampaikan dengan penuh perasaan/emosi.
38. Mementingkan penulisan sebagai wasilah penyebaran ilmu.
39. Menyuruh sahabat belajar bahasa lain.
40. Menjadikan dirinya sebagai role model setiap yang disampaikan.

Kalau orang selalu datangkan pepatah:
لو لا مربي ما عرفت ربي
"Tanpa guru tidakkan ku kenal rabb-ku."

Hari ini saya ingin sampaikan satu lagi pepatah
لو لا نبينا ما وجدنا مربينا
"Tanpa Nabi kita, tiadalah guru kita."

SELAMAT HARI GURU, NABIKU DAN SEMUA GURUKU..
..اللهم صل على نبينا ومربينا محمد وبارك عليه وسلم..

(Alang Ibn Shukrimun)

KALAU kita bersikap keras tak bertempat, manusia akan jauh hati dari kita.

Hingus di pipi budak, memadai lap dengan tisu. Kereta yang kemek bekas accident, kalau lap dengan tisu juga, maka habis 40 kotak tisu pun tak berkesan apa-apa. Ia mesti diketuk dengan kuat. Tuan kereta jangan marah bila pomen ketuk kuat-kuat body kereta kerana memang itu caranya.

Ayam yang curi padi di jemuran, memadai dihalau saja. Jangan pukul, itu zalim namanya. Tapi kalau yang datang bertandang depan rumah kita adalah seekor ular tedung selar, maka wajib dipukul. Memukul ketika ini adalah cara yang paling berhikmah. Jangan buat olok-olok nak halau, nanti kesudahannya kita yang masuk hospital.

Satu pagi Umar Abdul Aziz masuk ke dalam masjid nak solat subuh. Dalam gelap kakinya tersepak seseorang yang sedang tidur dalam masjid. Kawan tu terkejut lalu menyergah, "awak gila ke?" Jawab Umar Abdul Aziz, "Tak! saya tak gila." Pengiring Umar Abdul Aziz minta izin nak pukul hamba Allah itu. Tapi kata Umar, "Kenapa nak pukul dia? Dia cuma tanya samaada aku gila atau tidak. Aku dah jawab, tak gila! Selesai, tak ada apa-apa masalah."

Ada ketikanya orang di hadapan kita bercakap mengkritik berapi-api. Akhirnya selepas habis bercakap, dia tenang dan puas hati walaupun kita belum jawab sepatah pun kritikan dia. Sebenarnya dia cuma nak kita dengar luahan rasa hatinya sahaja. Seorang pemimpin ada ketikanya hanya perlu menjadi seorang pendengar yang baik. Bukan semua perkara kita mampu jawab dan selesaikan. Kalau ketika dia tengah berapi-api, kita pun jawab dengan berapi juga, maka api bertemu api akan menyebabkan kebakaran besar!

Teringat ketika satu Muktamar PAS di Shah Alam, wakil dari Dewan Pemuda yang sekarang dah jadi Pemuda PAN berucap berapi-api sambil tangannya menghentak-hentak rostrum. Selesai dia berucap, Pengerusi Tetap PAS, Datuk Abu Kasim tegur dengan lembut. "Orang muda... bukan semua masalah dunia ini boleh selesai dengan peperangan. Ada ketikanya dengan sedikit senyuman sudah mampu menyelesaikan masalah." - HARAKAHDAILY 16/5/2017

YANG berlaku di Selangor sekarang hanya mengulangi episod hampir serupa di Kelantan kira-kira 21 tahun lampau.

PAS memutus kerjasama politik dengan Parti Melayu Semangat 46 ekoran pemimpin parti itu mendedah rahsia kerajaan negeri. Presiden PAS Ustaz Fadzil Mohd Noor mengumumkan keputusan itu pada 14 Julai 1996.

Datuk Rozali IsohakSebelum itu Pengerusi Perhubungan Semangat 46 Kelantan Datuk Mohd Rozali Isohak (Gambar) mendedahkan kerugian Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) akibat perniagaan saham.

Selain itu turut mendakwa kerajaan negeri memberi kontrak bagi menyediakan draf Kanun Jenayah Syariah II kepada seorang peguam dari Terengganu.

Ketika itu tiga Adun Semangat 46 berada dalam saf Exco kerajaan negeri. Rozali sebagai Timbalan Menteri Besar II. Manakala Adun Gual Periuk, Nik Mustapha Nik Loding dan Adun Jelawat, Daud Jaafar sebagai anggota Exco.

Exco Semangat 46 juga enggan meletak jawatan ketika itu. Krisisnya jauh lebih hangat. Situasi yang berlaku tersebut boleh dianggap hampir sama, namun tidak serupa dengan kondisi sekarang.

PAS sejak awal sudah mengesan Tengku Razaleigh Hamzah mahu menyertai semula Umno selepas gagal mengemudikan Semangat 46.

Biarpun dinafi berkali-kali pemimpin Semangat 46, namun Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah mengesan bayangannya.

Maka tidak hairanlah bekas menteri besar itu menyifatkan Semangat 46 sudah berkubur. Namun penafian Semangat 46 tidak ke mana-mana. Ku Li akhirnya menganjur sambutan ulangtahun ke-50 penyatuan bangsa Melayu pada 11 Mei 1996.

“Ramai yang terkejut mendengar pengumuman saya untuk bekerjasama dengan kerajaan dan usaha penyatuan kita dengan Umno sekarang. Ada yang bertanya, apakah kita sudah belot dalam perjuangan.

“Atau apakah kita sebahagian daripada soldadu lelah yang tidak upaya bertempur lagi. Tidak sama sekali. Semuanya tidak benar sama sekali. Apatah lagi kita pernah berkata, kita sanggup bertempur seribu tahun lagi dan kita sanggup mati daripada menyerah kalah dan berputih mata,” ujar Ku Li pada sambutan itu.

Sekarang apa yang berlaku. Ku Li tidak dapat menyangkal lagi, sejarah membuktikan beliau sudah lama menyerah kalah.  

Selepas Semangat 46 dibubar akhirnya tiga Exco parti terbabit meletak jawatan. Hari ini situasinya jauh berbeza. PAS tidak dibubar untuk membolehkan anggota Exconya meletak jawatan di Selangor selepas hubungan politik terbatal.

Adun PAS juga tidak dedah rahsia kerajaan Selangor. Mursyidul Am PAS Tuan Guru Hashim Jasin menegaskan PAS sedia bekerjasama dengan sesiapa sahaja untuk manfaat Islam.

Pintu rundingan masih lagi terbuka biarpun berada di luar tahaluf siyasi. Seni politik masih luas. PAS sejak 2008 mahu mempertahan hayat kerajaan Selangor biar pun PAN, DAP dan Umno semakin panas punggung.

Malah Penyelia Dun dan Parlimen serta ahli majlis pihak berkuasa tempatan di Kelantan dari PKR masih lagi kekal. Tiada keributan seperti di Selangor. – HARAKAHDAILY 15/5/2017
 
*** ikuti analisis lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang.

"DR... sampai bila PAS nak bergantung kepada kutipan derma untuk biaya aktiviti parti?" Tanya seorang kawan yang tak terlibat dalam mana-mana organisasi parti.

Sampai kiamat Syeikh! Selagi Parti Islam Se-Malaysia (PAS) ini ada dan perjuangannya teguh atas dasar Islam, maka selagi itulah mereka yang cintakan perjuangan Islam akan terus menghulurkan derma selama mana ada bulan dan matahari.

Walau PAS dah perintah Kelantan, ahli dan penyokong PAS Kelantan terus menderma. Ketika PAS perintah Terengganu dan Kedah, ahli PAS di kedua-dua negeri ini terus menderma.

Saya tertarik bila dimaklumkan di Muktamar Alor Setar baru-baru ini bahawa PAS Kedah melancarkan kempen derma 50 sen sehari bagi setiap ahli PAS di Kedah untuk menyiapkan bangunan Kompleks PAS Kedah yang berharga sekitar RM2 juta.

Dalam masa yang sama jangan ingat PAS debek sangat dan bergerak semata-mata dengan derma orang ramai. PAS juga ada aset-aset berharga yang menjadi sumber pendapatan. Kalau pergi beli belah di Mydin Kuala Ibai, Kuala Terengganu, cuba tanya bangunan pasar raya itu siapa pemiliknya.

Derma antara sebab menjadikan ahli PAS rasa bahawa mereka adalah sebahagian dari parti. Ahli PAS majoritinya lebih berfikir untuk memberi dan bukannya untuk menerima. Jatuh bangun parti ini adalah hasil dari pengorbanan susah payah ahli. Malah saya biasa dengar ada ahli PAS yang hadir ke tempat ceramah bersungut hampa apabila dalam majlis tersebut tak dibuat kutipan derma. Mereka dah siap bawa duit untuk derma.

Semasa Himpunan Fastaqim H60k di Kota Bharu tahun lepas, seorang sahabat hampa apabila pemungut derma tak sampai ke tempat dia berada. Lalu 'nak lepas geram' dia masukkan beberapa keping note RM50 ke dalam tabung sebuah masjid yang dia singgah solat dalam perjalanan pulang dari Kota Bharu ke Dungun.

Ibarat sebuah masjid yang siap dibina oleh kontraktor dengan peruntukan kerajaan dibandingkan sebuah masjid yang dibina secara gotong-royong melalui kutipan derma. Tentu sekali ikatan hati kita dengan masjid yang dibina hasil susah payah sendiri akan lebih dekat dan mempunyai nilai sentimental yang tersendiri.

Malah derma bagi orang PAS bukan sekadar dengan duit. Mereka bagi sumbangan lembu, kerbau dan kambing untuk disembelih bila ada program besar. Mereka hulur beras, kelapa, sayur, rempah ratus untuk kenduri. Mereka wakafkan kereta untuk kegunaan parti. Mereka beli komputer dan perabut untuk pejabat parti. Mereka wakafkan tanah untuk dibina premis parti. Mereka hulur simen, pasir dan batu-bata bila PAS nak buat bangunan. Yang ada kemahiran, mereka hulurkan sumbangan tenaga secara percuma. Belum lagi dikira yang diberi pinjam untuk kegunaan program parti secara percuma.

Bila kita nak buat jamuan laksa sambil menderma, ada tokey laksa yang marah sebab tak bagitahu dia. Sebabnya dia nak bagi 200 kg laksa secara percuma saja. Tokey ikan akan hulur ikan secara percuma untuk buat kuah laksa.

Ada sahabat yang kerja jual tanah lot. Ada 4 lot tanah, 3 lot untuk dia dan baki 1 lot untuk parti. Ada sahabat kerja jual gas. Hasil jualan setiap tong gas, 10 sen dia peruntukan untuk parti. Ada sahabat yang buka car wash. RM1 bagi setiap kereta yang dicuci dia masukkan dalam tabung parti. Ada sahabat yang kerja doktor gigi. Paginya dia kerja doktor gigi, petangnya habis duit hasil cabut gigi dibelanjakan untuk parti.

Ada yang masukkan RM2 dalam tabung sebab dia cuma kerja NGO (Nnoreh Getah Orang). Ada pula seorang sahabat Jabi yang berkemampuan membelanjakan lebih 50k seorang diri untuk biaya pengundi luar Jabi ketika PRU 13.

Biarlah orang hina kita dengan pelbagai gelaran termasuklah gelaran parti tin milo. Dengan izin Allah, tin milo tersebut akan jadi saksi di hadapan Allah nanti.

Tak betul tuduhan ahli parti bagi derma untuk pemimpin bermewah-mewah. Saya dah diamanahkan pegang jawatan dalam parti dari peringkat DUN, Kawasan, Negeri dan sekarang di PAS Pusat. Kita tak dibayar elaun dari mana-mana sumber apatah lagi dari duit derma walau 1 sen. Kalau ada bukti pemimpin yang makan duit derma, tolong adukan secara rasmi untuk tindakan Lembaga Disiplin PAS. Jangan main serkap jarang begitu. – HARAKAHDAILY 15/5/2017

PERLETAKAN jawatan oleh Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan pada 26 September 1953 telah menimbulkan krisis kepemimpinan PAS beberapa ketika. Ini kerana PAS baru sahaja mengadakan pemilihan parti sebulan sebelumnya, dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Kedua pada 26-27 Ogos 1953. Tambahan pula Timbalan Yang Dipertua Agung PAS, Dr Haji Abbas Alias yang baru dipilih berada di Mekah kerana memimpin pasukan perubatan jemaah haji. Keadaan menjadi semakin sukar kerana Undang-undang Tubuh PAS 1953 tidak memperuntukkan tentang "Pemangku Yang Dipertua Agung PAS" jika berlaku sebarang insiden melibat jawatan tertinggi PAS itu.

Faktor ketiadaan Dr Haji Abbas Alias dalam negara dan ketiadaan peruntukan undang-undang untuk memangku jawatan Yang Dipertua Agung PAS telah mendorong Jawatankuasa Tadbir PAS (hari ini Jawatankuasa Harian PAS) pada 30 Oktober 1953 membincangkan langkah-langkah untuk merungkai masalah ini. Dua keputusan penyelesaian dicapai iaitu; pertama, bersetuju supaya Dr Haji Abbas Alias diangkat sebagai Pemangku Yang Dipertua Agung PAS tetapi ia mesti dipersetujui sebelum 15 November 1953; atau kedua, jika Dr Haji Abbas Alias menolak, Setiausaha Agung PAS akan membuka pencalonan kepada semua Ahli Jawatankuasa Agung PAS dan semua Cawangan PAS. Kemudian nama calon-calon akan diedar untuk dipilih oleh Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS dan semua Cawangan PAS, di mana calon yang terpilih akan disahkan sebagai Pemangku Yang Dipertua Agung PAS.

Pada 15 November 1953, sebaik sahaja pulang dari Mekah, Dr Haji Abbas Alias telah dikunjungi tiga pimpinan PAS iaitu Ustaz Othman Abdullah (Ketua Dewan Pemuda PAS), Tuan Guru Haji Mohd Nor Mahyuddin dan Haji Abdullah Akin (Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS) untuk memaklumkan keputusan Jawatankuasa Tadbir PAS itu. Melihat krisis ini, Dr Haji Abbas Alias dilaporkan "dengan penuh keikhlasan dan keinsafan sanggup memimpin PAS ini sehingga Mesyuarat Agung yang ketiga." Pada 17 November 1953, Dr Haji Abbas Alias mengesahkan penerimaannya untuk memangku jawatan Yang Dipertua Agung PAS. Beliau kemudiannya secara rasmi menjadi Pemangku Yang Dipertua Agung PAS mulai 27 November 1953.

Pada 25 Disember 1953, buat pertama kali Dr Haji Abbas Alias memimpin Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS. Beliau menegaskan, "Saya mengambil tempat ini (jawatan Yang Dipertua Agung PAS) kerana saya ingin melihat persatuan yang berdasarkan agama ini maju dan berkekalan...." Dalam mesyuarat pertama yang dipimpin oleh Dr Haji Abbas Alias ini, PAS memutuskan supaya penglibatan PAS dalam National Convention tajaan Umno-MCA ditamatkan kerana dasar-dasar mereka yang merugikan agama Islam dan orang Melayu. Walau bagaimanapun PAS mengambil pendirian untuk menyokong usaha menuntut pilihan raya segera diadakan ke arah berkerajaan sendiri.

Dalam tempoh antara Januari hingga Mei 1954, PAS terpaksa berhadapan dengan isu-isu yang besar dalam soal kenegaraan yang memerlukan kepemimpinan yang berkesan. Antaranya ialah penghantaran Rombongan ke London pada 21 April 1954 setelah kerajaan British sedia berunding tentang tuntutan pilihan raya segera, dan pada hari yang sama berlangsung Muktamar Islam Asia Tenggara di Kuala Lumpur kerana membincangkan hukum penyertaan umat Islam dalam pilihan raya. Ini ekoran terbitnya Kertas Putih Bilangan 21 pada 1 Februari 1954 tentang cadangan mengadakan pilihan raya. Perkembangan politik Tanah Melayu sepanjang awal 1954 terfokus kepada persoalan pilihan raya yang akan diadakan dan PAS sangat memerlukan pemimpin yang berkesan, sedangkan Dr Haji Abbas Alias yang berkhidmat sebagai Pegawai Kesihatan di Pejabat Kesihatan Malaya di Kelang menghadapi masalah perhubungan dengan Pejabat Agung PAS yang terletak di Kepala Batas, Seberang Perai.

Di sebalik usaha keras Dr Haji Abbas Alias mengemudi dan mengembangkan pengaruh PAS, pada Jun 1954, rombongan haji 1337 Hijriyah dari Tanah Melayu akan bertolak ke Mekah dan Dr Haji Abbas Alias sekali lagi akan memimpin pasukan perubatan jemaah haji. Ini memaksa beliau meninggalkan PAS antara Jun hingga November 1954, yang sekali gus memberi kesan buruk kepada kepemimpinan parti dalam menghadapi perubahan politik yang sedang berkembang ketika itu. Bagi menghadapi kelompangan kepemimpinan untuk tempoh lima bulan ini, Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 25 Mei 1954 telah memutuskan untuk membentuk dan melantik sebuah "Jemaah Pemangku Yang Dipertua Agung PAS" untuk memimpin PAS.

Jemaah Pemangku Yang Dipertua Agung PAS ini ditugaskan untuk mengendali dan memimpin PAS dalam tempoh pemangkuan sehingga Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ketiga yang dijangka diadakan dalam bulan Ogos 1954 melantik seorang Yang Dipertua Agung PAS yang baru. Tiga tokoh yang diberikan amanah untuk memimpin PAS dalam Jemaah Pemangku Yang Dipertua Agung PAS ini ialah Cikgu Ahmad Awang (Setiausaha Agung PAS), Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin (Bendahari Agung PAS) dan Haji Mansor Hassan JP (Ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS). Mereka berfungsi sehingga Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ketiga pads 12-14 Ogos 1954, di mana Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin menyampaikan Ucapan Dasar Yang Dipertua Agung PAS pada pembukaan mesyuarat agung itu, sebelum Dr Haji Abbas Alias dipilih secara rasmi sebagai Yang Dipertua Agung PAS pada 14 Ogos 1954 yang sekali gus merungkai masalah kepemimpinan PAS.

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
12 Mei 2017

PENGUMUMAN oleh Majlis Syura Ulamak PAS pada petang Khamis, 11 Mei 2017, menjadi satu titik tolak yang besar kepada PAS dalam meneruskan langkah penting untuk PAS memimpin perubahan politik Malaysia dengan Sejahtera Bersama Islam. Tindakan MSU dibuat dengan perkiraan syarak seperti mana ketika meluluskan juga tahaluf siyasi dalam beberapa pilihan raya sebelum ini.

Kehujahan yang dilakukan oleh MSU tidak boleh dipertikai lagi sekiranya semua faham rujukan PAS adalah Quran, sunnah, ijmak dan qias. Dalam sejarah perjuangan Nabi Muhammad SAW, berlaku banyak perlanggaran perjanjian, dan kebiasaannya mereka yang melanggar perjanjian tidak diberi muka lagi seperti Yahudi Bani Qaynuqa yang melanggar piagam Madinah, Yahudi Bani Nadhir yang khianat kepada Islam. Ataupun seperti mana putusnya Sulh Hudaybiah, apabila Qurays melanggar perjanjian dengan menolong Bani Bakr yang bertelingkah dengan Bani Khuzaah yang mempunyai ikatan dengan Kerajaan Islam Madinah.

Putusnya Tahaluf, Kebebasan PAS bergerak memimpin Perubahan

Sebelum memutuskan Tahaluf Siyasi dengan PKR, PAS sudah telah menyusun jalan yang bertepatan dengan pemahaman syariat dan sirah Nabawi dalam meneruskan perjuangan Islam di Malaysia ini. Pendekatan Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) adalah salah satu yang jelas kelihatan di mata umum. PAS berjaya menunjukkan kefahaman sebenar bagaimana perbezaan antara politiking pilihan raya dan juga politik taawun dan tafahum dalam membina negara dan menyelesaikan masalah negara dan umat.

Harapan membawa perubahan dengan Islam dinyatakan dengan jelas dalam Muktamar Tahunan PAS ke-63 di Kedah, baru-baru ini. Tema Sejahtera Bersama Islam menunjukkan keyakinan PAS untuk terus membawa Islam sebagai penyelesaian yang membawa sejahtera kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh negara dan rakyat Malaysia.

Dokumen Hijau, Wawasan Induk Negara (WIN), Gagasan Penyelesaian PAS yang perlu Ke Hadapan

PAS sudah terlepas beban untuk menunjukan jalan keluar kepada setiap masalah dalam negara ini termasuk dalam negeri Selangor. Dokumen Hijau PAS adalah salah satu cadangan PAS yang bertepatan dengan pendekatan BMPS sebagai nasihat penyelesaian kepada Negara untuk dilakukan atau kepada PAS bila memerintah nanti. Waktu yang sama, masalah-masalah baru yang dijangka berlaku seperti masalah penswastaan air Selangor dan juga kemungkinan-kemungkinan kegagalan kerajaan negeri sekarang menyelesaikannya secara mengutamakan rakyat, PAS boleh bersedia memberi penyelesaian tanpa terikat dengan alasan tahaluf siyasi yang cuba dikatakan oleh kebanyakan orang.

Secara umumnya, dengan pengumuman MSU memutuskan tahaluf siyasi bersama PKR, PAS telah memulakan langkah maju ke hadapan tanpa perlu terikat dengan masalah-masalah berangkai melibatkan rakan tahaluf sebelum ini. Yang penting untuk diutamakan sekarang adalah menerangkan gagasan-gagasan PAS dan membuktikan bahawa PAS mampu membawa perubahan negara dengan Sejahtera Bersama Islam.

Ahmad Hakimi Othman
Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Selangor
Pegawai Penyelidik Pusat Penyelidikan PAS Pusat
12 Mei 2017 / 15 Syaaban 1438 - HARAKAHDAILY 12/5/2017